DSLR til nybegynder

Peter

Er et nyt Canon EOS 700D til 3995 kr. med 18-55mm objektiv et godt bud
på et begynder-DSLR?

Som alternativ: Er Canons G-serie stadig noget af det mest seriøse man
kan få i lommeformat?

ErikRS

Peter wrote:
> Er et nyt Canon EOS 700D til 3995 kr. med 18-55mm objektiv et godt bud
> på et begynder-DSLR?

Ikke bare det. - 700D er et forrygende godt kamera, der både er let at
bruge i de forskellige faste programindstillinger, og samtidig er det så
avanceret i de individuelle (FN) indstillinger, at den vel nærmest er at
betragte som et semi-pro kamera.

Jeg har dog lidt aversion mod 18-55mm objektivet, da jeg synes, edet er
for dårligt i skarphed ved blændertrin større end f:5,6 i området fra
18mm til ca. 35mm. Over 35mm er den rimelig god i forhold til mange
andre af samme type. Hvis den leveres med IS-versionen er den klart
bedre end samme objektiv uden IS med god skarhed allerede fra f:4,5 på
18mm...

Du skal regne med, at 18-55mm reelt set kun svarer til 28,8-88mm. Så
hvis det skal være et alt-i-et objektiv, ville jeg nok selv købe enten
en 18-135mm eller en 18-200mm.

Jeg har en bekendt, der har en 700D, hvortil han har købt et Tamron
200-400mm/f:5,6 XR-LD IF. Har set nogle af de billeder, han har taget.
De er ganske enkelt helt forrygende gode.

> Som alternativ: Er Canons G-serie stadig noget af det mest seriøse man
> kan få i lommeformat?

Enten G-series eller en af de nye PowerShot SX700/SX800 modeller. De fås
lige fra ca. 1400kr. og op til 3200kr., og alle de nye SX er med
'super-zoom' på 18x-50x zoom. Har ikke kunnet finde priser på de nye SX
modeller endnu, da de knap er kommet til Danmark...

Til gengæld kan de rigtig store super-zoom modeller med op til 40x/50x
zoom være ret sårbare i objektivets tubus (kun ca. 30mm i diameter), der
ved fuld zoom bliver ca. 15-18cm lang. - Selv et forholdsvis lille stød
på siden af objektivets tubus kan slå den skæv. - Et sådant slag dækkes
ikke af garantien, medmindre man har tegnet en all-risk forsikring. -
Her taler jeg af bitter erfaring. Jeg købte en SX280 HS, som blev tabgt
ned på et blødt gulv fra ca. 35cm højde. Det var desværre tændt, så
objektivet blev slået skævt... surt sjow.:-(

Et godt alternativ, der kombinerer både kompakt-, hybrid og SLR i
absolut topkvalitet kunne være en Olympus SP-100EE Stylus. Den er mindre
end Olympus PEN systemkamera (og en smule større end en PowerShot
SX280HS og XS600HS, der er de to modellr, jeg kender bedst), men har et
50x fast zoom objektiv med full-size tubus.

<http://www.olympus.dk/site/da/c/cameras/digital_cameras/traveller/sp_100ee/index.html>

SP-100EE ligger i prislejet ca. 2100-3000kr.
<http://www.pricerunner.dk/pl/29-2952127/Digitalkameraer/Olympus-SP-100EE-Sammenlign-Priser>

mvh. Erik Richard

Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-d...@MOVEstofanet.dk>
Openoffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org

Peter

Den 24-01-2015 22:02, ErikRS skrev:
> [...]
> bruge i de forskellige faste programindstillinger, og samtidig er det så
> avanceret i de individuelle (FN) indstillinger, at den vel nærmest er at

Hej Erik

Mange tak for svaret.
Får man egentlig bedre billedkvalitet ved et DSLR med standard optik
(med IS) end ved et kompaktkamera? Fordi hvis den eneste fordel ved DSLR
er muligheden for at skifte objektiv, så tror jeg at jeg dropper DSLR og
går efter et seriøst kompaktkamera. Jeg får ikke brug for at skifte
objektiv, tror jeg. Tvært imod vil det være et irritationsmoment på
ferierejser. Men hvis standardoptikken på fx et EOS 700D er bedre end de
små kameraer og der er andre ting der gør at DSLR giver et bedre
slutresultat, så vil jeg stadig overveje DSLR.
Jeg ved at der tit skal arbejdes med efterbehandling alligevel, uanset
hvilket format man bruger.

Jeg kunne forøvrigt rigtig godt tænke mig et zoomområde på ægte 16-80
mm. Hvordan får jeg det? Jeg kunne selvfølgelig købe et fullframe. Men
crop-faktoren gør jo, at man starter ved 25mm og der fås vel ikke 10-50
mm som er til at betale sig fra og uden at det er fisheye i 10mm?

ErikRS

Peter wrote:

> [...]
> slutresultat, så vil jeg stadig overveje DSLR.
> Jeg ved at der tit skal arbejdes med efterbehandling alligevel, uanset

Hej Peter - Jo, men får normalt bedre billeder med et DSLR end med et
kompaktkamera - af især 3 grunde...

- Sensoren i et DSLR er langt større.
Dvs., det er ulig lettere at lægge 16mpxl på en CF1,6 (APS-C) eller
CF1,0 (full-frame), end det er at lægge de samme 16mpxl på en CF6,0
sensor som i de fleste kompaktkameraer.

Risikoen for fejl med de langt mindre pixels på CF1,6-6,0 sensorer er
+1000x større end på CF1,0-1,6. - Sagt lidt firkantet, - så er det
lettere at lave 1 pixel på 0,25 micromillimeter end at lave 1 pixel på
0,0025 micromillimeter...

Der findes 1 sensortype, der er helt unik. FoveOn X3 sensoren er
opbygget i lag, hvor hver enkelt farve ligger i sit eget lag. Der er
desværre ikke mange kameraproducenter, der bruger den. - Svjv. er det nu
kun Sigma, der bruger den kommercielt, men deres mindste kompaktkamera
med FoveOn X3 koster +6000kr. og deres DSLR koster godt 15.000kr. for
huset alene.

Jeg har lejlighed til at teste en Sigma SD9 DSLR, der står noteret som
en 3,37mpxl, men den er de fracto en 10.1mpxl - 3x 3,37mpxl. I std.
indst. har den nogle problemer med farvekorrektion, men det kan man selv
justere gennem brugerprogrammeringen. Den tager fuldt ud lige så gode
billeder som mit 10,2mpxl Olympus E-510. SD9 bruger en faktor 1,4, så en
18-135mm svarer til en 19,6-189mm. Og SD9 er klart bedre end min Canon
SX280HS, der hører til i den bedre ende af kompaktkameraerne.

- Det er lettere at lave rigtig god optik til et DSLR end til et
kompaktkamera.
Objektiver består jo af flere linselementer, og det er meget lettere at
lave disse elementer fejlfrie, hvis de har en diameter på op til 90mm,
end det er at lave elementer i samme kvalitet, hvis disse er så små som
15mm (eller mindre) i diameter. - Og at lave de små kompakte objektiver
til kompaktkameraer kræver meget, meget høj præcision, hvis de skal have
en blot nogenlunde kvalitet.

Jeg vil sige det sådan, at - generelt - hvis et 18-55mm objektiv i et
kompaktkamera koster 200kr. at producere, så koster det samme til en
DSLR 3x så meget, men kvaliteten på DSLR objektivet er (normalt) 6-10x
bedre.

- Der er oftest flere indstillings- og brugerdefinerede
programmeringsmuligheder i et dSLR end i et kompaktkamera.
Jeg har indtil flere DSLR i både Konica-Minolta (nu Sony), Canon og
Olympus, + at jeg også har et Canon SX280HS lommekamera som det, 'der
altid ligger i tasken'. Men selv mine gamle museumsstykker af en Canon
EOS D30 og D60 fra 2002 har flere brugerdefinerede indstillinger end mit
SX280HS fra aug. 2014. - D30 har 2 'FN', D60 3 'FN' programmer, mens
SX280HS kun har 1.

Selv mit forholdsvis nye EOS 5D Mk II har kun 3 'FN' valg, men på den
kan jeg så til gengæld bruge andre funktionsvalg sammen med de 3 'FN'
programmer...

Mht. efterbahandling, så er jeg nok af den gamle skole. Jeg er uddannet
diplomfotograf fra FPS i USA (Famous Photographer's School). Jeg var
endda så heldig, at jeg har haft en af verdens beste fotografer, Richard
Avedon, som lærer. - Hele tiden fik vi - nærmest hamret - ind i hovedet
- "tænk, tænk, komponer, komponer, tænk nok en gang, kontroller - og
tryk så på udløseren". Det er nok stadig den regel, jeg fotograferer
efter - modsat mange idag, der bare skyder løs og håber på, at der er
nogle billeder, der kan bruges... 'Vi kan jo bare photoshoppe dem'... -
OK, jeg kan da godt mærke, at jeg nok ikke kører den helt så stramt
længere, som jeg har gjort.:-)

> [...]
> crop-faktoren gør jo, at man starter ved 25mm og der fås vel ikke 10-50
> mm som er til at betale sig fra og uden at det er fisheye i 10mm?

Mig bekendt findes der ingen objektiver, der er ret-liniede med større
brændvidder end 14mm og det kun i faste brændvidder som fx. Canons EF
14mm, men den koster også en bondegård. - Og på zooms kender jeg kun til
Olympus' 9-18mm (svarer til 18-35mm), der tilnærmelsesvis kommer i
nærheden. Canons EF 10-22mm (16-35,2mm) er den optik, der nok kommer
tættest på det, du søger...

Sigma og Tamron har sendt en 16-300mm på markedet, og jeg har ladet mig
fortælle, at Canon også er på vej med en sådan optik, men det giver jo
reelt set kun 25,6mm i største vidvinkel. Tokina havde en AT-X PRO
16-50mm DX, men den blev aldrig nogen succes, da den var for uskarp i
området 16-30mm ved store blænderåbninger, så den laves ikke mere.

Og så er der Canons EF 15-85mm IS (24-136mm). Den er rigtig god, men
koster altså også en hel del...

Problemet med stor vidvinkel i zooms er, at objektiverne vil blive ret
store og tunge, selvom man nu ofte bruger en eller anden type fiberglas
til elementer. Stor vidvinkel kræver store diametre. Og priserne bliver
tårnhøje...

Fx. har jeg en Sigma 17-35mm/f:2,8-4,0 EX-DG HSM til Canon. Den vejer
lige under 900g og kostede fra ny knap 8700kr.. Jeg var heldig at få den
brugt i en absolut int kvalitet fra England til 2500kr.. - Så hvis man
bruger SLR/DSLR kan det godt betale sig at gå på jagt på især eBay.de og
eBay.co.uk. - Men man skal kigge sig for - selv hos anerkendte
forhandlere. Det er ikke altid, det kan betale sig. Fx. sælges en Tamron
18-200mm/f:3,5-6,3 Di II til Canon til brugtpriser, der er højere end de
seneste danske nypriser på 1495kr..:-)

Men prøv at se lidt på, hvad du kunne tænke dig af fx. DSLR og optik. Og
find så lidt kompakte, der også kunne tiltale dig og evt. dække det
behov, du mener at have. Kig så på div. anmeldelser på DPRevie
<http://www.dpreview.com/>, - og hvis du også er til de lidt mere
'harske' kommentarer, men alligevel nogenlunde fair, så er Ken Rockwell
også et godt sted <http://kenrockwell.com/>.

Rockwell kan være strid. I 2013 gen-anmeldte han Canon EF
24-85mm/f:3,5-4,5 og sammenlignede den med Canons EF 28-135mm/f.3,5-5,6
IS USM. Hans slutkommentar var, at det var en skamplet for Canon, at et
objektiv fra 1996 (24-85mm) stadig var bedre og hurtigere end dens
afløser fra 2010 (28-135mm), der ovenikøbet kostede - inflation
medregnet - mere end det dobbelte af det, 24-85mm kostede. - Og så smed
han en 'bombe' og ratede 24-85mm med 4,75/5,0 mod 28-135mm 3,5/5,0.:-)

Jeg glemte i mit første svar, at 700D har /én/ stor fordel. Displayet
kan vippes ud som på forgængerne 600D og 650D. Det er en klar fordel,
hvis du vil tage video på et stativ, - så behøver du ikke et så højt
stativ, men kan vippe displayet, så du kigger ned på displayet. - OG -
hvis du vil fotografere / filme i macro-området, er vippe-display en
rigtig god ting at have.

Peter

Den 25-01-2015 14:33, ErikRS skrev:
> [...]
> Dvs., det er ulig lettere at lægge 16mpxl på en CF1,6 (APS-C) eller
> CF1,0 (full-frame), end det er at lægge de samme 16mpxl på en CF6,0

Hej igen.
Meget interessant!
Men noget undrer mig: Hvorfor får EOS 700D kun 76% mens Panasonic Lumix
DMC-LX100 får 85% på DPreview? Det modsiger jo hele tesen om at DSLR er
bedre end de kompakte.

Tager Panasonic'en forresten kun billeder i 4:3? Jeg vil gerne have
noget der ligger tættere på 16:9 output.

Det er svært... jeg er rimelig hooked på det EOS 700D som jeg kan se fås
ned til 3500 kr. ny i DK. Men det er stort som rejsekamera.
LX-100 er rigtig fin men er til gengæld dobbelt så dyr. Det tiltaler mig
ikke.
Så er der et Sony DSC-RX100 III som vist også er ret dyr og som ser
MEGET glat ud. Mon det er til at holdt ordentligt fast på?

Hvis bare folk indså, at et EOS 700D er faldet i nypris og derfor ville
sælges deres brugte til 2500 kr, så var jeg ikke så meget i tvivl.

Jeg skal til USA inden så længe og vil gerne have et godt kamera med.
Men hvis jeg skal prøve forlystelser i funparks, så er det altså nemmere
at kunne lægge kameraet i lommen end sidde med et DSLR om halsen i en
rutchebane ;-)
Kameraet vil nok i førtse omgang blive betjent på Auto og P (som Canon
vist stadig kalder det).

ErikRS

Peter wrote:
> [...]
> Men noget undrer mig: Hvorfor får EOS 700D kun 76% mens Panasonic Lumix
> DMC-LX100 får 85% på DPreview? Det modsiger jo hele tesen om at DSLR er

Nja... 'problemet' er, at du skal sammenligne kompakte med kompakte og
ikke kompakte med DSLR. Der lægges forskellig vægt på forskellige ting
på et kompakt kamera hhv. et DSLR.

At Lumix DMC-LX100 scorer så højt, tror jeg skyldes, at Panasonic nu
bruger Leica optik på deres bedste modeller - på LX100 fx. et
Vario-Summilux....

> Tager Panasonic'en forresten kun billeder i 4:3? Jeg vil gerne have
> noget der ligger tættere på 16:9 output.

Det ser umiddelbart sådan ud. - De er meget karrige med tekniske
oplysninger. Vil du ha' et kamera, der tager i fx. 3:2, så er det de
fleste DSLR - bortset fra Olympus, der også kører i 4:3.

De større Canon PowerShot SX modeller kan skifte mellem 4:3, 3:2, 16:9
og 1:1. - Det kan selv mit nu udgåede SX280HS også. - Og så ligger SX
serien rigtig godt i hånden.

> [...]
> ned til 3500 kr. ny i DK. Men det er stort som rejsekamera.
> LX-100 er rigtig fin men er til gengæld dobbelt så dyr. Det tiltaler mig

Et alternativ kunne være, om du kunne finde et let brugt EOS 650D m.
18-55mm IS eller 18-135mm IS. - Der er et enkelt på DBA til 4900kr. med
den nye 18-135mm IS STM objektiv.
<http://www.dba.dk/canon-eos-650d-ef-s-18-135/id-1012915327/>

> Så er der et Sony DSC-RX100 III som vist også er ret dyr og som ser
> MEGET glat ud. Mon det er til at holdt ordentligt fast på?

Ja, de nye Sony er så flade og kompakte, at man ikke får et særlgi godt
greb på dem. Jeg skulle skaffe 2 Sony med Zeiss optik til en veninde og
hendes mor i efteråret. - Og ja, det skulle være Sony... Men min veninde
har fortrudt, da det ikke er så godt som det godt 8 år gamle og
nedslidte Sony, hun havde.

> Hvis bare folk indså, at et EOS 700D er faldet i nypris og derfor ville
> sælges deres brugte til 2500 kr, så var jeg ikke så meget i tvivl.

Jeg har lige kigget lidt på eBay. Både 650D og 700D ligger ualmindeligt
høje i brugtpris - næsten som nypris i Danmark - fra ca. €475EUR for
650D kit m. 18-55mm IS og ca. €840EUR med 18-135mm IS STM.

> [...]
> rutchebane ;-)
>
> Kameraet vil nok i førtse omgang blive betjent på Auto og P (som Canon

I så tilfælde vil jeg nok anbefale en Canon PowerShot SX700HS / SX800HS
model. De ligger som sagt virkelig godt i hånden, godt greb, nem at
ændre fra fx. 'AUTO' til 'P' og igen til 'Easy AUTO' eller 'Live Mode',
(Easy AUTO kaldes også for 'Simple AUTO). Og så har de nye modeller både
'Follow Focus' og 'Follow Zoom' funktioner, der gør, at man altid kan
holde samme motiv i både samme str. forhold og fokus område - fx.
racerbiler og andre hurtigt kørende objekter.

ISO indst. helt ned fra 80ISO og op til 12800ISO afh. af model. Alle har
fuld 1080p HD video både ved 3:2 og 16:9 videooptagelser - undtagen den
mindste SX50, der kun har 720p HD video.

Og hertil vil jeg anbefale et HAMA L60 hardcase etui. De koster i
England under €20EUR inkl. porto til Danmark. Det beskytter godt og der
er alligevel plads til både ekstra kort og ekstra batteri.

Du kan finde PowerShot SX her, men jeg kan se, at de to annoncerede
SX800HS og SX810HS endnu ikke er kommet.
<http://www.canon.dk/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_Camera/Superzoom/>

Hm, når du har haft kig på Sony DSC modeller kunne en Olympus VG-180
måske have interesse. Jeg har et til salg. Det er en demo, købt hjem fra
Tyskland, men pga. jeg delvis mangler yderste led på min højre
pegefinger, har jeg lidt svært ved at bruge det, da udløserknappen er
lidt forsænket. Det sælges komplet med hardcase etui og alt orig.
tilbehør undt. software CD'en, der ikke fulgte med - også inkl. garanti.

Du kan se data/specs her... - og nej, den jeg har, er ikke rød, men
gråsort.:-) - Det kunne være en god og billig løsning, så du kunne få
tid til at overveje, hvad og hvormeget du reelt vil ofre...
<http://www.getolympus.com/us/en/vg-180.html>

Nu har du ikke skrevet, hvor i landet, du bor, men skulle det være i
nærheden af Århus, må du gerne komme forbgi og se det i funktion.

Peter

Den 25-01-2015 19:42, ErikRS skrev:
> [...]
>
> At Lumix DMC-LX100 scorer så højt, tror jeg skyldes, at Panasonic nu
> bruger Leica optik på deres bedste modeller - på LX100 fx. et

Det er et svært valg.
Jeg vil gerne have rimelig meget vidvinkel som svarer til omkring 15 mm
full frame, men det er umuligt at få når det skal være et zoomobjektiv
som også skal fungere omkring de 70 mm. Desværre. Det tætteste man
kommer er en EF 17-40mm for menneskepenge. Så kunne man evt. "zoome" ind
og beskære motivet digitalt på pc'en efterfølgende hvis man vil tættere
på motivet. Men det er jo ikke optimalt.
Og dslr med 2 objektiver er no-go når man skal rejse i fx Chicago og har
brug for alt fra 12 til 100 mm i løbet af et øjeblik.
Nu forstår jeg bedre hvorfor mange pro fotografer render rundt med 2
kameraer ;-)
Jeg har et gammel Canon A620 liggende som jeg lige vil afprøve igen, for
det tager vist ok billeder som jeg husker det. Sålænge jeg ikke kan
finde noget tilnærmelsesvis brugbart for 3500 kr. så kan jeg ligeså godt
beholde A620'eren.

Peter

> [...]
>
> At Lumix DMC-LX100 scorer så højt, tror jeg skyldes, at Panasonic nu
> bruger Leica optik på deres bedste modeller - på LX100 fx. et

Som jeg forstår det, så nytter det ikke at købe et billigt hus og sætte
noget dyrt glas på da kameraet ikke har den fornødne teknik til at
udnytte et godt objektiv. Og omvendt, et dyrt hus med dårligt objektiv
bliver også et skidt resultat.
Jeg bor i Kolding og tak for tilbuddet med dit VG-180 :-)

Peter

Den 25-01-2015 19:42, ErikRS skrev:

Og lige endnu en tilføjelse. Jeg har også kigget lidt på det tidlilgere
Canon G16. Det kunne være en fin erstatning for mit nuværende. Det ser
faktisk rigtig godt ud med dens billedkvalitet.

ErikRS

Peter wrote:
> Og lige endnu en tilføjelse. Jeg har også kigget lidt på det tidlilgere
> Canon G16. Det kunne være en fin erstatning for mit nuværende. Det ser
> faktisk rigtig godt ud med dens billedkvalitet.

G-serien er rigtig gode, og de er noget mere avancerede end SX-serien.
Såvidt jeg kan tyde det, er pricessoreren i G16 det samme som i de
større SX, og så kan jeg godt stå inde for kvaliteten. - Jeg blev meget
overrasket over, hvor tæt fx. en SX280 (12,1mpxl) kommer på mit EOS 5D
Mk II (21,2mpxl) i billedkvalitet med en Tokina AT-X PRO 24-200mm D-AF.

Kan se på www.ebay.de, at der stadig er tyske forhandlere, der har nye
G16 fra ca. €345EUR +pp - endda et par stykker med €30EUR Canon
cashback. Pris ca. 2725Dkr. inkl. porto, og hertil kommer så cashback på
ca. 225Dkr....

Prøv evt. hos din lokale fotohandler, om han kan sælge den til omk.
26-2700kr., så ville jeg ikke betænke mig på at slå til.

har lige siddet og kigget lidt på den hos www.canon.dk. Den kører i
formaterne 4:3, 3:2, 16:9, 1:1 og 4:5(Portrætformat). Og så har den
indb. GPS via wifi kobling til fx. iPhone, Galaxy osv. med indb. GPS -
samme funktionalitet som PowerShot SX270.

Med Mac OS X er den 'MassStorage' kompatibel, dvs., den behøver ingen
driver og dukker bare op på skrivebordet som en ekstern disk. Som jeg
forstår det, gælder det også for Win7/Win8. Ved andre Windows systemer
skal drivere installeres.

<http://www.canon.dk/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_Camera/PowerShot/PowerShot_G16/>

ErikRS

Peter wrote:
> [...]
> noget dyrt glas på da kameraet ikke har den fornødne teknik til at
> udnytte et godt objektiv. Og omvendt, et dyrt hus med dårligt objektiv

Både ja og nej... Man får klart mest ud af et rigtig godt objektiv på et
mindre og billigere hus end et dårligt objektiv på et dyrt hus...

Da jeg for et par år siden ville skifte min gamle 5D Mk I ud med en Mk
II, stod jeg med muligheden for 3 løsninger - hus alene, hus inkl.
24-70mmL eller hus inkl. 24-105mmL.

Jeg var ikke helt tilfreds med, at de to objektiver kun har f:4,0 som
største blænde og ville gerne ned på ihvertfald f:2,8 eller bedre. - Jeg
har kraftigt nedsat syn, så så meget lys i søger som muligt ville være
en stor fordel.

Jeg kiggede så rundt på nettet og fandt en Tokina AT-X PRO
28-70mm/f:2,8FX og en Tamron 28-75mm/f:2,8 Di XR-LD. Begge lå dengang i
prisgruppen ca. 7-8000kr. ligesom Canons 24-70mmL og 24-1<05mmL.

Tilfældigt faldt jeg over en side, hvor Tamron objektivet blev
sammenlignet med de to Canon, så jeg besluttede ganske enkelt at vælge
det objektiv, der gav de bedste resultater. Siden var bygget op med tre
sideordnede billedserier, hvor objektivnavnet IKKE stod ved billederne.

Jeg gennemgik billederne rimelig minutiøst, og jeg bemærkede straks, at
der var én serie, der skilte sig markant ud fra de to andre i 9 af 10
billeder, så jeg besluttede mig ganske enkelt til at købe det objektiv
uanset prisen.

Jeg regnede det for givet, at det var Canon EF 24-70mm/f:2,8L, der ville
'vinde' min visuelle test. - Jeg blev ret overrasket over, at det var
Tamron 28-75mm/f:2,8 Di XR-LD, der 'vandt'. Og i konklussionen på testen
gav testeren også udtryk for, at han var lige så overrasket.

Så jeg gik på jagt på eBay sammen med en bekendt, jeg handler en del
sammen med. Han fandt én i England til knap 2500kr. inkl. pp, - som der
stod '...in excellent condition', så den blev købt. Da jeg fik den hjem
var jeg endnu mere overrasket. Hvis det objektiv nogensinde har været
brugt, må det kun være som demo i forretningen. Den er 100% som ny -
ikke en skramme eller ridse - heller ikke ved bajonetten...

Desværre kan jeg ikke finde det link igen. Det kunne ellers være et godt
sted, da der var sammenlignende tests på adskillige andre objektiver -
grupperet efter brændvidder...

> Jeg bor i Kolding og tak for tilbuddet med dit VG-180 :-)

Så kunne det jo godt lade sig gøre, og kaffe/te har jeg altid på kanden.:-)

Men som jeg skrev i det andet svar, så ville jeg nok vælge en G16 efter
at have læst mere om den. - Jeg glemte at skrive en enkelt ting. -
Modellerne med indb. wifi/GPS er rimeligt 'sultne', så det er næsten et
must-have med et par ekstra batterier. - Jeg har prøvet GPS delen i min
egen SX280, der står til ca. samme antal billeder pr. opladning som G16.
- Den gik i rødt allerede efter ca. 80 skud med det medflg. orig.
batteri, så jeg har købt 3 ekstra høj-kapacitets batterier + en
euro-rejselader i Tyskland til omk. 130kr. i alt inkl. porto.

Husk også på, at du ikke kan bruge en alm. oplader i USA, men skal have
det specielle flade stik. Jeg har 4-5 af de stik liggende, så du kan
bare få et af dem mod at betale portoen... Kablet har de flade ben i den
ene ende og 8-tals euro-connector i den anden, så den kan bruges sammen
med en orig. oplader.

Peter

Den 31-01-2015 15:35, ErikRS skrev:
> [...]
> G16 fra ca. €345EUR +pp - endda et par stykker med €30EUR Canon
> cashback. Pris ca. 2725Dkr. inkl. porto, og hertil kommer så cashback på

Man kan åbenbart få en vidvinkel forsats til G16:
http://www.digitaltoyshop.com/Wide_Angle_and_Macro_Lens_Canon_Powershot_G16_t3166_4813_1
Den ser umiddelbart ud til at have en ok billedkvalitet. Der står x0,45
og jeg ved ikke hvad det vil svare til i mm? 28mm x 0,45 = 12,6 mm
Det lyder jo helt perfekt.
Samt iso 12800.
Ved du om Canon cashback virker når jeg bor i DK og køber i Tyskland?
Ved Panasonic cashback på hifi elektronik skal man have en tysk
bopælsadresse og tysk kontonummer.

ErikRS

Peter wrote:

> [...]
>
> Den ser umiddelbart ud til at have en ok billedkvalitet. Der står x0,45
> og jeg ved ikke hvad det vil svare til i mm? 28mm x 0,45 = 12,6 mm

Jeg har ikke set vidvinkel forsatsen, kun den tilsv. tele forsats på
Canons egen hjemmeside, men det kan godt passe, den kommer ned omk.
14-15mm (35mm ækvivallent). - Husk lige, at du skal ha' en adapter for
at kunne bruge vidvinkel/tele forsatsen. Samme adapter bruges også til
filtre...

ISO-boost til 12800 er meget. - Jeg har prøvet det et par gange på mit
5D II til aften/nat optagelser. Jeg synes, man mister en del i kontrast
og farvenuancering

> Ved du om Canon cashback virker når jeg bor i DK og køber i Tyskland?
> Ved Panasonic cashback på hifi elektronik skal man have en tysk
> bopælsadresse og tysk kontonummer.

Det véd jeg faktisk ikke. Men det kan du ihvertfald finde ud af ved at
ringe til Canon Support på 70205515.

Peter

Den 31-01-2015 kl. 18:40 skrev ErikRS:
> [...]
> og farvenuancering

> Det véd jeg faktisk ikke. Men det kan du ihvertfald finde ud af ved at

Jeg regner heller ikke med at ISO 12800 er specielt brugbar.
Eneste ulempe ved G16 er den manglende svingbare LCD-skærm. Det havde de
gamle G-modeller. Prisen er spiselige 2900 kr. i Flensborg så derfor er
det interessant. Det EOS 700D jeg så til 3500 kr. i Elgiganten var uden
IS STM objektiv. Ellers snakker vi 4000 kr.
Men et EOS 700D er sikkert også 1000 kr. bedre end et G16 kunne jeg
forestille mig. Man kan jo også få x0,45 vidvinkel forsatser til EF-S
objektiver... måske var det en løsning for mig.

Kender du Panasonic Lumix TZ60 ?
http://www.dpreview.com/products/panasonic/compacts/panasonic_dmczs40
Jeg er blevet tilbudt et næsten nyt til 1700 kr.
Leica-objektivet er vel ikke det ringeste der findes?
Og det er alligevel noget billigere end 2900 kr.
Jeg overvejede at vente med at købe kamera til jeg var i USA, men på G16
er der ikke noget at spare. Måske kan man spare mere på et EOS 700D, jeg
har ikke undersøgt det.

ErikRS

Peter wrote:
> [...]
> Eneste ulempe ved G16 er den manglende svingbare LCD-skærm. Det havde de
> gamle G-modeller. Prisen er spiselige 2900 kr. i Flensborg så derfor er

Svingbar skærm kunne jeg også godt bruge en gang imellem, men
efterhånden, som jeg har vænnet mig til at bruge LiveView istedet og
gerne med fast støtte, så generer det mig egentlig ikke... - Jeg har
kigget lidt på brugte 600D og 650D som supplement til mit 5D II, men de
er stadig ret dyre brugt. -Prisforskellen mellem en brugt 650D og en ny
700D er så lille, at det ikke kan betale sig at købe brugt.

> [...]
> forestille mig. Man kan jo også få x0,45 vidvinkel forsatser til EF-S
> objektiver... måske var det en løsning for mig.

Der findes et hav af forsats objektiver lige fra helt billige til ret
dyre. Nogle er all-round, andre dedikeret til bestemte brændvidder. Men
fx. en 18-55mm eller 18-135mm STM + en 0,45x vidvinkel vil helt klart
give mulighed for meget 'brede' vidvinkel billeder.

Jeg har ikke den store erfaring med forsatsoptik + DSLR, men havde i
nogle år et Olympus SP-510UZ med både T-Con tele og W-Con vidvinkel. Det
var dog mest telen, jeg brugte, så jeg kunne komme ud på næsten svarende
til 650mm...

Og så har jeg haft en regulær fiskeøjeforsats, som jeg næsten aldrig
brugte, så den blev solgt. - Gav nogle sjove effekter sammen med en
Tamron 18-200mm.

Hvis jeg skulle vælge en std. zoom, der passer til en 700D, ville det
nok blive noget i retning af en af diss.
- Canon EF 15-85mm/f:3,5-5,6 IS USM
- Tamron SP 16-50mm/f:2,8 Di II
- Tamron SP 16-300mm/f:3,5-6,3 Di II (som alt-i-et objektiv)
- Tamron SP 18-200mm/f:3,5-6,3 Di II (som alt-i-et objektiv)

Jeg bruger mest full-frame, så til min 5D II har jeg en Sigma
17-35mm/f:2,8-4,0 EX-DG HSM [dyr som bare pokker.:-(]. Det gi'r en
billedvinkel på omk. 160º, men man skal rimeligt langt væk fra fx.
byhgninger for at undgå 'styrtende linier', så den bruger jeg ikke så
meget udendørs. Her bruger jeg mest min Tokina 24-200mm eller en ældre
Canon EF 22-55mm. - De 24mm svarer til de 15mm på et EF 15-85mm.

I min Canon samling har jeg både en 30D og en 450D som DSLR nr. 2.
Hertil bruger jeg en Tamron 18-200mm, og det er rigeligt til det meste,
men jeg ville gerne have et noget lettere hus at tage med sammen med mit
5D II, så jeg lurer på at købe et EOS-M hus + adapter til EF/EF-S...

De fleste PowerShot SX og G ligger omk. 24-25mm som største vidvinkel.
Og jeg har bemærket hos andre mærker, at de også ligger deromkring.

> [...]
> Leica-objektivet er vel ikke det ringeste der findes?
> Og det er alligevel noget billigere end 2900 kr.

Jeg kender næsten intet til Panasonics modeller udover Leica
objektiverne, og ja, de er ganske fremragende. Men jeg har ladet mig
fortælle, at nogle Panasonic modeller kan være ret sårbare i
elektronikken, men hvilke modeller, det drejer sig om, aner jeg
simpelthen ikke.

Og så har den efter min mening to væsentlige mangler i forhold til G16.
T260 har ikke mulighed for ekstern blitz, og den har kun fast ISO op til
3200ISO med boost til 6400ISO. - Dvs., at G16 kan bruge samtlige EX
kompatible E-TTL blitz - de originale Canon SpeedLite, samt de Canon
dedikerede blitze fra Metz, Nissin og Tumax m.fl....

> Jeg overvejede at vente med at købe kamera til jeg var i USA, men på G16
> er der ikke noget at spare. Måske kan man spare mere på et EOS 700D, jeg
> har ikke undersøgt det.

Jeg tror næppe, det kan betale sig at købe en EOS 700D i USA, (hedder
Rebel T5i i USA). Jeg har lige checket lidt rundt på priserne derovre.
De begynder ved omk. 2900kr. inkl. EF-S 18-55mm/f:3,5-5,6 II IS USM, fra
ca. 3400kr. inkl. EF-S 18-55mm IS STM og fra ca. 4000kr. inkl. EF-S
18-135mm/f:3,5-5,6 IS STM.

Du kan også risikere, at du bliver afkrævet moms og told ved
hjemkomsten, hvis du ikke har været længe nok væk. Det kommer an på,
hvor emsige tolden er. - Og moms af 3000kr. er altså 750kr. + 160kr. i
fortoldningsgebyr. - Jeg kan ikke huske de nøjagtige regler, men dem kan
du få oplyst hos SKAT...

Der er også noget med Canons garanti ved køb i USA. Det er ikke alle
modeller, der er omfattet af deres 'world wide warranty' ordning. - Jeg
mener, det bl.a. gælder for alle digitale Rebel modeller.

Hm, jeg véd ikke, men min mavefornemmelse siger mig, at du her og nu
skal holde dig til en G16, og så måske senere investere i en 700D e.l.
hus + et godt objektiv eller to. Jeg tror, det vil være det, du får mest
ud af...

Jeg har et par bekendte, der var et par uger i New York forrige år. De
havde et EOS 30D hus + 18-200mm + 70-300mm med sammen med hver deres
kompaktkamera. Til det meste inde i selve byområderne brugte de primært
de små kameraer, mens det var det store såsnart de var ude, hvor der var
mere 'rum' omkring, så de kunne udnytte de store objektivers muligheder.

Peter

Den 31-01-2015 kl. 23:06 skrev ErikRS:
> [...]
> de små kameraer, mens det var det store såsnart de var ude, hvor der var
> mere 'rum' omkring, så de kunne udnytte de store objektivers muligheder.

Hvis jeg nu kan få et nyt G16 til 2363 kr. og et nyt EOS700D 18-55 IS
STM til 3450 kr. så er jeg sgu i tvivl om hvad jeg skal vælge. Jeg har
desværre ikke råd til begge to.

/Peter

emjeppesen

Peter skrev:

>Hvis jeg nu kan få et nyt G16 til 2363 kr.

+ et hukommelseskort og et ekstra batteri

Hilsen emj

ErikRS

Peter wrote:

> Hvis jeg nu kan få et nyt G16 til 2363 kr. og et nyt EOS700D 18-55 IS
> STM til 3450 kr. så er jeg sgu i tvivl om hvad jeg skal vælge. Jeg har
> desværre ikke råd til begge to.

Hej Peter

To scenarier...
1, Et allround kamera /uden/ de store udbygningsmuligheder eller senere
behov for udbygning. - Så er det G16, du skal vælge.

2, Et allround kamera /med/ mulighed for senere udbygning efterhånden,
som du får brug for at udbygge. - Så er det 700D, du skal vælge.

Der findes vidvinkel og teleforsats optik til G16, men mine erfaringer
med et tilsv. Olympus SP system med både WCon og TCon forsatsoptik var,
at det er brugbart, men så heller ikke mere.

Men en alt-i-et optik i området 18-200mm til 16-300mm vil selvfølgelig
være det idéelle. - Men et senere køb af et 55-250mm STM som supplement
til 18-55mm STM gør pludselig en 700D til et rigtig godt fotoværktøj i
området 18-250mm og det med kun 2 objektiver (svarende til 28,8-400mm).

Jeg kan tilføje, at 18-55mm STM er et fremragende objektiv. Har lige
købt et EOS-M med 18-55mm IS STM som backup til mit 5D II. Jeg var en
smule skeptisk, men efter at have prøvet den optik, må jeg tilstå, at
jeg er positiv overrasket. Den er lynende hurit i AF, virkelig god
skarphed selv ved fuld blænder og meget god nuancering i både kontrast
og farver. - Så ud fra det + scenarie 2, ville jeg nok vælge 700D...

Men uanset, hvilket du vælger, får du et godt kamera. Og som emj skriver
husk et ekstra batteri og ekstra SDHC kort. Her vil jeg så sige, at både
batterier og kort er væsentlig billigere i USA og Tyskland end her i
Danmark.

Nogle gange kan man få et sæt med rejselader + 2 højkapacitets LiION
akkus til omk. 130-150kr. i USA afh. af mærke (omrgenet) og ca. samme
pris i Tyskland, så hvis du har tid, kan det da godt være en smule
billigere i Tyskland, hvis de er på tilbud.

Mht. SDHC kort, skal du ikke købe i Tyskland, dér er de for dyre. Køb
kort i USA istedet. Hold dig til Transcend, SanDisk eller SiliconPower
Class 10, 30mb/sek eller højere overførselshastighed. Det er nok til
720p HD video, men vil du køre fuld 1080p HD, skal du op i 45mb/sek.
eller bedre kort. Køb kort i 16gb eller 32gb, det er de mest økonomiske
i brug.

mvh. erik Richard

Peter

Den 12-02-2015 kl. 04:37 skrev ErikRS:
> [...]
>
> 2, Et allround kamera /med/ mulighed for senere udbygning efterhånden,
> som du får brug for at udbygge. - Så er det 700D, du skal vælge.

Jeg tror du har helt ret i dine betragtninger. Grunden til mine tvivl er
selvfølgelig, at et EOS 700D er bedre end G16 men ikke koster ret meget
mere. Til gengæld er størrelsen et "problem".
Der vil simpelthen være nogle steder hvor jeg ikke kan tage et dslr med
(casino og restauranter og div. forlystelser). Så dér skal jeg bruge min
Samsung Galaxy S3 mobiltlf. som kamera. Og det er ikke optimalt. Der er
ellers god vidvinkel på ;-)
Men jeg tror at jeg vil starte ud med et G16 fordi det kan jeg bruge med
det samme. Et 700D ved jeg ikke om jeg kan bruge alle steder på turen,
jeg har ingen er faring med de større kameraer når man skal gå rundt. Så
det er lidt af en chance at tage selvom jeg egentlig helst ville have
dslr'en af de to.

ErikRS

Jeg glemte at nævne 1 væsentlig ting. Skulle du senere finde ud af, at
det 7er/ DSLR, du vil satse på, så hører G16 til de kompakte hybrid
kameraer, der holder en god brugtpris.

Mht. brugervenligheden, så er der nok ikke den store forskel. Begge har
et grønt 'P', der står for 'full AUTO', begge har en funktion med enten
et grønt 'E' eller grønt 'LM' (= Easy Mode). Det er en std.
fuldautomatisk program med de mest væsentlige funktioner forprogrammeret.

På mit PowerShot SX280 er der de samme funktioner. Står den på grønt
'P', tager den aulamindeligt gode billeder indendørs - også uden blitz.
Stiller jeg den på 'Easy Mode', tager den lige så gode billeder
udendørs, men indendørs kræver den blitz.

Samme funktion har jeg også på mit 5D II, og her er det det samme. -
Grønt 'P' giver generelt gode billeder indendørs uden blitz, 'EasyMode'
giver ikke gode billeder uden blitz indendørs.

Jeg tror, du gør det bedste valg i situationen ved at vælge G16. Lad den
stå på grønt 'P', men slå automatisk blitz fra. Det kan du gøre ret let
ved at bruge joypad'en ved siden af skærmen. Et klik og du kan vælge
'Off' + OK, så poppoer blitzen ikke op uventet. Nok et klik på samme
knap og brug højre-pil til at sætte den på 'ON' + OK, så popper blitzen
op, nåpr det er nødvendigt. - Mere behøver du ikke 'pille' ved i første
omgang...

Men tag en del billeder, inden du tager afsted, så du er nogenlunde
fortrolig med, hvor kanpperne ligger, og hvordan de væsentligste
grundfunktioner virker.

Jeg har 1 gang måttet købe nyt kamera en uge før, jeg skulle på en
17-dages studietur til Israel. Lukkeren i mit gamle Konica T4 SLR stod
af, og den kunne ikke nå at blive repareret. Jeg nåede kun lige at skyde
en 12-billeders film og se, hvordan den reagerede, så tog jeg afsted. -
Ud af de godt 260 lysbilleder, jeg tog på turen, var der kun '1', der
var mislykket. - Kameraet - et Yashica 200Af - stod udelukkende på 'P',
og satte jeg blitzen på, skiftede det selv til blitzprogram. Så enkel
kunne det gøres i 1989, og det kan man stadig i 2015.:-)

mvh. Erik Richard

Peter

Jeg har rodet lidt med mit gamle Canon Powershot A620, og der sidder
knapperne også som du beskriver. Jeg har altid brugt det på P, så jeg
var fri for at blitzen selv bestemte hvornår den skulle være aktiv.
En klar fordel at jeg kommer fra en Canon, fordi layoutet har ikke
ændret sig meget. Heldigvis er der en ISO-knap på G16. Og
eksponeringskompensering (+÷2) skal jeg nok lige lære at blive fortrolig
med først.
Ved du om G16 er den sidste model der kom i serien? Er man skiftet til
G1X nu selvom jeg ikke helt synes det viderefører G-serien som førhen.
Måske lå G15 og G16 bare i et uheldigt segment for Canon, fordi de gav
for gode billeder til prisen i forhold til deres entry-level dslr.
Mit indtryk var, at G16 producerede bedre billeder end et standard EOS
1000D. Og det er måske lidt problematisk rent marketingsmæssigt at et
kompaktkamera er bedre end et dslr når vi snakker udstyr til 3500 kr.

ErikRS

Peter wrote:
> [...]
> ændret sig meget. Heldigvis er der en ISO-knap på G16. Og
> eksponeringskompensering (+÷2) skal jeg nok lige lære at blive fortrolig

Ja, kender man ét mærke godt, er det altid nemmere at gå til en anden
model af samme fabrikat - som regel da.:-) - jeg har dog været ude for,
at jeg skulle gennemchecke et EOS 1D Mk II og et EOS 1Ds Mk I. - De er
just ikke lige til at gå til, når man 'kun' er vant til en 5D Mk II.:-)
- Det er lettere at gå til en 5D Mk II fra en gl. 300D.

Og det er da endnu værre, hvis man skifter mærke. Jeg har både Olympus,
Konica-Minolta og Canon i DSLR. Der gik flere uger, før jeg kunne vænne
mig til, at knapperne ved displayet på et Olympus E-510 var nøjagtigt
omvendte, så hver gang, jeg trykkede på 'Menu' (Canon), var det
billedvisning på Olympus'en osv.:-) - Mine 2 Konica-Minolta 5D og 7D
ligner mere EOS 5D II, men alligevel skal man lige tænke sig om, da de
ikke har drejehjul som EOSD, men piletaster som PowerShot.

Jeg har lige købt 'verdens hurtigste' digitalkamera til min samling - et
gammelt Olympus E-100RS med lukkertid op til 1/10.000 sek. og op til 15
billeder pr. sek.. - Den blev i 2002 lanceret som "The Sports Camera".
Den er da fuldstændig 'Rasmus-modsat' i knapper.:-) - Til gengæld er der
direkte valg af en hel masse funktioner, ISO, WB, AEB, MF/AF, Drive
osv.osv..

> [...]
> 1000D. Og det er måske lidt problematisk rent marketingsmæssigt at et
> kompaktkamera er bedre end et dslr når vi snakker udstyr til 3500 kr.

Lige nu findes der i 'Expert-serien' 3 G-modeller - G7, G16 og så er G1x
afløst af en G1x Mk II juni.2014, samt A120 og A200, der ikke er blevet
opdateret med andet end nyt firmware de sidste par år.

Hvorvidt der kommer nye G-modeller, véd jeg ikke, men i det interne
Canon nyhedsbrev, man får som reg. Canon bruger, fik vi sidst at vide,
at vi skulle holde øje med en lang række opdateringer og nye kameraer. -
Flere både PowerShot og Ixus modeller er opdateret, og et par nye er
kommet til. De kommer i handlen her i løbet af foråret.

Det er da rigtig, at EOS 1000D ikke hører til blandt Canons bedste DSLR.
Men lærer man den at kende og bruge alle dens finurlige
indstillingsmuligheder, så er kameraet slet ikke så dårligt som dets ry.
1100D og den nye 1200D er dog væsentlig bedre på de faste
programindstillinger end 1000D.

Min fornemmelse er, at Canon valgte at lave 1000D som en direkte
konkurrent til både Sonys og Nikons 'entry-level' modeller i prisklassen
op til ca. 3000kr. inkl. std. 18-55mm zoom. Min fornemmelse siger mig
også, at vi nok kan regne med et par nye modeller eller opgraderinger i
løbet af i år... I efteråret kom der en 7D Mk II, og for ca. 3 uger
siden annoncerede de 2 nye 50mpxl versioner af EOS 5D - 5Ds og 5D R -
begge to full-frame.

Og det skulle ikke undre mig, hvis der snart også kommer en afløser
eller opgraderet version af 700D. Hvis du har fulgt prisudviklingen det
sidste halve års tid, er de generelt faldet på EOS 700D kit - både i
single-kit med 18-55mm IS USM og i double-kit med yderligere en 55-250mm
IS USM.

Min nu mere end 25 års erfaring med Canon siger mig, at et eller andet
sker der. Det er typisk for Canon, at de sætter listepriserne ned ca. et
halvt år før, de lancerer nye modeller...

G16 og G7 er ikke faldet nævneværdigt i pris, men det gjorde G1x ca. 5
mdr. før, G1x Mk II blev lanceret. Det samme med 1000D, da 1100D kom, og
1100D da 1200D kom. Og EOS 650D faldt omk. 1000Dkr. ca. 3 mdr. før, 700D
blev lanceret...

Peter

Den 12-02-2015 kl. 20:22 skrev ErikRS:
> [...]
> indstillingsmuligheder, så er kameraet slet ikke så dårligt som dets ry.
> 1100D og den nye 1200D er dog væsentlig bedre på de faste

Hvis jeg nu køber et G16...
Fås der noget godt gratis software fra Canon til at efterbehandle RAW
billeder med? Nogle gange kan det være rart bare og kunne trykke på en
knap i noget software på pc'en som booster farverne lidt, uden at man
skal sidde og fifle for meget med enkelte parametre.
Lightroom kunne også være en mulighed hvis der findes sådan en feature i
programmet. Jeg kender desværre ikke Lightroom særlig godt.
Der findes en masse effekter i kameraet. Kan de genskabes på pc vha.
software? Fx hvis man har taget et billede i "P" men gerne efterfølgende
vil have en miniature-effekt ud af det.

ErikRS

Peter wrote:
> [...]
> Der findes en masse effekter i kameraet. Kan de genskabes på pc vha.
> software? Fx hvis man har taget et billede i "P" men gerne efterfølgende

Der følger normalt en CD med med software med forskellige programmer og
drivere, hvis det er nødvendigt....

Det, der er på CD'en er disse programmer:
- CameraWindow
- Canon MOV Decoder
- Canon MOV Encoder
- Digital Photo Professional
- EOS Capture (hedder noget andet afh. af model og serie)
- ImageBrowser
- PhotoStitch
- Picture Style Editor

Jeg har næsten ikke brugt det, da jeg har PhotoShop CS4 Extended, + jeg
har også Olympus Viewer v.3 til import og med PhotoShop som editor.

Adobe Lightroom skulle kunne en hel masse. Har kun lige prøvet en trial,
men kan bedre lide PhotoShop, så jeg blev ved den. Lightroom kan
ihvertfald håndtere RAW, - så meget kan jeg da huske.:-)

Jeg mener også, man kan downloade Adobe Camera RAW gratis hos Adobe,
hvis ikke den følger med Lightroom eller er på Canon CD'en.

Peter

Den 19-02-2015 kl. 15:42 skrev ErikRS:
> [...]
>
> Jeg mener også, man kan downloade Adobe Camera RAW gratis hos Adobe,
> hvis ikke den følger med Lightroom eller er på Canon CD'en.

Men har nogle af Canons programmer sådan en "et-klik" farveboost funktion?
Jeg ved at Nikon engang havde sådan noget software.
Men Photoshop er også en mulighed, men der skal jo rodes med parametre
hver gang. Jeg mener ikke der findes det som jeg søger i PS?

ErikRS

Peter wrote:

> [...]
> Men Photoshop er også en mulighed, men der skal jo rodes med parametre
> hver gang. Jeg mener ikke der findes det som jeg søger i PS?

Jeg véd det faktisk ikke. - Jeg har kun forsøgt mig med 'ImageBrowser',
men syntes, den er for langsom at arbejde med i forhold til
'OlympusViewer 3'.

Hvis der er noget, må det næsten være i 'Picture Style Editor'...

Der findes masser af effekt plug-ins til PhS, men de fleste er købevare,
og nogle af dem er hundedyre. - Jeg havde en del til min gamle PhotoShop
4.x (Mac OS 9), men har ikke opgraderet dem til brug på Mac OS X, der er
mit primær system.

Peter

Den 19-02-2015 kl. 19:14 skrev ErikRS:
> [...]
> og nogle af dem er hundedyre. - Jeg havde en del til min gamle PhotoShop
> 4.x (Mac OS 9), men har ikke opgraderet dem til brug på Mac OS X, der er

Hej igen Erik
Dejligt med nogle gode råd og feedback fra en Canon nørd :-)
Jeg tænkte på, hvilket SD kort jeg skal købe.
Du nævnte et 45 mb/s hvis man vil optage film i HD.
Er SanDisk bedst eller hvor finder jeg en god pris på et godt kort?
Jeg regner med at det skal være et 16 eller 32 Gb.
Det må gerne være lidt fremtidssikret hvis jeg nu skulle hoppe på et EOS
700D :-)

ErikRS

Peter wrote:
> Dejligt med nogle gode råd og feedback fra en Canon nørd :-)

Hej Peter, - nja, jeg er nu nok kun 'halv-nørd'.:-)

> [...]
> Jeg regner med at det skal være et 16 eller 32 Gb.
> Det må gerne være lidt fremtidssikret hvis jeg nu skulle hoppe på et EOS

Med SanDisk, Transcend og SiliconPower, véd man altid, hvad man får

SiliconPower SDHC Class 10 er unikke - også, selvom det ikke er UHS-1
kort, men alm. Class 10. Jeg har en del af dem i 8gb, som jeg bruger i
en Delock CF-SD adapter både på Canon EOSD og Olympåus E-system og uden
adapter i de kameraer, der bruger SDHC.

Hvis du vil fotografere i RAW, bør du satse på 32gb. Vil du primært
bruge JPEG/L1 (max. opl.), vil du få ca. samme antal billeder på et 16gb
kort.

Det er billigst at købe i England eller Irland. Jeg har primært købt i
Irland, da porto dérfra til Danmark oftest er billigere end fra England.

Her er et par links med gode priser

32gb Class 10 SiliconPower, €14,99EUR / ca. 113Dkr. +pp
<http://www.ebay.co.uk/itm/32GB-class-10-SILICON-POWER-Secure-Digital-SDHC-card-/251682449560?pt=LH_DefaultDomain_205&hash=item3a99716898>

32gb Sandisk Extreme Premium SDHC Class 10 70mb/s, £10,79GBP / ca.
109Dkr. +pp
<http://www.ebay.co.uk/itm/GENUINE-32gb-SD-Extreme-Premium-SD-HC-XC-Memory-Card-CLASS-10-UHS-1-ULTRA-FAST-/251667527786?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item3a988db86a>

16gb SanDisk Extrem Pro UHS-1 Class 10 60mb/s 95mb/s, £24,49GBP / ca.
246Dkr. +pp
<http://www.ebay.co.uk/itm/SanDisk-16GB-Extreme-Pro-SD-SDHC-Memory-Card-UHS1-95MB-s-New-For-digital-Camera-/371236416114?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item566f6a2a72>

32gb SanDisk Extreme SDHC UHS-1 Class 10 80mb/s, £24,99GBP / ca. 251Dkr. +pp
<http://www.ebay.co.uk/itm/SanDisk-32GB-Extreme-SD-SDHC-Memory-Card-For-digital-camera-80MBs-Class-10-UHS1-/281541605668?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item418d2ff924>

8gb SanDisk Extreme SDHC UHS-1 45mb/s, £7,49GBP / ca. 76Dkr. +pp (pt.
halv pris)
<http://www.ebay.co.uk/itm/SanDisk-Extreme-SDHC-Card-UHS-1-45MB-sec-Class-10-8GB-/321282499748?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item4acdede4a4>

32gb Transcend UHS-1 600x Class 10 85mb/s, £12,95GBP / ca. 131Dkr. +pp
<http://www.ebay.co.uk/itm/New-Transcend-32GB-SD-SDHC-Memory-Card-For-Digital-Camera-85MB-s-Class-10-UHS-1-/371239930532?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item566f9fcaa4>

JJC Anti-Shock MC-2 vandtæt, støvtæt og stødsikker mappe, £5,49GBP / ca.
55,50Dkr. +pp
<http://www.ebay.co.uk/itm/UK-JJC-MC-2-Anti-shock-Waterproof-Memory-Card-Case-Holder-Hard-Storage-4-CF-8-SD-/371207021791?pt=UK_Photography_DigitalCamAccess_RL&hash=item566da9a4df>

Et sådant etui er god til opbevaring af op til 8 stk. SDHC kort. Jeg har
selv et par stykker. De giver rigtig god beskyttelse. Det er ikke
umuligt, at nogle af dem, der sælger kortene, også har disse etuier, men
det kan du selv se ved at gå ind på de enkelte links og selve sælgers
eBay butik.

Peter

Den 21-02-2015 kl. 01:30 skrev ErikRS:
> Hej Peter, - nja, jeg er nu nok kun 'halv-nørd'.:-)

Hehe men du har en masse Canon-erfaring lyder det til, så det er jo
vigtigt i denne sammenhæng :-)

> Med SanDisk, Transcend og SiliconPower, véd man altid, hvad man får
> Det er billigst at købe i England eller Irland. Jeg har primært købt i
> Irland, da porto dérfra til Danmark oftest er billigere end fra England.

Ok tak, så bliver det mindst et 32 Gb kort jeg vil have fat i.
Jeg vil nok overføre billeder til min medbragte pc hver anden dag så jeg
har backup men også får frigjort plads på SD kortet. Så det er ikke så
vigtigt om der er 64 Gb plads. Jeg optager ikke lange video-sekvenser.
Jeg tror dette er det bedste tilbud hvis Transcend er lige så godt som
Sandisk:
[...]

Hvis Irland er endnu billigere, så vil jeg da lige lure lidt på Ebay der.

ErikRS

Peter wrote:

> Hehe men du har en masse Canon-erfaring lyder det til, så det er jo
> vigtigt i denne sammenhæng :-)

Hej - Tja, jeg købte mit første Canon EOS - en analog 600 helt præcis d.
21. april 1990, og jeg har den skam endnu - og stadig 100% velfungerende...

> [...]
>
> Hvis Irland er endnu billigere, så vil jeg da lige lure lidt på Ebay der.

Kvalitetsmæssigt har jeg ikke fundet nogen forskel på samme type kort
mellem SanDisk og Transcend.

Generelt ligger priserne tæt på hinanden i både England og Irland. Nogle
gange er selve kort-prisen lidt højere i Irland, men når portoen så
oftest ligger omk. det halve af engelsk porto, så bliver Irland
billigst, - medmindre et engelsk firma pludselig kommer op med et
knaldtilbud som det 32gb Transcend kort her ovenfor. Det finder du nok
ikke billigere i Irland...

I SDHC kort har jeg kun SanDisk og transcend + et enkelt A-Data, men
normalt er A-Data ca. dobbelt så dyrt som SanDisk / Transcend.

Selvom du regelmæssigt vil overføre til PC, er det en rigtig god idé at
have ihvertfald 2 kort med ude. - Der kan jo komme situationer og
motiver, man bare /vil/ ha', og så er det surt pludselig at løbe tør for
plads.

Husk også på, at tager du i RAW format, fylder hvert billede mindst det
dobbelte af et JPEG billede i maksimal kvalitet, så på den måde kan man
hurtigt fylde selv et 32gb kort....

Peter

Den 21-02-2015 kl. 23:05 skrev ErikRS:
> Kvalitetsmæssigt har jeg ikke fundet nogen forskel på samme type kort
> mellem SanDisk og Transcend.

Jeg har fundet det Transcend kort billigere i DK til 145 kr inkl. porto:
http://www.debusy.dk/208051/446138-446138.html
Hvis man ser på producentkoden TS32GSDHC10U1 er de identiske, nemlig
Class 10, UHC-1 32Gb, 600x, 85 eller 90 Mb/s
Det har i hvert fald samme producentkode som dette:
http://www.transcend-info.com/Products/No-367

Men der er da en hulens masse SD kort
http://www.transcend-info.com/product/memorycards
Hvad skal alle de forskellige kort til for... kun for at forvirre :-(

Jeg fandt det her:
http://www.pricerunner.dk/pl/61-2827447/Hukommelseskort/Transcend-SDHC-Ultimate-Class-10-UHS-I-32GB-Sammenlign-Priser

ErikRS

Peter wrote:

> [...]
> Class 10, UHC-1 32Gb, 600x, 85 eller 90 Mb/s
> Det har i hvert fald samme producentkode som dette:

Det var pokkers... Jeg kender intet til debusy.com, men det lader da
til, jeg skal til at kigge bedre efter, inden jeg køber næste gang.:-)

> Men der er da en hulens masse SD kort
> http://www.transcend-info.com/product/memorycards
> Hvad skal alle de forskellige kort til for... kun for at forvirre :-(

Ja, og det er lige før, det er for mange... - På andre sites har jeg
bemærket, at selvom et kort står som værende - tilsyneladende - std.
kort, kan det godt være til et bestemt kameramærke og en bestemt model,
- dvs., at kortet er forud præ-defineret for netop den model. - Jeg har
da købt kort, der forud var beregnet til et Fuji kamera... Satte det
bare i mit eget EOS 450D, hvorefter kameraet ganske enkelt selv
omformatterede kortet...
Hm, det var da noget af et prisspænd... - Det er egentlig sjælden, jeg
bruger PriceRunner.dk og/eller EDBPriser.dk. - Jeg tror, det har noget
at gøre med, at man har fundet forhandlere, hvor jeg får en god service,
og så betyder nogle få kroner ikke det helt store for mig. - Men et
spænd på 300kr., - det er liiige i overkanten.:-)

Til gengæld kan jeg se, at Debusy kun får 2/5 stjerner ud af 9
anmelselser. Det er mere end rigeligt til, at jeg ikke vil handle hos dem...

Peter

Den 24-02-2015 kl. 13:12 skrev ErikRS:
> [...]
>
> Til gengæld kan jeg se, at Debusy kun får 2/5 stjerner ud af 9
> anmelselser. Det er mere end rigeligt til, at jeg ikke vil handle hos

Jeg har handlet med Debusy før, og det kommer bag på mig at de skulle
handle med kopivarer. Om man skal tro på én anmelder eller ej, er jo
svært at afgøre. Jeg har kun haft gode oplevelser der. Men BJ Trading er
også forholdsvis billige og dem kender man måske lidt bedre.
Og hvem ved om de Transcend kort på Ebay ikke også er kopier...
Som du selv er inde på, så er det måske bedst at handle der hvor man ved
de får varer via de officielle kanaler, og så må man æde den lidt dyrere
pris.

Har du nogen erfaringer med at tage panoramabilleder uden at kameraet
har indbygget nogen speciel funktion til det? Jeg tænker her på, hvis
billederne skal printes/fremkaldes på papir. Hvis man skal sætte 2
billeder sammen for at få et bredere billede, så går det galt med
proportionerne hvis man skal forsøge at holde 16:9 formatet. Er der en
formel til, om man kan lave fx 2 billeder i højden og 4 i længden for at
komme tilbage til 16:9 når det hele er sat sammen? Eller bliver det
noget rod, og man må bare leve med at det bliver nogle sære billeder
hvis man vil bruge panorama-metoden?

ErikRS

Peter wrote:

> [...]
> Som du selv er inde på, så er det måske bedst at handle der hvor man ved
> de får varer via de officielle kanaler, og så må man æde den lidt dyrere

Jeg gik ikke ind og læste anmeldelserne, sammenlignede kun med de andre
nævnte firmaer. Og i modsatte ende af skalaen med 5/5 står Merlin -
endda med priser over gennemsnittet.

Om Debusys kort er kopivarer, tør jeg ikke sige... Jeg véd bare, at man
ofte skal holde sig fra såkaldte 'bulk-varer', hvor tingene ikke kommer
i de orig. forseglede pakninger eller blisterpakker.

Og så er der jo lige det, at der jo kun er ganske få og meget store
producenter, der producerer til stort set alle mærker. De producerer
blot efter det enkelte firmas specifikationer, og så kan der jo være en
sending, der er blevet forvekslet i pakkeafdelingen. - Omvendt kan der
måske være en overproduktion af en bestemt mærkevare, der så ryger ud
til dem, der får lavet - fx. kort - med eget firmamærke, - dvs. man
pludselig får fx. SanDisk/transcend fra fx. Medion eller et af de andre
handelsmærker...

> [...]
> komme tilbage til 16:9 når det hele er sat sammen? Eller bliver det
> noget rod, og man må bare leve med at det bliver nogle sære billeder

Her må jeg nok melde pas. Jeg har aldrig selv lavet panorama optagelser
hverken med/uden indstilling til panorama.

Svjh. kørte der en tråd om emnet i news:dk.fritid.foto sidste år, men
jeg husker ikke så meget, da jeg ikke fulgte tråden...

Peter

Den 25-02-2015 kl. 11:14 skrev ErikRS:
> [...]
>
> Svjh. kørte der en tråd om emnet i news:dk.fritid.foto sidste år, men
> jeg husker ikke så meget, da jeg ikke fulgte tråden...

Erik, hvordan er det lige med manuel EV indstilling (som G16 har)?
Jeg har ikke prøvet det før, jeg har altid kun brugt ISO til at
kompensere for manglende lys.
Kan du kort forklare EV?

ErikRS

Peter wrote:
> Erik, hvordan er det lige med manuel EV indstilling (som G16 har)?
> Jeg har ikke prøvet det før, jeg har altid kun brugt ISO til at
> kompensere for manglende lys.
> Kan du kort forklare EV?

Uha... Nu forlanger du mere, end jeg kan levere - kort altså.:-) - Men
meget kort sagt kan man med brug af EV kompensere = lægge til eller
trække fra i værdierne på kombinationen af ASA/ISO*), blænder og tid.

Normalt har de moderne kameraer trinvise indstillinger i 1/3, 1/2 og
1/1**) trin. Og her kan man så gøre et billede en tone lysere eller en
tone mørkere i op til 3, 5, 7 eksponeringer af samme billede.

Fx. Tager du et billede med +/- 0,3EV, får du 3 eksponeringer:
Nr. 1 -0,3EV, nr. 2 0EV, nr. 3 +0,3EV. Altså er tid/blænde kombinationen
rykket +/- 0,3 trin. - Det samme, hvis EV værdien er sat til 1/2, så
rykkes kombinationen istedet +/- 0,5 trin. Og afhængigt af, om du fx.
bruger 'AV' eller 'TV' er hovedvægten lagt på hhv. blænder og tid. I 'P'
og 'AUTO' (easy mode) er det den maksimale kombination af
tid/blænder/ISO, der forrykkes. Dvs., i ét billede kan det godt være
tiden, der forskubbes +/-, mens blænder og ISO bibeholdes. I et andet
billede kan det være ISO, der forrykkes, mens tid og lænder bibeholdes.

Men kig på artiklen her fra DPReview, de er langt bedre til at forklare
det, end jeg er.:-)
<http://www.dpreview.com/glossary/exposure/exposure>

*) ASA/ISO: EV er opr. fra analogtiden, hvor målingen sker ud fra
filmens ASA værdi = 100ASA. Den standard er overført til digital, så det
her er lig med 100ISO.

**) De fleste kameraer kan kun skifte mellem 1/3EV og 1/2EV. Men der
findes enkelte meget dyre professionelle kameraer, der har både 1/3, 1/2
og 1/1 trin i 0,25EV og ikke 0,3EV hhv. 0,5EV. Jeg har hidtil kun set
det på 1 Canon model med noget speciel firmware.

På nogle professionelle analoge Canon EOS modeller, kan der indstilles i
0,25EV. Jeg har 3 af dem i min samling - en amerikansk Elan, der svarer
nogenlunde til en en mellemting mellem en EOS 5 og en EOS 3. Desuden
findes det på to modeller EOS A2 og EOS A2E (ikke samme modeller som de
amerikanske Elan A2 og Elan A2E), der udelukkende blev solgt på det
japanske hjemmemarked.

De to EOS A2 modeller svarer til en mellemting mellem en EOS 3V og EOS
1N. På alle tre kan jeg vælge mellem de 3 EV værdier 0,25EV 0,3EV og
0,5EV og med en bracketing på +/-4 billeder - i alt 9 eksponeringer pr.
billede.

Og skal jeg være ærlig, - det skal man jo [:-)], - så har jeg næsten
aldrig brugt EV indstillingerne - hverken på mine analoge eller digitale
kameraer. Jeg foretrækker, at billederne er 'WYSIWYG' - 'what you see is
what you get', - altså at det eksponerede billede er så naturtro en
afspejling af motivet som muligt. - Det var bl.a. noget af det, Richard
Avedon terpede med os, da jeg tog en brevskole uddannelse som fotograf
gennem FPS i USA (Famous Photographer's School). - Det er stadig den
devise, jeg lever efter, når jeg fotograferer - både analogt og
digitalt, så min 'spildprocent' er forholdsvis lille - ihvertfald, når
jeg selv skal sige det.:-)

jp

Klip .

> [...]
> devise, jeg lever efter, når jeg fotograferer - både analogt og
> digitalt, så min 'spildprocent' er forholdsvis lille - ihvertfald, når

Hvilken målermetode bruger ?

--
jo

ErikRS

jp wrote:
> ErikRS Wrote: .
> Hvilken målermetode bruger ?

Det kommer meget an på, hvilket kamera, jeg bruger og lige så meget,
hvilke motiver jeg fotograferer. Hver af de digitale kameraer, jeg
bruger mest, har deres egen grundindstilling. Det er lidt mere vanskelig
med de analoge, da man her er afhængig af den filmtype, man anvender.

De digitale huse, jeg bruger mest er disse og med flg. grundindstillinger.

1 - Canon EOS 5D Mk II
Fast 200ISO, farvetemp. 5200ºk, centervægtet lysmåling, 1 eller 3 AF
punkter valgt.
Indstillingerne har jeg lagt så tæt på de egenskaber, min yndlings 35mm
film lå på - AgfaChrome 200ASA. Hvis jeg kun tager ét hus med, er det
primært det hus, jeg bruger + 2-3 objektiver

2 - Canon EOS 450D
Fast ISO800, farvetemp. 5200ºk, centervægtet lysmåling, 9 AF punkter valgt.
Det er oftest det hus, jeg tager med som nr. 2 pga. den lille størrelse.
Holdt så tæt på std. som muligt bortset fra ISO

3 - Canon EOS 30D
Fast ISO1600 farvetemp. 5600ºk, evalueret lysmåling, 3 AF punkter valgt.
Tager jeg det hus med som nr. 2, er det primært til brug i bymæssig
bebyggelser, hvor der kan være store kontraster mellem lys og skyggeområder.

4 - Olympus E-510
Fast ISO400, farvetemp. 5200ºk, centervægtet lysmåling, single-point
evaluated centered AF (svarer ca. til 1 punkts AF på 5D II)
Går jeg på 'naturjagt' efter fx. blomster o.l., er det primært E-510,
jeg vælger sammen med 1 højst 2 objektiver. E-510 kan gå så tæt som ned
til 7cm macro med 35mm/f:3,5ED Macro i AF indstilling. Genialt kamera
til det formål, da der er 'hurtigskift' til både ISO og AF med hver sin
knap, + at LiveView AF er noget hurtigere end på eOS 5D II.

5 - Minolta Dynax 5D og 7D
Fuld AUTO ISO på 5D og ISO800 på 7D, farvetemp. 5200ºk, SP2 centered
spot measuring, 5 AF punkter valgt.
Jeg bruger ikke de to så meget mere, men de er fabelagtigt gode til
aften- og natfoto. De to kameraer har en farvetone, der ligger meget tæt
på min næstmest foretrukne 35mm film - Konica KoniChrome 200ASA - en
lidt varm gengivelse, der fx. kan få et natbillide til at 'gløde'. - Og
så er de jo geniale til macro-foto af blomster, men her har jeg for
store problemer, da der ikke er LiveView på de to, og i kombination med
mit nedsatte syn er det ikke nogen fordel - tværtimod.

EOS 30D bliver nu 'pensioneret', da jeg har købt et EOS-M M1 som afløser
- primært pga. af dets meget lille fysiske format. - Som jeg siger, så
er den jo nærmest kun en forvokset PowerShot SX series.:-)

Indtil jeg har lært EOS-M at kende med dets noder og unoder, får den lov
til at køre i nogenlunde std. indstilling, og ellers vil den nok få
nogenlunde disse grundindstillinger. - Fast 400ISO med boost sat til
max. 3200ISO og med hurtig-skift sat til 1600ISO med boost til 12800ISO,
farvetemp. 5200ºk eller 5500ºk, centervægtet lysmåling, Single-point AF
med hurtig-skift til fuld gennesnits AF måling.

Bruger jeg analogt, er det Canon EOS 1N, EOS 5 eller EOS 600, jeg
foretrækker i Canon. - Ellers er det Yashica 270AF eller 300AF, jeg
vælger. Det afhænger meget af hvilke film, jeg bruger. AgfaChrome er
udgået, så nu er det primært Fuji Previa 100ASA, 200ASA, 400ASA, jeg
vælger til dias. Skal det være farve negativ film, er det enten Fuji
100ASA og 200ASAeller den noget billigere EuroColor 200ASA
(licensproduceret AgfaColor).

Alle mine analoge brugskameraer er sat til center-vægtet lysmåling +
center-vægtet AF. På EOS husene er der jo direkte valg til spotmåling,
så det er nemt at skifte. Her er Yashica husene lidt mere besværlige,
men det kan lade sig gøre.

Objektiver?
Det er også lidt nødvendig at tage hensyn til, hvilke objektiver, man
vælger til et bestemt kamerahus... Bruger man udelukkende Canon EF/EF-S
til Canon huse, er det ikke det store problem, da de stort set alle har
præcis samme farvetegning. Men der er alligevel et par stykker, der
skiller ssig ud her. Canon EF 35-70mm/f:3-5-4,5A og EF 100-200mm/f:4,5A
samt EF 70-210mm/f:4,0 har en lidt anden coatning, der gør dem en smule
koldere i farvetonen, så vis man har kameraet sat til 5500ºk, skal det
sættes ned til 5200ºk, hvis man vil beholde samme farvenuancering.

Jeg har en hel del Canon EF optik fra 22mm og op til 300mm, men mine
foretrukne mærker er helt klart Tokina, Sigma og Tamron...

Til Canon er mine primære valg Canon EF 50mm/f:1,4USM, 100mm/f:2,0USM +
den gamle EF 70-300mm/f:4,0-5,6. Mine absolut foretrukne zooms er Sigma
17-35mm/f:2,8-4,0 EX-DG HSM, Tamron SP 28-75mm/f.2,8 Di XR-LD, Tokina
AT-X PRO 24-200mm/f:3,5-5,6 D-AF, Voigtländer Skopar 75-300mm/f:4,0-5,6
samt Tamron SP 200-400mm/f:5,6 XR-LD. Disse kan også bruges på EOS-M M1
med EF/EFS-EFM adapter.

Til Minolta er det Minolta xi 28-85mm/f:3,5-4,5 PowerZoom,
Konica-Minolta 17-70mm/f:3,5-5,6 DT og Konica-Minolta 75-300mm/f:4,0-5,6 DT.

Til Olympus bruger jeg primært Sigma 18-125mm/f.3,5-5,6 EX-DG, Olympus
Zuiko 35mm/f:3,5ED og 50-200mm/f:4,0-5,6ED.

Desuden har jeg et hav af ældre højkvalitets manuelle objektiver fra
først og fremmest Tamron BBar series, men også både lidt Carl Zeiss og
Claus Enna. Disse kan alle bruges via matchende adapter på alle EOS,
Minolta og Olympus digitale (og analoge) huse. De kan dog ikke bruges på
EOS-M M1, da dette hus mangler at kunne slå objektivregistreringen fra.

For de gamle Tamron, Enna og Zeiss objektiver gælder det samme som nævnt
ovenfor. Pga. den meget anderledes coatning, der oftest gør disse
objektiver meget 'kolde' i farvetonen, bør man sætte farvetemperaturen
en hel del ned, så den kolde farvetoning 'ophæves' ved den lavere - og
varmere k-værdi - typisk fra 5500ºk til 5200ºk eller fra 5200ºk til 4800ºk.

Adaptervalg til de ældre objektiver. - Det er vigtigt, man vælger
adapter af god kvalitet - gerne med AF Confirm chip, da det er de
færreste DSLR huse, der er født med microraster og/eller snitbilled
afstandsmåler. Vælg adaptere af mærkerne EMF, Siocore og Pixco. Det er
kvalitetsprodukter med meget høj præcision. De fås til næsten alle DSLR
huse, til Olympus OM-D dog kun EMF og Siocore.

Peter

Den 27-02-2015 kl. 15:50 skrev ErikRS:
> [...]
> kvalitetsprodukter med meget høj præcision. De fås til næsten alle DSLR
> huse, til Olympus OM-D dog kun EMF og Siocore.

Men er standard 18-55 IS optikken virkelig god nok? Eller skal man sælge
det og købe et andet for at få ordentligt gavn af et 700D?

ErikRS

Peter wrote:
> Men er standard 18-55 IS optikken virkelig god nok? Eller skal man sælge
> det og købe et andet for at få ordentligt gavn af et 700D?

Den nye 18-55mm IS USM er en klar forbedring i forhold til de gamle
18-55mm Mk I, II uden IS. Og jeg véd ikke hvorfor, men en 18-55mm II IS
USM er også bedre end Mk II uden IS, hvilket er ret ulogisk, da der
optisk ikke skulle være forskel på de to...

Hvis man vil ha' en 18-55mm, så er den nye 18-55mm IS STM en mulighed.
Jeg har den i EF-M versionen til mit EOS-M M1. Jeg har testet den på
natoptagelser med EOS-M sat til max. 6400ISO både i 'P' og fuld 'AUTO'.
Den tegner knivskarp selv på fuld blænder og med masser af detaljer i
både farver og kontrast. - Iflg. PriceRunner.dk svinger den meget i pris
lige fra 1049kr. og op til 3268kr..

For mig ligger begrænsningen i den lille bærndvidde (18-55mm = 28,8-86mm
35mm ækvivallent), så jeg har også en Tamron 18-200mm Di II XR-LD, som
jeg bruger på flere af mine EOSD huse - også på EOS-M via EF-EFM
adapter. Det er ikke verdens hurtigste objektiv i AF, men både skarp og
nuanceret - også forbavsende skarp ved 18mm på fuld blænder.

Hvis man vil ha' det optimale med mere zoom, så er den nye EF-S
18-135mm/f:3,5-5,6 IS STM nok noget nær det bedste valg. Alle de
reviews, jeg har sete, ligger på 4,0-5,0/5,0 i kvalitet og 3,5-4,5/5,0 i
pris. Men også her er der store variationer i pris. PriceRunner.dk siger
fra 2695kr. til 4573kr..

Sigma lavede (nu udgået) en 18-125mm/f:3,5-5,6*) DC og en noget bedre og
dyrere DC VC HSM udgave. Jeg har været heldig at finde den alm. ver.
brugt til mit Olympus E-system. Den er ganske enkelt fremragende i
forhold til de små std. 18-50mm/18-55mm zooms. Lynhurtig AF selv uden
HSM. Tegner skarpt i hele billedfladen selv ved max. blænder. Rigtig god
kontrast og nuancering i både farver og motiv. Man kan være heldig at
finde dem på eBay.de og eBay.co.uk til priser svarende til ca. 1500kr. +pp.

*) Nogle steder står den som 18-125mm/f:3,8-5,6 DC.

Nåja, så er der den go'e gamle Canon EF 24-85mm/f:3,5-4,5 USM. Det er
stadig en af Canons bedste std. zooms. Men den mister jo en del i
vidviklen i forhold til 18mm, - 24mm svarer jo reelt til 38,4mm på
full-frame. Ken Rockwell lavede forrige år et re-review af 'mosefundet',
som han kaldte den.

Hans konklussion var dog, at selv 'mosefundet' stadig godt kan hamle op
med selv de nyeste Canon objektiver - og det på alle områder. - Han gav
den 4,5/5,0 i alle de tests, han lavede på et 7D og 60D hus - begge
APS-C. - Men han har ret, - den /er/ god! - tager jeg 5D'eren med, er
det lige så tit den, jeg bruger som mit Tamron SP 28-75mm/f:2,8 Di
XR-LD, 24-85mm objektivet er noget lettere end 28-75mm.:-)

Findes i to udgaver en 24-85mm/f:3,5-4,5 Jubilee fra 1996 og en alm.
sort udgave fra 1995 til - svjh. 2004. De kan findes til priser fra omk.
1000kr. og op til næsten 2000kr. på eBay.

Peter

Den 08-03-2015 kl. 01:31 skrev ErikRS:
> [...]
> adapter. Det er ikke verdens hurtigste objektiv i AF, men både skarp og
> nuanceret - også forbavsende skarp ved 18mm på fuld blænder.

Ja det var 18-55 IS STM jeg tænkte på. STM er vist bare en mere lydsvag
AF-motor såvidt jeg kan læse mig til.
Men jeg er stadig lidt i tvivl om G16 vs. EOS 700D må jeg indrømme. Dog
skal jeg snart have bestilt et, da jeg snart skal på ferie.
På Dpreview.com synes jeg faktisk at G16 laver mindst ligeså flotte
billeder som EOS 700D med 18-135 objektivet.
Og brændvidden er også meget forskellig på de to. Utroligt at man kan få
noget der ligner 20-700mm, når 700D kun har 18-55 som standard.
Men det eneste jeg for alvor savner ved G16 er flip-skærmen.
Der er kun 1000 kr. til forskel på de to kameraer.
Og så har jeg læst, at der er noget langsommere liveview på dslr.
Det bliver et svært valg.
Det er nu rart nok at man lige kan lægge kameraet i inderlommen. Den går
ikke ved et dslr.

ErikRS

Peter wrote:
> Ja det var 18-55 IS STM jeg tænkte på. STM er vist bare en mere lydsvag
> AF-motor såvidt jeg kan læse mig til.

STM objektiverne er også lidt anderledes konstrueret. De er noget mere
kompakte, og ja, de er væsentlig hurtigere i AF end de fleste alm.
objektiver og dermed også mere velegnede til HD videooptagelser.

> [...]
> På Dpreview.com synes jeg faktisk at G16 laver mindst ligeså flotte
> billeder som EOS 700D med 18-135 objektivet.

De store G og SX modeller har forrygende gode objektiver. Og det er da
også lidt en kunststykke at kunne lave så gode super-zooms med så store
brændvidder, som de gør på G og SX serierne.

> Og brændvidden er også meget forskellig på de to. Utroligt at man kan få
> noget der ligner 20-700mm, når 700D kun har 18-55 som standard.

Men, som jeg vist har skrevet tidligere, så kræver brug af de lange
brændvidder - både på kompakte og DSLR, - at man enten har et fast
underlag eller bruger stativ. - Mit eget 'lommekamera' - Canon PowerShot
SX280HS har 'kun' 18x zoom, og den kan godt være drilsk at styre på fuld
zoom - selv med det dobbelte IS kredsløb aktiveret.

Til mine EOSD huse har jeg nu en Tamron 200-400mm/f:5,6. Bruger jeg den
på en 30D eller 450D, svarer det til en max. brændvidde på 640mm, og
sætter jeg en 2x teleconverter på, giver det 1280mm. - Den er komplet
umulig at styre håndholdt ved brændvidder over ca. 350mm, så selv på
APS-C huse er stativ et 'must'...

> Men det eneste jeg for alvor savner ved G16 er flip-skærmen.
> Der er kun 1000 kr. til forskel på de to kameraer.
> Og så har jeg læst, at der er noget langsommere liveview på dslr.
> Det bliver et svært valg.

Ja, LiveView /er/ langsommere på DSLR end at bruge skærmen som søger på
et kompaktkamera, men det ligger jo også i selve konstruktionen. - Har
man en god optisk (eller elektronisk) søger, bruger man jo primært den
fremfor skærmen.

> Det er nu rart nok at man lige kan lægge kameraet i inderlommen. Den går
> ikke ved et dslr.

Jo, hvis du har en lomme, der er stor nok.:-) - Men selvfølgelig er det
lettere at stoppe et kamera i lommen end at gå rundt med den over skulderen.

Men som skrevet tidligere, så er spørgsmålet, om du vil ha' et her og nu
system, der ikke kan udbygges, eller om du vil ha' et system, du kan
bygge videre på hen ad vejen.

Så som tidl. skrevet kunne du jo overveje evt. at købe et brugt
kompaktkamera her og nu til ferieturen, og så senere investere i et 700D
med de store udbygningsmuligheder.

Jeg kan desværre ikke længere tilbyde dig den Olympus VG-180, jeg tidl.
har tilbudt dig, da den nu er solgt i en byttehandel.

Derimod kan jeg 'tilbyde' dig - eller rettere henvise dig til en Canon
PowerShot SX130 IS til ca. samme pris. Det er godt nok 'kun' en 12mpxl,
men for pokker, den tager gode billeder.

<http://www.qxl.dk/pris/kamera-fotoudstyr/digital-kamera/canon/canon-powershot-sx130-is-velholdt-nedsat-300-kr/v/an806674638/>

Jeg har set mange billeder taget med netop det kamera. De er virkelig
gode. Der er 3 auto-programmer på den
- Fuld AUTO, hvor du stort set intet selv kan justere
- EasyMode, hvor de grundlæggende funktioner er lagt ind i faste
parametre, men dog med mulighed for få justeringer.
- Fuld P, hvor alle parametre er forud programmerede, men hvor man selv
kan ændre på de fleste af dem - direkte via en knap på bagsiden, så man
får direkte adgang til de enkelte grupper. Man flytter og justerer vha.
piletaster og OK tast.

Du kan læse mere om den her:
<http://www.canon.dk/for_home/product_finder/cameras/digital_camera/powershot/powershot_sx130_is/>

Jeg kender Jørn ret godt, da vi handler en hel del sammen. Det er hans
privat-kamera, han har sat til salg,..

Efter ferien kan du så overveje, om du vil beholde det som "det, man
altid har liggende i tasken / handskerummet" og så købe en 700D...

OK, hvis jeg skal prøve at summere lidt op på hele tråden her, så kan
det vel være noget i retning af dette.
- Du vil gerne have et kamera, du altid kan have ved hånden.
- Du vil gerne have et sytem, du kan bygge videre på.

Fordele.
- Kompaktkameraet fylder ikke meget, nem at have med overalt.
- Et DSLR kan udbygges efter behov (og når økonomien tillader det)
Ulemper.
- Et kompaktkamera kan ikke udbygges.
- Et DSLR fylder og vejer en del mere.

Som nævnt vil mit råd så være, at du køber et godt, men brugt
kompaktkamera til selve ferieturen - som fx. SX130 IS, og at du så
senere køber et DSLR ala 700D med min. en 18-135mm.

Peter

Den 08-03-2015 kl. 15:22 skrev ErikRS:
> Som nævnt vil mit råd så være, at du køber et godt, men brugt
> kompaktkamera til selve ferieturen - som fx. SX130 IS, og at du så
> senere køber et DSLR ala 700D med min. en 18-135mm.
>
> mvh. Erik Richard

Tak for al din info Erik.
Jeg vil gerne udforske HDR, så derfor skal det være et lidt mere
avanceret kamera end de almindelige consumer kameraer.
Jeg kan se at G16 er nede i 2363 kr. inkl. porto, så jeg prøver
simpelthen det.
Jeg kunne sagtens forestille mig at købe et brugt dslr fx et Oplympus
E-510 senere og lege lidt med det. Og så gå videre til et EOS 750D hvis
det fanger interessen.
Nikon kunne også være en mulighed, men jeg gad faktisk ikke kigge på
deres produkter tidligere, da man skulle helt op i et D5100 før det
havde HDR (D3100-modellen havde ikke HDR).

ErikRS

Peter wrote:
> [...]
> avanceret kamera end de almindelige consumer kameraer.
> Jeg kan se at G16 er nede i 2363 kr. inkl. porto, så jeg prøver

Med mit råd tænkte jeg primært på, at du kunne få et fotografisk godt og
billigt kamera til selve ferien, og at du kunne få tid til at overveje,
hvilket system, du ville satse på i det lange løb.

Helt klart er G16 bedre end SX130 IS og tilsv. modeller. - Mindste
alternativ til G16 vil jeg mene, er et PowerShot SX280HS, men den er
udgået nu, og brugtpriserne er urimeligt høje - ca. 2000kr. for et
eksemplar i 'mint condition'. Til gengæld får man også et super-godt
kamera med både wifi, GPS og fuld 1080p HD video, macro i både still og
video ned til ca. 7cm med AF + et hav af indstillinger i alle
programtyper. - Men for pokker, hvor er den 'sulten'... - Med både GPS
og wifi slået til, 'æder' den et 850mAh batteri op på ca. 80 skud, så
her er 1 ekstra batteri ikke nok.:-)

> Jeg kunne sagtens forestille mig at købe et brugt dslr fx et Oplympus
> E-510 senere og lege lidt med det. Og så gå videre til et EOS 750D hvis
> det fanger interessen.

Du skal være klar over, at Olympus' DSLR huse IKKE har video, og at
objektiver til Olympus DSLR er p....hamrende dyre i forhold til både
Canon og Nikon objektivber, og der findes ikke mange 3.-parts
objektiver, der passer til DSLR E-systmet.

E-510 er et fantastisk kamera at arbejde med. Jeg har selv et sådant.
Det er lille og kompakt, rimelig batteriøkonomi, og med std. optik
fylder det ikke ret meget mere end en G16. LiveView Af på E-510 er endda
klart hurtigere end på mit store EOS 5D II.

Et alternativ til E-510 kunne være et E-620 (også u. video), men brugte
huse er næsten lige så dyre som et nyt EOS 700D hus - typisk
2500-2800kr. for et hus og 3400-3800kr. i kit med 14-42mm/f:3,5-5,6ED +
40-150mm/f:4,0-5,6ED.

Hvis du vil gå 'Olympus vejen' kunne et PEN E-PL6/E-PL7 eller et af de
mindre OM-D huse være en mulighed. De har også fuld HD video. Og med
Micro4:3/MFT bajonetten er der langt flere muligheder for at vælge optik
end med DSLR E-systemet, da mange MFT objektiver fra både Panasonic,
Fuji, Zeiss, Sony samt Tamron Di-III og sigma DC-DN også kan bruges på
PEN/OM-D huse. - Jeg vil dog fraråde at købe de billige Sony objektiver,
- de er godt nok ikke meget værd...

Faktisk købte jeg et PEN E-PL6 i går og håber, det kommer sidst på ugen.
- E-PL6 hus + orig. MMF-3 adapter til ED optik til 3100kr. er billigt,
men det var også det sidste sæt, de havde til den pris, så det var bare
med at slå til.:-)

> Nikon kunne også være en mulighed, men jeg gad faktisk ikke kigge på
> deres produkter tidligere, da man skulle helt op i et D5100 før det
> havde HDR (D3100-modellen havde ikke HDR).

Jeg kender ikke meget til Nikon udover en D60 og en gl. D1H. D60 virker
som et gedigent kamera, men har ikke video overhovedet. D1H er noget af
en klods at rende rundt med, men tager da rimelige billeder, men så
heller ikke mere...

Peter

Den 10-03-2015 kl. 14:14 skrev ErikRS:

> [...]
> som et gedigent kamera, men har ikke video overhovedet. D1H er noget af
> en klods at rende rundt med, men tager da rimelige billeder, men så

Kommer der falsk lys ind til lysmåleren hvis man ikke holder øjet tæt på
okularet mens man tager billeder med et dslr?
Eller kan man fint stå og pege kameraet rundt i luften som med
kompaktkameraer?

Kender du forøvrigt dette objektiv, og har nogle kommentarer til det i
forhold til et EOS 700D:
http://www.bestbuy.com/site/canon-ef-s-10-22mm-f-3-5-4-5-usm-ultra-wide-zoom-lens-black/7170116.p?id=1110266578263&skuId=7170116

Peter

ErikRS

Peter wrote:
> Kommer der falsk lys ind til lysmåleren hvis man ikke holder øjet tæt på
> okularet mens man tager billeder med et dslr?
> Eller kan man fint stå og pege kameraet rundt i luften som med
> kompaktkameraer?

Der /kan/ komme falsk lys ind gennem søgerokularet, hvis der er en
direkte lyskilde ind på okularet, men normalt kan man sagtens bruge et
DSLR som et snapshot kamera på samme måde som et kompaktkmera. - Især
med LiveView slået til, kan det give god mening...

Desuden er der på mange kameraremme en lille 'dims', der er beregnet til
at sætte over okularet, så man med sikkerhed undgår falsk lys.

> Kender du forøvrigt dette objektiv, og har nogle kommentarer til det i
> [...]

Jeg kender det godt. Det er et ret godt objektiv, men jeg synes, det har
en lille tendens til buede linier især ved 10mm især ved brug på korte
afstande til motivet. - Og som stort set alle ultra-vidvinkel har den
tendens til en smule uskarphed i hjørnerne ved max. blænder. Gælder på
alle brændvidder.

Men prøv at tage et kig på disse to. Det er fremragende objektiver i
absolut topkvalitet. Lynhurtige og præcise i AF, god kontrast og meget
fine gengivelser af nuancer. Uskaprhed i hjørner ved fuld blænder er
minimal. Model 124 er nu udgået og afløst af en 12-28mm/f:4,0 DX, men
den er dyr.

Der er stadig en del nye model 124 Mk II i omløb, og man kan være heldig
at finde dem i Tyskland til lige omk. €375EUR, men de fleste ligger omk.
€450EUR og op. Model 116 Mk II er noget dyrere - fra ca. €500EUR for nye.

Tokina AT-X PRO 116 11-16mm/f:2,8 II DX
<http://www.tokinalens.com/tokina/products/atxpro/atx116prodxii/>
DPReview
<http://www.dpreview.com/products/tokina/lenses/tokina_atx_11-16_2p8>

Tokina AT-X PRO 124 12-24mm/f:4,0 II DX
<http://www.tokinalens.com/tokina/products/atxpro/atx124afprodxii/>
DPReview
<http://www.dpreview.com/lensreviews/tokina_12-24_4_n15>

Du skal lige huske, at hverken Canon EF-S eller Tokina DX kan bruges på
full-frame kamerahuse.

Jeg har selv et Tokina AT-X D 24-200mm/f:3,5-5,6 SD og en AT
28-85mm/f:3,5-4,5 D-AF (generationen før PRO serierne) til full-frame,
og de fungerer aldeles fortræffeligt sammen med Canon - både 5D II og
30D. Selv den gamle 28-85mm er mere støjsvag end den tilsv. Canon EF
28-80mm/3,5-5,6 Mk III USM...

ErikRS

Peter wrote:
> Eller dette:
> http://www.bestbuy.com/site/canon-ef-s-10-18mm-f-4-5-5-6-is-stm-ultra-wide-zoom-lens-black/6405162.p?id=1219215994458&skuId=6405162

Nej, den kender jeg ikke. Det eneste STM objektiv, jeg kender, er
18-55mm IS STM, som jeg bruger som std. optik på min EOS-M. Den er stort
set lydløs. Lille og kompakt og rimelig hurtig i AF - både S-AF og C-AF.
Til gengæld har jeg opdaget, at i C-AF bruger den meget strøm i EOS-M
versionen, så jeg har altid 2 ekstra batterier med, når jeg bruger EOS-M.:-)

Kan se, den får gode anmeldelser på div. sites...
<http://www.ephotozine.com/article/canon-ef-s-10-18mm-f-4-5-5-6-is-stm-lens-review-25859>
<http://www.whatdigitalcamera.com/reviews/lenses/canon-ef-s-10-18mm-f4-5-5-6-is-stm>
<http://www.bhphotovideo.com/c/product/1051476-USA/canon_9519b002_ef_s_10_18mm_f_4_5_5_6_is.html>
<http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2464159,00.asp>

Så hvis det bare holder, så er det et billigt vidvinkel objektiv. - Kan
se, den handles fra ca. €240EUR på eBay.de.

Peter

Den 30-03-2015 kl. 14:34 skrev ErikRS:

Hej igen...
Nå, nu er jeg blevet tilbudt et brugt EOS 700D med 18-55mm IS til 2400
kr. med 2000 skud på bagen og velholdt og 1½ år gammel.
Og ellers et helt sprit nyt fra Elgiganten til 3333 kr. med 18-55mm IS STM.
Så der er jeg lidt i tvivl. Det brugte kommer der porto oven i samt der
skal nok ofres penge på et nyt batteri. Og reklamationsret er der heller
ikke så meget tilbage af.
Så den reelle prisforskel bliver måske 700 kr. på et brugt vs et helt nyt.

ErikRS

Hej Peter

Peter wrote:
> [...]
> kr. med 2000 skud på bagen og velholdt og 1½ år gammel.
> Og ellers et helt sprit nyt fra Elgiganten til 3333 kr. med 18-55mm IS STM.

Det, der undrer mig, er, hvordan ELGiganten (og nogle især tyske
sælgere) overhovedet kan sælge til en så lav pris endda med EF-S 18-55mm
IS STM. Det er rent faktisk under Canons egen engrospris...

Priserne på nyt 700D hus alene svinger fra omk. 3900kr. til 5500kr. og
fra omk. 1100kr. til 2500kr. for 18-55mm STM objektivet. Køber man
sættet som kit svinger i Danmark fra ca. 4350kr. til 6150kr.. - Dvs.,
ELGiganten sælger ca. 1000kr. under laveste og 2800kr. under højeste pris...

Hm, brugtpriser for 700D + 18-55mm STM starter på eBay omk. €400EUR,
nypriser omk. €470EUR (Hong-Kong) og ca. €560EUR (England) i Europa...

Jeg har selv et 18-55mm IS STM til mit EOS-M (M-1). Det er da et
hæderligt objektiv, men så heller ikke mere. Dets force ligger klart i,
at AF er noget hurtigere end EF-S 18-55mm IS II USM, som du vil få med i
det brugte sæt. Optisk og konstruktionsmæssigt synes jeg, 18-55mm IS II
er bedre end STM udgaven.

> Det brugte kommer der porto oven i samt der skal nok ofres
> penge på et nyt batteri.

Du bør under alle omstændigheder købe 1-2 ekstra batterier - uanset, om
du køber brugt eller nyt. - Her vil jeg klart anbefale mærket Patona,
som jeg bruger til både mine Canon og Olympus digitale kameraer. Høj
kapacitet, rimelig prisbillige på eBay.de, og de holder spændingen godt,
selv når de ligger uden at blive brugt. De fås ofte i sæt med 1-2
batterier + en 3-i-1 oplader til USB, bil og EURO-stik og/eller US-mini
connectæ. Priser fra ca. €22EUR +pp.

> Og reklamationsret er der heller ikke så meget tilbage af.
> Så den reelle prisforskel bliver måske 700 kr. på et brugt vs et
> helt nyt.

Tja, jeg tror nok, jeg selv ville købe det brugte fremfor et nyt i
ELGiganten. Jeg har ganske enkelt ikke den store fidus til det firma.
Jeg har flere gange været ude for, at de har nægtet både reparation
under garanti, har solgt brugte varer som nye, og endda oveni nægtet at
tage varen retur, når kunden har opdaget, at varen reelt er brugt.

Jeg synes ikke, det er særlig sjovt at komme hjem med en 'ny' bærbar
computer og så finde selv ret fortrolige dokumenter fra en anden køber -
eller komme hjem med en 'ny' mobiltelefon, hvor både knapper og display
er slidte og ridsede, samt der ligger en andens personlige kontaktliste
på telefonen.

I begge tilfælde nægtede de at tage varerne retur. Først da de blewv
truet med en mulig anmeldelse for bedrageri og en offentliggørelse i
dagspressen, gik de under pres med til at betale pengene tilbage. - De
nægtede pure at udbetale beløbene kontant, selvom kunderne stod med en
kontantnota. De lovede højt og helligt, at beløbene skulle være på
kundernes konti inden 8 dage. I begge tilfælde gik der +2 måneder, og
det var endda først efter en rykker, de endelig fik sig taget sammen.

Jeg har hjulpet flere andre i lignende situationer, + at de i den lokale
afd. her forsøgte at sælge mig et sæt halvdyre højttalere, hvor det hele
raslede indeni, da jeg vippede den ene for at se str. på
bananstikkene... Nå nej, det var deres udstillingssæt, men jeg kunne få
det sæt, der stod ved siden af til samme pris, det var også bedre
...bla. bla... - Jeg stoler ikke på dem over en dørtærskel.

Jeg véd ikke, hvor bl.a. ELGiganten bl.a. køber deres Canon produkter. -
Næppe hos Canon Danmark, da de sælger langt under Canons egne
engrospriser... - Jeg har selv tidl. været reg. som bla. Canon
forhandler. Men selv efter, jeg har måttet lukke min forretning pga.
helbredet, har jeg et par gange haft kontakt til dem, når en gl. kunde
har spurgt mig til råds. Her har jeg så fået at vide, at den pågældende
forhandler ikke har købt hos dem, og at dermed var det heller ikke Canon
Danmark, der havde garanti- og reklamationsforpligtelserne.

Sidste år købte jeg et af Canons egne halvdyre objektiver. Egentlig
ville jeg have købt i Tyskland, da jeg kunne spare omk. 8-900kr..
Tilfældigt kom jeg så ned til min lokale forhandler i anden anledning og
spurgte lidt på samme objektiv - for at være helt sikker på, at den
tyske pris var den bedste. - Her fik jeg at vide, at de - fotokæden -
faktisk havde kampagne på netop det objektiv, og at min lokale afd.
havde fået tildelt i alt *4* stk., og at de havde 2 tilbage. Jeg spurgte
på prisen, og den var 30kr. dyrere end den tyske pris inkl. porto. - Så
jeg købte lokalt...

Men OK, det er da muligt, ELGiganten har indgået en kampagneaftale på
700D + 18-55mm STM. Men i det tilfælde vil det nok kun være 50-100 stk.
i alt til fordeling i samtlige butikker i Danmark og Norge - altså max.
2-3 stk. pr. butik, - men med garanti ikke til priser under Canons egne
engros indkøbspriser...

MEN - Hvis du alligevel vælger at købe i ELGiganten, så sørg for at
bestille over nettet til afhentning i nærmeste butik. Så du ved selvsyn
kan se, at Canons plombering IKKE er brudt eller erstattet med et alm.
stykke tape. Ved bestilling over nettet til afhentning har du samme
rettigheder som ved ren nethandel - altså 14 dages returret.

Peter

Den 20-04-2015 kl. 12:07 skrev ErikRS:
> [...]
> stykke tape. Ved bestilling over nettet til afhentning har du samme
> rettigheder som ved ren nethandel - altså 14 dages returret.

Hej Erik
Tak for din beskrivelse.
Jeg tænker tit, at det er godt andre ikke ved hvordan jeg har behandlet
min mobiltlf. hvis jeg fx skulle sælge den en dag. Ikke fordi jeg
behandler den dårligt, men man kan jo være lidt uheldig engang imellem
og tabe den eller fedte den ind i pizza eller ting fra toilettet der er
værre hehe
Og sådan en genstand har jeg ikke den store lyst til at købe.
Det samme med kameraudstyr. Jeg ved ikke helt... Det kan jo være tabt
eller der kan være kommet sand ind eller en tosse har sat en finger på
lukkeren uden objektiv på og trykket af.
Derimod vil jeg ikke have det store problem med at købe en brugt
cd-afspiller, da det er begrænset hvor dårligt kan man behandle den i
det daglige (altså tabe den osv).

Men... uanset hvad jeg vælger, hvilket objektiv vil du så anbefale som
erstatning for original objektivet på 18-55mm? Noget
Tamron/Sigma/Tokina? Gerne til en fornuftig pris (max 2000 kr). Og hvor
meget bedre bliver den optiske kvalitet så i virkeligheden? Er vi ikke
nede i marginaler? Jeg har set testbilleder af 700D med 18-55mm IS STM,
og de ser tilfredsstillende skarpe ud for mig. Der er vist sket meget
med 18-55mm fra både Canon og Nikon i de sidste 5-8 år, så jeg vil jo
helst slippe så billig fra det i første omgang som muligt.
Jeg tager lige ud i Elgiganten og kigger på varen, for at se om der står
Canon Asia eller Southamerica el.lign bagpå æskerne ;)
Skal man i øvrigt være på vagt overfor det? Det er vel samme produkt?

Peter

> [...]
> stykke tape. Ved bestilling over nettet til afhentning har du samme
> rettigheder som ved ren nethandel - altså 14 dages returret.

Så har jeg været i Elgiganten og kigge. Og købe.
Varen kan byttes hvis jeg ikke åbner den. Så kan jeg overveje de næste
dage om jeg vil beholde det. Det blir jo nok ikke meget billigere. Måske
sælges der nogen til 2995 på et tidspunkt, men jeg skal på ferie i næste
uge så det kan jeg ikke vente på. 3333 kr. er også en god pris.
Der er 18-55mm IS STM objektiv med. Der er dansk, svensk og finsk
brugervejledning på flere hundrede sider. Alt sammen forseglet. Kameraet
er produceret i Japan og teksten på æsken er på engelsk, tysk, spansk,
fransk og russisk. Hvor Elgiganten har fået dem fra, ved jeg ikke. Er
Elgiganten ikke svensk? Der står AB efter stregkoden, ved ikke om det
har noget med det svenske A/S at gøre. Og så kunne de jo komme fra
sverige hvor de måske har købt en restcontainer (modellen er vel ved at
udgå snart?).
Det kunne være sjovt at følge dens rejse gennem verden. Det kan være at
den har stået på lager i 1 år i Ukraine og ½ år i Finland og lidt rundt
omkring i Sverige for til sidst at ende i DK. DPreview skriver at
modellen fra 2013.
For at sikre mig, at det ikke er en om-pakket model, hvor henne ser man
hvor mange skud det har taget?

Peter

> [...]
> stykke tape. Ved bestilling over nettet til afhentning har du samme
> rettigheder som ved ren nethandel - altså 14 dages returret.

Der kommer lige et indlæg mere... :-)
Det er vedr. batterier.
Jeg havde egentlig tænkt mig at købe et Panasonic genopladeligt til 700D
men de fåes ikke.

Her er et Patona til 119 kr.
http://www.batterizonen.dk/canon/479-lp-e8-batteri-til-canon-1000-mah-blumax-5060213362116.html?gclid=CjwKEAjwx9KpBRCAiZ_tgYKWvhQSJABQjGW-0chfRHtKRS4ES9aBlJa5dSmeY_oqe6HefaPZwxzMwBoCSQ3w_wcB

Laver Duracell ok batterier?

http://www.duracelldirect.dk/digitalkamera/canon/oem-pno/lp-e8--9h2qrc.html?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_content=DR9945&adtype=pla&keyword=&target=101456940522&gclid=CjwKEAjwx9KpBRCAiZ_tgYKWvhQSJABQjGW-URYrZkTAYw7vdjro2Mcy_ppie61Rn6Iqi3L1Tt0xxRoCkkTw_wcB

ErikRS

Peter wrote:
> [...]
> Derimod vil jeg ikke have det store problem med at købe en brugt
> cd-afspiller, da det er begrænset hvor dårligt kan man behandle den i

Selvfølgelig kan der være et eller andet galt med det sæt, du har fået
tilbudt, men det kan jo også bare være, at sælger vil opgradere til en
større model...

Jeg har selv købt meget brugt udstyr både privat og hos div. tyske og
engelske forhandlere. Her er den klare fordel, at der er garanti på ved
køb hos en forhandler, selv når det er brugt.

Et eksempel... For et par måneder siden købte jeg hos Ffordes
Photography i England en speciel Tamron 1,5x teleconverter til Tamron
200-400mm (Canon) - til en meget favorabel pris. Den var "new old stock"
- altså en ældre, ubrugt eksemplar, der bare havde ligget på lager. Da
jeg modtog den, virkede den ikke med AF - kun MF. Jeg testede på mine
EOSD + nogle analoge huse. Så den blev returneret igen. Kun 3 dage efter
fik jeg en mail, at den var modtaget retur, og at de heller ikke kunne
få den til at virke. - Alle penge retur inkl. porto. Istedet valgte jeg
at købe en brugt 1,4x TC til mit Olympus system. Udover godskrivningen
for den defekte TC fik jeg endda yderligere £35GBPs nedslag på EC-14 TC'en.

Den stod markeret som brugt på deres webshop, men da jeg fik den, var
den i en Olympus plomberet orig. æske, der aldrig har været åbnet -
altså helt nyt... Det kalder jeg førsteklasses service!

> Men... uanset hvad jeg vælger, hvilket objektiv vil du så anbefale som
> erstatning for original objektivet på 18-55mm? Noget
> Tamron/Sigma/Tokina? Gerne til en fornuftig pris (max 2000 kr).

Tokina er på forhånd udelukket. De få, der kunne være i brugbart område,
koster på den pæne side af 3000kr. - brugt. Og elelrs har de kun de
meget 'små' DX modeller i 10-17mm, 10-22mm, 11-22mm og 12-24mm.

Hvis det skal være Canon, vil en EF-S 18-135mm IS USM være et rigtig
godt valg. De kan findes brugte fra tyske forhandlere til ca.
1800-2400kr.. Alternativt et EF-S 18-200mm IF USM, men de ligger typisk
på ca. 2300kr. brugte hos forhandlere. Begge er ret kompakte.

Både Tamron og Sigma laver også tilsv. modeller i 18-200mm Di II. Kan
fås til ca. €130EUR for Tamron og ca. €180EUR for Sigmas for nye
eksemplarer hos tyske forhandlere.

Alle 3 18-200mm ver. har samme svaghed. De kan godt være noget uskarpe
ved fuld blænder i området op til ca. 50-60mm. - En generel fejl der
gælder næsten alle 'super-zoom' objektiver. Den bedste af dem er helt
klart Canon 18-135mm, der kun er meget lidt uskarp ved fuld blænder i
omr. ca. 18-30mm.

> [...]
> er vist sket meget med 18-55mm fra både Canon og Nikon i de sidste
> 5-8 år, så jeg vil jo helst slippe så billig fra det i første

Der er ihvertfald sket meget fra den gamle 18-55mm til 18-mm II og til
den nye 18-55mm II IS USM. Jeg /har/ haft den gamle ver., og det var
ikke just en særlig fornøjelse - uskarp som bare det, selv ved f:5,6 på
55mm, såsnart man kom over en billedstr. på 13x18cm.

Jeg solgte den til én, der bare skulle have et reserveobjektiv og købte
istedet en lettere brugt Tamron 18-200mm Di II, som jeg stadig har til
mit 30D og 450D. Man skal bare lave motivet en smujle mindre, end man
egentlig ville have gjort det og så 'klippe' ca. 1,5cm væk hele vejen
rundt i Photoshop e.l. program. Så klarer den snildt en forstr. på
30x40cm uden tab af skarphed.

> Jeg tager lige ud i Elgiganten og kigger på varen, for at se om der står
> Canon Asia eller Southamerica el.lign bagpå æskerne ;)
> Skal man i øvrigt være på vagt overfor det? Det er vel samme produkt?

Normalt ikke. De fleste af Canons kompakte DSLR bliver lavet i Kina, så
uanset, hvor de er produceret, er det samme model. - Det, der kan give
problemer, er garantien, hvis fx. ELGiganten har parallel-importeret
uden om Canon Danmark. Canon Danmark giver ikke international garanti på
deres alm. DSLR eller kompakt modeller. Og de yder ikke garanti på
parallel-importerede produkter overhovedet, så her påhviler
forpligtelserne helt sælgeren.

ErikRS

Peter wrote:
> [...]
> er produceret i Japan og teksten på æsken er på engelsk, tysk, spansk,
> fransk og russisk. Hvor Elgiganten har fået dem fra, ved jeg ikke.

Når den er japansk produceret, er det næppe parallel-import - og da slet
ikke, når der medfølger dansk brugervejledning.

> Er Elgiganten ikke svensk? Der står AB efter stregkoden, ved ikke om
> det har noget med det svenske A/S at gøre.

Nej, ELGiganten er norsk ejet, men de har også afdelinger i Sverige. -
Jeg mente ellers, det kun var i Danmark og Norge...

> Og så kunne de jo komme fra
> sverige hvor de måske har købt en restcontainer (modellen er vel ved at
> udgå snart?).

Hm, godt nok er der kommet en 750D, men der plejer alligevel at gå 3-4
år, før forrige model i samme serie er udsolgt.

> [...]
> den har stået på lager i 1 år i Ukraine og ½ år i Finland og lidt rundt
> omkring i Sverige for til sidst at ende i DK. DPreview skriver at

Det samme har jeg ofte tænkt, når jeg har købt et gammelt kamera. - Hvem
har ejet det, hvor er det købt, hvormange rejser har det været på
osv.osv.:.-)

Men jeg tror nu ikke, det her har været så langt omkring. - Det er højst
sandsynlig kommet direkte fra Canon fabrikken i Japan til deres
europæiske hovedlager i Tyskland, hvorfra det så er distribueret videre.

> For at sikre mig, at det ikke er en om-pakket model, hvor henne ser man
> hvor mange skud det har taget?

Hvis batteriet stadig er forseglet, tror jeg ikke, det har været brugt.
Alle de Canon kameraer, jeg har købt fra nye, er blevet leveret med
forseglet batteri.

700D bruger LP-E8 batteri, og hvis du ikke har et sådant liggende og det
medflg. stadig er i folie, vil jeg ikke bryde folien. - Men ellers kan
man se det ved at gå ind i menuen, vælge "Udløs uden kort", klikke OK.
Tryk på 'Info' knappen, så skulle der gerne komme et tal øverst til
højre. Tallet begynder med "100-". Jeg vil vove at påstå, at hvis der
står under "100-005", så /er/ kameraet helt nyt. - Da jeg købte mit 5D
II, véd jeg, det var nyt. - Jeg overværede, at fotohandleren pakkede det
ud. Her stod tallet på "100-002". På mit ligeledes nye SX280HS
kompaktkamera stod det på "100-001". - I begge tilfælde var batterierne
stadig i folie...

Jeg véd det ikke, men jeg har på fornemmelsen, at der sidder en
kontrollant, der tager et par prøveskud, lige inden det bliver pakket. -
Godt nok checkes de elektronisk, men der kan jo være sket et eller andet...

3333kr. er en rigtig god pris for et 700D - selv med 18-55mm STM
objektivet. Så kan du altid senere købe et større - fx. et 55-200mm STM,
hvis du vil holde dig i de kompakte. Med et sådant sæt har du et reelt
område på 28,8-86mm + 86-400mm.

Du kan evt. hente den danske manual som PDF fil hos Canon Danmark, så
kan du i ro og mag læse den igennem og se lidt om, hvad det kan, inden
du bryder forseglingerne.
<http://www.canon.dk/support/consumer_products/products/cameras/digital_slr/eos_700d.aspx?type=manuals&manualid=tcm:81-1046608>

ErikRS

Peter wrote:
> Der kommer lige et indlæg mere... :-)
> Det er vedr. batterier.
> Jeg havde egentlig tænkt mig at købe et Panasonic genopladeligt til 700D
> men de fåes ikke.

Hm, det burde der være, men det er muligt, de har valgt at stoppe med
produktionen, men jeg kan heller ikke finde dem...
Det er ikke en hel skæv pris. Jeg var faktisk ikke klar over, de kunne
fås i Danmark.... De kan fås billigere i Tyskland inkl. porto, men så
skal du regne med 10-12 dages leveringstid. - Nu står der godt nok
'Blumax' i annoncen, men 'Patona' på batteriet på billedet, men jeg tror
ikke, det betyder noget.
Jeg véd det ikke. Har aldrig prøvet deres genopladelige batterier.

Har lige checket et par firmaet i USA - New York området. - Her ligger
priserne ca. på det samme - ca. $18-20USd. Så det kan næppe betale sig
for dig at vente, til du kommer derover.

Peter

Den 20-04-2015 kl. 17:41 skrev ErikRS:
> [...]
> deres alm. DSLR eller kompakt modeller. Og de yder ikke garanti på
> parallel-importerede produkter overhovedet, så her påhviler

Hej Erik.
Et standard kit-objektiv bliver nok aldrig toppen af poppen. Lige
bortset fra de tilfælde hvor det bliver leveret med fx 18-135mm (og en
noget anden pris).
Men jeg hæfter mig alligevel ved, at du ikke synes SÅ godt om den STM
der er medleveret.
Og så kommer jeg til at tænke på det G16 som jeg også har købt. Det har
f1.8 og er måske i virkeligheden et bedre objektiv end det glas der
sidder i et 18-55 IS STM - i hvert fald i svag/svær belysning. Eller er
det den større sensor i 700D der vil gøre, at svagt belyste motiver
stadig vil være bedre på 700D end G16?

Hvis jeg nu vælger at beholde begge to, kunne du så foreslå mig hvordan
jeg laver et par smarte (og ikke alt for tidskrævende) sammenlignende
tests af deres billedkvalitet i dagligdagssituationer?
Jeg tænker, at man stiller begge på Auto eller P, og knipser nogle
billeder af identiske motiver. Men har du nogle idéer til hvordan man
bedst kommer i gang med den manøvre? Fordi visse motiver er sikkert
bedre end andre at sammenligne ud fra. Jeg tænker fx at en rød postkasse
kunne være et oplagt motiv til testen. Eller en nyvasket bil.
Og måske et indendørs portrætfoto uden blitz.

ErikRS

Hej Peter

Peter wrote:
> Et standard kit-objektiv bliver nok aldrig toppen af poppen. Lige
> bortset fra de tilfælde hvor det bliver leveret med fx 18-135mm (og en
> noget anden pris).

Ja, mon ikke... Jeg kunne købe mit 5D II med 24-105mmL optik som kit til
godt 22.000kr.. - Jeg bryder mig ikke om den optik, så istedet købte jeg
kun huset, mens en anden kunde købte objektivet. - Sjovt nok var
24-105mmL som objektiv i restordre på det tidspunkt, mens den godt kunne
købes med 5D II i sæt, så vi var to kunder, der begge blev tilfredse.:-)

> Men jeg hæfter mig alligevel ved, at du ikke synes SÅ godt om den STM
> der er medleveret.

Ikke hvis jeg kører 'AUTO' eller 'Easy AUTO' (også kaldet 'kreativ
AUTO'), da man ikke kan ændre på antal AF punkter. Går jeg på 'P' eller
en af de andre indstillinger, kan jeg ændre AF fra 7-punkts til 1-punkts
og får langt bedre billeder... - STM objektivet tegner såmænd skarpt
nok, men generelt synes jeg, det tegner for blødt - nærmest grænsende
til 'softfokus'.

> [...]
> sidder i et 18-55 IS STM - i hvert fald i svag/svær belysning. Eller er
> det den større sensor i 700D der vil gøre, at svagt belyste motiver

Jeg tror såmænd, de vil være nogenlunde ens udendørs, mens G16 nok vil
være noget bedre indendørs uden brug af blitz. Jeg kan se, at G16 er
konstrueret nogenlunde som SX280HS. SX280HS er aldeles fremragende på
AUTO og EasyAUTO indendørs uden blitz, da de to programvalg automatisk
korrigerer for både glødelys, neon- og LED-lys, så i mange tilfælde
bruger jeg den indendørs uden blitz eller til nøds blitzen sat til
'fill-in'.

Det samme kan jeg just ikke sige om hverken EOS-M (M1) eller 5D II på
AUTO/EasyAUTO. Her er blitz et 'must', hvis man vil have naturlige farver.

> [...]
> kunne være et oplagt motiv til testen. Eller en nyvasket bil.
> Og måske et indendørs portrætfoto uden blitz.

Jeg bruger selv det nye drivhus i Botanisk Have som testmotiv, da det
har både rette og buede linier, men det kan du jo af gode grunde ikke
bruge.:-) - En god bekendt bruger et stort fuglehus, der er monteret på
en kraftig stolpe og en slags raftehegn som testmotiver.

Du er inde på det rigtige... Prøv nogle skud på både AUTO og P af et
motiv med både vandrette og lodrette linier - fx. en ren murstensmur -
gerne med et par vinduer i en kontrastfarve - gerne hvidt, så du
umiddelbart kan se, hvordan hvidbalancen reagerer. - Et stort og knudret
træ med masser af kontraster i bark, grene og stamme er også et godt
motiv. - Prøv også et par skud med hver på så kort afstand, som AF
tillader - fx. af en rød mursten, hvis du kan finde en sådan. Tag
billederne en smule skråt på stenen, så du på den måde kan bedømme
dybdeskarphed ved at fokusere på stenen så tæt på den kant som muligt,
der er nærmest dig. Læg stenen på en ensfarvet baggrund, der ikke
reflekterer - fx. 2 stk A4 papir lagt en smule over hinanden, så de
bliver til ét stykke.

På 'P' ændrer du 'ISO Limit' til fx. 3200ISO, mens selve ISO
indstillingen forbliver på Auto-ISO. I AF indstillingen på
'Huritg-menuen' skifter du fra 7-punkts til 1-punkts - ellers ingen
ændringer udover måske at ændre AF-typen fra C-AF (Continuous AF, der er
std.) til S-AF (Single shot AF).

Det betyder, du har et 100% fuldautomatisk kamera på 'AUTO' og et
korrigeret fuldautomatisk kamera på 'P'.

Nu forudsætter jeg, du beholder begge... Du kan så have det ene - fx.
700D på det korrigerede 'P', mens du beholder G16 på 'AUTO'.

Jeg kender ikke så meget til 700D, men den ligner langt henad vejen 600D
i indstillinger. Det samme med G16, den ligner SX280HS en del i
indstillingerne. Men det betyder så også, at begge kameraer har en
'Quick-Menu', som du får direkte adgang til ved at trykke på enten 'OK'
knappen eller 'Info' knappen, og du kan så ændre nogle af menuerne ved
at bruge rullehjulet på 700D samt piletasterne på begge modeller. Når du
fx. har ændret et menupunkt - fx. fra S-AF/C-AF til 'AI Servo AF' og
igen trykker på OK, vil kameraerne - også i AUTO tage de næste billeder
med den indstilling. Når du så slukker kameraeerne, går de tilbage til
den normale AUTO indstilling.

De muligheder i både 'AUTO', 'EasyAUTO' og 'P' kan være nyttige, hvis du
pludselig vil fotografere nogle bevægelige motiver. - Eller du kan fx.
også ændre ISO fra de programmerede værdier i hovedmenuerne til højere
værdier via QuickMenu, hvis du pludselig kommer ind i et meget mørkere
område som fx. skov, dybe dalslugter, indendørs hvor der ikke må bruges
blitz osv.osv....

Forudsætter stadig, du beholder begge... Her vil jeg så sætte 700D's AF
punkter til kun 1 punkt og beholde G16 på fuldt antal fokuspunkter. -
Jeg synes, man meget hurtig lærer at bruge de forskellige AF
indstillinger og lynhurtigt kan vælge den AF type, der passer til motivet.

Peter

Den 20-04-2015 kl. 18:27 skrev ErikRS:
> [...]
>
> Du kan evt. hente den danske manual som PDF fil hos Canon Danmark, så
> kan du i ro og mag læse den igennem og se lidt om, hvad det kan, inden

Hej igen.
Nu har jeg prøvet begge kameraer, og vil gerne uploade resultaterne
senere i dag når jeg får tid. Hvor er det nemmest/bedst at gøre det,
hvis man skal sammenligne 2 sæt billeder?
Jeg havde tænkt mig at bruge billedupload.dk.

Men jeg er dybt chokeret. 700D er meget svær at tage gode billeder med,
synes jeg. Nogle er rystede og andre er bare utydelige. Derimod klarer
G16 sig faktisk bedre i visse tilfælde. Ikke dårligere på nogle af de
punkter jeg testede. Så det er ret overraskende. Jeg ved ikke om det
skyldes det forholdsvis billige objektiv på 700D. Begge kameraer var sat
på "P" (dog på Landskab i et enkelt tilfælde, da der ellers var
fokuseringsproblemer for begge). Jeg har også prøvet at lave filmklip
hvor G16 er ret godt med. Og mht dybdeskarphed, så klarer G16's f1.8 sig
fint i forhold til 700D's f3.5 blænde.
Så jeg tror at jeg sælger 700D videre til en kammerat og beholder G16.
Men du kan jo lige se billederne selv lidt senere når jeg får dem lagt op.
Jeg forstår bare ikke at 700D giver rystede billeder i et enkelt
tilfælde hvor jeg har taget et billede af en rød post-pakkeautomat. Og
man kan ikke se det på kameraskærmen bagefter, det er den ikke tydelig
nok til i sollys.
Jeg har ikke brugt Liveview på 700D.

ErikRS

Hej...

Peter wrote:
> [...]
> hvis man skal sammenligne 2 sæt billeder?
> Jeg havde tænkt mig at bruge billedupload.dk.

Jeg bruger ikke div. upload tjenester, så jeg må være ærlig og sige, at
jeg intet kender til dem.

> [...]
> punkter jeg testede. Så det er ret overraskende. Jeg ved ikke om det
> skyldes det forholdsvis billige objektiv på 700D.

Hm, har du husket at slå IS til i menuen? - Jeg mener ikke, der er en
knap til IS på sTM objektiverne...

Jeg går ud fra, du har brugt AUTO + P. Med 'AUTO' på alle Canons små og
mellemstore DSLR i 1xxx + 3xx, 4xx, 5xx, 6xx og 7xx serierne prioriteres
høj ISO værdi over for en hurtig lukkertid, så der bliver brugt en
gnstl. lukkertid + en forholdsvis stor blænderåbning. Lidt bedre på 'P'.
Her prioriteres lukkeertiden noget højere sammen med en lidt mindre
blænderåbning, så på 'P' kan ISO værdien godt komme helt op til det
limit, man har valgt. - Af samme grund har jeg sat mine ISO værdier
forskelligt på de enkelte kameraer og med et limit på 1600ISO på dem,
hvor det er muligt. Samt sat IS til 'Auto IS' på både mit EOS-M(M1) og
SX280HS.

> Begge kameraer var sat på "P" (dog på Landskab i et enkelt tilfælde,
> da der ellers var fokuseringsproblemer for begge).

Hm, jeg ville nok blot have valgt 'Normal'/'Standard' til testbilleder
og sat AF område til 'Evalueret centervægtet'. Det giver ihvertfald
noget hurtigere og lettere fokusering på både EOS-M og SX280HS...

> Jeg har også prøvet at lave filmklip hvor G16 er ret godt med. Og
> mht dybdeskarphed, så klarer G16's f1.8 sig fint i forhold til
> 700D's f3.5 blænde.

Må indrømme, jeg aldrig har prøvet video funktionerne på de kameraer,
hvor det er muligt - ikke før forleden aften, hvor jeg prøvede
'QuickMovie' funktionen på Mit Olympus PEN. I betragftning af, det var
første gang - og så endda om aftenen, var jeg egentlig ret godt tilfreds
med både billed- og lydkvaliteten. Det fungerer endda fint med både
autofokus og zoom. Endda meget hurtig AF med det originale zuiko 1
4-42mmED objektiv, en smule langsommere med et Sigma 18-125mm DC. - Men
man skal godt nok ha' en rolig hånd, hvis det ikke skal ryste som bare
det.:-)

> [...]
> tilfælde hvor jeg har taget et billede af en rød post-pakkeautomat. Og
> man kan ikke se det på kameraskærmen bagefter, det er den ikke tydelig

Når du har lagt billederne op, så send lige linket her i gruppen. Der
kan jo være andre medlæsere, der måske også har nogle inputs.

700D skulle iflg. div. reviews være et godt kamera, så jeg er tilbøjelig
til at tro, at det kan være manglende IS tilslutning i kombination med
det billigere objektiv. På de alm. ikke-STM objektiver er der en IS knap
ved siden af AF knappen, - det er da til at finde ud af...

Peter

Den 21-04-2015 kl. 22:24 skrev ErikRS:
> [...]
> det billigere objektiv. På de alm. ikke-STM objektiver er der en IS knap
> ved siden af AF knappen, - det er da til at finde ud af...

Hejsa.
Der sidder også en IS knap på siden af STM objektivet, ligesom det du
beskriver. Det er sat til ON. Der er ingen mulighed for
stabiliserings-indstillinger i menuen.
Alle billeder er taget på "P" på begge kameraer. Ikke AUTO + P. ISO er
sat til AUTO og max 6400 (da det er dagslysbilleder og solskin).
Centervægtet fokusering, som du foreslog og som jeg også altid selv har
brugt tidligere på mit Powershot A620).
Jeg skriver ud for hvert link neden for, hvad jeg synes der er galt.

Jeg har tjekket de nedenstående links i IE 11 som selv tilpasser
billederne til browservinduet. Så huske at klikke på billedet for at få
det i fuld størrelse.

Gør jeg noget forkert med EOS 700D?

Billede 1 (træ med hvide blade):
*******************************
EOS 700D:
Træets øverste grene/blade er ikke i fokus. Det skyldes måske valget af
centervægtet fokusering? Måske skulle jeg have brugt HDR-funtionen til
denne type billede med stor kontrast men det er en helt anden snak.
http://www.steenmartin.dk/IMG_0037.JPG (10Mb) 1/320 f10 ISO100 18mm

Husets mursten, træ-trappe og hvide vinduer ser slørede ud.
http://www.steenmartin.dk/IMG_0040.JPG (10Mb) 1/200 f9 ISO100 18mm

G16:
http://www.steenmartin.dk/G16/IMG_0036.JPG (7Mb) 1/600 f2.8 ISO80 6,1mm
http://www.steenmartin.dk/G16/IMG_0038.JPG (7Mb) 1/2000 f2.0 ISO80 6,1mm

Billede 2 (rødstensejendom):
***************************
EOS 700D:
Den høje bygning til venstre er helt sløret.
Se også bilens nr.plade som er ret utydelig ifht G16.
http://www.steenmartin.dk/IMG_0041.JPG (8Mb) 1/125 f7.1 ISO100 18mm

G16:
http://www.steenmartin.dk/G16/IMG_0039.JPG (6Mb) 1/800 f2.8 ISO80 6,1mm

Billede 3 (pakkeboks):
*********************
EOS 700D:
Billedet er rystet.
http://www.steenmartin.dk/IMG_0042.JPG (5Mb) 1/100 f5.6 ISO100 18mm

G16:
Sådan skal det billede se ud. Hvorfor G16 skyder med 1/1000 og 700D kun
med 1/100 kan jeg ikke gennemskue.
http://www.steenmartin.dk/G16/IMG_0040.JPG (4Mb) 1/1000 f1.8 ISO250 6,1mm

Billede 4 (postkasse 1):
***********************
EOS 700D:
Jeg synes at teksten på brevlågen er tydeligere på G16.
Det er muligt at det kan justeres med noget skarpheds-halløj, men nu
snakker vi ud-af-æsken optagelser.
http://www.steenmartin.dk/IMG_0043.JPG (6Mb) 1/80 f5 ISO100 35mm

G16:
http://www.steenmartin.dk/G16/IMG_0042.JPG (4Mb) 1/125 f2.8 ISO80 10,7mm

Billede 5 (postkasse 2):
***********************
EOS 700D:
http://www.steenmartin.dk/IMG_0044.JPG (6Mb) 1/100 f5.6 ISO100 18mm

G16:
http://www.steenmartin.dk/G16/IMG_0041.JPG (4Mb) 1/160 f2.8 ISO80 6,1mm

Billede 6 (hængsel):
*******************
EOS 700D:
Jeg synes billedet mangler detaljer ifht G16.
http://www.steenmartin.dk/IMG_0045.JPG (7Mb) 1/320 f10 ISO100 55mm

G16:
http://www.steenmartin.dk/G16/IMG_0043.JPG (5Mb) 1/1600 f2.8 ISO80 30,5mm

Billede 7 (tankstation):
***********************
EOS 700D:
Skriften på skraldespanden (Affald) ser tydeligere ud på G16, synes jeg.
Billedet er taget i direkte modlys.
http://www.steenmartin.dk/IMG_0046.JPG (7Mb) 1/160 f8 ISO100 27mm

G16:
http://www.steenmartin.dk/G16/IMG_0044.JPG (5Mb) 1/2000 f2.0 ISO80 7,2mm

Billede 8 (blå bil):
*******************
EOS 700D:
Det ser ret ens ud på begge kameraer.
http://www.steenmartin.dk/IMG_0048.JPG (9Mb) 1/250 f9 ISO100 32mm

G16:
http://www.steenmartin.dk/G16/IMG_0046.JPG (5Mb) 1/2000 f2.5 ISO80 11,5mm

Billede 9 (Koldinghus):
**********************
EOS700D:
Her har begge kameraer store problemer med at fokusere på slottet
fremfor de grene der er lige foran. Jeg måtte skifte fra P til Landscape
for at få fokus på slottet. Jeg synes at G16 fokuserer bedst på slottet.
Første billede er af fejlfokuseringen.
http://www.steenmartin.dk/IMG_0052.JPG (8Mb) 1/320 f11 ISO100 55mm
http://www.steenmartin.dk/IMG_0053.JPG (8Mb) 1/250 f10 ISO100 55mm

G16:
http://www.steenmartin.dk/G16/IMG_0051.JPG (3Mb) 1/320 f5.6 ISO80 30,5mm
http://www.steenmartin.dk/G16/IMG_0052.JPG (4Mb) 1/1600 f2,8 ISO80 30,5mm

Billede 10 (dybdeskarphed):
*************************
EOS 700D:
Her klarer 700D sig bedre med mulighed for f3.5 til f22.
http://www.steenmartin.dk/IMG_0057.JPG (7Mb) 1/2500 f3.5 ISO100 18mm
http://www.steenmartin.dk/IMG_0058.JPG (7Mb) 1/60 f22 ISO100 18mm

G16:
http://www.steenmartin.dk/G16/IMG_0055.JPG (4Mb) 1/2000 f2,8 ISO80 7,6mm
http://www.steenmartin.dk/G16/IMG_0054.JPG (5Mb) 1/2000 f2,5 ISO80 6,1mm

Jeg prøver lige at tage et nyt billede hvor jeg øger blænden.

ErikRS

Peter wrote:
> Der sidder også en IS knap på siden af STM objektivet, ligesom det du
> beskriver. Det er sat til ON. Der er ingen mulighed for
> stabiliserings-indstillinger i menuen.

OK, så lærte også jeg noget nyt om STM objektiverne.:-)

> Alle billeder er taget på "P" på begge kameraer. Ikke AUTO + P. ISO er
> sat til AUTO og max 6400 (da det er dagslysbilleder og solskin).

Prøv at tage et billede først på 200ISO, dernæst 400ISO, dernæst 800ISO,
dernæst 1600ISO og tilsidst 3200ISO. Samme indst. på begge kameraer og
billedet skal være samme motiv.

Jeg har lige lavet en hurtig test med mit EOS-M(M1) med 18-55mm IS STM
sat til 55mm på hhv. 200ISO, 400ISO, 800ISO og 1600ISO + AUTO ISO med
limit på 3200ISO. Hvidbalance (WB) skal stå til AUTO. Kamera sat til 'P'.

Alle med det nye drivhus i Botanisk Have (i delvis modlys) som motiv. Jo
højere ISO værdi, jo dårligere fokus og kontrast. De bedste skud er helt
klart på 200-800ISO med 200ISO som bedste indstilling.

> [...]
>
> Jeg har tjekket de nedenstående links i IE 11 som selv tilpasser
> billederne til browservinduet. Så huske at klikke på billedet for at få

Umiddelbart kan jeg ikke se, hvad du skulle gøre forkert. Men der er
klare forskelle i billedkvaliteten mellem 700D og G16 til G16s fordel,
og det undrer mig.

Prøv evt. også at nulstille samtlige indstillinger ved at vælge 'Nulstil
alle' i menuerne.

Men et ellr andet er der galt. Sagt lidt grotesk, så er 700D stort set
ikke bedre end et 300kr.-plastic børnekamera...

Hm, det er lige før, jeg vil anbefale, at du tager 700D med tilbage til
ELGiganten, medbringende de billeder, du har uploadet på et USB stick,
så de ved selvsyn på en større computerskærm kan se problemet...

Faktisk er det eneste punkt, hvor jeg synes, 700D klarer sig bedre, - i
farvegengivelsen især på de røde og grønne farver, mens G16 klarer sig
bedst i de blå farver. Dette kan have noget med WB og farvetemperaturen
at gøre.

På nogle Canon kompaktmodeller står farvetemperaturen til 5500°K, på
andre til 5200°K. - Jo lavere K-værdi, des 'varmere' (rødlige) farver,
og jo højere K-værdi, des koldere (blålige) farver.

En enkelt ting mere. På 700D skulle det være muligt at slå 'Vis
fokuspunkt' til i menuerne. Når det er aktivt, vil du se et kortvarigt
rødt blink i søgeren samtidig med, at kameraet siger 'bip' ved opnået
fokus. Blinket viser, hvor motivets reelle fokus er.

Ved motiver som Koldinghus i baggrund og de nøgne træer og grene i
forgrund, kan det være en fordel at skifte fra centervægtet AF til
1-punkts AF, så fokuspunktet kommer til at ligge på selve slottet.

Jeg har prøvet den indstilling på både mit EOS-M(M1) og SX280HS og taget
billeder gennem gitteret på mit fuglevoliere, men med fokus på en af
fuglene. - Her står fuglen skarpt med begge kameraer, mens selve
gitteret er ude af fokus. Skifter jeg så tilbage til centervægtet AF,
bliver både fugle og gitter mere eller mindre uskarpe...

Prøv evt. også at sende links på dine test til <news:dk.fritid.foto> med
spørgsmålet om, hvad der kan være galt. Der sidder adskillige ret så
gode billedfolk i den gruppe.

jp

Peter <nomail> wrote:

> [...]
> sælges der nogen til 2995 på et tidspunkt, men jeg skal på ferie i næste
> uge så det kan jeg ikke vente på. 3333 kr. er også en god pris.

Kom ud og skyd billeder inden skal på ferie med et nyt DSLR. Det er modigt
at tage afsted med nyt camera som du ikke kender potentialet af.
;-)
Jesper outzen

Peter

Den 23-04-2015 kl. 16:47 skrev jp:
> Kom ud og skyd billeder inden skal på ferie med et nyt DSLR. Det er modigt
> at tage afsted med nyt camera som du ikke kender potentialet af.
> ;-)
> Jesper outzen

Jo, men jeg har også været ude i går og lidt i dag, og prøvet andre
indstiller på 700D bl.a. Auto+ og CA. Og jeg kan stadig ikke få 100%
rystefri billeder hver gang! Måske står jeg ikke stille nok, men at man
ligefrem skal holde vejret imens man trykker på udløseren er
overraskende. 700D tager billeder ved meget langsommere lukkertider ifht
G16. Det er noget der ligner 1/80 vs 1/1000 osv. Det er helt vildt.

Jeg kan få rystefri billeder med G16 uden problemer, da den generelt har
meget hurtigere lukkertider på alle programmer. På 700D skal jeg op på
Sport-indstillingen før den matcher G16's almindelige indstillinger. Det
forhold synes jeg er underligt, og havde jeg ikke regnet med.
Jeg var fx ude og skyde et par billeder af Pakkeboksen som du kan se på
mine billeder. Jeg satte 700D på Auto+ i håb om at den selv kunne finde
et motiv-valg der passede til situationen. Men i stedet for 1/100 som på
P, så skyder den med 1/125. Hvilket stadig er for lidt, for billedet er
stadig rystet. G16 skyder med 1/1000 og f1.8 uden rystelser, hvilket
måske også er lige i overkanten. Jeg vil tro alt fra 1/250 vil blive
rystefri.

Hvis nogen af jer tager billeder i manuel mode på en solskinsdag, vil I
så bruge 1/100 som lukkertid på motiver der ikke er i bevægelse? Eller
vil I bruge en hurtigere lukkertid?
For måske er det bare mig der ikke står stille nok, men jeg kan ikke
tjekke om billedet er rystet da der ikke umiddelbart lader sig afsløre
på den lille skærm. Og røv-surt at komme hjem med en masse billeder der
er rystede fordi man ikke kunne tjekke det på stedet.
Så hellere et lille peg-og-skyd kamera til mig, i første omgang, hvor
jeg er mere sikker på resultatet. Om end billedkvaliteten ikke er helt
så høj som på 700D (fx himlen er mere blå på 700D end G16).

ErikRS

jp wrote:

> Kom ud og skyd billeder inden skal på ferie med et nyt DSLR. Det er modigt
> at tage afsted med nyt camera som du ikke kender potentialet af.
> ;-)

Hej Jesper - Det har jeg prøvet en gang for mange år siden... I januar
1989 skulle jeg på en længere studietur til Israel... I julen '88 tog
jeg en del billeder med mit dejlige Konica T4, som jeg også skulle have
med på Israels-turen. Men ak og ve... Da jeg kom her tilbage og fik
filmene fremkaldt, var der sorte striber. - Den elektroniske styring af
lukkeren var gået, og de kunne selvfølgelig ikke nå at få kameraet
repareret på 5 dage...

Jeg købte så et helt splinternyt sæt bestående af et Yashica 200Af med
50mm og 28mm objektiver til. Jeg nåede nøjagtig at få taget en
12-billeders film og så resultatet dagen før, vi skulle rejse. - Jow,
det var æt' så ring' en'da, som vi siger på jydsk.

Rejste til Israel i 17 dage og tog 252 lysbilleder - 7x 36 billeders
film... Kun ét eneste billede var mislykket og det kun, fordi jeg glemte
at løfte fingeren fra udløseren, så jeg kom til at tage et billede lige
ned i jorden, så jeg har et billede udelukkende med israelske græsstrå.:-)

Billedet lige før er taget helt oppe i 'hjørnet', hvor man kan stå og
kigge ind i både Syrien og Jordan på én gang. Til venstre for os var et
plateau, som vi udtrykkeligt fik besked på ikke måtte fotografere. Lige
ret foran lå Hermons Bjeerg, som vi gerne måtte fotografere.

Og hvad gør man så? - Man skifter til vidvinkel og drejer lige nøjagtig
så meget, at man også får plateauet med.:-) - Senere har jeg så fået at
vide, at oppe på plateauet lå nogle af de mest avancerede
aflytningsposter, som Israel skulle råde over... - Men det blev et flot
billede med plateauet til venstre og det snedækkede Hermons Bjerg
midtfor og en startbane på en flybase i højre side.

Havde det været i dag med et digitalkamera, havde jeg ikke turdet gøre
det. - Jeg kendte jo filmene - mit foretrukne AgfaChrome 200ASA diasfilm.

Jeg har da også nu senere genanskaffet mig et 200AF til min samling, og
det er stadig et fremragende kamera. Og objektiverne kan sagtens klare
sig i 'kampen' om kvalitet overfor de nyere objektiver. - Desværre
findes der ikke adaptere til YAF bajonet til hverken Olympus,
Sony-Minolta eller Canon EOS, så de kan kun bruges på Yashicas AF
modeller...

ErikRS

Peter wrote:

> [...]
> overraskende. 700D tager billeder ved meget langsommere lukkertider ifht
> G16. Det er noget der ligner 1/80 vs 1/1000 osv. Det er helt vildt.

Hej Peter - Jeg har tilladt mig at snakke med min fotohandler gennem
mere end 40 år, forklaret ham situationen og spurgt ham, hvad der kan
være galt. Han sagde direkte, at 700D ikke normalt giver rystede eller
uskarpe billeder, og at du skal gå tilbage til dér, hvor det er købt.
Hans slutbemærkning var, - "...der er noget galt med det kamera"...

Jeg har checket på mit gamle EOS 450D. På 'P' (indstilling 'Normal')
ligger lukkertiden mellem 1/200 og 1/400 sek. ved 800ISO med et Tamron
18-200mm Di II objektiv uden billedstabilisering. Blænder svinger mellem
f:3,5 (max. for objektivet) og op til f:16 afh. af lysforhold.

Tilsv. ligger mit SX280HS på 1/350-1/1000 sek. v. 800ISO og blænder fra
f:2,5 til ca. f:16.

Jeg har været ved at teste et nyt objektiv i dag - et YongNuo
YN-50mm/f:1,8 - på mit EOS-M. Her i dag ca. kl. 13:30 gav den
lukkertider fra 1/320-1/1100 sek. og blændere fra f:8,0-f:12,0. - Og jeg
ville helt klart forvente det samme af en 700D, da 'indmaden' stort set
er identiske i 700D og EOS-M(M1).

> [...]
> forhold synes jeg er underligt, og havde jeg ikke regnet med.
> Jeg var fx ude og skyde et par billeder af Pakkeboksen som du kan se på

Som jeg ser det, er G16 en 'forvokset' SX280HS, og jeg kan se, de har
flere ting til fælles. Bl.a. er IS helt anderledes opbygget end på de
objektiver med IS, man bruger til DSLR. G16/SX280HS har en '3-punkts'
opbygning - AUTO, Horisontal (H), Vertikal (V) og Horisontal+Vertikal
(H+V) IS-kontrol. Ved AUTO vælger kameraet selv, hvilken af de tre
metoder, der skal bruges, så det kan både være 'H', 'V' eller 'H+V'. -
Lidt populært sagt, så er 'H+V' nærmest at sammenligne med et gyro-ophæng.

På Canons IS objektiver er det mest normale, at der kun kompenseres for
enten 'H' eller 'V'. - Jeg kan ihvertfald ikke huske, at der er nogle,
der bruger 'H+V'...

> [...]
> stadig rystet. G16 skyder med 1/1000 og f1.8 uden rystelser, hvilket
> måske også er lige i overkanten. Jeg vil tro alt fra 1/250 vil blive

'Auto+' svarer til 'Grøn P' på de ældre DSLR og til
'EasyAuto'/'KreativAuto' på G16, SX2xx, SX4xx serierne. Her skulle
lukkertiden være prioriteret i programmeringen med en lukkertid på ca.
1/300 sek. og f:5,6-f:6,3 i std. dagslys.

> Hvis nogen af jer tager billeder i manuel mode på en solskinsdag, vil I
> så bruge 1/100 som lukkertid på motiver der ikke er i bevægelse? Eller
> vil I bruge en hurtigere lukkertid?

Hvis jeg bruger enten manuel eller lukkertidsprioritering (TV), vælger
jeg indst 1/250 sek. - og det næsten uanset, hvordan lysforholdene er.

> [...]
> jeg er mere sikker på resultatet. Om end billedkvaliteten ikke er helt
> så høj som på 700D (fx himlen er mere blå på 700D end G16).

Som skrevet, synes jeg, du skal tage 700D med tilbage til forretningen
sammen med de billeder, du har uploadet, på et USB stick, så de selv kan
se problemerne. - Og i din situation vil jeg helt klart vælge at nøjes
med at tage G16 med på turen.

Mht. de lidt mere blå, blå farver kan du korrigere det ved at vælge
manuel WB og sætte den til 5200°K i WB menuen (hedder vist
'Brugerdefineret WB). NB. Du kan ikke vælge brugerdefineret WB på 'AUTO'
på G16, men skal så over på 'P' programmet.

Gert Nielsen

> [...]

>Alle billeder er taget på "P" på begge kameraer. Ikke AUTO + P. ISO er sat
>til AUTO og max 6400 (da det er dagslysbilleder og solskin).
Auto ISO er normalt fint, men med masser af lys vil jeg tro du havde fået
bedre resultater på ISO 200 fast.
Kortere lukkertid, mindre rystelser.

>Centervægtet fokusering, som du foreslog og som jeg også altid selv har
>brugt tidligere på mit Powershot A620).
Centervægtet har intet med fokusering at gøre. Det er lysmåling.
Det er velegnet til portræt - sjældent til landskab.
Læs manualen, den forklarer det sikkert fint.

>Jeg skriver ud for hvert link neden for, hvad jeg synes der er galt.
Den væsentligste kilde er dit valg af lysmåling.

> [...]
>til browservinduet. Så huske at klikke på billedet for at få det i fuld

JA
Der er intet galt med apparatet.
Du får garanteret de bedste resultater med G16 - på fuld auto.

Gert

Peter

Den 24-04-2015 kl. 08:46 skrev Gert Nielsen:
> [...]
> JA
> Der er intet galt med apparatet.
> Du får garanteret de bedste resultater med G16 - på fuld auto.

Erik mener dog, at der er noget galt med kameraet.
Og hvorfor kan man ikke bruge et 700D på fuld auto som nybegynder uden
at skulle tage stilling til lysmåling osv? Det forstår jeg ikke.
Jeg forstår heller ikke, hvorfor 700D tager billeder ved 1/80 eller
1/100 på Auto. Det ser ud til at være for langsomme lukkertider.
Og Auto skulle vel netop være auto, eller hvad?
Jeg må nok bare konstatere, at Auto på G16 og Auto på 700D ikke betyder
det samme. Man skal kende sit grej lidt mere når man bruger 700D. Også
på Auto. Det har snydt mig lidt.
Det jeg mente med "centervægtet fokusering" ved landskabsbilleder, var
autofokuspunkterne. Der kan vælges om de skal ligge i centrum af
billedet eller i hele billedudsnittet og en masse andre muligheder.
Beklager formuleringen.
Men jeg tror du har ret i, atjeg får mest ud af et G16 på nuværende
tidspunkt. Jeg ved simpelthen ikke nok om dslr til at kunne udnytte det.
Jeg troede egentlig bare, at hvis man satte et 700D på Auto, så blev
billederne bedre end et G16 på Auto :-)

Gert Nielsen

"Peter" skrev i meddelelsen news:553a127e$0$294$1472...@news.sunsite.dk...

> [...]
>
> Gert

>Erik mener dog, at der er noget galt med kameraet.
Jeg er så ikke enig.

>Og hvorfor kan man ikke bruge et 700D på fuld auto som nybegynder uden at
>skulle tage stilling til lysmåling osv? Det forstår jeg ikke.
Alle dine billeder er taget med centervægt. Ikke patern, som er brugt på
G16.
Det giver de kraftige højlys på mange billeder.

>Jeg forstår heller ikke, hvorfor 700D tager billeder ved 1/80 eller 1/100
>på Auto. Det ser ud til at være for langsomme lukkertider.
G16 bruger større blænde - derfor hurtigere lukketider. typisk omkring 2,8.
Din største blænde er 3,5 på 700D. Det ville give meget lille dybdeskarphed.
Derfor kører den på 8-11.

> [...]
>samme. Man skal kende sit grej lidt mere når man bruger 700D. Også på Auto.
Kender man teknikken og sit grej, kan man lave bedre billeder med DSLR.
Ellers ikke.

> [...]

>tidspunkt. Jeg ved simpelthen ikke nok om dslr til at kunne udnytte det.
>Jeg troede egentlig bare, at hvis man satte et 700D på Auto, så blev
Det får du mest glæde af.
Men læs manualen grundigt og suppler gerne med fotobøger.
Det er langt bedre en at spørge tilfældige guruer.
Gert

jp

jo
Jeg forstår ikke hvorfor du kører på auto
Det er tiden som bestemmer om man kan holde 700D stille under
eksponeringen. . Du kan selv vælge tiden f. Eks 1/500 og så vælger 700D en
blænde. Et objektiv på 100mm kræver1/200 og 200mm 1/400 osv. som
tommelfingerregel. Hvis 700D kan autoISO så vælg 800Iso sÅ skulle du være
nogenlunde dækket ind.
Jesper

ErikRS

jp wrote:
> [...]
> blænde. Et objektiv på 100mm kræver1/200 og 200mm 1/400 osv. som
> tommelfingerregel. Hvis 700D kan autoISO så vælg 800Iso sÅ skulle du være

Det er for såvidt rigtig nok, men det betyder også temmelig meget, om
både spejl og lukker er ordentlig dæmpet...

Jeg skyder fint på tider mellem 1/60-1/200 sek. med en Tamron
18-200mm/f:3,5-6,3 Di II uden IS/VC på et EOS 30D og 450D. Samme
objektiv på en 20D og 400D giver rystede og uskarpe billeder ved samme
lukkertider. - Begge står på fast 400ISO.

ErikRS

Gert Nielsen wrote:

> Auto ISO er normalt fint, men med masser af lys vil jeg tro du havde
> fået bedre resultater på ISO 200 fast.
> Kortere lukkertid, mindre rystelser.

Kortere lukkertider /burde/ gøre det, men det hjælper en hujende f..,
hvis lukkre og spejl ikke er ordentlig og korrekt dæmpet.

> Centervægtet har intet med fokusering at gøre. Det er lysmåling.
> Det er velegnet til portræt - sjældent til landskab.
> Læs manualen, den forklarer det sikkert fint.

Jo. På en 700D har du 3 forskellige grundindstillinger til AF.
Evalueret, hvor alle fokuspunkter bruges. Centervægtet, hvor svjh. kun
de 7 centrale punkter anvendes. Og Centerspot, hvor der kun bruges 1
fokuspunkt med en målevinkel, der matcher lysmålerens spotindstilling.

Det forvirrende er, at der bruges næsten de samme betegnelser ved
lysmåler indstillingerne, hvilket godt kan gøre en ikke-Canon bruger
forvirret.:-)

> Den væsentligste kilde er dit valg af lysmåling.

> JA Der er intet galt med apparatet.
> Du får garanteret de bedste resultater med G16 - på
> fuld auto.

Prøv at nærstudere Peters billeder, så vil du se, det stort set er alle
og over hele billedfladen, de er rystede og uskarpe.

Det kan altså ikke passe, at en 1. gen. DSLR som EOS 300D tager bedre
billeder end en 6. eller 7. gen. 700D...

Jeg vil fastholde, at der må være noget galt, og især efter også at have
snakket med min fotohandler gennem mere end 40 år... Enten er
spejl/lukker ikke korrekt dæmpet, eller også er der en fejl i
fokusjusteringen mellem kamerahus og objektiv.

Umiddelbart er jeg mest stemt for det sidste. 700D bliver normalt ikke
leveret med en 18-55mm/f:3,5-5,6 IS STM, men med enten 18-55mm/f:3,5-5,6
III USM eller 18-55mm/f:3,5-5,6 IS USM. - Kun de allerførste 700D serier
blev leveret med den helt gamle 18-55mm/f:3,5-5,6 II USM...

Peter

Den 24-04-2015 kl. 16:58 skrev jp:
> [...]
> blænde. Et objektiv på 100mm kræver1/200 og 200mm 1/400 osv. som
> tommelfingerregel. Hvis 700D kan autoISO så vælg 800Iso sÅ skulle du

Jeg gik ud fra, at et 700D kunne bedømme motivets højlys osv. bedre end
jeg kan, og derfor at det bedre kunne indstille blænde og lukkertid på
Auto. Det synes jeg ligger i ordet "Auto".
Som jeg også skrev et sted, så kan jeg også bare vælge at knipse løs på
Sport-indstillingen for at undgå rystelser, men hvorfor vælge Sport når
det er alm. motiver? Så er der i hvert fald noget "galt" med betegnelsen
af 700D's funktioner.
Og hvis det er "lige meget" om man bruger 1/100 eller 1/500, hvorfor
vælger 700D så 1/100 som kan give rystelser? Hvorfor ikke bare bruge
1/500? Der må jo være en fordel ved at bruge så langsom lukkertid som
muligt uden at det ryster, siden den vælger det.

Jeg kom til at tænke på, om 700D måske ikke læser objektivets specs
særlig godt. Med et middelmådigt objektiv som 18-55 IS STM, burde 700D
ændre mere på lukkertiden, så det ikke bare skyder løs med 1/80 eller
1/100. Et bedre objektiv kunne måske give bedre resultater. Kan det have
noget at gøre med, hvilke(t) objektiv man har designet 700D ud fra? Hvis
man har brugt 12.000 kr's objektiv til at programmere 700D, så går det
muligvis galt når man sætter noget billigt glas på... hvem ved.

Jeg ved ikke om jeg synes det er en god idé, at jeg indstiller et dslr
med fast iso 800 og fast 1/100. Så hellere et G16. Og så dårligt tror
jeg nu heller ikke det G16 er til prisen på 2300 kr.

Gert Nielsen

Her kan du læse om Canon 700D. Den er åbenbart helt forskellig fra dine
Canon xx
http://www.dpreview.com/reviews/canon-eos-700d-rebel-t5i/12

Det er muligt du har ret i din diagnose af apparatet - jeg tillader mig at
tvivle.
Gert

ErikRS

Gert Nielsen wrote:
> [...]
> http://www.dpreview.com/reviews/canon-eos-700d-rebel-t5i/12
>
> Det er muligt du har ret i din diagnose af apparatet - jeg tillader mig

Tja... Jeg har såmænd 'kun' 10 EOSD modeller i min samling + et
EOS-M(M1)... Indstillinger og indmad i EOS-M(M1) ligner ret meget 700D.
- Jeg har rent faktisk siddet med manualerne og sammenlignet både data
og indstillinger... - Desuden har jeg jævnligt muligheder for at kunne
trække på en 650D, der på flere punkter som lysmåling og AF er identisk
med 700D.

Peter

Den 23-04-2015 kl. 21:32 skrev ErikRS:
> [...]
> uskarpe billeder, og at du skal gå tilbage til dér, hvor det er købt.
> Hans slutbemærkning var, - "...der er noget galt med det kamera"...

Tak for din research omkring 700D.
Jeg er ikke selv i stand til at vurdere om der er noget mekanisk galt
med apparatet. Jeg undrer mig bare over, at 700D tager billeder med fx
1/80 eller 1/100 hvor G16 vælger noget der ligner 1/800 eller 1/1000 på
samme motiv.
Så er det jo klart at førstnævnte bliver rystede. Og det tyder vel mere
på software/programmerings fejl end en mekanisk defekt? 1/80 virker bare
meget langsomt, og underligt at 700D overhoveder benytter sig af sådan
en indstilling. Såvidt jeg husker var software versionen/firmware 1.1.3
på kameraet.
Jeg ringede faktisk til Elgiganten og spurgte om jeg måtte returnere det
også selvom det havde været taget op af æsken og afprøvet. De svarede
ja. Medarbejderen sagde endda, at man sågar kunne købe et køleskab hos
dem og returnere det hvis man ikke var tilfreds, også selvom det havde
været i brug. Nogle gange kan man finde røde/grønne prisskilte på varer
i butikken. Det er kunders returvarer hvor der er spor efter at varen
har været åbnet. Der er typisk 10-15% rabat på disse varer. Så nu har
jeg varet inde og aflevere det igen, og fået mine penge retur. Fin
service trods alt.
Jeg beholder G16 og prøver at kigge på dets HDR og andre interessante
indstillinger.

ErikRS

Peter wrote:
> [...]
> med apparatet. Jeg undrer mig bare over, at 700D tager billeder med fx
> 1/80 eller 1/100 hvor G16 vælger noget der ligner 1/800 eller 1/1000 på

Med de billeder, du har lagt op, ville jeg umiddelbart sige, at de
skulle være taget med omk. 1/200-1/400 sek. ved 1600ISO...

Her først på aftenen modtog jeg et brugt Olympus 9-18mm/f:4,0-5,6, som
jeg selvfølgelig straks ville prøve på mit E-510 DSLR. Solen var væk bag
et tykt skylag. Alligevel gik den på f:5,6 v. 9mm og en lukkertid på
1/350 sek. og 800ISO. Senere da det blev helt mørkt, tog jeg igen et par
skud med mit PEN E-PL6 med samme optik. Det lille systemkamera står til
AutoISO med en limit på 1600ISO.

Fra mine andre forsøg med aftenbilleder med mit EOS 5D II forventede jeg
en lukkertid omk. 2,0-2,5 sek. og fuld f:4,0. - Det holdt meget godt.
E-PL6 tog billederne på 1,3 sek. f:4,0 og 1600ISO. Jeg tog en hel serie
for at kunne sammenligne. - Alle lå mellem 1,3 og 1,8 sek. f:4,0 og
1600ISO - præcis som ved EOS 5D II.

Modsat er der så store forskelle i både lukkertid og blænder på de
billeder, du har taget af samme motiv og nogenlunde samtdig med hhv.
700D og G16...

Som yderligere kontrol brugte jeg mit PowerShot SX280HS som kontrol. Den
viste næsten samme data som både E-510, E-PL6 og 5D II - altså omk. 1,7
sek. v. f:2,5 (max.) og 1600ISO. - Alle fire kameraer står på 'P',
centervægtet AF på E-510, singlePoint E-PL6, Evalueret AF på SX280HS og
SinglePoint AF på 5D II (med kun 1 fokuspunkt aktiv). Alle 4 med fast
underlag i form af en vinduskarm. - Og alle lå inden for det, jeg vil
kalde 'tolerance' området...

> [...]
> meget langsomt, og underligt at 700D overhoveder benytter sig af sådan
> en indstilling. Såvidt jeg husker var software versionen/firmware 1.1.3

Præcis! Og det er det, der - sammen med mine egne optagelser med 4
forsk. kameraer - siger mig, at der er noget teknisk galt. Om det så er
manglende dæmpning eller forkert justering / registrering af STM
objektivet, kan jeg selvfølgelig ikke sige. - Det kan kun en fagteknisk
gennemgang af kamera, optik og kameraets indb. software/firmware afgøre.

> [...]
> service trods alt.
> Jeg beholder G16 og prøver at kigge på dets HDR og andre interessante

Det er da nye toner. - Kan være, de er ved at blive klar over, at de
skal ha' gjort noget ved deres renomé.:-) - Men alligevel synes jeg, du
skal tage billederne med på et USB stick. - Det er jo også i deres
interesse, at kameraet kan sælges igen, og at en ny køber ikke oplever
det samme.

Når/hvis du så senere igen vil overveje at købe et DSLR, vil jegråde dig
til enten at gå i en specialforretning - eller evt. købe en mindre,
brugt model, der ikke er helt så avanceret som fx. 700D. Det kan fx.
være en 450D (uden video) + 18-55mm II IS USM eller en 1200D (med video)
med samme optik. Og køber du brugt kan begge modeller fås omk. 2000Dkr.
med 18-55mm II IS USM.

Finder du så ud af, at DSLR ikke rigtig er noget, er de to modeller
forholdsvis lette at sælge igen uden det helt store pristab. - Men glem
alt om DSLR de sidste dage, inden du rejser. Brug tiden på at lære G16s
grundfunktioner og tag så afsted og nyd turen!

Peter

Den 25-04-2015 kl. 01:53 skrev ErikRS:
> [...]
> alt om DSLR de sidste dage, inden du rejser. Brug tiden på at lære G16s
> grundfunktioner og tag så afsted og nyd turen!

Ja, nu bliver det G16.
Jeg har ikke så meget tid til at gå videre med det ved Elgiganten. Hvis
jeg fortæller at det muligvis er defekt, så opretter de muligvis en
reklamationssag i mit navn, da det er mig der har konstateret fejlen. Og
hvis kameraet kommer retur uden fejl, så er det for sent at ombytte.

Er det smarteste at tage billeder i både Jpg og Raw? Fordi når jeg
sidder hver aften og flytter billeder fra SD-kortet, så er det rart at
kunne gennemse dem hurtigt. Og derfor er det vel bedst at de ligger i
Jpg. De Raw-billedfremvisere jeg hurtigt har gennemset, er noget tungere
at arbejde med.

ErikRS

Peter wrote:
> [...]
> kunne gennemse dem hurtigt. Og derfor er det vel bedst at de ligger i
> Jpg. De Raw-billedfremvisere jeg hurtigt har gennemset, er noget tungere

Hej - Du skal være obs på, at RAW filer fylder ret så meget i forhold
til JPEG. På et G16 kan et RAW billede sagtens komme til at fylde op mod
20mb mod de max. ca. 8mb i JPEG.

Men har du Photoshop e.l. program til redigering af RAW billeder, så hår
du helt klart de bedste og fleste muligheder for senere redigering.

Jørgen Nielsen

Peter skrev:
> De Raw-billedfremvisere jeg hurtigt har gennemset, er noget tungere at
> arbejde med.

Måske en mulighed.
Picture Information Extractor 6.8
<http://www.picmeta.com/products/picture-information-extractor.htm>

Den kan vist vise en del RAW formater, men det er ikke alle funktioner
der fungerer i den gratis version.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Peter

Den 25-04-2015 kl. 19:07 skrev ErikRS:
> [...]
>
> Men har du Photoshop e.l. program til redigering af RAW billeder, så hår
> du helt klart de bedste og fleste muligheder for senere redigering.

Jeg har et 32 Gb SD kort som bliver tømt hver dag på ferien, så plads er
ikke noget problem.
Efterbehandling af billeder i RAW vil jeg gøre i enten PS eller Lightroom.
Men jeg mangler en RAW billedfremviser på turen, så jeg hurtigt kan se
100 billeder igennem for slør og rystelser osv. Og det tager vist for
lang tid i RAW. Derfor er det vel smartest at tage billederne i både RAW
og Jpg?
Jpg vises fint i fx gode gamle Firehand Ember.

ErikRS

Peter wrote:
> [...]
> og Jpg?
> Jpg vises fint i fx gode gamle Firehand Ember.

Du kan stille kameraet til at optage i enten JPEG, RAW eller JPEG+RAW.
Vælger du den sidste, lægges der både en JPEG fil og en RAW fil.

Hvis du har installeret det medflg. Canon software, får du programmet
'Canon ImageBrowser' med. Den kan vise både JPEG og RAW filer. Den viser
også samtlige informationer om billedet med nummer, dato/tid, str.,
billedtype, stil, effekter, info om kamera og optik, brændvidde,
korrektionsdata, o.m.m..

Brug en kortlæser og kopier mappen med dagens billeder fra kortet over i
en biblioteksmappe - enten 'Mine billeder' eller en mappe, du selv
opretter og navngiver (fx. USA 2015). - Åbn 'ImageBrowser' og klik på
'Add', naviger frem til 'USA 2015' og klik på 'Select'. Din mappe dukker
nu op i venstre side inkl. de undermapper, du selv tilføjer til hovedmappen.

Når du klikker på en undermappe - fx. kaldet 'USA dag 1' (eller datoen),
dukker billederne op i modten i en valgt visningsstørrelse - fx. 25%.
Thumbs er nederst i midten (viser både JPEG og RAW). Til højre er et
vindue med alle oplysninger om billedet - endda med mulighed for at
tilføje kommentarer m.m.. Du vælger selv i 'Preferences', hvilke opl.,
der skal vises. - 'Canon ImageBrowser' er kompatibel med WinXP SP3 eller
nyere + Mac OS X 10.5.8 og nyere.

Ja, go'e gamle Freehand... - den savner jeg også. Jeg har nyeste ver. af
Freehand MX Studio 11 til både Mac og Windows. Den kan jeg stadig lide
at bruge til mange ting, da jeg kun kører OS X 10.7.x Lion og XPPro. -
Selve Freehand MX er endda eminent til redigering af TIFF filer i alle
afskygninger...

Peter

Den 26-04-2015 kl. 02:29 skrev ErikRS:
> [...]
> at bruge til mange ting, da jeg kun kører OS X 10.7.x Lion og XPPro. -
> Selve Freehand MX er endda eminent til redigering af TIFF filer i alle

Ja, det var Jpeg+Raw jeg tænkte på. Jeg kan ikke høre om den tager 2
billeder eller bare 1 og laver det om til begge formater.
Det var nu ikke Freehand jeg tænkte på. Den kender jeg slet ikke. Det
var Firehand Ember. Rygtet siger, at ham der lavede programmet tog koden
med sig i graven. Der er da heller ikke blevet udviklet videre på det
siden hans død.
Men jeg kan jeg vist lige nå at installere Canon softwaren på min bærbar
inden jeg rejser. Skal afsted i morgen. Men tak for alle svarene! :-)

Peter

Hej igen Erik

Så er jeg tilbage efter ferie, og har haft lidt blandede oplevelser med
G16. Mere om det senere.
Men kan du anbefale et sted at få fremkaldt sine billeder til papir?

Hilsen Peter

ErikRS

Peter wrote:
> Så er jeg tilbage efter ferie, og har haft lidt blandede oplevelser med
> G16. Mere om det senere.
> Men kan du anbefale et sted at få fremkaldt sine billeder til papir?

Jamen, velkommen hjem igen.:-) - Både 'Click' og 'PhotoCare' kæderne
fremkalder digitale billeder til papir. Hos begge har de maskiner
stående, hvor du selv kan se og udvæloge og i begrænset omfang også
korrigere størrelse og beskæring.

Jeg mener også, Bilka nu har sådanne maskiner stående, men her er jeg
ikke helt sikker.

Peter

Den 17-05-2015 kl. 13:02 skrev ErikRS:
> [...]
> korrigere størrelse og beskæring.
>
> Jeg mener også, Bilka nu har sådanne maskiner stående, men her er jeg

Mange tak!
Jeg fik også et tip om at www.pixum.dk skulle være godt. Kender du dem?
Jeg vil foretrække at gøre det online, så er jeg fri for at skulle ud og
bruge tid ved en maskine i en butik.

ErikRS

Peter wrote:

> Mange tak!
> Jeg fik også et tip om at www.pixum.dk skulle være godt. Kender du dem?
> Jeg vil foretrække at gøre det online, så er jeg fri for at skulle ud og
> bruge tid ved en maskine i en butik.

Hej - Nej, jeg kender dem ikke. Kan heller ikke mindes, jeg har hørt
navnet før. Det lidt, jeg skal have printet ud, laver jeg som regel selv
på min laserprinter...

Men du kan jo sende et 'prøveskud' afsted i form af nogle få billeder.
Og hvis resultatet er godt, kan du jo bare sende resten af dem, du vil
have printet ud. - Priserne ser fornuftige ud...

Peter

Den 18-05-2015 kl. 19:05 skrev ErikRS:
> Hej - Nej, jeg kender dem ikke. Kan heller ikke mindes, jeg har hørt
> navnet før. Det lidt, jeg skal have printet ud, laver jeg som regel selv
> på min laserprinter...

Jeg tror det bliver Photocare. De tager 1 kr ved 300 stk.
Der er ca. en dags ventetid og jeg afl. bare et usb stik hos dem.
Der er heller ingen problemer med, at nogle billeder ligger i 3:2 format
og andre i 4:3. Hos Pixum skal man vælge formatet på hver enkelt billede
hvis der er forskel på dem.

Jeg kan jo starte med at fortælle lidt om mine oplevelser med G16.
Jeg er lidt splittet. Fordi jeg kan godt li størrelsen, og jeg "tror" at
det tager gode billeder når man lærer det at kende. På Auto lykkedes det
meste, men der var altså nogle svipsere i form af forkert autofokus og
især modlys driller. Jeg kan vise nogle eksempler senere hvis det har
interesse. Modlysbilleder driller måske altid uanset grej, men hvis man
husker at store kontrastforskelle kan omgås ved at bruge HDR hvor det er
muligt. Og ellers er det måske et spørgsmål om nogle manuelle
indstillinger... jeg kan bare ikke lige komme på hvad der skulle hjælpe.
ISO? EV? Blænde? Lukkertid? Eller bare holde en hånd oven over
objektivet når solen står lavt? Jeg tror ikke der findes en direkte
modlysblænde forsats til G16.

Ikke ret mange billeder blev rystede. Selv ikke natbillederne. Kun nogle
selfies indendørs, og her er der ærgeligt at den ikke har vipbar skærm.
Kæmpe minus i min verden.
Jeg tog ca 1000 billeder på de 20 dage inkl. 25 minutters film
sammenlagt. Film er ikke noget at skrive hjem om, så skal man i hvert
fald have godt med lys og rolige bevægelser. Jeg prøvede at filme
springvandet der kører til musik foran Belagio casino i Las Vegas om
aftenen. Det blev ikke kønt.
Aftenfotos gik ellers egentlig fint på Auto eller på P. Evt. hjulpet af
+1 EV og automatisk ISO justering.
Jeg glemte at den havde en aftenindstilling, hvor den tager 3 billeder
og kombinerer dem. Ikke som HDR, da man sagtens kan bevæge sig imens man
tager på natmotiv. Men jeg synes ikke de bliver vildt meget bedre end på
P og +1 EV.

Noget jeg ikke havde forudset var, at G16 kun tager RAW+JPEG når den
står på P (eller de andre manuelle funktioner). Når den står på Auto så
tager den kun JPEG! Det synes jeg ikke jeg har læst mig til.

Jeg fik også ændret på formatet (fra 3:2 til 4:3) i forvirringen på
nogle optagelser. Træls at komme hjem og opdage det. Men det må være
sket imens jeg har forsøgt at indstille noget andet.
Generelt bryder jeg mig ikke så meget om knap-layoutet, og knapperne er
for nemme at trykke ned ved en fejl. Tingene bliver ikke bedre af, at
kameraet er lille og man holder ikke særlig godt ved det.
En bekendt skulle tage et par billeder ud af bilruden, og inden
vedkommende var begyndt, havde han ved en fejl trykket på 3 forskellige
knapper på bagsiden (Func + hjælpelinier + Rec)!! Ikke smart, blev vi
hurtigt enige om.

En overgang havde jeg problemer med autofokus på P. Der var et gult
udråbstegn i søgerfeltet som indikerede at noget var galt. Jeg kunne
fokusere på Auto, men når jeg gik tilbage til P så var den helt gal. Om
jeg havde fået trykket på manuel fokus tror jeg ikke, men en tænd/sluk
af kameraet fik bugt med "problemet".

Et andet "problem" var overskyet vejr. Da blev nogle af billederne ret
mørke. Både på Auto og P.
Hvis man fokuserede på noget lyst var det som om kameraet vågnede op og
justerede lyset.
Jeg orkede ikke at skulle ind i en menu for at ændre på WB. EV burde jeg
måske havde ændret lidt på. Men næste problem er nemlig, at på skærmen
ser billederne faktisk fine nok ud. Men skærmen er for lille til at
kunne se lysforhold ordenligt desværre.
Når jeg skriver overskyet vejr, så var det tit hvor noget af himlet var
mørk mens resten var meget lys. Og det har nok forvirret lysmålingen.
Men det er ærgeligt. Noget lidt mere avanceret kunne måske have gjort
det bedre.

Noget der irriterer mig er dog at der ikke er en landskabsindstilling.
Hvis der er noget i forgrunden, så vil den helst stille skarpt på det.
Og så skal man først til at ændre fokuseringspunkt i menuen eller bruge
manuel fokusering, som jeg flere gange havde glemt hvordan man gjorde
fordi det er en lidt besværlig manøvre på G16.
Nogle gange når jeg ville tage et billede ud gennem bilruden, så
stillede det skarpt på fluerne på ruden og ikke landskabet. Og jeg fandt
aldrig ud af hvordan jeg hurtigt kunne løse det problem. Auto klarede
generelt autofokus gennem ruden bedre end P.

Jeg kan godt li de gamle funktioner på et kamera som Landskab, Portræt,
Sport osv. Den har dog portræt gemt inde i en undermenu, og det samme er
HDR også gemt. Lidt svært at huske i farten om de ligger under Scene
eller Effekter. Sport har den heller ikke. Sikkert ikke fordi den
mangler det, men det har bare været rart førhen at kunne fortælle
kameraet at nu går det stærkt!
I stedet har man fyldt sådan noget pjat som Stjernehimmel på og andet
bras. Mon nogen bruger det mere end én gang?

Som skrevet, så vil jeg sikkert få mere ud af kameraet som tiden går og
jeg lærer det bedre at kende.
Alligevel vurderer jeg i særdeleshed også et kameras kvaliteter ud fra,
at man kan tage det op og knipse løs på Auto og få hæderlige resultater
ud af det.

Jeg brugte et 32Gb SDkort fra Plexor, og når det er lige omkring halv
fuldt begynder kameraet på P (RAW+JPEG) af være MEGET langsomt. Jeg vil
tro der går 4 sekunder fra man har taget et billede og til man kan tage
det næste. Det er uholdbart. Jeg fjernede derefter alt på kortet hver
dag, og det hjalp. 3-4Gb så kører det stadig fint, men over 15 Gb gik
hastigheden meget ned synes jeg. Ved ikke om det er pga filmoptagelser
at det bliver langsommere.

Det er kommet mig for øre, at jeg burde kigge på et Panasonic/Lumix DMC
FZ1000 samt et Sony DSC-RX10. Begge kan vist fås lige omkring 5000 kr.
De har f2.8 over hele brændvidden (RX10) og større hus end G16 samt
vipbar skærm og noget bedre glas.
Et mini dslr bare uden spejl :) Og jeg ved, at jeg ikke får brug for at
skifte objektiv. Så et Canon EOS 1200D er næsten også overflødigt selvom
det også er meget lille.

Erik kender måske Lumix RZ1000 modellen? Den skulle være et at de bedste
spejlløse som DPreview har testet (82% og Guld award hvis det ellers har
noget at sige).

/Peter

ErikRS

Peter wrote:
> [...]
> Der er heller ingen problemer med, at nogle billeder ligger i 3:2 format
> og andre i 4:3. Hos Pixum skal man vælge formatet på hver enkelt billede

1,-kr. er billigt. Det er lige før, du ikke selv kan lave det til den
pris for blæk og papir... - Jeg nærlæste ikke Pixums betingelser, så jeg
tænkte ikke på det med 3:2 og 4:3.

Bortset fra det, -så bruger jeg jævnligt 4:3 og 3:2 blandet på både mit
PEN og EOS-M, (som jeg i øvrigt har fundet ud af, er et M2 og ikke et
M1). - Det afhænger af motivet, hvilket format jeg vælger. Lidt
besværligt at skifte på EOS-M, men let via PENs QuickMenu.

> Jeg kan jo starte med at fortælle lidt om mine oplevelser med G16.
> Jeg er lidt splittet. Fordi jeg kan godt li størrelsen, og jeg "tror" at
> det tager gode billeder når man lærer det at kende.

Det er yderst sjælden, man kan gå til et nyt - og ukendt - kamera uden
først at lære det rimeligt at kende. Nogle mærker/modeller er lettere at
gå til end andre. - Jeg mener, det kun tog et par timer, før jeg havde
et rimeligt kendskab til mit powerShot SX280HS...

> På Auto lykkedes det
> meste, men der var altså nogle svipsere i form af forkert autofokus

Hvis G16 er lige så følsom som SX280HS vil jeg klart anbefale, at du
bruger 'Evalueret AF' - altså med maksimal fokusområde og ikke
'Centervægtet AF' eller 'SPot AF' (Spot AF = 1 målepunkt).

Jeg har været vant til fra mine store analoge kameraer og de større
digitale, at jeg bare kunne vælge 'Centervægtet AF', og så fungerede det
bare. Men jeg har flere gange været nødt til at tage nye billeder med
SX280HS i Centervægtet og Spot AF, når jeg har skullet affotografere
noget på isæt korte afstande - fx. til brug ved netauktioner o.l., men
efter, jeg nu fast har sat den på Evalueret aF, er de problemer pist væk.

> [...]
> interesse. Modlysbilleder driller måske altid uanset grej, men hvis man
> husker at store kontrastforskelle kan omgås ved at bruge HDR hvor det er

Jeg synes altid, modlysbilleder er et problem. - Det var det også i de
analoge dage. - Hvis jeg vil tage modlysbilleder, bruger jeg aldrig
SX280HS, men enten et DSLR eller spejlløst hus, og jeg husker - som
regel da - også altid at bruge en modlysblænder. Og så plejer jeg altid
at zoome så meget, at jeg får mindst mulig himmel med. Det giver som
oftest de bedste modlysoptagelser.

Men for nylig så jeg et regulært modlysbillede, taget ude på Skagens
Gren. Motivet er selvfølgelig området omkring Grenen, men midt i
billedet står hans kone i fuld modlys. Taget med et Canon 40D hus +
Vogitländer 28-210mm optik på 'P'. Solen står i en vinkel på ca. 75º -
altså kun ca. 15º fra at stråle direkte ind i objektivet. Alligevel er
der masser af kontrast, masser af detaljer og utrolig flotte
farvegengivelser, så jeg har foreslået ham at printe det ud på Texture
Art papir (canvas struktur) og så hænge det op. - Så det /kan/ lade sig
gøre at tage endda rigtig gode modlysbilleder...

> [...]
> ISO? EV? Blænde? Lukkertid? Eller bare holde en hånd oven over
> objektivet når solen står lavt? Jeg tror ikke der findes en direkte

ISO må ikke være for lavt, og omvendt må det heller ikke være for højt,
da det så vil give en noget 'udflydende' struktur, - 800-1600ISO vil jeg
mene, må være max. - måske med en triple-optagelse med +/-1,0EV.

En modlysblænder vil være idéel, men jeg tror, du har ret i, det ikke
kan fås til en G16 - og dog... Prøvede lige at søge på eBay. Der findes
faktisk et tilbehørssæt, der indeholde filteradapter, UV filter,
modlysblænder osv. beregnet på G15 og G16. Pris €39,40EUR inkl. pp.

<http://www.ebay.de/itm/Zubehor-Set-passend-fur-Canon-PowerShot-G15-G16-Adapter-Filter-Gegenlichtblende-/121661498949?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item1c53972645>

> Ikke ret mange billeder blev rystede. Selv ikke natbillederne. Kun nogle
> selfies indendørs, og her er der ærgeligt at den ikke har vipbar skærm.
> Kæmpe minus i min verden.

selfies kan man jo bare lade være med.:-) - Men jeg har også bemærket,
at der skal rimeligt meget til at lave rystede billeder med en PowerShot
SX280HS. - Jeg kunne også godt tænke mig, der var vippeskærm på SX'eren
- ikke bare til selfies, men også til lidt mere diskrete skud fra hoften
så at sige.

> [...]
> fald have godt med lys og rolige bevægelser. Jeg prøvede at filme
> springvandet der kører til musik foran Belagio casino i Las Vegas om

Til den type billeder vil jeg nok vælge en ISO-værdi på 3200ISO som
grundindstilling - evt. med boost til 6400 slået til (skal gøres under
'Brugerdef. funk. C.Fn). - Jeg prøvede noget lignende med SX280HS til
fyrværkeri sidste nytårsaften, nogle få var vellykkede, mens de fleste
kun var farvede streger. Den stod til Auto-ISO, men ingen af dem gik
over 1600ISO...

> Aftenfotos gik ellers egentlig fint på Auto eller på P. Evt. hjulpet af
> +1 EV og automatisk ISO justering.

Har prøvet det med SX280HS, dog uden EV korrektion. Jeg blev positivt
overrasket over, at AF virkede selv i næsten total mørke, da jeg tog et
billede ud over Botanisk Have og fokuserede primært på 'Prismet' - det
'skæve tårn i Århus'.:-) - Der er altså ca. 1 km. ned til den herfra.
'Follow Focus' lyste klart grønt på selve Prismet. Eskp.tid ca. 0,8sek,
ca. 90mm/f:4,5 v. 1600ISO.

> [...]
> og kombinerer dem. Ikke som HDR, da man sagtens kan bevæge sig imens man
> tager på natmotiv. Men jeg synes ikke de bliver vildt meget bedre end på

Samme har SX280HS, men har aldrig prøvet at bruge den indstilling.

> Noget jeg ikke havde forudset var, at G16 kun tager RAW+JPEG når den
> står på P (eller de andre manuelle funktioner). Når den står på Auto så
> tager den kun JPEG! Det synes jeg ikke jeg har læst mig til.

så godt har jeg heller ikke nærlæst manualen til G16, så jeg kan heller
ikke sige, hvor man evt. skal ændre i indstillingerne.:-) - Men jeg kan
se, at her er en væsentlig forskel fra G16 til SX20HS, Jeg har kun
indst. til JPEG på AUTO og 'P'. - De andre programmer har jeg ikke checket.

> Jeg fik også ændret på formatet (fra 3:2 til 4:3) i forvirringen på
> nogle optagelser. Træls at komme hjem og opdage det. Men det må være
> sket imens jeg har forsøgt at indstille noget andet.

Som skrevet ovenfor bruger jeg at skifte mellem 4:3 og 3:2 afh. af
motiv. Jeg kan godt lide 4:3 til bybilleder og portræt, mens jeg bruger
mest 3:2 til landskaber og oversigtsbilleder. På både mit EOS-M(M2) og
PEN E-PL6 har jeg endda indst. 1:1 - altså kvadratisk, 16:9 - breformat,
2:3 og 3:4 - decideret til portræt.

> Generelt bryder jeg mig ikke så meget om knap-layoutet, og knapperne er
> for nemme at trykke ned ved en fejl. Tingene bliver ikke bedre af, at
> kameraet er lille og man holder ikke særlig godt ved det.

Istedet for SX280HS havde jeg købt et Olympus VG-165, men den kunne jeg
ikke bruge, da jeg mangler det yderste halve led af min højre
pegefinger, og VG-165 har forsænket udløserknap, så for at tage
billedet, skulle jeg trykke rimeligt meget ned, så det var jævnligt, at
næsen på objektivet dykkede.

> [...]
> vedkommende var begyndt, havde han ved en fejl trykket på 3 forskellige
> knapper på bagsiden (Func + hjælpelinier + Rec)!! Ikke smart, blev vi

Jeg synes nu ikke knap-layout er så forkert. De ligner meget andre Canon
modeller, så måske derfor jeg ikke tænker over det. Men jeg vil give dig
ret i, at nogle gange er de alt for lette at aktivere. Det samme gælder
for EOS-M. Så dels har jeg sat indst. af følsomhed til 'Normal', dels
har jeg købt et silikonecover (Walimex EasyCover). Det hjælper noget, da
man så skal trykke fast på de gummidupper, der repræsenterer knapperne,
og man får et meget bedre hold på kameraet med monteret cover.

Et godt tip her er at lægge venstre side af dit G16 mellem venstre
tommel- og pegefinger, så tommelfingeren ligger under bunden, og
pegefinger op langs venstre side, og så ellers betjene zoom og udløser
med højre hånds pegefinger.

> [...]
> fokusere på Auto, men når jeg gik tilbage til P så var den helt gal. Om
> jeg havde fået trykket på manuel fokus tror jeg ikke, men en tænd/sluk

Dete kan godt være, du er kommet til at sætte den på manuel fokus. - Gør
jeg det på SX280HS, blinker et stort 'MAN' på displayet, + der er en
skyder på displayet, jeg kan flytte med pil OP/NED. Når den er i fokus,
lyser MAN fast...

Mange af de funktioner, man kan ændre i 'P' og 'AUTO' går tilbage til
standard, når kameraet slukkes og igen tændes. Det gælder også på
SX280HS og på EOS-M, men kun delvis på mit PEN E-PL6.

> [...]
> justerede lyset.
> Jeg orkede ikke at skulle ind i en menu for at ændre på WB. EV burde jeg

Hm, der skulle gerne være et program med en sky som symbol. Det er
beregnet til netop overskyet vejr, hvor himlen ofte kan have meget
skarpe grå farver. Lysmålingen vil så automatisk vægte efter det lyse
for ikke at få det alt for lyst, og så bliver forgrund + måske
hovedmotiv ofte alt, alt for mørke.

I de tilfælde vil jeg nok vælge spot-lysmåling, så man kan måle direkte
på hovedmotivet. Meget let på et EOS-M, men besværlig på SX280HS. Og på
mit EOS 5D II - faktisk på alle EOS både analoge og digitale - er det
blot at trykke på øverste knap til højre på bagsiden, samtidig med, man
trykker udløser halvt ned, så ændres lysmåling automatisk til
spotmåling, og så er det kun at fokusere centralt på hovedmotivet.

> Men næste problem er nemlig, at på skærmen ser billederne
> faktisk fine nok ud. Men skærmen er for lille til at
> kunne se lysforhold ordenligt desværre.

Det kan du 'snyde-kompensere' lidt på ved at sætte lysintensiteten på
skærmen et trin op, så vises de lyse dele endnu lysere, mens de mørkere
dele næsten ikke ændres.

> [...]
> mørk mens resten var meget lys. Og det har nok forvirret lysmålingen.
> Men det er ærgeligt. Noget lidt mere avanceret kunne måske have gjort

Igen - brug spot-lysmåling...

> [...]
> manuel fokusering, som jeg flere gange havde glemt hvordan man gjorde
> fordi det er en lidt besværlig manøvre på G16.

Hm, vil det sige, at der ikke et er program med et symbol, der ligner to
bjergtoppe? - Hvis ikke, så stil den på 'Normal'/'Standard' og brug
'Evalueret AF', så du får så stort et AF område som muligt, så skulle
den gerne søge midterværdierne på både forgrund og baggrund i motivet.

> [...]
> aldrig ud af hvordan jeg hurtigt kunne løse det problem. Auto klarede
> generelt autofokus gennem ruden bedre end P.

Fotos gennem glas kan godt være et problem. Jeg har, såvidt jeg husker,
endnu ikke prøvet det med digitalkamera, men har prøvet det med mit
Yashica 200AF. Her skulle man passe på, at ruden ikke stod nøjagtigt
parallelt med objektivet, så ville AF ikke fokusere. Det var dog noget
lettere, da det bare var at vippe en knap på siden, så var AF slået fra...

> [...]
> eller Effekter. Sport har den heller ikke. Sikkert ikke fordi den
> mangler det, men det har bare været rart førhen at kunne fortælle

Hm, her er PowerShot SX280HS så noget mere udbygget. Den har en direkte
programvælger til både landskab, portræt, sport, overskyet, solskin,
macro osv.osv., så ingen søgen i menuer. EOS-M har en programvælger med
'Video', 'AUTO' og 'P', mens scener ligger i en quick-menu.

> I stedet har man fyldt sådan noget pjat som Stjernehimmel på og andet
> bras. Mon nogen bruger det mere end én gang?

Findes også på både PEN, SX280HS og EOS-M, men jeg har aldrig brugt det.:-)

> [...]
> Alligevel vurderer jeg i særdeleshed også et kameras kvaliteter ud fra,
> at man kan tage det op og knipse løs på Auto og få hæderlige resultater

Hm, man kan vel kalde det 'point-and-shoot' med masser af mulighed for
selv at vælge til det mere avancerede. - Det var bl.a. en af grundene
til, jeg valgte en SX280HS som 'lommekamera'. På 'AUTO' er det bare at
skyde løs, og så har jeg selv ændret lidt ved 'P', så det også bare er
at skyde løs men med lidt andre vægtede indstillinger som ISO, AF område
osv...

> [...]
> dag, og det hjalp. 3-4Gb så kører det stadig fint, men over 15 Gb gik
> hastigheden meget ned synes jeg. Ved ikke om det er pga filmoptagelser

Det kan godt være et problem på de små kompaktkameraer. Nogle kort er
forholdsvis langsomme, selvom de skulle være hurtige nok. Jeg kender
ikke Plexor, men jeg kunne godt forestille mig, at det kun er et 133x
kort. Hvis du vil have kort, der kan følge med, skal du op i noget
SanDisk eller Transcend Class 10 Ultra eller Extreme UHS-1 kompatibelt i
600x (min. 60mb/sek.) eller bedre.

For nylig købte jeg både 16gb og 32gb hjem i SanDisk Ultra UHS-1 600x
65mb/sek., da jeg skulle bruge nogle større kort til både PEN og EOS-M.
Jeg havde et enkelt SanDisk Ultra UHS-1 8gb/600x, som jeg så satte i
SX280HS istedet for det SanDisk Extreme 200x, der sad i. Det kan mærkes
- især, når jeg sætter den til serie-optagelser!

> [...]
>
> Erik kender måske Lumix RZ1000 modellen? Den skulle være et at de bedste
> spejlløse som DPreview har testet (82% og Guld award hvis det ellers har

Jeg kender den kun af omtale, og ja, den får særdeles gode anmeldelser -
ikke bare hos DPReview, men også mange andre steder.

Hvis du vil gå 'spejlløs', synes jeg, du også skal kigge på Olympus PEN
E-PL6/16mpxl og E-PL7/24mpxl med enten M.Zuiko 14-42mm/f:3,5-5,6 II R
MSC eller M.Zuiko 12-50mm/f:3,5-6.3 EZ ED MSC.

Begge objektiver er fysisk meget små og konstrueret specielt til både
still-billede og video. (M=Movie, S=Still, C=Compatible).

Olympus bruger en cropfactor på 2,0, så et 14-42 reelt er et 28-84mm og
en 12-50mm er 24-100mm. Begge har de klassiske indst. til landskab,
portræt, sport, macro osv. via både QuickMenu og direkte valg på drejehjul.

Hvis man vil, kan man også købe en elektronisk VF-3/VF-4 'nat-søger' med
funktionsvisning og lysforstærket. Men de er hundedyre... +2200kr..

Std. kører Olympus i 4:3, men som nævnt ovenfor kan de stilles til 3:2,
4:3, 16:9, 1:1, 2:3 og 3:4. Fuld HD video op til 1920x1080. Det eneste,
man skal gøre fra starten, er at slå 'Extra Menu' til i indstillinger,
så dukker det hele op i en QuickMenu, som man har adgang til via en
enkelt kanp, og så skifter man med piletasterne.

Display kan vippes op og billedet skifter automatisk, så hvis du vil
tage dig selv, ser du dig selv retvendt og ikke på hovedet. - Eneste
ulempe er, at der ikke er indbygget blitz, men der medfølger en lille
blitz, man bare kan sætte på. Strømforsynes fra kameraet. E-PL6/E-PL7 er
ikke ret meget større end et std. kompaktkamera, og hvis man får med MSC
objektivet, kan det sagtens ligge i en jakkelomme...

Jeg har selv et PEN E-PL6, som jeg købte hos en tysk forhandler. Sammen
med huset købte jeg en MMF-3 adapter, så jeg kan bruge mine E-DSLR
objektiver fra mit E-510 system. E-PL6 + MMF-3 gav jeg 3140Dkr. for
inkl. porto. Der stod godt nok 'Udstillingsmodel' ved begge, men de kom
i orig. plomberede Olympus æsker.:-) - 14-42mm MSC har jeg så købt
senere gennem en bekendt, der handler med fotogrej, så den fik jeg også
ret billigt, så hele sættet - hus + adapter + MSC optik - står mig i
nøjagtig 4039Dkr.

Priserne svinger meget på begge huse og de to objektiverne, så jeg vil
råde dig til fx. at søge på eBay.de og/eller snakke lidt med din lokale
fotohandler. Det kunne jo være, han kan give et tilbud lige så godt på
hus + objektiv.

Og skulle du komme en tur 'nordpå', er du velkommen til at komme forbi
og se det og prøve det i praksis.