Canon 200D - wifi-delen

Peter T.

Nogen her, der har prøvet den nye 200D model fra Canon? Jeg tænker på
hastigheden på wifi-delen, som bl.a. skulle have 802.11n kontra
overførsel af raw.

--
Peter T.

ErikRS

Hej - Den er meget ny, og jeg har ikke haft lejlighed til at afprøve
den. Det eneste kamera, jeg umiddelbart kan vurdere er min store
powerShot med wi-fi 802.11b/g/n og min Apple PowerBook G4 - ligeledes
med 802.11b/g/n.

Det anvendte SDHC kort er et A-Data Ultra HighSpeed UHS-1 60mb/s save
speed og 85mb/s transfer speed.

Her kan jeg til gengæld sige, at USB2.0HS i både kamera og PBG4 er klart
hurtigere end wi-fi.

Her er et par links til seriøse reviews på EOS 200D / EOS Rebel SL2 /
Kiss X9...

DPReview
<https://www.dpreview.com/news/2030696182/canon-unveils-ultra-compact-eos-rebel-sl2-eos-200d>
<https://www.dpreview.com/products/canon/slrs/canon_eos200d/specifications>
TrustedReviews
<http://www.trustedreviews.com/reviews/canon-eos-200d>
KenRockwell
<http://www.kenrockwell.com/canon/sl2.htm>
Canon HongKong (PDF)
<https://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=7&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiVt5rNh_PVAhUCKVAKHRJWA3AQFghfMAY&url=https%3A%2F%2Fwww.canon.com.hk%2Fen%2Fcorporate%2Fpress_release%2FdownloadFile.do%3FfilePath%3Dpressrelease%2F2017%2F11193%2FEOS_200D_sales_start_pr_eng.pdf&usg=AFQjCNGUtFpxA1FThQNbhfrC5Jkz8tiUyA>

200D virker som et seriøst alternativ til fx. EOS M seriens lidt større
modeller (M3, M5, M6) i både vægt og størrelse. For mig at se kan det
godt give lidt problemer, hvis man har store hænder, da kameraet er så
kompakt. - 200D er de facto endda fysisk lidt mindre end EOS M3, som jeg
selv bruger som alternativ til mit 5D II.

Sætter jeg mit EF 75-300mm/f:4,0-5,6 DO IS USM eller Tokina AT-X PRO
80-400/f:4,5-5,6 SD/D på mit M3 via orig. Canon adapter, er det næsten
umulig at styre sættet uden brug af stativ. - På 200D - og forgængeren
100D, - er der som på M3 ikke meget plads mellem håndgrebet og
objektivbasen...

mvh. Erik Richard

Erik Richard Sørensen <mac-d...@MOVEstofanet.dk>
Openoffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org

Peter T.

Den 25-08-2017 kl. 21:45 skrev ErikRS:

> [...]
> den. Det eneste kamera, jeg umiddelbart kan vurdere er min store
> powerShot med wi-fi 802.11b/g/n og min Apple PowerBook G4 - ligeledes

Hvad er overførselshastigheden på dit setup vedr. raw? Altså sådan et
slag på tasken..

> Det anvendte SDHC kort er et A-Data Ultra HighSpeed UHS-1 60mb/s save
> speed og 85mb/s transfer speed.
>
> Her kan jeg til gengæld sige, at USB2.0HS i både kamera og PBG4 er klart
> hurtigere end wi-fi.

Kablet forbindelse er stadig meget hurtigere end trådløs. Men når N'et
kommer ind i billedet med op til de teoretiske 300 mbit/s, så er wifi
pludselig interessant i forhold til overførsel af raw selv ved blot
150mbit/s. Men wifi er jo mange gange også salg af elastik i metermål.
Så jeg søger nogle hands on erfaringer. :)

> [...]
> kompakt. - 200D er de facto endda fysisk lidt mindre end EOS M3, som jeg
> selv bruger som alternativ til mit 5D II.

Enig. Men kan det ikke langt hen ad vejen løses med et billigt
batterigreb fra Wish eller Ebay, som det er tilfældet med 100D?

> [...]
> umulig at styre sættet uden brug af stativ. - På 200D - og forgængeren
> 100D, - er der som på M3 ikke meget plads mellem håndgrebet og

hehe.. Det kan jeg sagtens forestille mig.

Jeg har et stående tilbud om et 100D hus til en tussebasse (mit gamle
400D er stadig ikke remplaceret). Og ifm. det har jeg kigget på bl.a.
eye-FI-løsningerne, som desværre er svært skuffende. Da jeg i forvejen
ikke har fulgt med udviklingen i en del år, så dukker 200D pludselig op
med 802.11bgn indbygget i huset, hvilket har givet mig ganske våde
underpermissioner.

--
Peter T.

ErikRS

Peter T. wrote:

> Hvad er overførselshastigheden på dit setup vedr. raw? Altså sådan et
> slag på tasken..

Nu når det er Mac, jeg bruger, dukker kameraet op på skrivebordet som en
ekstern enhed, så jeg kopierer ikke enkeltfiler, kun de enkelte mapper
på kameraet. - Hvis jeg husker ret, var det en mappe med ca. 400mb i
indst. JPG+RAW. Igen, - hvis jeg husker ret, - tog det omk. 3-4min. at
kopiere hele mappen... Ca. samme mappestr. overført via USB tager omk.
30sek.

> [...]
> 150mbit/s. Men wifi er jo mange gange også salg af elastik i metermål.
> Så jeg søger nogle hands on erfaringer. :)

Du skal huske, at 300mbit kun er op til 37,5mbyte, hvor USB2.0 er op til
60mbyte. - Af samme grund bruger jeg nu udelukkende kortlæser...

Husk også på, at wi-fi (og GPS) bruger en hulens masse strøm, så man
skal være godt bevæbnet med batterier, når man er i marken.:-)

> Enig. Men kan det ikke langt hen ad vejen løses med et billigt
> batterigreb fra Wish eller Ebay, som det er tilfældet med 100D?

Tjoe... og så alligevel... Et vertikalgreb vil helt klart være en fordel
ved optagelser på højkant og kun lidt i alm. horisontal stilling.

Udover Canon har jeg et par andre systemer bl.a. Sony for at kunne bruge
mine gamle højkvalitets Minolta AF objektiver. Her havde jeg et ILCA
SLT-A37, der i str. minder lidt om EOS 100D/200D. Nogle gange var det
lidt af en prøvelse med en af 'de tunge drenge' - Beercan
70-210mm/f:4,0. A37 er nu udskiftet med et A68 hus. Her er der mere
plads mellem håndgreb og objektivbasen. Desværre ser det ud til, man
heller ikke kan få vertikalgreb til A68...

På eBay.com er der vertikalgreb med alle udløserfunktioner til 100D helt
ned til ca. 150kr. +pp.
<https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xvertical+grip+eos+100d.TRS0&_nkw=vertical+grip+eos+100d&_sacat=0>

> [...]
> ikke har fulgt med udviklingen i en del år, så dukker 200D pludselig op
> med 802.11bgn indbygget i huset, hvilket har givet mig ganske våde

Jeg har et 400D, der indgår i mit Canon 'museum' som et af de DSLR, der
sammen med 300D, 350D og 450D delvis bygger på de analoge serier 300X og
300V. Faktisk mangler jeg kun nogle få modeller i at have en komplet EOS
samling fra 1987-2006, hvor teknikken fra de analoge er helt væk.

400D er et bundsolidt kamera, så uanseet, hvad du vælger at købe, synes
jeg, det kan være en god idé at beholde det som backup.

Når du kan få et 100D hus til 1000kr., og du kender sælger og véd,
hvordan det er behandlet, så bliver du med garanti ikke snydt. -
Brugtpriser på eBay.com ligger fra ca. 1250Dkr. +pp og op til +3000Dkr..

Overvejee selv at købe et 100D istedet for mit 600D, men var lidt
skeptisk pga. det ultra-kompakte design. Valgte istedet at sælge hele
600D sættet (fik en rigtig god pris) og udelukkende koncentrere mig om
Canon full-frame og så genindsætte mit 450D som det, der altid står klar
til skud...

Peter T.

Den 27-08-2017 kl. 16:52 skrev ErikRS:

> Du skal huske, at 300mbit kun er op til 37,5mbyte, hvor USB2.0 er op til
> 60mbyte. - Af samme grund bruger jeg nu udelukkende kortlæser...

Ja. Mens selv under dårlige forhold vil en normalt fungerende wifi-del
kunne sende med f.eks. nedgraderede 50 mbit/s med 802.11n. Pga.
overhead skal der praktisk divideres med 10. Så det er 50 MB/s. Et 24
mpix raw fylder omkring 25-30 MB. Så der burde være tale om en
overførselstid på maks 8-10 sekunder inkl. handshake og andet flaf på
pakketransmissionerne. 10 sekunder for et raw i den størrelse vil jeg
mene er acceptabelt i et foto-shoot, hvor tålmodigheden er en del af det.
Jeg synes, det var rart, at hælde et raw ind i Bibble Pro (som jeg
dengang brugte) med det samme og lynhurtigt skrue på nogle knapper for
at se om man er på rette vej. Det er ikke muligt med et jpeg.

> Husk også på, at wi-fi (og GPS) bruger en hulens masse strøm, så man
> skal være godt bevæbnet med batterier, når man er i marken.:-)

Noget siger mig, at Canon har valgt en afsindig tarvelig løsning på
wifi-siden. Det gælder strømforbrug, reel kvalitet på wifi-forbindelse
og dækningsgrad, hvor også sidstnævnte har fået alvorlige tæv i andre
fora. Folk fortæller om tabt forbindelse på afstande længere end 5
meter. :/

I går testede jeg en gammel Samsung SGS 2 telefon, som har 802.11abgn,
da jeg lige skulle sikre mig, at jeg ikke var helt blæst. Den overførte
en 80 MB fil 18 sekunder. Og dens wifi-del er bestemt ikke
strømslugende selv om telefonen er 6 år gammel. Så Canon må i den grad
have tabt sutten et eller andet sted da de valgte wifi-elektronik til
deres kamera.

>>> 200D virker som et seriøst alternativ til fx. EOS M seriens lidt større

> Tjoe... og så alligevel... Et vertikalgreb vil helt klart være en fordel
> ved optagelser på højkant og kun lidt i alm. horisontal stilling.

Uanset hvad, er der vel mere, at holde på? Jeg har ikke store hænder.
Men selv 400D kan sommetider føles lidt klejn i det.

> 400D er et bundsolidt kamera, så uanseet, hvad du vælger at købe, synes
> jeg, det kan være en god idé at beholde det som backup.

Helt bestemt! Hos mig er det ofte på udlån, da det ellers indtil nu har
samlet støv. Familie og venner knurrer godt nok når de får at vide, at
det kun er på 10mpx. "Jamen 90000 mio mpx er så meget bedre!!!11". Men
de erkender også bagefter, at billederne står altså bare mere snorlige
med min halvantikke Tamron 17-50 f/2.8 end deres nyeste telefon. Samme
gamle historie.

Jeg satser på, at køre forbi goecker i dag og prøve 200D. Og evt. med
et greb, hvis de har sådan et liggende. Det skal jo nødig blive væk i
forlommen. :)

--
Peter T.

ErikRS

Peter T. wrote:

> [...]
> dengang brugte) med det samme og lynhurtigt skrue på nogle knapper for
> at se om man er på rette vej. Det er ikke muligt med et jpeg.

Det er da muligt, jeg bare er forvænt.:-) - Jeg har gigabit kablet
netværk i hele hytten - også til min Brother farvelaser, så det går
altså stærkt, når jeg flytter filer/mapper fra én computer til en anden.
Jeg bruger også Firewire 400/800, hvor jeg kan på eksterne enheder...

Jeg har også bemærket, at de få gange, hvor jeg bruger et kamera koblet
direkte til computer via USB, går det lidt langsommere, end hvis jeg
bruger en god kortlæser.

> [...]
> strømslugende selv om telefonen er 6 år gammel. Så Canon må i den grad
> have tabt sutten et eller andet sted da de valgte wifi-elektronik til

Om deres wi-fi forbindelser er tarvelige eller ikke, tør jeg ikke sige,
men jeg har da bemærket fra flere, jeg kender, at selv wi-fi
forbindelsen til deres Canon wi-fi printere jævnligt falder ud, - gælder
både inkjet og lasere. Så jo, der er måske noget om snakken...

> Uanset hvad, er der vel mere, at holde på? Jeg har ikke store hænder.
> Men selv 400D kan sommetider føles lidt klejn i det.

Helt klart er der mere at holde på med et vertikalgreb. Jeg har da også
et vertikalgreb til mit 450D. Var heldig at købe et orig. Canon greb til
et par hundrede. Selvom det giver lidt bedre greb i horisontalt, er
styrken helt klart, når kameraet bruges vertikalt.

Jeg har da også vertikalgreb til mit 5D II + et JJC pistolgreb med
udløser med bl.a. AF styring. /Det/ er en fordel - også med store
objektiver som EF 75-300mm DO IS og mit Tokina AT-X PRO 80-400mm. OK,
fordelen for mig kan nok også skyldes, at jeg har problemer med min
venstre skulder, så jo tættere jeg kan få armen ind til kroppen, jo bedre...

> [...]
> de erkender også bagefter, at billederne står altså bare mere snorlige
> med min halvantikke Tamron 17-50 f/2.8 end deres nyeste telefon. Samme

10mpxl er ikke nødvendigvis kun 10mpxl. Det kommer også an på, hvordan
de 10mpxl er håndterede af sensor og elektronik... - Jeg snakkede engang
med en af de ansatte hos DFA (tidl. VisualService) omk. mit gamle
6,3mpxl EOS D60, der ikke altid ville tænde. Desværre viste det sig, at
det var hele strømstyringen, der var stået af...

Alligevel mente han, det godt kunne betale sig at reparere det pga.
D60'erens fabelagtige farvegengivelse især i indst. JPG/RAW, hvor RAW
data er indlejrede i JPG formatet. Dvs., at man både kan redigere som
alm. JPG eller som RAW i Photoshop! - Og så fortalte han, at de havde
adskillige fotojournalister fra de store bladhuse, der kom med deres
gamle og i det ydre meget ramponerede D60'ere for at få dem reparerede.
- For, - fsom de sagde, - D60 er det bedre kamera til fotojournalistik -
også bedre end både 1D II og 1Ds I/II.:-)

OK, jeg valgte istedet at købe et andet D60 på eBay. Det har kun taget
ca. 4500 billeder, og jeg kom til at gi' det samme, som reparationen
ville koste...

> Jeg satser på, at køre forbi goecker i dag og prøve 200D. Og evt. med
> et greb, hvis de har sådan et liggende. Det skal jo nødig blive væk i
> forlommen. :)

Prøv så også et kig på den nye 1300D. Den er godt nok 'kun' med 18mpxl
sensor, men får ret så gode anmelselser. Har også wi-fi... Den er lidt
større end 100D/200D og 400D. Jeg har haft den i hånden, og den ligger
ret godt, kan jeg hilse og sige.:-)

<https://www.canon.co.uk/for_home/product_finder/cameras/digital_slr/eos_1300d/specification.aspx>

Jørgen Nielsen

28-08-2017 skrev ErikRS:
> Jeg har også bemærket, at de få gange, hvor jeg bruger et kamera koblet
> direkte til computer via USB, går det lidt langsommere, end hvis jeg bruger
> en god kortlæser.

Hvordan er kortlæseren forbundet til computeren, USB2/3 eller andet?

--
Mvh. Jørgen

ErikRS

Jeg har to forskellige, - en gl. TrustMini USB2,0/16mb cache kun til MMS
og SDHC og en ny HAMA MultiReaer (CF, SDXC/SDHC, Micro/Mini SDHC/SDXC,
SIM slot m.fl.). Den er med USB3,0/32mb cache, så den er rimelig hurtig.

Kan dog ikke udnytte USB3,0 hastigheden, da mine 2 gamle stationære
MacPro på hhv. 8 og 9 år ikke har USB3,0. Og PCIe pladserne er optaget
af div. ekstra Firewire kort...

Til gengæld kan jeg så udnytte den optimale hastighed på 480mbit på
USB2,0 med USB3,0 kortlæseren. - Jeg vil godt ha' en Firewire 400 eller
800 kortlæser, da de er endnu hurtigere end selv USB3,0, men så'n fætter
koster det hvide ud af øjnene - selv på eBay, hvis den skal kunne tage
både SDHC/SDXC og CF. - Mit EOS 5D II bruger jo CF kort...

Jørgen Nielsen

28-08-2017 skrev ErikRS:

> Jeg har to forskellige, - en gl. TrustMini USB2,0/16mb cache kun til MMS
> og SDHC og en ny HAMA MultiReaer (CF, SDXC/SDHC, Micro/Mini SDHC/SDXC,
> SIM slot m.fl.). Den er med USB3,0/32mb cache, så den er rimelig hurtig.

Tak for info.

> [...]
> koster det hvide ud af øjnene - selv på eBay, hvis den skal kunne tage
> både SDHC/SDXC og CF. - Mit EOS 5D II bruger jo CF kort...

Hastigheden bliver vel ved med at stige.
Sidste USB er vel USB 3.2 (20 Gbit/s).
https://en.wikipedia.org/wiki/USB_3.0

--
Mvh. Jørgen

Peter T.

Den 28-08-2017 kl. 13:33 skrev ErikRS:

> [...]
> - For, - fsom de sagde, - D60 er det bedre kamera til fotojournalistik -
> også bedre end både 1D II og 1Ds I/II.:-)

Der er et 60D, der blev lagt på den blå for et par dage siden. 2000 kr.

Forresten. Har 70D samme farvegengivelse, som 60D? For jeg overvejer
lidt, at sælge min 12 år gamle Canon 70-300 f/4-5.6 is usm, som jeg har
brugt 1 eller 2 gange, og lade salget af den medfinansiere et brugt 70D.

Fra 2015: <http://www.kenrockwell.com/canon/lenses/70-300mm-is.htm>

> OK, jeg valgte istedet at købe et andet D60 på eBay. Det har kun taget
> ca. 4500 billeder, og jeg kom til at gi' det samme, som reparationen
> ville koste...

Så du købte et kamera ubeset? Det tør jeg ikke. :)

> [...]
> sensor, men får ret så gode anmelselser. Har også wi-fi... Den er lidt
> større end 100D/200D og 400D. Jeg har haft den i hånden, og den ligger

Halv pris hos Power i forhold til 200D hos Goecker. Omkring 2200 kr.
Faktisk en meget meget fin pris.

Men jeg kan også lide den højere iso på 200D, som dog kun vil være til
tant og fjas når der skal tages hyggefotos i lampeskæret eller
fotoshoots på gaden om natten. :)

--
Peter T.

ErikRS

Jørgen Nielsen wrote:

> Hastigheden bliver vel ved med at stige.
> Sidste USB er vel USB 3.2 (20 Gbit/s).
> https://en.wikipedia.org/wiki/USB_3.0

Har læst om de nye USB - og Firewire 6400, men det kan vist ikke betale
sig at ofre nye PCIe kort på mine gamle maskiner.:-)

ErikRS

Peter T. wrote:

> Der er et 60D, der blev lagt på den blå for et par dage siden. 2000 kr.

Er det den her fra Holbæk? - Ud fra billederne at dømme, ser den ikke
særlig brugt ud...
<https://www.dba.dk/canon-canon-eos-60d-1800/id-1036787584/>

Der er også denne her fra Ishøj til 2500kr.. Ser ud til, at nuværende
ejer er en 'quinde', og uden at forklejne nogen, så passer piger tit og
ofte bedre på den slags dyrt kram, så det var måske også et kig værd...
<https://www.dba.dk/canon-canon-eos-60d/id-1036598593/>

> [...]
> lidt, at sælge min 12 år gamle Canon 70-300 f/4-5.6 is usm, som jeg har
> brugt 1 eller 2 gange, og lade salget af den medfinansiere et brugt 70D.

EF 70-300mm IS USM er et godt objektiv. Overvejede den, da jeg fik
tilbuddet - gennem min samarbejdspartner på Falster - om at købe
75-300mm DO IS USM, og det tilbud kunne jeg ikke stå for. 3300kr. sendt
portofrit. Den ser ud, som om den aldrig har været brugt. Det var en
prof. fotograf, der skiftede hele molevitten til nyeste modeller.

70-300mm IS USM sælges rask væk til priser på 1800-2100kr. afh. af stand.

Ja, 60D og 70D er stort set identiske i billeddelen. Det er på
videodelen, at 70D har fået noget af en 'ansigtsløftning' med bl.a.
væsentlig forbedret AF under LiveView video optagelser. Og på
billeddelen er AF også blevet optimeret.

Både 60D og 70D er to gode bud. De er identisk i fysisk str., dvs. lidt
større end både 6/7/800D og 10/11/12/1300 serierne - altså samme str.
som 20D/30D/40D/50D. Begge har delvis magnesium hus, så de er robuste.
Begge ligger virkelig godt i hånden. Fuldt kompatible 3.-parts
batterigreb til både LP og AA batterier kan fås fra ca. 200kr. på eBay.

Især 60D kommer nu brugt til gode priser, men også 70D er faldet en hel
del med lanceringen af de nye 80D og 88D...

> Så du købte et kamera ubeset? Det tør jeg ikke. :)

Det kommer helt an på, hvordan sælgerens karakterer er på eBay. Ligger
de på +99,8, tør jeg godt og har gjort det mange gange med både analoge
og digitale kamerahuse og optik, og indtil nu er jeg aldrig blevet snydt.

OK, det er da også fra fotohandlere, jeg køber mest, men jeg har da købt
fra private. Bl.a. har jeg købt et analogt EOS Rebel G II fra en
privatsælger i Israel. Da jeg fik den, fandt jeg ud af, at jeg rent
faktisk allerede havde den i samlingen, - og så alligevel ikke. Den, jeg
havde, stod skriften med rødt på det sorte hus. På den, jeg fik fra
Israel, stod skriften med orange og gult på det sorte hus. Har senere
fundet ud af, at modellen med rød skrift kun blev solgt i USA/CA, mens
den med orange/gult kun er solgt i Afrika og Mellemøsten. - Ellers
plejer man at sige, at det er på nummerkoden, man kan se, dels hvornår
de er produceret, dels hvor de er solgt...

De seneste 'kup', jeg har gjort, er et 3,2mpxl Canon EOS 1D Mark I, der
kun har taget 2656 skud i alt. - Pris inkl. porto fra Holland 2655Dkr.!
- Den stod som 'exc.++', men indtil nu har jeg ikke kunnet finde så
meget som én eneste lille ridse nogen steder på huset. 1D Mk I er en
digitaludgave af den analoge EOS 1V RS.

Fandt også Canons analoge 'Rolls-Royce', Canon EOS 1N HS hos en lille
fotohandler i Osaka, Japan, til godt 2300Dkr., sendt fragtfrit. Den
måtte jeg godt nok betale moms og told af, så den kom op i knap
3300Dkr.. Kvalitet 'like new', max. 20 ruller film. - Og ja, den /er/
flot! - Så 1D Mk I og 1N HS er nok det, jeg vil kalde for pragtstykkerne
i mit 'museum'.:-)

> Halv pris hos Power i forhold til 200D hos Goecker. Omkring 2200 kr.
> Faktisk en meget meget fin pris.

Enig!

Goecker er ikke det billigste sted at handle, men de er seriøse, og de
gange, jeg har snakket med dem, har jeg altid fået en rigtig god service
- uanset, om jeg vil købe, eller om jeg skal finde noget til en anden køber.

> Men jeg kan også lide den højere iso på 200D, som dog kun vil være til
> tant og fjas når der skal tages hyggefotos i lampeskæret eller
> fotoshoots på gaden om natten. :)

Jeg tager en del natteskud, men er stort set aldrig over 6400ISO. Her
forleden tog jeg et par natteskud ned over Botanisk Have her i Århus med
mit nye Sony A68. Satte den på fuld 'Auto ISO' (op til 25600ISO) og med
begge støjfiltre slået til.

Det var så ikke så godt. Der bliver alt, alt for meget rødlige farver
især, hvis det er overskyet. Prøvede så igen med begge NR filtre slået
fra og ISO sat til max. 6400ISO, meget bedre, men stadig ikke godt nok.
Satte så ISO ned til max. 1600ISO og stadig NR filtrene slået fra. - Så
var den der... Næsten ingen 'komethaleeffekt' på de faste lyskilder, og
selv græsset /er/ grønt - også om natten...

Peter T.

Den 29-08-2017 kl. 01:27 skrev ErikRS:

> Er det den her fra Holbæk? - Ud fra billederne at dømme, ser den ikke
> særlig brugt ud...
> <https://www.dba.dk/canon-canon-eos-60d-1800/id-1036787584/>

Yes.

> [...]
> ejer er en 'quinde', og uden at forklejne nogen, så passer piger tit og
> ofte bedre på den slags dyrt kram, så det var måske også et kig værd...

Bestemt. Men jeg har endelig bestemt mig og det bliver et 80D. Det er
primært portrætter og situationsbilleder, jeg går efter.

Jeg havde læst et sted, at 90D nok ville komme på markedet i første
halvdel af 2018. Men deres xxD serie fornyes jo rundt regnet hver
tredje år, så det vil tidligst blive i slutningen af 2018 eller starten
af 2019. Og så lang tid vil jeg ikke vente. :)

> [...]
>
> Især 60D kommer nu brugt til gode priser, men også 70D er faldet en hel
> del med lanceringen af de nye 80D og 88D...

Jeg er stødt på 88D, men kan ikke længere finde det i en googlesøgning.

> [...]
> - Den stod som 'exc.++', men indtil nu har jeg ikke kunnet finde så
> meget som én eneste lille ridse nogen steder på huset. 1D Mk I er en

Facebook er desværre efterhånden blevet synonym med internettet og alle
de uafhængige hobbysider lukker en efter en fordi folk søger over på
fjæsen. Men der er en dansk markedsgruppe med analogt fotoudstyr;

"Analogt fotoudstyr køb salg & bytte"

<https://www.facebook.com/groups/992971550761991/forsaleposts/>

Der kan måske også være noget guf til dig der, hvis du ikke allerede
kender den. :)

--
Peter T.

Peter T.

Den 01-09-2017 kl. 12:09 skrev Peter T.:

> "Analogt fotoudstyr køb salg & bytte"
>
> <https://www.facebook.com/groups/992971550761991/forsaleposts/>
>
> Der kan måske også være noget guf til dig der, hvis du ikke allerede
> kender den. :)

Og en dansk gruppe kun med Canon-gear:

<https://www.facebook.com/groups/Rundt.om.CANON.fotoudstyr/?fref=ts>

--
Peter T.

ErikRS

Peter T. wrote:

> Bestemt. Men jeg har endelig bestemt mig og det bliver et 80D. Det er
> primært portrætter og situationsbilleder, jeg går efter.

Det bliver du heller ikke snydt med. Den får generelt 4,5/5,0 på div.
reviews. - Et enkelt review dog helt nede på 3,0%5,0 med en bemærkning
om, at "det er en solid opgradering af 70D, men så heller ikke mere".:-)

Mangler du et rigtig godt std. optik, kan jeg anbefale en af disse -
Canon EF-S 18-135mm IS USM [de facto 28-200mm]. Køb IKKE STM udg., den
er for dårlig. - Eller EF-S 15-85mm IS USM [de facto 24-1056mm]. - Jeg
har prøvet 18-135mm, den er rigtig god, hurtig og præcis.

Jeg har selv haft et 15-85mm IS USM til mit daværende 600D. - Den er
ganske enkelt helt forrygende god - og lynende hurtig - også til evt. video.

> [...]
> tredje år, så det vil tidligst blive i slutningen af 2018 eller starten
> af 2019. Og så lang tid vil jeg ikke vente. :)

Umiddelbart vurderer jeg 80D til at blive en lige så populær afløser,
som 60D var for 50D. - 70D blev vist ikke rigtig det helt store sus, som
de havde håbet. - De væsentligste forbedringer fra 60D til 70D er lidt
mere præcis AF og en noget forbedret videodel...

> Jeg er stødt på 88D, men kan ikke længere finde det i en googlesøgning.

Samme her - ingen omtale af 88D mere... Jeg læste kun div. rumoursites
og så et preview af den, så det er muligt, at '88D' kun er / har været
et kodenavn for den kommende 90D. - I så fald undrer det mig ikke spor.
Læste en fyldig foromtale af Canons kommende full-frame kamera med
kodenavnet 'EOS 3D'. Det viste sig, det 'kun' blev en main upgrade af
EOS 6D med navnet 6D Mk II.:-)

> [...]
>
> <https://www.facebook.com/groups/992971550761991/forsaleposts/>
>
> Der kan måske også være noget guf til dig der, hvis du ikke allerede

Jeg véd det... Men jeg er ikke tilhænger af 'fjæset' sålænge, de ikke
vil anerkende dansk ophavsret. Lægger du et billede op, du har taget,
mister du alle rettigheder til det billede - uanset, om du har indlejret
både EXIF og copyright data i billedet, så bliver det ganske enkelt
fjernet af FB.

OK, jeg har da kontakt til en brugtforhandler på Falster, der er medlem.
Han giver mig jævnligt info om div. ældre analoge EOS, når der dukker
noget op, som han mener, jeg ikke har. - Han har fået en liste over,
hvad jeg har, og det jeg mangler.:-) - Men lad os se, hvad den danske
'jern-lady' - aka Margrethe Vestager finder ud af mht. FB. Lykkes det
hende at få dem til at anerkende de nationale - og EU -
ophavsrettigheder, så er jeg nok også med på FB til den tid...

Det var også ham på Falster, der skrev og tilbød mig et Pentax K-7
(altvejrs-kamera) til kostpris, da han havde forregnet sig med
populariteten af de nye Pentax DSLR i Danmark. Jeg har nu selv suppleret
med orig. Pentax WR objektiver - 18-55mmWR, 50-200mmWR og 55-300mmWR.
Hele sættet står mig i knap 3300Dkr.! - Hvis du læser :-)Max's indlæg om
Pentax, vil du også vide, at han - og jeg - er rigtig godt tilfredse...

Det eneste, jeg mangler til Pentax systemet, er en Metz SCA3702 adapter,
så jeg også kan bruge mine store Metz blitze. Kan ikke skaffes i DK, og
koster en bondegård i Tyskland.:-(

Peter T.

Den 01-09-2017 kl. 16:04 skrev ErikRS:

> [...]
> er for dårlig. - Eller EF-S 15-85mm IS USM [de facto 24-1056mm]. - Jeg
> har prøvet 18-135mm, den er rigtig god, hurtig og præcis.

Jeg er mest til prime når det er portrætter pga. de ekstra blænder, men
har følgende liggende i tasken herhjemme:

Canon EF-S 10-22 f/3.5-4.5 usm
Tamron 17-50 f/2.8 XR Di II SR
Canon EF 50 f/1.4
Canon EF 70-300 f/4-5.6 IS usm

De to første er faste makkere når jeg er på ferie. Specielt vidvinklen
er helt fantastisk og billederne står bare afsindigt skarpe uanset
brændvidde. Jeg var lidt rystet da jeg fik nærkigget på billederne fra
min første tur til New York (hvor jeg købte alle Canon-optikker hos B&H).

Min 50 mm er jeg svært glad for! Den følgesvend er førstevalg til
portrætter. Og den ligger heldigvis ikke i en af de defekte serier
(19600410).
Og så er der min tele... Jeg har haft den med ude 1 gang og det er over
10 år siden. Jeg vil sgu gerne bruge den meget mere, men jeg er helt
blæst i kalechen når det kommer til billedkomponering ved brændvidder
fra 100 mm og op.

Jeg overvejer ifm. mit kommende kamerakøb, at springe på en Sigma 85
f/1.4 - kun fordi pengepungen ikke er til deres Art optik.

> Jeg har selv haft et 15-85mm IS USM til mit daværende 600D. - Den er
> ganske enkelt helt forrygende god - og lynende hurtig

Det er hermed noteret! Jeg går ud fra, det er denne:

<http://www.photozone.de/canon-eos/465-canon_1585_3556is>

?

> [...]
> de havde håbet. - De væsentligste forbedringer fra 60D til 70D er lidt
> mere præcis AF og en noget forbedret videodel...

Videodelen er jeg græskkatolsk overfor. Det er helt fantastisk med
muligheden. Men det er nok kun kæresten, der kommer til at bruge den
når barnebarnet skal filmes.

Til gengæld irriterer det mig en smule, at 77D har Digic 7 cpuen, mens
80D har Digic 6. Og da jeg skulle vælge mellem 77D og 80D havde jeg det
sådan, at Canon med 77D valgte at sætte sig mellem to stole. Det valg
undrer jeg mig over.
Jeg kan forstå, at konkurrencen på dslr er skærpet og vil blive skærpet
yderligere, og Canon derfor lancerede 77D. Samtidig har jeg indtryk af,
at Nikon er røget lidt af dansen. Kigger jeg på alle de danske digitale
markedspladser er der temmelig meget Nikon-gear til salg, hvilket undrer
mig lidt.

> [...]
> Læste en fyldig foromtale af Canons kommende full-frame kamera med
> kodenavnet 'EOS 3D'. Det viste sig, det 'kun' blev en main upgrade af

Ja, de der rumorsites skal tages med et ton salt. :) Men de giver jo
trafik og museklik..

> [...]
> mister du alle rettigheder til det billede - uanset, om du har indlejret
> både EXIF og copyright data i billedet, så bliver det ganske enkelt

Det med rettighederne mener jeg ikke er helt sandt. I sin tid var det,
som du fortæller, skrevet ind i eula'en. Men det er facebook svjv gået
væk fra igen og i stedet valgt en "Billedet er dit. Men lægger du det
på vores server, giver du os en [bemærk!] ikke-eksklusiv ret til at
bruge det", hvilket jeg finder rimeligt. Og den ret frasiger de sig i
samme sekund, du piller billedet af sitet. Det er en snak om nuancer
vedr. rettigheder, men jeg synes det er vigtigt at tage med.

Jeg synes iøvrigt, at EXIF-data meget ofte forsvinder, når billeder
resizes uanset om det er lokalt på ens computer eller en webside. DET
synes jeg er et problem da jeg godt kan lide, at kigge fotografen over
skulderen når jeg kigger på teknisk flotte billeder på nettet. :)
Ok. Om kort tid vil nye kameraer også smide gps-data ind i EXIF-delen,
som de fleste telefoner også gør det. Og det vil nok overrumple mange
URBEX-entusiaster.

Men igen... Har facebook det publikum, man vil have til ens billeder?
For mit vedkommende nej. Skal jeg bruge facebook, som salgssted, bliver
mine billeder vandmærket, hvis jeg overhovedet lægger dem op der.
Mange mandlige amatørportrætfotografer bruger forøvrigt facebook til at
få likes (og trylle tøjet af piger, der gerne vil agere model). Den del
af fotobranchen er ret ulden i kanten...

> [...]
> Hele sættet står mig i knap 3300Dkr.! - Hvis du læser :-)Max's indlæg om
> Pentax, vil du også vide, at han - og jeg - er rigtig godt tilfredse...

Jeg er slet ikke med på kamerahistorien, som I er. Men jeg husker da
Pentax fra min ungdom, hvor min ungdomsskolelærer i foto vist med bæven
i stemmen omtalte mærket med største ærefrygt og fugtige håndflader. ;)

--
Peter T.

ErikRS

Peter T. wrote:

> Jeg er mest til prime når det er portrætter pga. de ekstra blænder, men
> har følgende liggende i tasken herhjemme:

Jeg har både primes og zooms til min EOS 5D II. Til nogle ting
foretrækker jeg prime, til andre ting en zoom... () er mine egne
erfaringer med objektiverne...

Primes:
EF 20mm/f:2,8 USM (fremragende)
EF 24mm/f:2,8 USM (superb)
EF 28mm/f:2,8 Mk I (særdeles god, bedre end den nuv. udg.)
EF 50mm/f:1,4 USM (fremragende)
EF 100mm/f:2,0 USM (fremragende)
Zoom:
EF 22-55mm/f:4,0-5,6 USM (rigtig god især med blitz indendørs)
EF 24-85mm/f:3,5-4,5 USM (helt forrygende god, bedre end 24-70mmL)
EF 28-105mm/f:3,5-4,5 II USM (særdeles god især indendørs og portræt)
EF 70-210mm/f:4,0 (fra 1988, meget god, fordel fast f:4,0)
EF 70-300mm/f:4,0-5,6 DO IS USM (superb! bedre end 70-300mmL)
Tamron SP 28-75mm/f:2,8 Di XR LD IF (forrygende god, bedre end 24-70mmL)
Tamron SP 20-40mm/f:2,7-3,5 XR LD IF (superb! verdens skarpeste super-wide))
Tokina AT-X PRO 242 FX 24-200mm/f:3,5-5,6 D AF (fremragende allround optik)
Tokina AT-X PRO 840 FX 80-400mm/f:4,5-5,6 D AF (fremragende, men ret tung)
Sigma 17-35mm/f:2,8-4,0 EX DG HSM (fremragende, bedre end EF
17-35mm/f:2.8L USM)

+ selvfølgelig næsten alle de alm. std. zoom-objektiver, men også et par
af de lidt mere specielle som EF 100-200mm/f:4,5A (kun AF), EF
35-80mm/f:4,0-5,6 PZ (m. motorzoom) og EF 90-300mm/f:4,5-5,6 m.fl..

Nåja, så har jeg en hel del manuelle Tamron BBar med adapter - BBar
24mm, 28mm og 135mm - alle f:2,5. + et par Claus Enna Tele-Ennalyt -
heriblandt et af verdens bedste 135mm med f:2,8. Alle manuelle
objektiver er med matchende adapter med AF Confirm, dvs., kameraet
bipper ved fokus.

> Canon EF-S 10-22 f/3.5-4.5 usm

Særdeles god optik. Overvejede den til mit dav. 600D, men valgte et
Tamron SP 10-24mm istedet. Solgte den med, da jeg solgte mit 600D sæt.

> Tamron 17-50 f/2.8 XR Di II SR

'EF-S' udg. af SP 28-75mm Di XR LD IF. 17-50mm Di II er næsten lige så
god som Canons EF 17-40mmL. Det siger en hel del om kvaliteten...

> Canon EF 50 f/1.4

Som skrevet - fremragende objektiv.

> Canon EF 70-300 f/4-5.6 IS usm

Selvom det er en Mk I, så er det stadig et særdeles godt objektiv og
endda til en fornuftig pris...

> [...]
> brændvidde. Jeg var lidt rystet da jeg fik nærkigget på billederne fra
> min første tur til New York (hvor jeg købte alle Canon-optikker hos B&H).

B&H er en seriøs fotohandler. Kender flere, der har handlet dér, når de
har været i USA. Desværre er de ikke de billigste, men man kan godt -
iflg. flere - handle lidt om priserne.:-)

Enig! 50mm/f:1,4 er altid med, når det er 5D II, jeg bruger. Jeg skifter
så lidt mellem EF 24-85mm og SP 28-75mm på std. siden. Tager jeg kun et
enkelt objektiv med, er det Tokina 24-200mm, der kommer ned i tasken
sammen med 50mm/f:1,4... - Og så skifter jeg lidt mellem 70-300mm DO IS
og Tokina 80-400mm på det lange område.

> Min 50 mm er jeg svært glad for! Den følgesvend er førstevalg til
> portrætter. Og den ligger heldigvis ikke i en af de defekte serier
> (19600410).

Uha. det havde jeg ikke lige tænkt på, men det gør min så heller ikke.
Brugte den også en del på 600D...

> [...]
> 10 år siden. Jeg vil sgu gerne bruge den meget mere, men jeg er helt
> blæst i kalechen når det kommer til billedkomponering ved brændvidder

Igen enig. De lange teler og telezooms egner sig /ikke/ til bl.a.
bymæssige områder, men kræver vidder omkring sig - fx. kombinationen af
bjerge og dale på god afstand...

> Jeg overvejer ifm. mit kommende kamerakøb, at springe på en Sigma 85
> f/1.4 - kun fordi pengepungen ikke er til deres Art optik.

Kender den kun fra div. reviews, og ja, den må være god med de karakterer.

Alternativer til Sigma 85mm kunne være en af disse:
- Canon EF 85mm/f:1.8 USM, prisbillig fra ca. 2300kr., særdeles god
- Tamron SP 90mm/f:2.8 VC USD AF, en klassiker m. billedstabilisering,
der stadig holder, pris fra ca. 4000kr.
- Tokina FX AT-X M-100mm/f:2,8 AF (C), fantastisk optik til en fornuftig
pris, fra ca. 3400kr.

Og skal det være med manuel fokus
- Tamron SP 105mm/f:2,8 BBar + AD2-EF AFconfirm, kan købes på eBay i
kvalitet exc. eller bedre fra ca. 1000kr. + en god EMF AD2-EF adapter
til ca. 200kr.
- Claus Enna Tele-Ennalyt 90mm/f:2,8 M42, fremragende objektiv, tegner
forholdsvis blødt, men knivskarp (ikke soft-focus!), kan fås fra ca.
1000Dkr. på eBay i kvalitet exc. eller bedre. EMF M42-EF AF confirm fra
ca. 200kr.

> Det er hermed noteret! Jeg går ud fra, det er denne:
>
> <http://www.photozone.de/canon-eos/465-canon_1585_3556is>?

Just præcis...

> Videodelen er jeg græskkatolsk overfor. Det er helt fantastisk med
> muligheden. Men det er nok kun kæresten, der kommer til at bruge den
> når barnebarnet skal filmes.

Selvom jeg har video i de fleste af mine brugskameraer, så har jeg kun
prøvet video én eneste gang på min Olympus PEN E-PL6 MLR. - Har end ikke
prøvet det på 5D II..-)

> [...]
> at Nikon er røget lidt af dansen. Kigger jeg på alle de danske digitale
> markedspladser er der temmelig meget Nikon-gear til salg, hvilket undrer

Hm, jeg véd ikke rigtig med den DIGIC-7 processor... Der er utroligt
delte meninger om den over for DIGIC-6. Det er nok ikke helt uden grund,
Canon bruger DIGIC-6 i selv de helt store 1Dx, 5D IV, 5Ds, 5Ds R osv..

> Ja, de der rumorsites skal tages med et ton salt. :) Men de giver jo
> trafik og museklik..

Dels det, men der er ofte en hel del om snakken på de sites...

> [...]
> samme sekund, du piller billedet af sitet. Det er en snak om nuancer
> vedr. rettigheder, men jeg synes det er vigtigt at tage med.

Hvis det er sandt, - og det må det jo være, når du skriver, som du gør,
- så har de ændret politik. MEN - Jeg mener stadig ikke, de har ret til
at bruge fx. mine billeder, når/hvis jeg lægger dem på en privat eller
offentlig væg UDEN at spørge først. For mig er det stadig tyveri!

> [...]
> synes jeg er et problem da jeg godt kan lide, at kigge fotografen over
> skulderen når jeg kigger på teknisk flotte billeder på nettet. :)

Jeg bruger kun Photoshop Extended til evt. redigering + engang imellem
Canons egen Digital Phtoto Professional (DPP) til det lettere. Her synes
jeg ikke, det er det store problem.

> Ok. Om kort tid vil nye kameraer også smide gps-data ind i EXIF-delen,
> som de fleste telefoner også gør det. Og det vil nok overrumple mange
> URBEX-entusiaster.

Har både GPS og wi-fi i min store nu godt 3 år gl. Canon PowerShot. Data
følger med over i EXIF, - men hvor et det kamera 'sulten', når både GPS
og wi-fi er slået til.:-)

> [...]
> få likes (og trylle tøjet af piger, der gerne vil agere model). Den del
> af fotobranchen er ret ulden i kanten...

Nu er jeg holdt op som fotograf, - helbredet vil ikke altid være med, -
så jeg sælger heller billeder på nettet.

> Jeg er slet ikke med på kamerahistorien, som I er. Men jeg husker da
> Pentax fra min ungdom, hvor min ungdomsskolelærer i foto vist med bæven
> i stemmen omtalte mærket med største ærefrygt og fugtige håndflader. ;)

Ja, 'vi gamle' husker skam stadig både Pentax SP 500 og SP 1000,
Spotmatic F, MZ og ME serierne osv... Det var også dengang, de stadig
hed Asahi Pentax. Nu er Pentax en del af Ricoh koncernen... Der er en
stor fordel ved de nye Pentax DSLR. - De bruger K/PK bajonetten, hvilket
betyder, at /samtlige/ de ældre AF objektiver stadig kan bruges på
digitale huse, og de gamle manuelle objektiver med autoblænder og manuel
fokus kan skam også bruges på deres DSLR huse. - De gamle objektiver var
- og er stadig af meget, meget høj kvalitet, hvilket også kan ses af
priser på bl.a. eBay...

Mht. Nikon, tja, så synes jeg, de er gået noget i stå på DSLR fronten,
og regulært floppet på MLR siden. Jeg har haft nogle stykker til
justering og opdatering, - de er da utroligt bøvlede og absolut ikke
intuitive at finde ud af... - Til gengæld er Sony begyndt virkelig at
rykke på kamerafronten med både deres ILCA (DSLR) og ILCE (MLR), men
deres egne objektiver er ikke just noget at skrive om. Til gengæld har
de indledt et samarbejde med Carl Zeiss, og så skete der noget - også på
optik-fronten, men priserne? uha-uha, de er i den dyre ende.:-(

Peter T.

Den 01-09-2017 kl. 20:58 skrev ErikRS:

> Jeg har både primes og zooms til min EOS 5D II. Til nogle ting
> foretrækker jeg prime, til andre ting en zoom... () er mine egne
> erfaringer med objektiverne...
>
> Primes:
[snip]

Dejlig samling. :)

> B&H er en seriøs fotohandler. Kender flere, der har handlet dér, når de
> har været i USA. Desværre er de ikke de billigste, men man kan godt -
> iflg. flere - handle lidt om priserne.:-)

Hvis du engang kommer til New York, hvilket jeg absolut vil anbefale, så
besøg B&H. Nu er det 11-12 år siden, jeg var der. Men der kørte
indkøbskurvene rundt i loftet og mellem etagerne. Fabelagtig oplevelse.
Det er noteret.

> [...]
> forholdsvis blødt, men knivskarp (ikke soft-focus!), kan fås fra ca.
> 1000Dkr. på eBay i kvalitet exc. eller bedre. EMF M42-EF AF confirm fra

Aha.

Jeg faldt tilfældigvis over et skriv vedr. Mitakon 50mm f/0.95 Pro for
en times tid siden. Desværre kun til Sony. Canon har tilsyneladende
lavet en lignende optik. Men priserne.. suk. Jeg kan forøvrigt heller
ikke se om den overhovedet kan bruges på Canons dslr. :)

> Hm, jeg véd ikke rigtig med den DIGIC-7 processor... Der er utroligt
> delte meninger om den over for DIGIC-6. Det er nok ikke helt uden grund,
> Canon bruger DIGIC-6 i selv de helt store 1Dx, 5D IV, 5Ds, 5Ds R osv..

Det med Digic 7 må jeg lige studere nærmere. For så er 6'eren bestemt
mere attraktiv! Og uden at jeg er gået alt for meget i dybden med de
forskellige Digic-cpuer, så er mit indtryk at 7'eren vist også mest er
udviklet med henblik på videofronten.

Jeg havde min ipad med på job i nat (for tiden er jeg køremand hos DSB
s-tog), hvor jeg var væk fra min hjemmebryggede anti-ad dns-server. Så
jeg fik derfor alle reklamer med på websiderne.
Da jeg søgte på google.com faldt jeg over en annonce for webbutikken
e-finin.com, som får ret gode anmeldelser rigtig mange steder og scorer
også godt over 9 på trustpilot, som jeg ellers ikke giver meget for.

Canon 7D MkII til 839£, 6D til 849£, 6D MkII til 1369£ og 80D til 655£.
I snit er det ca. 2500 kr lavere end herhjemme og det tiltaler mig, da
jeg ikke svømmer i gysser. VIL jeg endelig købe derfra, bliver det 6D MkII.

<https://www.e-infin.com/uk/category/dslr>

Men hvorfor hulen gik Canon fra full-frame til cropped, da de
introducerede 7D?

--
Peter T.

ErikRS

Peter T. wrote:

> Hvis du engang kommer til New York, hvilket jeg absolut vil anbefale, så
> besøg B&H. Nu er det 11-12 år siden, jeg var der. Men der kørte
> indkøbskurvene rundt i loftet og mellem etagerne. Fabelagtig oplevelse.

Har hørt om det, men chancen for, jeg kommer derover er ikke særlig
stor, da jeg ikke må flyve pga. mit dårlige 'dikkeværk'. Skulle have
været i USA for nogle år siden, men fik direkte flyveforbud af lægerne.

> [...]
> lavet en lignende optik. Men priserne.. suk. Jeg kan forøvrigt heller
> ikke se om den overhovedet kan bruges på Canons dslr. :)

Canon laver en EF 50mm/f:1,0 og EF 50mm/f:1,2 (dyre som bare det). Det
er f:1,2, der åbenbart giver de bedste resultater iflg. div. folk.

Jeg har kun læst om de dersens Mitakon objektiver - stort set kun
positive reviews og indlæg...

Et alternativ til Mitakon kunne være en Voigtländer Nokton 50mm/f:1,1.
Den er iflg. div. reviews - og min fotohandler - forrygende. Fås også
til Canon EOS.

Eller hvad med en Zeiss 55mm f/1.4 Otus Distagon T* til 'kun' $3990USd.:-)?
<https://www.bhphotovideo.com/c/product/1007599-REG/zeiss_2010_056_55mm_f_1_4_otus_lens.html>

> [...]
> mere attraktiv! Og uden at jeg er gået alt for meget i dybden med de
> forskellige Digic-cpuer, så er mit indtryk at 7'eren vist også mest er

Det er også min konklussion...

> [...]
> e-finin.com, som får ret gode anmeldelser rigtig mange steder og scorer
> også godt over 9 på trustpilot, som jeg ellers ikke giver meget for.

Kender ikke firmaet, - ser ud til, det er et kig værd...

> [...]
> I snit er det ca. 2500 kr lavere end herhjemme og det tiltaler mig, da
> jeg ikke svømmer i gysser. VIL jeg endelig købe derfra, bliver det 6D

Husk lige på, at EOS 6D er full-frame. Dvs., du kan ikke bruge EF-S,
Tamron Di II, Sigma DC og Tokina DX optik!!! - Dvs., du kan ikke bruge
dine EF-S 10-22mm og Tamron 17-50mm Di II...

Prøv også et kig på Ffordes Photography <http://ffordes.com/> i England.
De er ikke det billigste sted. Men til gengæld er deres vurdering af
brugt særdeles hård. Så står en brugvare til E++, kan du godt regne med,
at vi herhjemme vil kalde den for 'mint'!

De køber også i bytte, har kommissionssalg osv.. Jeg har handlet en hel
del hos dem og har altid været 100% tilfreds - både med det, jeg har
solgt til dem, og det, jeg har købt hos dem - både til Canon, Olympus og
Pentax. Det er hos Ffordes, jeg bl.a. købte min Tamron 20-40mm...

> Men hvorfor hulen gik Canon fra full-frame til cropped, da de
> introducerede 7D?

I 'gamle dage' - aka den analoge EOS tid kunne man (næsten) altid regne
med Canons modelnummerering. Dengang kørte de med serierne 1, 3, 5, 6, 7
og 8...
Eksempel, mindste ver. af modellen først:
EOS 1/1N/1V = topprofessionelt udstyr
EOS 10/10S
EOS 100/100s (lille s, specialudgave af 100)
EOS 1000/1000F/1000FN/1000N/1000S
EOS 650/620/600

Og så skiftede de 'taktik' med EOS 3, mindre model med største tal:
EOS 3000/3000N/3000V/3000X/300/300N/300V/300X/33/33N/30/30V/3/3V

Nu er deres serier nærmest nummereret efter professionalisme, nævnt med
største model først...
EOS 1Dx II/1Dx (full-frame)
EOS 1Ds III-I (full-frame)
EOS 1D IV-I (crop-factor 1,4)
EOS 5DsR/5Ds/5D IV/5D III/5D II/5D (alle full-frame)
EOS 6D II/6D (full-frame)
EOS 60D/650D/600D (crop-factor 1,6)
EOS 7D II/7D/77D/70D/760D/750D/700D (crop-factor 1.6)
osv.osv....

Opr. var de begyndt med 'D' foran ligesom Nikon, men det gav virkelig
forvirring, så de valgte at sætte 'D' efter modelnummer.

Deres gamle DSLR
EOS D6000 (EOS 1N med digital bagstykke/indsats, crop-factor 1,6)
EOS D2000 (EOS 1N med digital bagstykke/indsats, crop-factor 1.6)
EOS D30 (EOS 1N m. digitalt indmad, crof-factor 1,4)
EOS D60 (EOS 1N m. digitalt indmad, crop-factor 1,4)
Hus, chassis, spejl, prismesøger og lukker er identiske med de analoge
modeller. D6000 og D2000 udviklet i samarbejde med Kodak.

EOS D6000, D2000, D30, D60, 10D og 1D Mk I kan IKKE bruge EF-S optik!

Som de sagde i 'Soap'/'Skum', - er du forvirret, så følg med i....

Skal man tro div. rygter, så er der mindst 2 nye full-frame modeller på
tegnebrædtet. Kodenavne EOS 3D og 4D. Canon udtog patenter i beg. af
2015 på nye triple-layer sensorer. Har set patentnumre, men har mistet
linket og kan ikke umiddelbart finde det igen. Muligvis er EOS 5D Mk IV
det ene af dem. det passer ihvertfald meget godt med de specs, jeg kan
huske...

Peter T.

Den 04-09-2017 kl. 04:17 skrev ErikRS:

> Har hørt om det, men chancen for, jeg kommer derover er ikke særlig
> stor, da jeg ikke må flyve pga. mit dårlige 'dikkeværk'. Skulle have
> været i USA for nogle år siden, men fik direkte flyveforbud af lægerne.

De nye 787 fly fra Boeing er mere tolerante overfor folk med svagt
helbred, som dig, da lufttrykket ombord er højere i netop det fly end de
forrige fly. Men man skal jo stadig op og gå så kredsløbet i kroppen
bliver holdt aktivt.
Min kæreste får tryk for ørerne blot hun stiller sig op på en stol. Det
var slet ikke aktuelt da vi fløj til Mexico i netop en 787 i februar. :)

Sikke noget sludder, jeg skrev der. Der skulle have stået Leica og ikke
Canon.

> Canon laver en EF 50mm/f:1,0 og EF 50mm/f:1,2 (dyre som bare det). Det
> er f:1,2, der åbenbart giver de bedste resultater iflg. div. folk.

Desværre, ja.

> Jeg har kun læst om de dersens Mitakon objektiver - stort set kun
> positive reviews og indlæg...

Ja.

> Et alternativ til Mitakon kunne være en Voigtländer Nokton 50mm/f:1,1.
> Den er iflg. div. reviews - og min fotohandler - forrygende. Fås også
> til Canon EOS.

Der bliver skrevet pæne ting om den på nettet.

> Eller hvad med en Zeiss 55mm f/1.4 Otus Distagon T* til 'kun' $3990USd.:-)?
> <https://www.bhphotovideo.com/c/product/1007599-REG/zeiss_2010_056_55mm_f_1_4_otus_lens.html>

Klart. Nu er mit fotobudget gået fra 1000 kr for et brugt 100D til ca.
8000. Så den kan jeg da godt klemme ind i regnearket. :)

> Husk lige på, at EOS 6D er full-frame. Dvs., du kan ikke bruge EF-S,
> Tamron Di II, Sigma DC og Tokina DX optik!!! - Dvs., du kan ikke bruge
> dine EF-S 10-22mm og Tamron 17-50mm Di II...

Præcis. Men der er heldigvis mange brugte glas til salg på nettet.

> [...]
> brugt særdeles hård. Så står en brugvare til E++, kan du godt regne med,
> at vi herhjemme vil kalde den for 'mint'!

Lækkert!

[snip]
> [...]
> EOS 6D II/6D (full-frame)
> EOS 60D/650D/600D (crop-factor 1,6)
> EOS 7D II/7D/77D/70D/760D/750D/700D (crop-factor 1.6)

Aha! Nu giver det mening! Eller faktisk endnu mindre mening end før,
men der er orden i kaos. Jeg gik jo ud fra, at 6D var en generation
nyere end 5D osv, men undrede mig også over forskellene, release dates
osv. Ham, der har opfundet det seriemønster må have røget en solid
joint, der har sat sig permanent. Der må være lavet mange fejlkøb på
den konto...
En sælger har et 7D til salg med en masse optikker på den blå. 10900
kr. En hurtig tur på google og jeg ser, at det er et 7D, der kom på
markedet i 2009. Argh.

--
Peter T.

ErikRS

Peter T. wrote:

> [...]
> Min kæreste får tryk for ørerne blot hun stiller sig op på en stol. Det
> var slet ikke aktuelt da vi fløj til Mexico i netop en 787 i februar. :)

Jeg véd det... Men flyveforbudet er totalt, da jeg har en stent
(gitterrør) indopereret i kanten af hjertet lige ved den ene hjerteklap.

Desuden har jeg faktisk fløjet i et Bling fly med overtrykskabine (1989)
- et 767/600, hed den vist... De glemte/undlod at udligne trykket på vej
ned fra en bypass-korridor over Polen (40.000 fod) til indflyvningshøjde
(4500 fød) til Kastrup. Det gjorde ondt - også i hjertet, men det
sprængte et slimkar i næsen, så det flød bare med div. sekereter.:-(

> Desværre, ja.

Da jeg i 1990 skiftede fra Yashica til Canon, købte jeg et EOS 600 m.
50mm/f:1,8 og 28mm/f:2,8 - de gamle ver. med metalbajonet. Jeg har - og
bruger det stadig engang imellem. Dete kostede mig dengang 8995kr. inkl.
en taske. Og det var dengang, vi også fik 30 dages ombytningsret...

Knap 5 uger efter blev jeg tilbudt at købe deres EOS RT + EF 50mm/f:1,2
til 8995kr. (butikspris 16.995kr.) - altså bytte lige over, men da jeg
så nævnte, at de 30 dages ombytningsret var udløbet, sagde han dels et
par grimme ting, men også at jeg kunne bytte for 2500kr.. Det syntes jeg
bare ikke, jeg havde råd til. - Men hvor har jeg fortrudt det mange
gange...:-(

EOS RT er den model med fast spejl med vendret liggende lameller istedet
for vippespejl - samme princip som i EOS 1N RS. EOS RT er næsten så
lydløse som et kompaktkamera med Compur-lukker, men det er 1N HS absolut
ikke. den lyder nærmest som et maskingevær, når den fyrer en 135/36 film
af på godt 3,5 sek..:-)

> Klart. Nu er mit fotobudget gået fra 1000 kr for et brugt 100D til ca.
> 8000. Så den kan jeg da godt klemme ind i regnearket. :)

OK, så lad os komme ned på et realistisk sæt...
- Canon EOS 6D hus - evt. + batterigreb
- Canon EF 17-40mm/f:4,0L USM (fra ca. 4600kr. nyt)
- eller -
- Canon EF 28-135mm/f:3,5-5,6 IS USM (fra ca. 4100kr. nyt)
- eller -
- Tamron SP 20-40mm/f:2,7-3,5 XR LF IF (fra ca. 2900Dkr. brugt)
- eller -
- Tamron SP 28-75mm/f:2,8 Di XR LD IF (fra ca. 3500kr. nyt)
- hertil -
- Sigma 17-35mm/f:2,8-4,0 EX DG HSM (fra ca. 7000kr. nyt)
- hertil en af disse -
- 85mm, 90mm, 100mm, 105mm portræt med min. f:2,8 (fra ca. 4000kr. nyt)

Ved valg af 17-40mmL / SP 20-40mm kan du spare en wide-zoom, og dine
primes beholder du bare...

Tamron SP 28-75mm udgik, da de lancerede den nye SP 24-70mm/f:2,8 Di XR
LD IF (dårligere end 28-75mm). Det vakte åbenbart et ramaskrig, så den
er nu re-lanceret, og samtidig er prisen faldet til ca. det halve af,
hvad den opr. kostede. Dvs., du kan købe den til ca. 3500Dkr. som ny og
ca. 1800-2200Dkr. brugt i exc.++ eller bedre.

> Præcis. Men der er heldigvis mange brugte glas til salg på nettet.

Det har du faktisk ret i. Har lige checket nogle af de modeller, der
kunne være aktuelle til en 6D. - Fandt umiddelbart kun 2 stk. Tamron
28-75mm + 1 stk. Canon EF 100mm/f:2,0. - Der er åbenbart blevet solgt
meget op til div. ferier.:-)

> [---]
> En sælger har et 7D til salg med en masse optikker på den blå. 10900
> kr. En hurtig tur på google og jeg ser, at det er et 7D, der kom på
> markedet i 2009. Argh.

Det skal dælme være noget godt glas, der følger med til den pris...

Hvis det kamera er fra 2009, så kan det have taget helt op mod de
100.000 skud, og så skal man passe på. En ny lukker til en så'n fætter
kan let koste +4000kr. +moms. Det kan /IKKE/ betale sig. 7D Mk I kan dog
være så sen som 2014.

Hvis lukkertal er under ca. 20.000kr. og det er super-glas, så lyder det
til gengæld ikke så dyrt. Men alligevel er det nok et sådant sæt, jeg
vil se før evt. køb...

ErikRS

Peter T. wrote:

> [...]

Jeg véd det... Men flyveforbudet er totalt, da jeg har en stent
(gitterrør) indopereret i kanten af hjertet lige ved den ene hjerteklap.

Desuden har jeg faktisk fløjet i et Boing fly med overtrykskabine (1989)

Peter T.

Den 05-09-2017 kl. 22:16 skrev ErikRS:

> [...]
> (4500 fød) til Kastrup. Det gjorde ondt - også i hjertet, men det
> sprængte et slimkar i næsen, så det flød bare med div. sekereter.:-(

Av!

> [...]
> - 85mm, 90mm, 100mm, 105mm portræt med min. f:2,8 (fra ca. 4000kr. nyt)
>
> Ved valg af 17-40mmL / SP 20-40mm kan du spare en wide-zoom, og dine

Nemlig.

> [...]
> den opr. kostede. Dvs., du kan købe den til ca. 3500Dkr. som nyog ca.
> 1800-2200Dkr. brugt i exc.++ eller bedre.

Hæh.

> [...]
> kunne være aktuelle til en 6D. - Fandt umiddelbart kun 2 stk. Tamron
> 28-75mm + 1 stk. Canon EF 100mm/f:2,0. - Der er åbenbart blevet solgt

Facebook har netop aktiveret deres Marketplace i aftes, så den blå avis
får hård konkurrence nu. Så nu er det forhåbentlig nemmere end
nogensinde, at finde optikker derinde.

Jeg har nok besluttet mig for 6D. Jeg sad og læste dpreview mellem
togene i nat. 6DmkII får lidt høvl derinde og 7D er so-so. Så valget
står mellem 6D (ikke mkII) og 80D.
Mange derinde går forøvrigt rigtigt meget op i at 80D har touchscreen og
flipskærm. Flipskærmen er da afsindig rar, men ikke noget must. Og
touchskærme er næsten ubrugelige hvis man har fugtige fingre.
80D er klart billigere og jeg kan bruge alle 4 optikker. 6D er FF og
noget dyrere, men så har jeg også udelukket 2 af mine optikker. Til
gengæld giver det nogle andre fordele, da det jo netop er FF.

> Hvis det kamera er fra 2009, så kan det have taget helt op mod de
> 100.000 skud, og så skal man passe på. En ny lukker til en så'n fætter
> kan let koste +4000kr. +moms. Det kan /IKKE/ betale sig.

Netop.

--
Peter T.

ErikRS

Peter T. wrote:
> Facebook har netop aktiveret deres Marketplace i aftes, så den blå avis
> får hård konkurrence nu. Så nu er det forhåbentlig nemmere end
> nogensinde, at finde optikker derinde.

Se, det bliver interessant at holde øje med, og skulle FB 'bekvemme' sig
til helt at følge danske ophavsrettigheder, så hopper jeg nok med.

> [...]
> noget dyrere, men så har jeg også udelukket 2 af mine optikker. Til
> gengæld giver det nogle andre fordele, da det jo netop er FF.

Hm, så ville jeg nok vælge en 6D Mk I fremfor 80D. Udvalget i optik er
klart større og bedre til FF end til APS-C især i området op til ca.
80mm, og med FF behøver man ikke vurdere, om crop-factor får betydning.
- 20mm /er/ 20mm og ikke 32mm osv..

Jeg kender en prof i Nordsjælland, der stod med valget mellem en let
brugt 5D Mk II (ca. 8000 skud) og en let brugt 6D Mk I (ca. 5000 skud)
som full-frame kamera. Han valgte 6D, da han kunne spare ca. 2500Dkr. i
forhold til en 5D II.

Som jeg, har han flere at vælge mellem - EOS M1 (CF1,6), 6D Mk I (FF),
7D Mk II (CF1,6), 1D Mk III (CF1,4) - altså kun Canon, hvor jeg har
valgt flere systemer og objektivtyper til hvert sit formål.

Jeg har touchscreen på både min store PowerShot, en Olympus PEN E-PL6 +
EOS M3. Det første, jeg gjorde, var ganske enkelt at slå det fra og
derefter montere beskyttelsesfolie.

Peter T.

Den 07-09-2017 kl. 00:18 skrev ErikRS:

> Se, det bliver interessant at holde øje med, og skulle FB 'bekvemme' sig
> til helt at følge danske ophavsrettigheder, så hopper jeg nok med.

Indtil jo har jeg fundet alene 4 eller 5 danske markedsgrupper for
fotoudstyr. Og så er der en gruppe, som "Danske fotografer" med 20.000
medlemmer, som dog er lidt en rodebunke og indeholder meget fnidder
(mere voldsomt end d.f.foto i gamle dage).

Facebook som debatforum er dog skammeligt og uhyggeligt ringe pga. det
manglende overblik over tråde, overfokusering på nyoprettede emner og
besynderlig nyfokusering af flere dage gamle tråde uden aktivitet, der
pludselig dukker op i ens feed. Og derfor vender jeg altid tilbage til
usenet og dedikerede forumsider, selv om disse steder langsomt også dør
pga. netop facebooks overtag. :(

> Hm, så ville jeg nok vælge en 6D Mk I fremfor 80D. Udvalget i optik er
> klart større og bedre til FF end til APS-C især i området op til ca.
> 80mm,

Det var lige det sidste nøk til beslutning vedr. 6D mkI. Tak! :)

> [...]
> brugt 5D Mk II (ca. 8000 skud) og en let brugt 6D Mk I (ca. 5000 skud)
> som full-frame kamera. Han valgte 6D, da han kunne spare ca. 2500Dkr. i

Jeg kan kun skrive ud fra det, jeg kan læse mig til. Og så vidt, jeg
kan forstå på de tråde, jeg kan finde rundt omkring, at så er 6D I
overordnet set også et mulehår hus end 5D II.

> [...]
>
> Jeg har touchscreen på både min store PowerShot, en Olympus PEN E-PL6 +
> EOS M3. Det første, jeg gjorde, var ganske enkelt at slå det fra og

Beskyttelsesfolie? Sådan noget transparent klæbe-klæbe-noget fra
malerbutikken?

--
Peter T.

ErikRS

Peter T. wrote:

> [...]
> medlemmer, som dog er lidt en rodebunke og indeholder meget fnidder
> (mere voldsomt end d.f.foto i gamle dage).

Jeg er bekendt med, at der ihvertfald er mindst 2 grupper - én for mere
almene sager + én udelukkende for gammelt udstyr + snak om de gamle
obejktiver brugt med adapter på nyt udstyr.

> [...]
> pludselig dukker op i ens feed. Og derfor vender jeg altid tilbage til
> usenet og dedikerede forumsider, selv om disse steder langsomt også dør

Jeg gider heller ikke den slags grupper, hvor det nærmest gælder om at
nedgøre andre og andres udstyr mest muligt...

> Det var lige det sidste nøk til beslutning vedr. 6D mkI. Tak! :)

Du bliver ikke snydt med en 6D!

> Jeg kan kun skrive ud fra det, jeg kan læse mig til. Og så vidt, jeg
> kan forstå på de tråde, jeg kan finde rundt omkring, at så er 6D I
> overordnet set også et mulehår hus end 5D II.

På billedsiden er der nok ikke den store forskel i de almindelige
funktioner. 5D II og de nyere 5D modeller er nok en smule mere
'professionelt' byggede.

Da jeg købte 5D II var 6D lige kommet, og den var med i overvejelserne.
Jeg valgte 5D II udelukkende pga., at der er en smule mere lys i
søgeren, hvilket er nødvendigt for mig, når mit syn er ret så meget
nedsat...

> Beskyttelsesfolie? Sådan noget transparent klæbe-klæbe-noget fra
> malerbutikken?

Njae... Jeg tror nu ikke liiige, du skal købe det i en
malerforretning.:-) - Beskyttelsesfolie kaldes også displayfolie. Der
findes både 100% transparent folie, og så findes der et decideret cover
lavet af meget tyndt hærdet glas og stadig 100% transparent. Den alm.
folie koster næsten ingenting - ca. €2 for 6 stk., mens glascoveret
koster fra ca. €9 og op afh. af mærke og kvalitet.

Den, jeg plejer at købe, er fra Savvies - her specifikt til 6D
<http://www.ebay.de/itm/6x-Savvies-Displayschutzfolie-Canon-EOS-6D-Schutzfolie-Klar-/361934660676?epid=1679715803&hash=item5444fca444:g:2ncAAOSw8DNZlJt6>

Til min 5D II har jeg dog valgt denne her fra JJC - linket her til 6D
<http://www.ebay.de/itm/JJC-GSP-6D-ultradunne-optische-LCD-Schirm-Abdeckung-fur-Canon-EOS-6D-/282252221830?hash=item41b78b1d86:g:tlIAAOSwvc1ZZ2j8>

Der findes også nogle standard 3" display covers af hærdet glas, men de
kan godt være enten en anelse for store eller for små afh. af rammens
bredde, så det bedste er at købe modelspecifikt.

Begge typer beskytter displayet mod ridser og lettere stød. Det er ulig
billigere at udskifte sådan en beskyttelse end at udskifte hele displayet...

Og så det sjove... Walimex laver et silikone-cover også til 6D. Det
dækker hele kameraets ydre bortset fra objektivbase, display, søger og
bund. Ja, selv knapper er dækket, så man skal præcis vide, hvilken knap,
der skjuler sig under den lille knop på coveret.:-) - De er ret
effektive mod stød, snavs og slidmærker. Jeg har et EasyCover til mit
EOS M3, men ikke til 5D II. Linket er til 6D versionen.

<http://www.ebay.de/itm/walimex-pro-EasyCover-Canon-EOS-6D-NEU-/362046232034?epid=1106757082&hash=item544ba315e2:i:362046232034>

Peter T.

Den 07-09-2017 kl. 23:58 skrev ErikRS:

> Du bliver ikke snydt med en 6D!

Det tror jeg bestemt heller ikke. Jeg er ved at kigge finanserne
igennem, da jeg jo ender med en fast 50er og en 70-300 til 6Deren. Det
begrænser en del, så jeg lurer på et tilbud på facebook, hvor en sælger
har et par brugte canon 28-70 f/2.8 *og* 17-40 f/4 til salg for samlet
4500 kr. Begge er rødringsoptikker. Jeg venter på svar på alderen på
dem og så slår jeg måske til.
En anden har en Samyang 85 f/1.4 til salg i praktisk talt mint condition
for 2000 kr. Med Samyang har jeg læst, at det er lidt hit&miss med den
mekaniske kvalitet, mens den optiske kvalitet skulle være på fuld højde
med Canons og Sigmas tilsvarende. Så det er en chance.
Så selv om 6D koster 9999 kr hos Photo-care, så løber det immervæk op i
16500 kr. Det er en gevaldig udskrivning for mig.

> [...]
> folie koster næsten ingenting - ca. €2 for 6 stk., mens glascoveret
> koster fra ca. €9 og op afh. af mærke og kvalitet.

De samme som dem til mobiltelefoner. :)

> [...]
> effektive mod stød, snavs og slidmærker. Jeg har et EasyCover til mit
> EOS M3, men ikke til 5D II. Linket er til 6D versionen.

Jeg købte det samme til mit 400D hos B&H. Men jeg er blevet træt af det
og har pillet det af igen af netop den årsag, du nævner. Stå og rode
efter knapperne et halvmørkt sted var til sidst for stor en irritation.

--
Peter T.

ErikRS

Peter T. wrote:

> [...]
> har et par brugte canon 28-70 f/2.8 *og* 17-40 f/4 til salg for samlet
> 4500 kr. Begge er rødringsoptikker. Jeg venter på svar på alderen på

Hvis de to er i kvalitet 'exc' ellr bedre, er det et særdeles godt
tilbud. - Især 28-70mm/f:2,8L er forrygende god, og den vil passe godt
til dit 70-300mm, så der bliver lidt 'overlap'.

Da jeg købte mit 5D II hus, ville jeg bare have det bedste til bedst
mulig pris. Fandt en webside med en test af forskellige std. full-frame
zooms, men kan desværre ikke finde den igen.:-(

Testen var bygget op på en serie billeder, taget med 10 forskellige
obejktiver. Alle samme motiv, alle med samme indstillinger og alle på
samme afstand. Det fine ved testen var, at der ikke stod, hvilket
objektiv der havde taget hvilke billeder - kun et nummer. Så det var en
ren visuel test.

Jeg kunne hurtigt udelukke de fleste pga. lidt for svag kontrast, lidt
for få nuancer og lidt for svage farvedetaljer...

Tilbage var der så 4, som jeg gennemgik igen og igen på detaljerne. - Ud
med én mere, så valget tilsidst stod mellem tre forskellige. De havde
alle stort set samme karakter, - lå mellem 9,5/10,0 og 9,75/10,0. - Én
mere faldt fra og godt det samme, da det viste sig at være en EF
24-85mm/f:3,5-4,5, som jeg allerede havde - endda i jubilæumsudgave i
sort/sølv. - Grundig granskning af de sidste tre billedserier... Nok én
faldt fra. - Det viste sig tilsidst at være EF 24-105mm/f:4,0L. Den
faldt på for svage kontrastgengivelser...

To tilbage - billedserie nr. 1 og 2... De var nøjagtig ens i alle
testfaktorer bortset fra, den ene havde en anelse kraftigere gengivelse
af orange - en smule over i det rødlige. Den anden var mere 'rigtig'
orange - altså tendens mod det gullige. - Jeg valgte den med billedserie
2, da jeg tænkte, at det rødlige kunne kompenseres via 5D II'erens indb.
farvejustering....

Da jeg klikkede på linket, der angav mærke og model, blev jeg ret
overrasket. Nr. 1 var et EF 28-70mm/f:2,8L, nr. 2 et Tamron SP
28-75mm/f:2,8 Di XR LD IF.

Og så skal det lige tilføjes, at Canons egen dengang nye EF
24-70mm/f:4,0L /kun/ kom på 6.-pladsen og den nye Tamron 24-70mm/f:2,8
Di XR LD IF kom på 5.-pladsen!

Nyprisen på EF 28-70mmL og SP 28-75mm Di lå dengang ca. på det samme -
ca. 7500kr. i dansk butik - lidt billigere på eBay afh. af, hvor man
købte. I kvalitet 'exc.++' eller bedre lå priserne gnstl. på eBay på ca.
3000-3500Dkr. +pp.

Det lykkedes faktisk min samarbejdspartner på Falster at finde en SP
28-75mm Di i 'mint', som jeg fik for 2500Dkr. inkl. pp. - Det var også
ham, der skaffede mig min Sigma 17-35mm/f:2,8-4,0 EX DG HSM til knap
2100Dkr. inkl. pp...

Så hvis de to - EF 28-70mmL og EF 17-40mmL elelrs er i orden både
teknisk og optisk, gør du en god handel med 4500kr..

> [...]
> mekaniske kvalitet, mens den optiske kvalitet skulle være på fuld højde
> med Canons og Sigmas tilsvarende. Så det er en chance.

Jeg kender kun Samyangs objektiver fra div. reviews, og ja, de får
særdeles gode karakterer på det optiske område og lidt lavere på det
konstruktionsmæssige.

Alternativ... Du kunne jo vælge en alternativ løsning som et Canon EF
28-300mm/f:3.5-5.6 L IS USM og så sælge dit 70-300mm IS USM for
1800-2000kr. afh. af stand - og så vente med en 85mm eller 100mm, indtil
det helt rigtige tilbud dukker op. EF 28-300mmL får særdeles gode
reviews. Kan fås i 'exc.' eller bedre fra ca. €1400 +pp og ca. €1700 +pp
på eBay.de - altså inden for EU. Og hertil nøjes med EF 17-40mmL.

Og vil du ud på mere end de 300mm, kan jeg klart anbefale Kenko-Tokina
1,4x og 2,0x PRO 300DGX TC. 1,4x 300mm = 420mm og 2,0x = 600mm. Canons
egne EF Extender II/III 1,4x og 2,0x egner sig kun til 70-300mm,
75-300mm eller større - fx. 100-400mm, 200mm, 300mm, 400mm, 500mm osv. -
Kenkos PRO serie er model uafhængig, men giver de bedste resultater fra
ca. 50mm nominel brændvidde.

> Så selv om 6D koster 9999 kr hos Photo-care, så løber det immervæk op i
> 16500 kr. Det er en gevaldig udskrivning for mig.

Tja, det er, hvad jeg alene gav for 5D II huset.:-) - Og jeg må sige, at
jeg ikke har fortrudt det ét eneste sekund! - Der er kun ét kamera, jeg
hellere vil ha' - Canon 5Ds R, men det bliver først den dag, jeg vinder
en million i lotto.:-)

> Jeg købte det samme til mit 400D hos B&H. Men jeg er blevet træt af det
> og har pillet det af igen af netop den årsag, du nævner. Stå og rode
> efter knapperne et halvmørkt sted var til sidst for stor en irritation.

Tjoe... men efterhånden véd man jo, hvor div. kanpper gemmer sig. Jeg
synes, det er rart med lidt ekstra stødsikring, men det skyldes måske
også noget det faktum, at mit syn absolut ikke er godt, og da jeg er
total blind på højre øje og derfor ikke har noget 'sidesyn', kan det
godt ske, jeg kommer til at støde kameraet mod noget...

Apropos 6D... Jeg går ud fra, du er klar over, der ikke er indb. blitz?
- Så hvis du ikke har en ekstern E-TTL blitz, kan jeg klart anbefale disse:
- Metz 24AF-!, lommeblitz, leetal 24@100ISO@85mm, fuld
programstyring via kamera. pris fra ca. 550kr. i DK. Reelt
ledetal på 24AF-1 er efter gl. norm 20@100ISO@50mm.
- Metz 44AF-1, fuld programstyret fra kamera + manuel.
ledetal 44@100ISO@85mm, pris fra ca. 1500kr. i DK. Reelt
ledetal efter gl. norm er 40@100ISO@50mm.

Begge er fuldt TTL og E-TTL kompatible.

Peter T.

Den 16-09-2017 kl. 03:07 skrev ErikRS:

> Hvis de to er i kvalitet 'exc' ellr bedre, er det et særdeles godt
> tilbud. - Især 28-70mm/f:2,8L er forrygende god, og den vil passe godt
> til dit 70-300mm, så der bliver lidt 'overlap'.

Præcis. Jeg troede faktisk, at de var solgt i en anden gruppe. Men
sælger skal ind til Kbh i morgen tidlig og smutter forbi mig på
halvvejen. Så må jeg se hvordan det ser ud. For 28-70eren er jo ikke
længere heeelt ny. Sidste eksemplar røg vist ud af fabrikken i 2002.
Men han påstår, at begge står snorlige, så... Men han er gået 500 ned i
pris uden jeg på nogen måde har nævnt penge. Han vil have dem solgt.
Det er fint.

> [...]
> samme afstand. Det fine ved testen var, at der ikke stod, hvilket
> objektiv der havde taget hvilke billeder - kun et nummer. Så det var en

Jeg fandt en enkelt side i nat, som var en blindtest af objektiver. Men
den var ret ny og virkede slet ikke så tjekket som den side, du
beskriver. Min favorittestside photozone.de burde lave det samme, da de
efterhånden har et solidt udvalg af tests, som jeg kan forstå også
udføres i et eller andet laboratium.

> [...]
> orange - altså tendens mod det gullige. - Jeg valgte den med billedserie
> 2, da jeg tænkte, at det rødlige kunne kompenseres via 5D II'erens indb.

Uanset hvordan man vender og drejer det, så er der flere faktorer, som
også spiller ind. Er skærmen blot nogenlunde kalibreret eller står blå
som f.eks. blågrøn? Kigger man på den i dagslys? I et mørkt rum? Har
man friske morgenøjne eller har man været vågen i mere end 10 timer?
Osv.. Det er enormt subjektivt.

Især skærmen kan drille for nogle. Jeg husker en blogger, der skrev om
den fedeste grønne taske. Jeg havde lige haft en Spyder hjemme til
kalibrering af skærmen, så jeg var 100 på, at den stod korrekt. Tasken
var blå. Det skrev jeg i kommentarfeltet. Hun blev smækfornærmet,
hvilket jeg forstod, da hun levede af at blogge om mode. :) Det kunne
også være, at hun aldrig var blevet testet for farveblindhed...

> [...]
>
> Jeg kender kun Samyangs objektiver fra div. reviews, og ja, de får
> særdeles gode karakterer på det optiske område og lidt lavere på det

Et hurtigt kig på den blå gav mig en annonce til 1600 for samme Samyang.

> [...]
> reviews. Kan fås i 'exc.' eller bedre fra ca. €1400 +pp og ca. €1700 +pp
> på eBay.de - altså inden for EU. Og hertil nøjes med EF 17-40mmL.

Ja. Men min interesse slutter ved de 100 mm og derover. Så det er lidt
overkill. Hvad kan jeg fotografere med 150-300 mm udover dyr? Og
bygninger og andet på afstand vil blive slørede pga. lufttæthed og
variationer i temperaturer, vil jeg mene. Eller tager jeg fejl?

> [...]
> jeg ikke har fortrudt det ét eneste sekund! - Der er kun ét kamera, jeg
> hellere vil ha' - Canon 5Ds R, men det bliver først den dag, jeg vinder

Det forstår jeg godt. Det gør jeg nok også og så flytter jeg forøvrigt
ned til et varmt sted. :)

> Apropos 6D... Jeg går ud fra, du er klar over, der ikke er indb. blitz?

Yep!

> [...]
> ledetal på 24AF-1 er efter gl. norm 20@100ISO@50mm.
> - Metz 44AF-1, fuld programstyret fra kamera + manuel.

Jeg har praktisk talt aldrig brugt blitz. I kælderen ligger der 5 stk
800 watt rødhætter, paraplyer, manfrottostativer og en tilpas samling af
gamle Lee-filtre, jeg har samlet sammen fra diverse teaterjobs, turneer
mv., som jeg brugte til portrætfotografering inden kameraet blev lagt i
skuffen. :) Og ellers har jeg foretrukket enten dagslys eller bare
sjove lyskilder såsom neonrør. Og især legen med svage lyskilder
stiller jo krav til blænde og iso. Det er sådanne effekter, jeg synes
er mest spændende at lege med.

--
Peter T.

ErikRS

Peter T. wrote:

> [...]
> Men han påstår, at begge står snorlige, så... Men han er gået 500 ned i
> pris uden jeg på nogen måde har nævnt penge. Han vil have dem solgt.

En ting, du skal sikre dig, er, at der ikke er 'slør' ved manuel
fokusering. Dvs., at fokusringen skal gå let og smidig og reagere med
det samme...

Brugtpriser på eBay.com ligger på ca. 3600-5300Dkr. for 'exc.' eller
bedre uden for EU og ca. 4400-6700Dkr. inden for EU.

Alderen har ikke nødvendigvis noget at gøre med, om et objektiv er slidt
eller ikke. Min 24-85mm sort/sølv er fra 1998/99 og står stadig i
absolut 'mint'. Havde også den helt sorte std. udgave fra 2007/08 i
næsten lige så flot stand. Den er solgt nu, da jeg syntes, det var lidt
overkill, selvom jeg jo også er samler, så nu er jeg begyndt at bruge
jubi-modellen.:-)

> [...]
> beskriver. Min favorittestside photozone.de burde lave det samme, da de
> efterhånden har et solidt udvalg af tests, som jeg kan forstå også

Jeg har 2-3 faste sider, jeg kigger på, - DPReview.com, PhotoZone.de og
Dyxum.com + engang imellem også på, hvad vores 'enfant terrible' - Ken
Rockwell - kenrockwell.com - har at sige. Han har nogle gange speøjse
'tests', hvor han virkelig lammetæver en optik... Jeg fandt en 'review',
han har lavet på Canon EF 24-85mm/f:3,5-4,5 USM. Jeg blev noget
overrasket over, at han nærmest skamroste det objektiv. Hans konklussion
var, at nogle af de gamle sandelig godt kan hamle op med de allernyeste
modeller.:-)

Forresten - så har jeg de gamle EF 50mm/f:1,8 og EF 28mm/f:2,8 fra 1990
i 'near mint'. Især EF 28mm objektivet er forrygende god til indendørs
oversigtsbilleder, og den gamle EF 50mm er virkelig god til fx.
bordfoto, og den er næsten llige så skarptegnende som EF 50mm/f:1,4 USM.
- Kvaliteten på de to viser sig også i ret høje brugtpriser på ca.
1000-1500Dkr. /stk. for 'exc.' eller bedre kvalitet...

> [...]
> som f.eks. blågrøn? Kigger man på den i dagslys? I et mørkt rum? Har
> man friske morgenøjne eller har man været vågen i mere end 10 timer?

Selvfølgelig, men netop når alle er med samme indstilling på samme
motiv, mener jeg, det siger en hel del om en sådan tests pålidelighed.

Jeg har da selv et fast motiv, jeg bruger til optik-test. Jeg bor lige
over for de nye drivhuse i Botanisk Have her midt i Århus. Der er masser
af rette, skrå og buede linier, masser af grønt omkring. Jeg tager
testfotos med det samme objektiv under vidt forskellige lys- og
vejrforhold, + jeg også tager aften og nattefotos af motivet. Og jeg
vælger forskellige ISO-indstillinger. Kameraet står fast på 5200°K i
farvetemperatur og ikke 5500°K, der er Canons normale WB setting. - Jeg
synes 5500°K giver lidt for blålige grønne farver...

> [...]
> hvilket jeg forstod, da hun levede af at blogge om mode. :) Det kunne
> også være, at hun aldrig var blevet testet for farveblindhed...

:-) - Ja, skærmens kalibrering har en hel del at sige. Jeg sidder med en
'oldgammel' MacPro desktop fra 2007, men en forholdsvis ny professionel
27" Philips PRO-Line pivotskærm. Den er justeret til 5200°K IEC
standard, så det har jeg ikke pillet ved.

> Et hurtigt kig på den blå gav mig en annonce til 1600 for samme Samyang.

Hm, kan købes fra ny i Irland og England til ca. 1900Dkr. +pp og det
endda for den nye AS IF UMC udgave til Canon...

> [...]
> bygninger og andet på afstand vil blive slørede pga. lufttæthed og
> variationer i temperaturer, vil jeg mene. Eller tager jeg fejl?

Ikke helt... Det er rigtig, at luft- og vejrforhold har meget at sige,
når man bruger de lange brændvidder m/u teleconverter - især, når der
som her i Århus, er meget vand på den ene side.

Ikke desto mindre er det lykkedes mig med min Tokina AT-X PRO 80-400mm +
2x TC at tage billeder så langt væk som Skøds Hoved (v. Knebel på
Djursland, 11km i luftlinie). De står så skarpe, at man kan skelne grene
på div. træer på skrænterne derude...

> [...]
> sjove lyskilder såsom neonrør. Og især legen med svage lyskilder
> stiller jo krav til blænde og iso. Det er sådanne effekter, jeg synes

Jeg har altid brugt meget blitz indendørs, når jeg har været ude for at
fotografere til div. familiefester og arrangementer. Som du har lamper +
div. liggende, har jeg da også flere forskellige blitze - alle Metz
undtagen en enkelt orig. Olympus til mit Olympus E-System...

I mange år brugte jeg klassikeren over alle klassikere - Metz 45CT-4 med
SCA301 og SCA311. Den var desværre ikke DSLR kompatibel, så det var med
kameraet på 'M', fast tid og blænder og så ellers bruge blitzens
computerautomatik.

Forrige år var jeg usandsynlig heldig at finde en fabriksny Metz 45CL-4
Digital Pro med NiMH accupack og SCA3102 adapter til Canon hos en lille
fotohandler uden for Liverpool. Har senere anskaffet mig SCA adaptere
til Sony/Minolta og Olympus, men mangler en SCA3702 til Pentax DSLR.

Peter T.

Den 16-09-2017 kl. 23:49 skrev ErikRS:

> En ting, du skal sikre dig, er, at der ikke er 'slør' ved manuel
> fokusering. Dvs., at fokusringen skal gå let og smidig og reagere med
> det samme...

Sælgeren, en relativ ung fyr, var her allerede ved min bopæl da jeg kom
hjem fra nattevagt for 1½ time siden.
28-70eren fokuserer fint. Men! Knappen med skift til manuel fokus
virker ikke, så det er med permanent autofokus. Jeg knurrede over at
han ikke nævnede det forinden. Så jeg fik det hele for 3500 kr. Som
han også forklarede, så kan jeg bruge One Shot i autofokusdelen på
huset, hvilket også er sandt.
Begge optikker har tydelige brugstegn på lakken, men jeg synes de
umiddelbart fungerer som de skal. Og der er ikke den slør, som du nævner.
Til gengæld synes jeg, at ane en plet i midten på det yderste glas på
24-70mm optikken. Kan det være en coating, der er skubbet af?

Anyway. Jeg har lavet nogle lynhurtige håndholdte testskud med venstre
hånd, hvor jeg sammenligner min 70-300mm med mine "nye" 28-70mm med
begge sat med en brændvidde på 70mm. 28-70mm optikken tegner klart
skarpere, men er til gengæld også klart blegere i farverne. At der er
forskel overrasker mig nu ikke, da det jo er en ældre optik. Men jeg
synes at i dette tilfælde er det lidt voldsomt. Jeg lærer, jeg lærer...
Og jeg skal have nogle mere kontrollerede testskud når jeg har fået sovet.

> Brugtpriser på eBay.com ligger på ca. 3600-5300Dkr. for 'exc.' eller
> bedre uden for EU og ca. 4400-6700Dkr. inden for EU.

I salgsgruppen på facebook spurgte en anden til prisen på netop 28-70
optikken. Den satte han til 1500 kr, som er bemærkelsesværdigt lavt i
forhold til det, du nævner. Og med det yderligere nedslag i prisen, så
synes jeg det alligevel har været en fornuftig handel, da optikkerne jo
ikke er i exc eller mint. Jeg overvejer, at sende 28-70eren til et
servicetjek.

> [...]
> næsten lige så flot stand. Den er solgt nu, da jeg syntes, det var lidt
> overkill, selvom jeg jo også er samler, så nu er jeg begyndt at bruge

høh. :)

> [...]
> overrasket over, at han nærmest skamroste det objektiv. Hans konklussion
> var, at nogle af de gamle sandelig godt kan hamle op med de allernyeste

Ja, mit indtryk af Rockwell er vist det samme som dit. :) Jeg kan ikke
rigtig finde en holdning til hans tests. Så ham har jeg valgt at se
bort fra, selv om jeg læser hans skriverier. Hans wall of shame ide er
dog sjov.

Jeg skal i køjen.

--
Peter T.

ErikRS

Peter T. wrote:

> [...]
> 28-70eren fokuserer fint. Men! Knappen med skift til manuel fokus
> virker ikke, så det er med permanent autofokus. Jeg knurrede over at

Surt, men når/hvis objektivet ellers fungerer, som det skal, er det
trods alt et mindre problem... Hvis du er en virkelig dygtig
'finmekaniker', kan du selv udskifte AF/MF-knappen. De kan købes for få
dollars på eBay. Det er kun den bagerste del af objektivet, der skal
tages af - de små skruer på bajonettens bagside, så kan AF/MF-knappen
trækkes lige ud og erstattes med en fungerende.

I min samling har jeg de 3 'A lenses' fra 1987 og 1988 -
35-70mm/f:3,5-4,5A, 35-80mm/f:4,0-5,6PZ (indb. motorzoom) og
100-200mm/f:4,5A. Der er ingen AF/MF omskifter på de tre, så det er kun AF.

Bruger dem ikke meget, og det eneste tidspunkt, den manglende AF/MF
omskifter generer mig, er, hvis jeg vil bruge dem til nattefoto. OK, på
5D II går det nogenlunde, da det virkelig skal være mørkt, før
IR-sensoren melder pas, men på mine andre EOSD huse er det et problem.

> Så jeg fik det hele for 3500 kr. Som han også forklarede, så kan
> jeg bruge One Shot i autofokusdelen på huset, hvilket også er sandt.

Som skrevet ovenfor, så er det ikke et problem med kun AF - bortset fra
ved ekstrem mørke, hvor næsten ingen IR-sensorer kan få feedback på
længere afstand end ca. 10m.

> Begge optikker har tydelige brugstegn på lakken, men jeg synes de
> umiddelbart fungerer som de skal. Og der er ikke den slør, som du nævner.

3500kr. leveret - er en OK pris, også selvom jeg ud fra din beskrivelse
vil sætte 28-70mmL til en kvalitet 'B-* pga. mangl. AF/MF omskifter, og
jeg vil sætte 17-40mmL til en 'A+'.

> Til gengæld synes jeg, at ane en plet i midten på det yderste glas på
> 24-70mm optikken. Kan det være en coating, der er skubbet af?

Hm, hvis det er på frontlinsens forside, er jeg tilbøjelig til at tro,
det er pga. brug af ikke godkendt rensemiddel. Sådanne midler kan
forholdsvis let slide noget af det yderste lag coatning. - Prøv at
vinkle objektivet mod en god lyskilde og se, om der er forskel på
overfladens glans. Er der det, er det slid.

Der /kan/ også være tale om 'fungus' (mug), men så sidder det på
bagsiden af det forreste linseelement eller forsiden af element nr. 2
(se konstruktion på linket). Hvis pletten er så lille, som du beskriver,
har det ingen betydning for billedkvaliteten, da kameraets elektronik
selv kompenserer.
<http://www.eflens.com/ef-lenses/ef_28-70_f_28l_usm.html>

I nogle tilfælde kan det renses af, men så er det prfessionelt arbejde.

> [...]
> synes jeg det alligevel har været en fornuftig handel, da optikkerne jo
> ikke er i exc eller mint. Jeg overvejer, at sende 28-70eren til et

Hvis det blot er udskiftning af AF/MF-knap, tror jeg, det kan gøres for
omk. 1000kr. inkl. moms hos DFA Service. I København er der en noget
'anderledes fotobutik'...

One Of Many Cameras ApS
Gråbrødretorv 4, kld.
1154 København K
tlf. 35147258

De virker meget fornuftige, og de siger lige ud, om det kan beteale sig
eller ikke... - Jeg havde et Konica Hexanon 28mm/f:1,8AR - et ret
sjældent objektiv, men der var ret meget fungus på både blænder og de to
elementer ind mod blænden. Jeg fik et tilbud pr. tlf. på 700kr. + moms
og returporto, /hvis/ fungus'en ikke var 'brændt fast', som han sagde.
Han mente, det godt kunne betale sig at ofre de penge på netop den optik...

Jeg valgte dog at sælge den med, da jeg solgte hele min Konica samling
til Ffordes Photography i England. De satte 28mmAR alene til £129 i min
favør. Da den kom på deres webshop, stod den til 'refurbished' £229, så
jeg går ud fra, de har renset den. Den var kun på deres webshop i et par
dage, så var den solgt...

Mht. farver, så havde jeg lidt det samme problem med 'storebror' EF
28-80mm/f:2,8-4,0 L USM. Min vurdering er, at det er den coatning, der
er brugt på de to næsten identiske objektiver. Nu kan jeg ikke helt
huske nuancerne i coatning, da jeg i mellemtiden har solgt objektivet.

Men for at få mere naturlige farver, prøvede jeg at sætte
farvetemperaturn ned til 4800°K, og det virkede nogenlunde. Prøvede så
at kombinere det med et Akira HMC Digital UV filter med blå-grøn
coatning som de dyre Hoya Pro filtre. Det gav yderligere korrektion mod
det normale.

Det er ikke unormalt med forskellig farvegengivelse på optik - dels fra
mærke til mærke, dels fra model til model. De gamle RMC Tokina og Tamron
AdaptAll-2 objektiver har også en noget svag farvegengivelse i området
5200°K-5500°K. Til gengæld bliver farverne ret flotte ved en indstilling
på 4800°K-5000°K. - Samme problem i øvrigt med den gamle Canon EF
70-210mm/f:4,0 fra 1989...

OK, på 6D får du mulighed for at lave dine egne programmeringer via
'C:Fn' funktionerne. Jeg kan ikke huske, hvor mange personlige
programmer, det er muligt at lave på 6D, men på 5D II kan jeg lave op
til 5 forskellige grundinstillinger og så blot skifte mellem dem afh.
af, hvilken optik jeg vælger.

> Jeg skal i køjen.

Sov godt.:-)!

Peter T.

Den 17-09-2017 kl. 13:59 skrev ErikRS:

> [...]
> tages af - de små skruer på bajonettens bagside, så kan AF/MF-knappen
> trækkes lige ud og erstattes med en fungerende.

Jeg lurede også på de fire skruer. Og jeg er fingernem. Men lige her
er jeg nervøs for om der vil komme fremmedlegemer med ind når jeg
skiller det ad og samler det igen. Så det betaler jeg mig fra.

> I min samling har jeg de 3 'A lenses' fra 1987 og 1988 -
> 35-70mm/f:3,5-4,5A, 35-80mm/f:4,0-5,6PZ (indb. motorzoom) og
> 100-200mm/f:4,5A. Der er ingen AF/MF omskifter på de tre, så det er kun AF.

Jeg synes, det er et besynderligt valg at udelade manuel fokus. Men de
objektiver var vel også fra tiden hvor autofokus havde sit indtog og
dermed var det datidens vises sten? Min historieviden udi fototeknik er
svært fragmenteret grænsende til nul, så jeg tager nok fejl. :)

> Som skrevet ovenfor, så er det ikke et problem med kun AF - bortset fra
> ved ekstrem mørke, hvor næsten ingen IR-sensorer kan få feedback på
> længere afstand end ca. 10m.

Lige netop! Han reddede den ved at nævne one shot-funktionen og gå 500
kr ned. Men det sætter alligevel sine begrænsninger i visse situationer.

> [...]
> vinkle objektivet mod en god lyskilde og se, om der er forskel på
> overfladens glans. Er der det, er det slid.

Burde der så ikke være afskrælninger af coatingen over hele glasset?

> [...]
> (se konstruktion på linket). Hvis pletten er så lille, som du beskriver,
> har det ingen betydning for billedkvaliteten, da kameraets elektronik

Det ser ud som om det sidder inde i kammeret. Men jeg kan ikke bedømme det.

> Hvis det blot er udskiftning af AF/MF-knap, tror jeg, det kan gøres for
> omk. 1000kr. inkl. moms hos DFA Service. I København er der en noget
> [...]

Tak!

> [...]
> Han mente, det godt kunne betale sig at ofre de penge på netop den optik...

Det er godt nok billigt! Er det et værksted du ellers vil anbefale
udover det, du har nævnt allerede?

> [...]
> at kombinere det med et Akira HMC Digital UV filter med blå-grøn
> coatning som de dyre Hoya Pro filtre. Det gav yderligere korrektion mod

Aha!

> [...]
> 5200°K-5500°K. Til gengæld bliver farverne ret flotte ved en indstilling
> på 4800°K-5000°K. - Samme problem i øvrigt med den gamle Canon EF

Jeg har lige lavet en mere kontrolleret opstilling på stativ med en stor
og farverig perledims af barnebarnet som emne i køkkenet. Lyset var fra
et lysarmatur. Yes, dagslyshvidbalance imod fluoscerende lyskilde.
Virkelig godt gennemtænkt, Peter! :)
Jeg satte 28-70 op imod 70-300 med indstillingerne f/4, 70mm, iso 200 og
wb på 5500K. 28-70eren tegner afsindigt skarpt, hvor 70-300eren er mere
defokuseret. Det havde jeg også på fornemmelsen ville være aktuelt.
Farver lå klart tættere på hinanden denne gang og forskellene er nede i
meget små nuancer.

Derefter var den oppe imod min 50mm prime og tamron 17-50. Stadig f/4,
50mm, iso 200 og 5500K. Tamronen kunne ikke være med her. 28-70 var på
par med 50eren i skarphed - og måske stadig et lille nøk bedre. Men 50
mm primen vandt på farvegengivelsen. Tamronen bider dog bestemt begge
canonoptikker i hælene. :)

17-40 imod 10-22 ved 20mm, iso 200 og 5500K. Her ville 10-22eren dog
kun operere ved f/4.5 på 20mm. Magtede ikke lige at skifte tilbage til
17-40 og lave skud ved samme blændetal. Men her vandt 17-40 en smule
over 10-22 ved både skarphed og farvegengivelse. Ikke meget, dog.

Om nogle dage når serien af nattevagter er forbi, skal jeg teste dem
intensivt... Men med det fingerpeg, der umiddelbart er i resultaterne
er jeg godt tilfreds med købet. Og her skal det siges, at mine egne
gamle optikker stadig er i mint condition på trods af alderen.

> [...]
> programmer, det er muligt at lave på 6D, men på 5D II kan jeg lave op
> til 5 forskellige grundinstillinger og så blot skifte mellem dem afh.

Jeg har aldrig rodet med customfunktionen på mit 400D. Men umiddelbart
har det 11 forskellige indstillinger. Kan det være rigtigt? :)

--
Peter T.

ErikRS

Peter T. wrote:

> Jeg lurede også på de fire skruer. Og jeg er fingernem. Men lige her
> er jeg nervøs for om der vil komme fremmedlegemer med ind når jeg
> skiller det ad og samler det igen. Så det betaler jeg mig fra.

Ja, chancen - eller rettere risikoen for, der kommer støv ind, er ret
stor, hvis man ikke har det rigtige værktøj, så jeg holder mig også
langt væk fra den slags...

> [...]
> dermed var det datidens vises sten? Min historieviden udi fototeknik er
> svært fragmenteret grænsende til nul, så jeg tager nok fejl. :)

Ja, alle tre er fra 1987/88, så det er fra 'barndomstiden'. Canons EOS
650 med AF blev lanceret med kataloget efteråret 1987. - Udover den
manglende AF/MF knap, er der heller ingen manuel fokusring, så man kan
tvinge kameraet til manuel fokusering. Det betyder fx., at de tre
objektiver er ubrugelige på deres EOS EF-M (svjh. fra 1993/94) - et
kamera med kun MF, men med EF bajonet. - Et rigtig godt kamera, der yder
sit max. med brug af Canons TS-E (tilt-and-shift) objektiver.

> Lige netop! Han reddede den ved at nævne one shot-funktionen og gå 500
> kr ned. Men det sætter alligevel sine begrænsninger i visse situationer.

Kan ikke huske, om det også er på 400D, men på både 5D II og 6D kan du i
flere af AF indstillingerne sætte dem til at bruge både AF og MF. Dvs.,
du kan bruge AF og så korrigere fokus med fokusringen, hvis du fx. vil
flytte fokuspunktet lidt frem i forgrund, så du derved slører baggrunden
en smule. - Bruges mest, hvis man vælger 'Avarage AF', men virker også
på 'Centerweighted AF.

> Burde der så ikke være afskrælninger af coatingen over hele glasset?

Nej, ikke nødvendigvis. Hvis der fx. er kommet snavs, der har sat sig
lidt fast, og man bruger en rensepen, så 'slider' man mest, dér hvor man
bruger pennen.

> Det ser ud som om det sidder inde i kammeret. Men jeg kan ikke bedømme
> det.

OK, så vil jeg lade en prof kigge på det...

> Tak!

> Det er godt nok billigt! Er det et værksted du ellers vil anbefale
> udover det, du har nævnt allerede?

Jeg fik som skrevet ikke brug for dem, da jeg solgte Konica objektivet.
Men ud fra de anbefalinger, jeg fik, vil jeg også anbefale dem videre.
De virkede meget kompetente i telefonen...

> [...]
> og farverig perledims af barnebarnet som emne i køkkenet. Lyset var fra
> et lysarmatur. Yes, dagslyshvidbalance imod fluoscerende lyskilde.

Ja, det er vigtigt at bruge samme lyskilde, når man laver den slags tests.

> [...]
> par med 50eren i skarphed - og måske stadig et lille nøk bedre. Men 50
> mm primen vandt på farvegengivelsen. Tamronen bider dog bestemt begge

Det er en skam, at Tamron 'delte' deres SP 28-75mm/f:2,8 op i to -
24-70mm/f:2,8 og 17-50mm/f:2,8 fremfor at lave en Mk II af 28-75mm og så
en helt ny 17-50mm/f:2,8 til APS-C. - Jeg vil vove den påstand, at
28-75mm er bedre på alle punkter over for både 17-50mm og 24-70mm...

70-300mm IS USM har et svagt punkt ved fuld blændeåbning, og den yder
først sit bedste omk. f:6,3 - helst f:8,0 - og mindre.

> [...]
> 17-40 og lave skud ved samme blændetal. Men her vandt 17-40 en smule
> over 10-22 ved både skarphed og farvegengivelse. Ikke meget, dog.

Der er delte meninger omk. EF-S 10-22mm. Nogle kan lide den, andre ikke.
Da jeg skulle vælge 'super-wide' valgte jeg derfor også Tamron SP
10-24mm/f:3.5-4.5 Di II. - Jeg havde den oppe mod sigmas 10-20mm. Her
vandt Sigma'en med et mulehår, men prisen er/var også en hel del højere,
og da jeg sjældent bruger blænder større end f:4,0, lod jeg prisen
afgøre det.

Så det blev også Tamron 10-24mm, jeg valgte som super-wide, da jeg
udbyggede mit Minolta DSLR system til også at omfatte et Sony ILCA SLT
(spejlløst system) Alpah A37, nu udskiftet med et Alpha A68.

> [...]
> er jeg godt tilfreds med købet. Og her skal det siges, at mine egne
> gamle optikker stadig er i mint condition på trods af alderen.

Det er noget, der glæder en samler. - Jo flottere, de gamle objektiver
er af udseende og jo bedre, de fungerer, jo mere sætter vi også pris på
dem.:-) - For et par måneder siden, lykkedes det mig at få fat i en EF
35-135mm/f:4,0-5,6 Mk I uden USM. Den er ikke så pæn i det ydre, men
optisk er den, som den skal være. OK, jeg fik den også for 200kr....

> Jeg har aldrig rodet med customfunktionen på mit 400D. Men umiddelbart
> har det 11 forskellige indstillinger. Kan det være rigtigt? :)

Det lyder det til, men det er længe siden, jeg har haft fat i en 400D,
og jeg har ikke manualen ved hånden, og jeg kan ikke huske, hvordan de
funktioner er opbygget på den. På 5D II er der som skrevet 5 programmer
under 'C:Fn'. Under hvert program er der et hav af kombiantionsmuligheder...

Peter T.

Den 16-09-2017 kl. 23:49 skrev ErikRS:

> Hm, kan købes fra ny i Irland og England til ca. 1900Dkr. +pp og det
> endda for den nye AS IF UMC udgave til Canon...

Har du et link? For jeg det billigste, jeg kan finde er 2357 kr.

--
Peter T.

ErikRS

ErikRS

Peter T.

Den 18-09-2017 kl. 12:34 skrev ErikRS:

> En af mine favorit forhandlere er Foto-Tip - <www.foto-tip.pl> i

Deres hovedside blokeres af Bitdefender grundet phishing her hos mig.

> Polen. De er hurtige og pålidelige og leverer altid, hvad man
> bestiller, og skulle de mod forventning have udsolgt af en vare, får
> man altid besked. Pt. har de tilbud på den til €259,29 +pp (DHL)
> <https://foto-tip.pl/en/lenses-and-accessories/723-samyang-85mm-f14-as-if-umc-for-canon.html>

Den underside fungerer til gengæld. :)
De to fra Irland er identiske. Men de to andre fra England og Polen ser
anderledes ud, hvor den fra Polen er markant større. Jeg kan ikke regne
ud hvad forskellen er.
Jeg må lige se på det når jeg står op igen.

Men mange tak for links!

--
Peter T.

ErikRS

Peter T. wrote:

> Deres hovedside blokeres af Bitdefender grundet phishing her hos mig.

Hm, ikke problemer her hverken på Mac OS X eller Win7 Pro Ultimate. -
Jeg bruger endda en 'dobbelt' firewall opsætning.
Velbekomme! - Som jeg ser det, er det 'AS UMC', der er den nyeste i std.
serien, men så har de også lanceret nogle modeller til både DSLR og
camcorders med udskifteligt optik. De normale pler kun at stå som 'AS
UMC', men de modeller, der også er optimeret til video står som 'AS UMC
VDSLR'.