Hvilket Nikon spejlrefleks?=

Kurt Hansen

Jeg kigger på salgrupperne på Facebook, men er totalt forvirret. Hvilken
forskel er der f.eks. på et D3100 og et E510?

Jeg er i markedet for et digitalt spejlrefleks, men har ikke råd til det
optimale - et D800 med en zoom fra vidvinkel til moderat tele.

Hvor kan jeg finde en tabel med introduktionsår, opløsning og andre
essentielle data?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

ErikRS

Som Thomas skriver, så er DPReview - <https://www.dpreview.com/> - et af
de beste steder at lede efter både revie og specs. Jeg bruger den selv
ret ofte, når/hvis jeg skal finde noget til både mig selv og andre.

Skal det absolut være Nikon? - Hvad med Sony eller Canon?

Jeg har et 24mpxl. Sony Alpha ILCA SLT A68 system, jeg overvejer at
sælge, da jeg stort set kun bruger mine Canon, Olympus og Pentax systemer.

Kameraet har kun taget 224 billeder i alt. Det er et komplet sæt med
optik fra 10-24mm og op til 80-400mm + div. teleconvertere og tilbehør.
De fleste objektiver er orig. Minolta AF objektiver.

Hvis det kunne have interesse, må du gerne kontakte mig. - Fjern de
store bogstaver i mailadressen i signaturen...

mvh. Erik Richard

Erik Richard Sørensen <mac-d...@MOVEstofanet.dk>
Openoffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org

Martin Ammentorp

Jeg har et ældre D200 til salg m 18-200 mm optik, to batterier etc

se evt her:
https://www.dba.dk/nikon-d200-spejlrefleks-102/id-1054002469/

vh

Martin

--
MA @ 55.01.46N/11.50.38E www.ammentorp.org - fjern xyz fra mailadresse
-- and don't forget to boogie

Kurt Hansen

Har fundet to Nikon på DBA:

https://www.dba.dk/nikon-nikon-800e/id-1076972622/
(kun hus)

https://www.dba.dk/nikon-d750-wi-fi-24mp/id-1076718366/
Et sæt med to objektiver, taske m.m.

Lyder det helt tosset?

Kurt Hansen

Jeg har lige korresponderet med sælger. Prisen på 5.800 er kun for
huset. Hele sættet vil han have 8.800 for.

ErikRS

Kurt Hansen wrote:

> Har fundet to Nikon på DBA:
>
> https://www.dba.dk/nikon-nikon-800e/id-1076972622/
> (kun hus)

Jeg er ikke Nikon fan, men kender dog noget til deres full-frame
modeller. Her regnes D800/D800e blandt de bedre. og under 11.000 skud er
godt!

> https://www.dba.dk/nikon-d750-wi-fi-24mp/id-1076718366/
> Et sæt med to objektiver, taske m.m.

Hm, absolut ingen opl. om antal skud. Det vækker automatisk en mistanke
hos mig om, at den har taget +100.000, og det /kan/ være kritisk for
nogle modeller, når/hvis de er brugt professionelt - især
serieoptagelser - fx. fotojournalister, der tager 15-20-25 skud i serie.
Det belaster lukkeren /MEGET/ hårdt!

> Lyder det helt tosset?

Af de to får du mest ud af D800e.

Kurt Hansen

Den 10/03/2021 kl. 00.55 skrev ErikRS:

> Hm, absolut ingen opl. om antal skud. Det vækker automatisk en mistanke
> hos mig om, at den har taget +100.000

36.000 skriver han.

ErikRS

Hm, jeg véd ikke, hvor meget garanti Nikon giver på deres lukkere. Som
jeg læser specs på den, svarer den nogenlunde til et Canon EOS 5D II/III
og 6D II - pixeltallet er en smule højere på D750. På alle EOS 5D
II/III/IV og 6D I/II giver Canon en slags garanti på minimum 350.000
skud (5D Mk I, dog kun 200.000). - Mon ikke Nikons ligger på ca. det
samme...

Hvis du i forvejen har brugt Nikon med F, Ai og AiS bajonet, vil du
umiddelbart kunne bruge dem på D750. Nikon AF objektiver også med AF, F
objektiver kun manuelt.

Tamron 24-70mm/f:2,8 Di, er et forrygende godt objektiv - også bedre end
Nikons tilsv. - Jeg har selv en Tamron 28-75mm/f:2,8 Di som primær optik
til min 5D II og RP*). Det køb har jeg aldrig fortrudt. Den får bedre
karakter end Canons egen EF 24-70mm/f:2,8 L.

Jeg købte ud fra en sammenlignende test af 10 forsk. prime-zooms i
området. Det var en blindtest med billeder. Tilsidst stod valget mellem
3 - 2 stk. 24-70mm + en 28-75mm. Nr. 3 (viste sig at være en Sigma
24-70mm/f:2,8 EX DG HSM) blev også sorteret fra, da jeg synes, den var
for blå i farvetonen. så var der nr. 1 og 2.

Da jeg klikke på det skjulte link med data og mærke/model, blev jeg
overrasket over, at den, jeg nok ville vælge, var nr. 2 - altså Tamron
28-75mm. Desværre fik jeg ikke bogmærket linket, så jeg kan ikke give
den her.

*) Det var meningen, at Tamron 24-70mm skulle afløse 28-75mm, men der
blev et ramaskrig blandt prof-folket, så Tamron har valgt at lade dem
fortsætte sideordnede.

Alt i alt - især, hvis du allerede bruger Nikon, er D750 sættet ikke et
dårligt køb, selvom han vil ha' mere (8800kr.?) for hele sættet.

Robert Piil

Den 09.03.2021 kl. 13.39 skrev Kurt Hansen:
> [...]

Du skal så have et objektiv - har du en idé om hvad du gerne vil have?

I annoncen er der kun ét objektiv (og en flash) - og det er et Tamron,
ikke det Nikon der er på billederne.
Antal skud er absolut ikke noget problem.

D800E har højere opløsning end D750, men D750 har rigelig til langt det
meste. Du skal være opmærksom på at det kræver mere af din computer at
behandle de større billeder (50% større) er de. Så hvis du kører på en
ældre computer med ikke alt for meget RAM, så kan det være en udfordring.

Jeg har selv et D750 og det er et fremragende camera.

Om priserne er rimelige har jeg i ingen føling med.

--
Robert Piil