gevindtype i kamera

BT

Hej allesammen..
Jeg har et fotostativ hvor der sidder en lille skrue, som bruges til
montering af kamera.
Er der nogen som kan hjælpe mig med hvor man kan købe skruer med den
type gevind..
Eller måske hjælpe med hvilken gevindtype der er tale om..

På forhånd tak

Jan Vestergaard

"BT" <remov...@2ft.dk> skrev i meddelelsen
> Eller m�ske hj�lpe med hvilken gevindtype der er tale om..

Google er en god ting ;-)

Giver bl.a. denne som en af de f�rste

http://www.fotostart.dk/forum/viewtopic.php?f=24&t=18798

Jan
;

thl

"BT" <remov...@2ft.dk> skrev i en meddelelse

På forhånd tak

Gevindet er 1/4" UNC
http://www.gewinde-normen.de/foto-gewinde.html

de kan bl.a. fås her
http://www.morsbikesonline.dk/category/Skruer//2

mvh
Thorbjørn

BT

On 14 Mar., 13:14, "thl" <lykkeb...@hotmail.com> wrote:
> [...]

> type gevind..
> Eller måske hjælpe med hvilken gevindtype der er tale om..

Takker alle sammen.
Nu har jeg bestil nogen hjem..

Bo Bjerre

On 14-03-2010 15:14, BT wrote:
> [...]

Nej, det er withworth gevind. Så med mindre UNC er det samme...

Bo //

Jan Vestergaard

"Bo Bjerre" <b...@sarek.dk> skrev i meddelelsen

> Nej, det er withworth gevind. Så med mindre UNC er det samme...
> Bo //

Det er er ikke helt det samme - men i de fleste størrelser bl.a. 1/4"
vil det ikke have nogen større betydning.

Jan

Børge Larsen

Withwort og UNC er ikke det samme. Hvis vi taler om 1/4" så har de
begge 20 gev. pr ", men vinklen hvormed gevindet er skåret er
forskellig Withw. 55 gr. hvor UNC er 60 gr.
1/4" Withwort findes ikke i byggemarkeder, de ved sikkert ikke engang
hvad det er, Det findes kun hos smedenes værksted og så måske hos
gamle boltehandlere.
En gevindtabel der god at blive klog af, findes her hos Würth på:
http://www.wuerth.dk/web/media/pdf/bruchurer_08/Gevindtabel.pdf

Børge

Erik Richard Sørensen

Jan Vestergaard wrote:

> Det er er ikke helt det samme - men i de fleste størrelser bl.a. 1/4"
> vil det ikke have nogen større betydning.

Det har det, hvis der er mere end 2 hele vindinger på skruen, ellers har
det ikke.

mvh. Erik Richard

Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-m...@Mstofanet.dk>

thl

"Bo Bjerre" <b...@sarek.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, det er withworth gevind. Så med mindre UNC er det samme...

Bo //

På forespørgsel svarer Leica::

vielen Dank für Ihr Interesse am Leica System.
Nachfolgend finden Sie die uns zur Verfügung stehenden Informationen zu dem
Thema Stativgewinde.
Stativgewinde 3/8 Zoll
ISA 1222
UNCMOD ¼ und 3/8 Zoll (grob)
Toleranz 1A od. 1C nach DIN 4503
Wir würden uns freuen wenn Ihnen diese Hinweise dienlich sind.
Mit freundlichen Gruessen / kind regards
Ulrich Deiß
Leica Camera AG / Informationsservice /

mvh
Thorbjørn

Bo Bjerre

On 15-03-2010 01:42, thl wrote:

> [...]
>
> vielen Dank für Ihr Interesse am Leica System.
> Nachfolgend finden Sie die uns zur Verfügung stehenden Informationen zu

Endnu en dag, hvor jeg lærte noget :-)

Omvendt: Whitworth gevind hænger sammen med British Standard, og UNC er
et amerikansk fænomen. Underligt nok, så er British Standard Cycle
gevind (cykler/motorcykler) et 60 graders gevind, ligesom UNC.

Om fotoapparaters oprindelige gevind opstod i Europa eller USA, skal jeg
ikke kloge i :-)

De to skruer har samme stigning og samme ydre diameter, og siden jeg
lærte at fotografere i 1960'erne, har det heddet Whitworth gevind, og
jeg tror ikke den lokale isenkræmmer dengang vidste, hvad UNC gevind var.

Som jeg læser gevindtabellen er det 44 mikrometer, der adskiller de to
gevinds indvendige diameter.

Bo //

Erik Richard Sørensen

Bo Bjerre wrote:

> [...]
> et amerikansk fænomen. Underligt nok, så er British Standard Cycle
> gevind (cykler/motorcykler) et 60 graders gevind, ligesom UNC.

Det var faktisk derfor, min far tilbage i 50'erne købte et ordentligt
gevindskæresæt med 'engelsk gevind', da vore traktorer var Ferguson, og
det var umulig at få originale bolte o.l., hvis der skulle skiftes, så
han købte lange bolte kun med gevind yderst og skar dem så selv til.:-)

> [...]
> jeg tror ikke den lokale isenkræmmer dengang vidste, hvad UNC gevind var.
>
> Som jeg læser gevindtabellen er det 44 mikrometer, der adskiller de to

Ja, der er ikke meget forskel, men nok hvis du, - som jeg skrev, -
kommer ud over to hele vindinger. Jeg tror, det er derfor, de fleste
løse kameraskruer netop kun har 2 hele vindinger, og de omsætterskruer,
man også kan købe fra 1/4"->3/8" og 1/4"->5/16" kun har to tråd
vindinger med en afstand på ca. 3mm. - I øvrigt er der præcis de samme
problemer med nogle mikrofonstativer og holdere med 1/4" 'tysk gevind'
til 1/2" 'engelsk gevind.:-)

finn.r...@gmail.com

Jeg har lige lavet en møtrik til mit foto stativ. Den skrue der er på stativet er en 1\4" unc - 20 med v.h. Finn