EF/EF-S->MFT?

ErikRS

Er der nogen her i gruppen, der kender til og har erfaring med de nye
autofokus adaptere fra fx. Jintu, Andoor og ProElectronics, så man kan
bruge EF/EF-S objektiver på fx. Olympus PEN og OM-D?

mvh. Erik Richard
Erik Richard Sørensen <mac-d...@MOVEstofanet.dk>
Openoffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org

ErikRS

ErikRS wrote:
> Er der nogen her i gruppen, der kender til og har erfaring med de nye
> autofokus adaptere fra fx. Jintu, Andoor og ProElectronics, så man kan
> bruge EF/EF-S objektiver på fx. Olympus PEN og OM-D?

Tjae... efter at have nærlæst både specs og div. reviews på Andoor,
Jintu og ProElectronics fremgik det, at Andoor skulle være den eneste
EF/EFS-MFT adapter med autofokus transmission

Så det endte med, jeg købte en Andoor adapter, da det var den, der
gnstl. fik de bedste reviews (bortset fra den ca. dobbelt så dyre
ProElectronics). Og jeg var endda heldig at finde en forhandler i
Tyskland (Hamburg)........

Hurtig levering, men så er alt også sagt om den ting. Andoor AF
EF/EFS-MFT er *IKKE* med autofokus - kun med elektronisk
blænderoverførsel til trods for, der klart og tydeligt står "Auto-fokus"
i annoncerne. Men når man læser den medflg. vejledning står der lige så
klart "No auto-focus, only electronical aperture", så købet blev annuleret.

Optisk set var den faktisk god, rigtig god endda. Jeg testede den på mit
Olympus PEN E-PL6 med flere forskellige objektiver - bl.a. EF
50mm/f:1,4, EF-S 15-85mm IS, EF-S 55-250mm IS, Tokina AT-X PRO 24-200mm.

Den elektroniske blænderstyring er en smule langsom især med IS
objektiver, men det virker!

Så resultatet var jo både godt og skidt. - Godt, fordi det virker med
auto-blænder + IS. Skidt, fordi der ikke er autofokus.

Så man skal altså tænke sig godt om, når man køber den slags adaptere,
selvom der er de 8 kontakter på EF/EFS siden og de 11 kontakter på MFT
siden, så er det ikke ensbetydende, at alle elektroniske funktioner
bliver overførte...