Køb af brugt grej

Kurt Hansen

Jeg kvier mig ved at betale 20-25.000 for nyt gear, men er helt på
Herrens mark m.h.t. ældre modeller. Hvor kan jeg se en oversigt over
Canon, Nikon og evt. andre?

Hvad er f.eks. forskellen på Canon EOS 60D og Canon EOS 1000D?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Thomas Corell

Kurt Hansen wrote:
> [...]
> Canon, Nikon og evt. andre?
>
> Hvad er f.eks. forskellen på Canon EOS 60D og Canon EOS 1000D?

Hvis du ikke har problemer med engelsk, så kan dpreview bruges til den
slags.

https://www.dpreview.com/products/compare/side-by-side?products=canon_eos60d&products=canon_eos1000d

--
If you can't improve the silence, be silent

Kurt Hansen

Tak, Thomas. Et par sammenligninger gjorde mig opmærksom på det som jeg
også havde en svag erindring om, nemlig censorens størrelse. Det skal
selvfølgelig være fullframe ... ikke?

Noget andet der er vigtigt for mig er at jeg selv kan vælge blænder og
at der er en nedblændingsknap, da jeg er helt hysterisk med at have fuld
kontrol over dybdeskarpheden. Findes noget sådant overhovedet på
digitale huse?

Vidvinkel bruger jeg ikke meget, så 35 mm vil være fint. 135, 150 eller
180 mm vil være fint i den anden ende, men det skal saft suseme være af
høj kvalitet.

Thomas Corell

Kurt Hansen wrote:

> Tak, Thomas. Et par sammenligninger gjorde mig opmærksom på det som jeg
> også havde en svag erindring om, nemlig censorens størrelse. Det skal
> selvfølgelig være fullframe ... ikke?

Det kommer vel an på opgaven, og hvad dine ønsker er. Vi arbejder alle
forskelligt. Nogle kan lide billeder, hvor alt er skarpt, andre kan lide
at udnytte/arbejde med (magle på) dybdeskarphed.

Hvis alt skal være skarpt, så lille censor, der er mobiltelefoner
faktisk imponerende gode.

Men ellers ja, større sensor, desto mere dybdeskarphed; og lysfølsomhed.

> [...]
> at der er en nedblændingsknap, da jeg er helt hysterisk med at have fuld
> kontrol over dybdeskarpheden. Findes noget sådant overhovedet på

Det virker som om du spørger om to ting ? En knap/hjul der vælger
blænde(/dybdeskarphed), det vil jeg tro de fleste SLR kamera'er har.

Formoder med "nedblændingsknap", mener du en knap man trykker, så man i
søgeren kan se motivet, med den valgt blænde ? Det har alle de SLR
kameraer, såvel digitale som analoge, haft.

> Vidvinkel bruger jeg ikke meget, så 35 mm vil være fint. 135, 150 eller
> 180 mm vil være fint i den anden ende, men det skal saft suseme være af
> høj kvalitet.

Det kommer an på fotograf, motiv, og arbejdsmetoder. Så der er ikke en
endelig facitliste.

Da jeg brugte analogt, havde jeg 50mm/1,4 og et 35mm (med endnu lavere
blændetal), som jeg brugte indendørs og ofte kunne undgå blitz. Som
oftest med en HP5 film, jeg pressede til 800ASA.

Et 80mm til portræt-agtige fotos, giver det mest naturlig ansigt på
fotoet (efer min mening).

En 80-200mm zoom til udendørs brug, ofte med stativ på.

Hvad der skal være i din værktøjskasse, kan sagtens være noget helt
andet.

--
For a moment, nothing happened.
Then, after a second or so,

ErikRS

Næsten alle moderne DSLR har en nedblændingsknap placeret, så den passer
med enten din venstre pegefinger eller langfinger.

Alle DSLR har normalt disse valg.
P = fuld programstyring
AV = blæneforvalg
TV = tidsforvalg
M = 100% manuel
+ masser af forskellige scene-valg osv....

Mht. 60D, så er det et rigtig godt kamera. Jeg har selv haft et sådant.
60D er et CF1,6 hus - altså 50mm = 80mm. Du kan bruge alle Canon
EF/EF-S, Tamron Di/Di II, Sigma EX DG/EX DC, Tokina DX/FX objektiveer -
kort sagt alle autofocus objektiver med Canon EF/EF-S bajonet.

Hvis du vil ha' full-frame, kan jeg anbefale Canon EOS 5D II, 5D III
eller 6D I/6D II. Her kan du dog /IKKE/ bruge EF-S, Di II, EX DC, DX
optik fra de ovennævnte mærker.

Et godt brugt full-frame sæt kunne fx. se sådan ud. Det er dog vigtigt,
at kameraet har taget så få billeder som muligt - bedst under 10.000
skud. Angivne priser er gennemsnitspriser fra anerkendte tyske
fotohandlere på eBay med kameraet taget under 15.000 billeder - og
omregnet til danske kroner og i kvalitet exc.+ eller bedre.
- Canon EOS 5D II hus - fra ca. 4500-8000Dkr.
- Canon EF 28mm/f:2,8 - fra ca. 1000-1600Dkr.
- Canon EF 50mm/f:1,4 USM - fra ca. 1700-2400Dkr.
- Tamron AF 90mm/f:2,8 Di Asph. - fra ca. 1800-2700Dkr.
- Sigma 70-300mm EX DG APO HSM - fra ca. 1300-1700Dkr.

Jeg overvejer faktisk at sælge mit EOS 5D II (kun 827 skud!!!) + EF
50mm/f:1,4 + Tamron 28-200mm/f:3,5-5,6 XR LD IF Asph. Metz 24AF-1 +
batterigreb + div.. Jeg garanterer, at alt er i mindst exc.++-mint tilstand!

Pga. problemer med min ene arm er jeg nødt til at 'gå ned i vægt' - rent
udstyrsmæssigt. Derfor har jeg nu købt et EOS RP spejlløst hus m.
adapter, så jeg kan bruge mine EF/EF-S kompatible objektiver.

Såvidt jeg husker, bor du i Århuis området, så du må gerne komme forbi
og se/prøve udstyret - fjern kapitæler ved emailkontakt... - Og ja, jeg
er garanteret corona-fri.:-)!

mvh. Erik Richard
Erik Richard Sørensen <mac-d...@MOVEstofanet.dk>
Openoffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org

Peter T.

Den 06-03-2021 kl. 13:12 skrev Kurt Hansen:

> Hvad er f.eks. forskellen på Canon EOS 60D og Canon EOS 1000D?

Du skal simpelthen slå dem op.

Lige en advarsel. Canon giver deres kameraer modelbetegnelser, som kan
virke meget rodet for nybegynderen. Canon 250D er f.eks. 16 år nyere
end 300D. :)

En nogenlunde komplet liste kan ses her:

<https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Canon_products#Digital_SLR_cameras>

Hold musen over den enkelte modelbetegnelse, så du kan se produktionsår
i den lille boks, der dukker op.

--
Peter T.