hvilke manfroto stativ?

Ole Madsen

Hej

kan nogle af jer give mig et råd til hvad model jeg skal købe? jeg skal
bruge det til landskabsfoto

er der ikke også noget med at der skal købes et hoved med til stativet også?

tak

Ole

ErikRS

Først lige et par spørgsmål til eftertanke...
- Hvor meget vil du ofre på et godt sæt?
- Hvilke(t) kamera(er)?
- Hvilke objektiver?
- Er det kun til stillbilleder, eller skal det også bruges til video?
- Skal det være et standardstativ eller rejsestativ?
- Hvor meget vejer den tungeste kombination?

Et eksempel... Et Canon EOS 5D II/III + en Tamron 200-400mm/f:5,6 vejer
tilsammen omk. 2,7kg. 5D II/III + Sigma 17-35mm/f:2,8-4,0 vejer
tilsammen omk. 2.3kg. EOS 600D + 200-400mm vejer tilsammen ca. 2,0kg. (+
ca. 0,4kg til evt. batterigreb).

Mine erfaringer er, at et stativ for at være noget nær 100% stabil skal
kunne bære ca. 3x vægten af tungeste kombination, - altså skal bæreevnen
på stativet være mindst 8-10kg.

Skal det være et stativ i metal - fx. magnesium-alloy. - Eller skal det
være et carbon-stativ, der i sig selv er noget lettere, men også ofte
noget mere ustabile end et letmetalstativ.

Og ja, oftest skal der et stativhovede til, men der er flere mærker
inkl. Manfrotto, der sælger et helt sæt med både stativ og stativhovede.

Mht. stativhovede, - skal det være et kuglehovede eller et klassisk
3-vejs pan-hovede? - Kuglehovedet har fordelen i, at det fylder en del
mindre, men kan godt være lidt bøvlet at justee, da man justerer i alle
tre planer på én gang. Her er et 3-vejs hovede noget mere stabilt og
langt lettere at styre, men til gengæld fylder de en hel del mere.

Skal det absolut være Manfrotto. - Har du kigget på Velbon og SLIK?
Kvalitetsmæssigt ligger de på højde med Manfrotto, men er generelt lidt
billigere for de gode modeller.
NB. Hold dig langt væk fra de billige SLIK modeller, - dvs. stativer
under 700Dkr.. De er simpelthen /for/ spinkle...

Du skulle prøve at tage et kig på "Triopo". Det er topproffessionelt
grej til 'amatørpriser'. Da jeg for nogle år siden skulle købe stativ,
havde jeg også kig på Manfrotto, men dels syntes jeg, de virkede lidt
'klumsede' dels, at de var alt, alt for dyre, så jeg begyndte at kigge
mig rundt efter gode alternativer.

Jeg faldt hurtigt over mærket "Triopo", som jeg kendte fra Tyskland og
vidste, at det er virkelig topgrej. Jeg fandt så firmaet Foto-Tip i
Polen, der sælger Triopo noget billigere end i Tyskland. Tog chancen og
købte et ME-3232X8C stativ. som hovede valgte jeg et SLIK SH-806E. Det
er det bedste stativsæt, jeg nogensinde har haft siden min gamle Slik
Master 4xxx series tilbage i 70'erne. Så jeg har næsten udelukkende
Triopo til hvert sit brug. Du kan finde omtale af SLIK stativhoveder på
www.slik.com.

Statihoveder:
Slik, SH-806E 3-Way Panhead, £29,95GBP, ca. 1/3 af normalpris
<http://www.ebay.com/itm/Slik-SH-806E-3-Way-Precision-Pan-Tilt-Head-with-Quick-Release-/261208861579?hash=item3cd142eb8b:g:k~EAAOSwo6lWOgOy>

Triopo, B-3 Ball Head, €58,50EUR
<http://foto-tip.pl/en/glowica-triopo-b-3.html>

Triopo, RS-3 Pro Ball Head, €32,50EUR
<http://foto-tip.pl/en/glowica-triopo-rs-3.html>

Stativer:
Triopo, TL-30 Professional Monopod, €23,14EUR
<http://foto-tip.pl/en/monopod-triopo-tl-53.html>

Triopo, GX-1127 Carbon Tripod, €145,34EUR
<http://foto-tip.pl/en/statyw-triopo-gx-1127-carbon.html>

Triopo, ME-3232X8C X-1 Pro Tripod, €123,50EUR
<http://foto-tip.pl/en/statyw-triopo-me-3232x8c.html>

Triopo, MT-2205 Travel Tripod, €81,90EUR inkl. pp hos ImpulsFoto
<http://www.ebay.de/itm/Dreibein-Reise-Stativ-Triopo-MT-2205-bis-7kg-belastbar-Stativkopf-Triopo-KJ-1S-/171659818913?hash=item27f7b8f7a1:g:QhQAAOSwcnpTpg0->

Ellr knap €57EUR hos dooocoler i Hamburg
<http://www.ebay.de/itm/Verstellbare-Stativ-Kugelkopf-fur-Canon-Nikon-Sony-DSLR-Triopo-MT-2205-KJ-1S-TS-/351371362995?hash=item51cf5d82b3:g:tpUAAOSwEeFVK8bh>

MT-2205 er udgået hos Foto-Tip, men kan stadig findes på eBay i
Tyskland. Det er et særdeles kompakt rejsestativ - sammenfoldet kun
35cm, så det kan faktisk være i en gammeldaws Fjellräven rygsæk.:-) Og
alligevel kan det bære op til ca. 8kg. Forbavsende stabil selv i let
blæsevejr, takket være det lave tyngdepunkt.

ME-3232X8C er så kraftig, at det også kan bruges som macrostativ sammen
med fx. en Triopo W4 tværarm. Det bærer uden problemr mit 5D II +
100mm/f:2,0 objektiv i en macro-opstilling. Benene kan vinkles ud, så de
kommer helt ud i 90° vinkel. Det samme kan GX-1127, men den er ikke nær
så stabil med et halv-tungt DSLR.

TL-30 monopod kaldes i udlandet for 'the walking stick', da den faktisk
også kan bruges som vandrestav (har spike). Jeg bruger den sammen med
RS-3 kuglehovedet. B-3 kugle-/panhovedet sidder fast på GX-1127 carbon
stativet. B-3 er nok noget nær det bedste, jeg har set i kuglehovede.
Det har ekstra drjeknap, så det er lettere at justere.

Hvis du vil ha' et Manfrotto hovede, der matcher SLIK SH-806E, skal du
op i en pris omk. 14-1600kr. iflg. det, min fotohandler sagde.

Jeg vil vove den påstand, at kvaliteten ligger over det, Manfrotto kan
levere i samme typer, - og så er prisen ca. den halve af, hvad tilsv.
Manfrotto vil koste...

Skulle du bo i nærheden af Århus, må du gerne komme forbi og se
kvaliteten på Triopo i forhold til Manfrotto og Velbon. Ved direkte
kontakt, fjern de store bogstaver i mailadressen i signaturen.

mvh. Erik Richard

Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-d...@MOVEstofanet.dk>
Openoffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org

Ole Madsen

Den 05-11-2015 kl. 22:38 skrev ErikRS:

> Først lige et par spørgsmål til eftertanke...
> - Hvor meget vil du ofre på et godt sæt?

3000 kr

> - Hvilke(t) kamera(er)?

canon 350d men skal skifte til nikon d7200

> - Hvilke objektiver?

kit linse

> - Er det kun til stillbilleder, eller skal det også bruges til video?

kun stilbilleder

> - Skal det være et standardstativ eller rejsestativ?

standard

> - Hvor meget vejer den tungeste kombination?

ved det ikke

Gert Nielsen

"Ole Madsen" skrev i meddelelsen

> [...]

De fleste bruger Manfroto MK055XPRO.
Dertil et 3vejshoved (Min anbefaling) eller kuglehoved og du er kørende for
under 2500-.

Med hoved vejer den ca. 3,5kg.

Jeg har selv et Velbon Sherpa pro 630. Det er kulfiber og vejer 2,3kg med
kuglehoved. (Manfrotto 488)
Det er perfekt med en D7200 med en 70-200. 1,2 kg er meget lettere!!

Kulfiber er "dødt" materiale og stærkere en alluminium. Så et kulfiberstativ
er mere stabilt end et tilsvarende i metal.
Bare en korrektion til Erik.

Kan du finde et kulfiberstativ til en fornuftig pris, er det min anbefaling.

Gert

;o)-max-

On 06-11-2015 12:24, Gert Nielsen wrote:

> [...]
> Bare en korrektion til Erik.
>
> Kan du finde et kulfiberstativ til en fornuftig pris, er det min

Jeg må sige jeg er glad for mit sherpa pro, de var ret billige engang,
ved ikke hvad de koster i dag. Jeg valgte med klik lock, fordi det kan
jeg bedre li

Det er cool at man kan skille midter søjlen og komme helt ned i
jordhøjde.

Jeg forærede mine Gitzo stativer væk, jeg kan være flink, de var
for tunge, Velbon lever op til mine krav.

Ole Madsen

Den 06-11-2015 kl. 12:24 skrev Gert Nielsen:

> "Ole Madsen" skrev i meddelelsen

> De fleste bruger Manfroto MK055XPRO.
> Dertil et 3vejshoved (Min anbefaling) eller kuglehoved og du er kørende
> for under 2500-.

ok, tak

ErikRS

Ole Madsen wrote:

> 3000 kr

> canon 350d men skal skifte til nikon d7200

> kit linse

> kun stilbilleder

> standard

> ved det ikke

OK, en D7200 + 18-140mm vejer ca. 1,3kg. Dvs., der er rigelig kapacitet
til selv noget tungere grej med et stativ, der kan bære 7-9kg.

Som både Gert N. og 0)max er inde på, så er Velbon Sherpa Pro et godt
valg. Og synes man, de er lidt for vindfølsomme, kan man hænge sin
kamerataske e.l. på kontravægt-krogen, der oftest er i bunden af
midtersøjlen, det øger stabiliten gevaldigt.

Hvis jeg i dag skulle købe stativ(er) og ikke kunne få Triopo, ville mit
valg helt klart stå mellem Velbon Sherpa og Sirui. Jeg kan se, at Sirui
nu også forhandles i Danmark til priser fra ca. 2200kr. - Fx. koster et
Sirui ET-1204 + E-10 kuglehovede fra 2199kr. (jvf. edbpriser.dk).

Men uanset hvilket mærke/model, du vælger, skal du sikre dig, at
rørdiameter på øverste rør er mindt 26mm. Det er med til, at de andre
sektioner også kan holde en fornuftig diameter og derved øge stabiliteten.

Ole Madsen

ok, tak

Gert Nielsen

";o)-max-" skrev i meddelelsen

>Jeg må sige jeg er glad for mit sherpa pro, de var ret billige engang,
>ved ikke hvad de koster i dag. Jeg valgte med klik lock, fordi det kan
>jeg bedre li

Det var godt 10 år siden. Dengang kostede de det samme som Manfortoen - men
i carbon.
Sådan er det vist ikke i dag.

>Det er cool at man kan skille midter søjlen og komme helt ned i
>jordhøjde.

Ja, og stenpose til at fjerne vindfølsomheden.

Ole Larsen

Et stativ er altså ikke rocket science.
Hvor meget må det veje, hvor kort skal det kunne klappes sammen, hvor
højt skal det kunne blive og hvor meget skal det kunne bære.
Men anskaf samtidigt den lille plade man skuer i bunden af kameraet så
det let kan "klikkes" på. Og søg, der er store prisforskelle.