Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Kan disse fotos reddes?

0 views
Skip to first unread message

Lene

unread,
Mar 21, 2005, 5:18:35 PM3/21/05
to
Hej i gruppen,
Jeg har lidt problemer, med nogle fotos af glechere. De er taget "forkert",
da jeg er kommet til at vende rundt på lyskorrektion så jeg har underbelyst
(suuuk).
Er der nogen, som har et forslag på hvordan jeg kan gøre disse billeder
bedre (lysere) uden at gøre dem totalt flade og udbrændte? Eller kan det
ikke lade sig gøre?
De kan ses her:

www.makrofoto.dk

Samme problem har jeg med et foto af saltudvinding i en saltørken:
http://www.makrofoto.dk/Boliviaweb/pages/P1290182.htm

Forslag?

Mvh. Lene


Niels Riis Ebbesen

unread,
Mar 21, 2005, 5:38:16 PM3/21/05
to

Lene wrote:

> Er der nogen, som har et forslag på hvordan jeg kan gøre disse billeder
> bedre (lysere) uden at gøre dem totalt flade og udbrændte? Eller kan det
> ikke lade sig gøre?


De skal jo ikke justeres ret meget, så det er uendlig nemt i
PhotoShop, og du skal jo bare være glad for, at det ikke er omvendt,
for udbrændt højlys kan ikke reddes...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen
http://www.niels-ebbesen.net - grafiker, fotograf & webdesigner
http://www.photo-gallery.dk - Skandinaviens største fotoarkiv
http://home3.inet.tele.dk/elgo - Links til alverdens søgemaskiner

mwesth

unread,
Mar 21, 2005, 6:01:46 PM3/21/05
to

"Niels Riis Ebbesen" <in...@niels-ebbesen.net> skrev i en meddelelse
news:423F4CD8...@niels-ebbesen.net...

>
> De skal jo ikke justeres ret meget, så det er uendlig nemt i PhotoShop, og
> du skal jo bare være glad for, at det ikke er omvendt, for udbrændt højlys
> kan ikke reddes...
>

Og hvis du ikke lige har Photoshop, så prøv med f.ex. Picasa2.
Digitalmagasinet har lige haft en artikel, der vist kan hjælpe dig,
http://www.digitalmagasinet.dk/show.asp?ID=508

Held og lykke!

Morten


Erik W.

unread,
Mar 21, 2005, 6:09:40 PM3/21/05
to
"Lene" skrev i news:423f4838$0$242$1472...@news.sunsite.dk...

> Jeg har lidt problemer, med nogle fotos af glechere. De er taget
"forkert",
> da jeg er kommet til at vende rundt på lyskorrektion så jeg har
underbelyst
> (suuuk).
>
> Samme problem har jeg med et foto af saltudvinding i en saltørken:
> http://www.makrofoto.dk/Boliviaweb/pages/P1290182.htm
>
> Forslag?

De kan sikkert forbedres i photoshop, prøv dig frem der er masser af
muligheder. Når det er sagt så synes jeg virkeligt godt om ovenstående
billede af saltbunkerne, som det er. Det har noget helt særligt. Du har et
godt øje Lene.

Mvh Erik


Lene

unread,
Mar 22, 2005, 3:08:57 AM3/22/05
to

"Claria" <paradis.dk@claria> skrev i

> Jeg har prøvet at justere dit billede af saltørkenen, og har sendt dig en
> kopi heraf. Det tog mig små 15 min at justere dette billede.

1000 tak, det blev godt nok meget, meget bedre end mine forsøg. Jeg vil
eksperimentere og se om jeg kan nå samme resultat som du.

> Det billedeaf denne saltørken....Waaaaaaauuuuu....det er virkelig flot og
> jeg vil give Erik ret i at du har øje for disse motiver.
> Det var en fryd at se dine billeder hertil morgen, jeg blev helt i godt
> humør af dem.

Tak :-)) Mere kan man ikke ønske sig :-))

Mvh. Lene


Lene

unread,
Mar 22, 2005, 1:22:26 AM3/22/05
to
"Erik W." <eri...@surfmail.dk> skrev

> De kan sikkert forbedres i photoshop, prøv dig frem der er masser af
> muligheder. Når det er sagt så synes jeg virkeligt godt om ovenstående
> billede af saltbunkerne, som det er. Det har noget helt særligt. Du har et
> godt øje Lene.

Takker for ordene Erik :-)
Mvh. Lene


Lene

unread,
Mar 22, 2005, 1:20:10 AM3/22/05
to
"Niels Riis Ebbesen" <in...@niels-ebbesen.net> skrev

> De skal jo ikke justeres ret meget, så det er uendlig nemt i PhotoShop, og

> du skal jo bare være glad for, at det ikke er omvendt, for udbrændt højlys
> kan ikke reddes...

Ja, jeg var meget nervøs for at de blev udbrændte, for lyset var så stærkt,
at det var meget svært at holde øjnene åbne selv med solbriller.
Jeg synes ikke det er nemt, men det er måske fordi jeg kender Photoshop for
dårligt. Jeg har vers. 7 og har prøvet med levels, og med lys/konstrast, men
synes de bliver for flade og livløse når jeg gør dem lysere. Har du en idé
hvilken funktion der kunne virke godt/bedre her?
Mvh. Lene


Claria

unread,
Mar 22, 2005, 2:02:02 AM3/22/05
to
"Lene" <baartsf...@12move.dk> wrote in message
news:423f4838$0$242$1472...@news.sunsite.dk...

Hejsa Lene

Der skal ikke ret meget justering til i photoshop så har du dine billeder
som du vil have dem.

Jeg har prøvet at justere dit billede af saltørkenen, og har sendt dig en
kopi heraf. Det tog mig små 15 min at justere dette billede.

Det billedeaf denne saltørken....Waaaaaaauuuuu....det er virkelig flot og

jeg vil give Erik ret i at du har øje for disse motiver.
Det var en fryd at se dine billeder hertil morgen, jeg blev helt i godt
humør af dem.

Mvh
Claudia


Lene

unread,
Mar 22, 2005, 7:29:58 AM3/22/05
to
"Langgaard Bærbar" skrev

> Jeg tror du ved det....

Du mener, at der ikke er nogen anden måde end levels og lys/kontrast??

> Skønne steder du har været, jeg er helt misundelig.

Ja, den tur glemmer jeg aldrig! Det var noget af det mest fantastiske
landskab jeg har set. Mvh. Lene


Jens Lundtofte

unread,
Mar 22, 2005, 5:30:06 AM3/22/05
to

"Lene" <baartsf...@12move.dk> skrev i en meddelelse
news:423f4838$0$242$1472...@news.sunsite.dk...

Har ikke nogen forslag til hvordan du kan "rette" op på dine billeder.
Jeg vil bare sige tak for synet, og hvilket. Sikke nogle flotte fotos du
har taget, jeg tror lige jeg skal se dem et par gange mere.
/Jens


Jacob

unread,
Mar 22, 2005, 3:39:30 PM3/22/05
to
er det ikke gamma korektionen der skal pilles lidt ved ? 1.05 måske ?


Lene

unread,
Mar 22, 2005, 7:33:07 AM3/22/05
to
Hej Jens,
"Jens Lundtofte" skrev

> Har ikke nogen forslag til hvordan du kan "rette" op på dine billeder.
> Jeg vil bare sige tak for synet, og hvilket. Sikke nogle flotte fotos du
> har taget, jeg tror lige jeg skal se dem et par gange mere.

Tak for ordene :-)
Mvh. Lene


Kenneth K.

unread,
Mar 22, 2005, 2:57:55 PM3/22/05
to
On Tue, 22 Mar 2005 13:29:58 +0100, Lene <baartsf...@12move.dk> wrote:

> "Langgaard Bærbar" skrev
>
>> Jeg tror du ved det....
>
> Du mener, at der ikke er nogen anden måde end levels og lys/kontrast??

Lene, prøv at bruge curves istedet. Jeg lavede et hurtigt forsøg på et af
dine gletsjer-billeder og fik et ret godt resultat. Sig til hvis det skal
udbydes.

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk - a picture a day

Lene

unread,
Mar 22, 2005, 2:24:39 PM3/22/05
to
"Langgaard Bærbar" skrev

> Det jeg mente var at du jo nok viste at du skal gemme en kopi af de
> originale filer, så du altid kan arbejde videre med dem, kopiere, redigere

Der kan man bare se hvor let det er at misforstå noget. Jo, jeg brænder
normalt altid først en CD med originalerne inden jeg går i gang med at
arbejde med mine fotos.
Men tak alligevel :-)

Mvh. Lene


Langgaard Bærbar

unread,
Mar 22, 2005, 4:33:26 AM3/22/05
to
"Lene" <baartsf...@12move.dk> skrev i en meddelelse
news:423fb918$0$246$1472...@news.sunsite.dk...

>
> Ja, jeg var meget nervøs for at de blev udbrændte, for lyset var så
> stærkt, at det var meget svært at holde øjnene åbne selv med solbriller.
> Jeg synes ikke det er nemt, men det er måske fordi jeg kender Photoshop
> for dårligt. Jeg har vers. 7 og har prøvet med levels, og med
> lys/konstrast, men synes de bliver for flade og livløse når jeg gør dem
> lysere. Har du en idé hvilken funktion der kunne virke godt/bedre her?

Hej

Jeg tror du ved det, men husk at gemme en kopi af originalerne, så du kan
vende tilbage til dem når du får styr på redigeringen, og derved få det
"look" på billederne som du ønsker.

Skønne steder du har været, jeg er helt misundelig.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk
www.megapixels.dk (tom)


Langgaard Bærbar

unread,
Mar 22, 2005, 1:25:34 PM3/22/05
to
"Lene" <baartsf...@12move.dk> skrev i en meddelelse
news:42400fc4$0$245$1472...@news.sunsite.dk...

> "Langgaard Bærbar" skrev
>
>> Jeg tror du ved det....
>
> Du mener, at der ikke er nogen anden måde end levels og lys/kontrast??

Nej, der er uendelig mange muligheder, jeg er selv lige begyndt med
Photoshop, så jeg vil lade andre rådgive dig om dette.


Det jeg mente var at du jo nok viste at du skal gemme en kopi af de
originale filer, så du altid kan arbejde videre med dem, kopiere, redigere

mm.

Lene

unread,
Mar 23, 2005, 6:41:59 AM3/23/05
to
Hej Kenneth, hej Jacob,

"Kenneth K." skrev

> Lene, prøv at bruge curves istedet. Jeg lavede et hurtigt forsøg på et af
> dine gletsjer-billeder og fik et ret godt resultat. Sig til hvis det skal
> udbydes.

Tak for jeres forslag, jeg er i fuld gang med at kigge på sagerne, og det
går i hvert fald bedre end før!
Udbydes, det har jeg vist ikke råd til - der er mindst et par 1000 billeder
;-)
Men kender du et kursus i Photoshop eller en der privatunderviser efter
behov, så vil jeg da være glad for et hint :-)
God påske,
Mvh. Lene


Emil

unread,
Mar 23, 2005, 8:46:19 AM3/23/05
to
On Wed, 23 Mar 2005 12:41:59 +0100, Lene wrote:

>Men kender du et kursus i Photoshop eller en der privatunderviser efter
>behov, så vil jeg da være glad for et hint :-)

Der findes masser af gode sider på nettet. F.eks dette fra min
linksamling:
http://myjanee.home.insightbb.com/tutorials.htm

Adobe har udgivet "Adobe Photoshop 7.0 Classroom in a Book". Den
findes også som en samling PDF-filer; men de fylder knap 100 Mb.
Jeg hentede engang filerne fra Adobe´s hjemmeside; men linket
virker ikke mere.


m.v.h. Emil

Kenneth K.

unread,
Mar 23, 2005, 3:48:55 PM3/23/05
to
On Wed, 23 Mar 2005 12:41:59 +0100, Lene <baartsf...@12move.dk> wrote:

> Tak for jeres forslag, jeg er i fuld gang med at kigge på sagerne, og det
> går i hvert fald bedre end før!
> Udbydes, det har jeg vist ikke råd til - der er mindst et par 1000
> billeder
> ;-)
> Men kender du et kursus i Photoshop eller en der privatunderviser efter
> behov, så vil jeg da være glad for et hint :-)
> God påske,
> Mvh. Lene

Hej Lene, der skulle selvfølgelig have stået _uddybes_ :)

Jeg har lavet et par eksempler:

http://pinx.dk/tmp/files/curves1.jpg - en ligetil justering på hele
billedet.
http://pinx.dk/tmp/files/curves2.jpg - lidt mere avanceret med maske og
curves som adjustment layer

Som udgangspunkt har jeg bare hevet fat midt på kurven et sted og
tilpasset det til hvad jeg syntes så bedst ud. Bliver det for meget i
toppen, kan du tage fat i toppen af kurven og dæmpe de lyse toner lidt.
Synes du det bliver for fladt kan du prøve at tage fat i bunden af kurven
og flytte punktet lidt ind af mod midten og få mere kontrast.

Et lille tip: Mens curves-vinduet er åbent kan du køre musen ind over
billedet og holde venstre musetast nede, du kan så se hvor på kurven de
forskellige farver ligger i lystyrke. Hvis du ctrl-klikker et sted i
billedet vil du få et punkt svarende til den lysstyrke hvor du klikkede.
På den måde kan man meget præcis hæve/sænke lyset lige der hvor man ønsker
det.

En artikel som gennemgår brugen af curves i hovedtræk:
http://www.luminous-landscape.com/tutorials/command_primer.shtml

Mht. at lære mere vil jeg anbefale at du søger på nettet. Der er virkelig
mange tutorials derude, nogle bedre end andre, men det er perfekt til
selvstudie. Og man lærer det helt klart bedst hvis man selv leger. Jeg
kender ikke noget til dvs. kurser. Skal jeg anbefale noget skulle det være
Total Training cd'erne med Deke McClelland til PS 7. De er gode og billige
nu da ver. 7 ikke er det hotteste mere.

http://www.totaltraining.com/prod/adobe/photoshop7.asp?mscsid=

Lene

unread,
Mar 26, 2005, 10:31:03 AM3/26/05
to
Hej Kenneth,

Kenneth K skrev

> Jeg har lavet et par eksempler:
>
> http://pinx.dk/tmp/files/curves1.jpg - en ligetil justering på hele
> billedet. http://pinx.dk/tmp/files/curves2.jpg - lidt mere avanceret med
> maske og curves som adjustment layer

Det må jeg nok sige, det er i hvert fald kraftig motivation til at lære mere
photoshop!!! 1000 tak skal du have for at du har givet dig tid - også til
forklaringerne, som jeg synes er super!!! Og genialt at gemme kurverne, nu
kan jeg selv prøve om jeg kan få det til at ligne.


> Mht. at lære mere vil jeg anbefale at du søger på nettet. Der er virkelig
> mange tutorials derude, nogle bedre end andre, men det er perfekt til
> selvstudie. Og man lærer det helt klart bedst hvis man selv leger.

Det er jeg til dels enig i, jeg mangler bare en sparringspartner og sådan en
kunne man måske nemmere finde på et kursus ;-))
Men det er også mest for at komme i gang og kunne stille spørgsmål når man
går i stå...

Mvh. Lene


0 new messages