Det svære valg

Ole Sørensen

Hej i gruppen.

Jeg håber I kan hjælpe mig lidt på vej.
Jeg har måske et lidt dumt spørgsmål, men hvis man tager udgangspunkt i
standard-indstillingen "P" eller "Auto" på et Canon EOS 750D med orig.
18-55mm og et Canon G7X Mk II, hvilket kamera vil så gennemsnitligt
give de bedste billeder direkte ud af æsken?
De koster stort set det samme.

Jeg har forstået at DSLR er smart hvis man bruger det som
"byggeklods-system" dvs. at man kan sætte forskellige objektiver på
afhængig af behov og formål. Men systemet virker også lidt gammeldags,
da det er klodset og jeg ved heller ikke om det mest er til den dygtige
og kreative fotograf hvor man via spejlet kan se ændringerne direkte.
Noget som man muligvis ikke kan på helt samme måde i et ikke-dslr.
Jeg er ikke specielt dygtig eller krævende, men går meget op i flotte
og naturtro billeder. Jeg er ret ligeglad med hvilket system der kan
levere det jeg ønsker. Prisen ligger på max 5000 kr. Jeg tror
umiddelbart at 18-55mm vil være nok som udgangspunkt, men den større
zoom på G7X er selvfølgelig meget rar. Jeg har ikke råd til at sætte et
dyrere objektiv på 750'eren pt hvis jeg vælger den løsning.

Hvad kan I råde mig til at købe? Jeg skal mest tage feriebilleder og
familiebilleder, vil gerne have god lysstyrke ved svagt lys (altså
brugbar høj-ISO) og kunne også godt tænke mig at kunne bruge det
kreativt når jeg får tid til at fordybe mig.

Ole

;o)-max-

En klog mand sagde engang det bedste kamera er det du har med dig.
Det nytter jo ikke at du har et fint kamera liggende hjemme i skabet.

Så ja dit spørgsmål er "dumt" - hvad er bedst en lastbil eller en
sportsvogn.

Men jeg kan sige een ting som gælder for både lastbilen og sportsvognen,
de er skide dyre når du køber dem fra nye, halv pris eller mindre hvis
du køber dem brugt. Jeg købte engang en Renault for 25.000 kr den holdt
i mere end 10 år, det var vel det man kalder en god handel.

Så med 5.000 kr på lommen, kan jeg love dig du får meget meget meget
mere for pengene på DBA eller ebay. Og hvis du har fine fornemmelser
og ikke vil købe brugt, så ignorer mit tip, men læg 50 kr til side til
en T-shirt, hvor der står idiot på ryggen, haha - jeg har et par af dem.

Mange folk tager fantastisk flotte billeder med mobiltelefonen - wow du
har lige sparet 5.000 kr - selvtak doner pengene til de hjemløse.

ErikRS

Ole Sørensen wrote:
> [...]
> standard-indstillingen "P" eller "Auto" på et Canon EOS 750D med orig.
> 18-55mm og et Canon G7X Mk II, hvilket kamera vil så gennemsnitligt give

Helt så dumt, som en vis anden 'herrre' synes at mene, er det nu ikke...
- De to koster ca. det samme, og de kan ca. det samme rent teknisk.

Hovedforskellen ligger helt klart i optikken. På en G7X er det et
integreret objektiv, der er speciel tilpasset til netop /den/ model,
mens en EF-S 18-55mm/STM er et std. kitopbjektiv, der kan bruges på alle
EOSD huse med APS-C sensor.

Jeg har ikke en G-model, men den store PowerShot SX280HS (er lige blevet
'pensioneret'). Den kan stort set det samme rent teknisk som en G7X og 750D.

Selvom 18-55mm/STM er et kit objektiv, så er kvalitetsforskellene mellem
STM serien og de specifikt tilpassede og integrerede objektiver ikke
stor. Canon har de senere år gjort meget ud af at forbedre kvaliteten på
deres integrerede objektiver, og det synes jeg, er lykkedes ret godt.
Det betyder, at ved alm. forstørrelse op til A4 vil du normalt ikke
kunne se forskel på billedkvaliteten.

Forskellene kommer først frem, når der laves udsnitsforstørrelser af
forholdsvis små områder i orig. billedets yderkanter. - Fx. et 6x9mm
udsnit af en lille blomst, der forstørres op til 20x30cm. Her vinder STM
objektivet klart.

Mht. brug af indstillingerne 'P' og 'Atuo' 'out-of-the-box', så er der
endda meget stor forskel på de to indstillingsmetoder. På 'Auto' kan du
stort set INTET ændre selv. 'Auto' er sat op fra Canons side som en
"optimal gennemsnitsindstilling" - beregnet til 'hurtigskydning'. 'P'
derimod er alle primære indstillinger, optimeret til maksimal ydelse og
derefter samlet i en automatisk programmeret funktion. På 'P' kan man
ændre ved et hav af indstillinger - inkl. de kreative filtre, - herefter
'lagres' disse funktioner ind i 'P' funktionen, hvor disse indstillinger
så får resten af programmet til at optimeres nu til de nye indstillinger.

> [...]
> da det er klodset og jeg ved heller ikke om det mest er til den dygtige
> og kreative fotograf hvor man via spejlet kan se ændringerne direkte.

Tja, jeg véd nu ikke... Selvom jeg stadig har mit kompakte SX280HS, så
er det helt klart mine DSLR, jeg bruger, når der virkelig skal tages
billeder...

Til det hurtige og lette, bruger jeg mit EOS 600D + EF-S 15-85mm IS USM.
Det klarer de lette opgaver uden problemer. Skal det derimod være 'det
perfekte', så er det helt klart mit EOS 5D Mk II full-frame, jeg vælger.

Hvad jeg så vælger af optik kommer an på, dels hvor, dels hvad, jeg vil
tage billeder af. - Fx. kan jeg godt lide at tage arkitekturbilleder -
bygninger, kirker osv., men også gerne flotte naturbilleder, - så her
vælger jeg oftest enten en fast kort brændvidde mellem 20mm og 100mm til
bygninger + en zoom på 24-200mm og en stor 80-400mm. - Normalt har jeg
dog kun 2-3 objektiver med på en bestemt tur...

> Noget som man muligvis ikke kan på helt samme måde i et ikke-dslr.

Jo, det du ser på displayet, er det samme du kan se i en DSLR søger, så
her er der ingen forskel.

> [...]
> selvfølgelig meget rar. Jeg har ikke råd til at sætte et dyrere objektiv
> på 750'eren pt hvis jeg vælger den løsning.

Nu har jeg ikke lige manualerne til de to, du nævner, ved hånden. Men
jeg er næsten sikker på, man ikke kan stille farvetemperaturen på en
G7X. Det kan man derimod på en 750D. Det giver helt klart de bedste
farver, når man kan stille farvetemperaturen i Kelvin-grader. Næsten
alle Canons kameraer står std. til en værdi, der svarer til 5500°K, der
så er indprogrammeret i nogle af de valgbare muligheder som 'Auto',
'Dagslys' osv.. Med Kelvin-indst. kan du justere farvebalancen inden for
100°K. På mit 5D Mk II står den til 5200°K, hvilket giver en klart bedre
gengivelse af fx. grønne farver.

> [...]
> brugbar høj-ISO) og kunne også godt tænke mig at kunne bruge det
> kreativt når jeg får tid til at fordybe mig.

Hm, jeg vil faktisk råde dig til at tage et kig på Canon EOS M3 (24mpxl)
systemkamera. Her får du både et kompakt design + alle fordelene ved
både et kompakt kamera og et DSLR. Den fylder ca. det samme som en G7X.
Den leveres std. med en EF-M 18-55mm/f:3,5-5,6 IS STM. Priserne i
Danmark svinger for std. sættet fra 3699-5099kr. afh. af, hvor man køber
den. - Det kan /ikke/ betale sig at købe EOS M3 på eBay.

Den eneste ulempe ved EOS M er, at der ikke er indb. blitz, så man skal
ud og købe en ekstern. E-TTL blitze til Canon kan fås ned fra ca. 500kr.
for fx. en Metz 24AF-1 og ca. 900kr. for en orig. Canon 270EX.

Du kan læse om kameraet her - inkl. alle specs.
<http://www.canon.dk/for_home/product_finder/cameras/digital_slr/eos_m3/>

Jeg har selv en M2 inkl. orig. Canon EF/EFS-EFM adapter som backup til
mit store 5D Mk II system, og indtil nu har jeg været ganske godt
tilfreds med ydelsen. Med adaptgeren betyder det, at jeg kan bruge alle
mine objektiver til den. - Jeg regner så småt med, at den i løbet af
nogle få uger bliver udskiftet til en M3

mvh. Erik Richard
Erik Richard Sørensen <mac-d...@MOVEstofanet.dk>
Openoffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org

jp

Du kunne også se på Fuji x-t10 x70 eller x30
Udemærkede kameraer

Ole Sørensen

;o)-max- tastede følgende:
> [...]
> Det nytter jo ikke at du har et fint kamera liggende hjemme i skabet.
>
> Så ja dit spørgsmål er "dumt" - hvad er bedst en lastbil eller en

Nåh, så må det være derfor at professionelle fotografer bruger et
mobiltlf.kamera... hvis det er lige så godt.

Ja, det bedste kamera er det man har med. Det er jo også det jeg har
tænkt mig. At have det med. Men hvis du ikke mener at der er nogen
optisk forskel på et mobiltlf.kamera og et dslr, så køber jeg bare det
billigste. Brugt, selvfølgelig ;-)

jp

Prøv at se på Fujifilms x- kameraer. Du kan få mange af dem på DBA til en
rimelig pris. ;-)

--
jo