Feedback køb på nettet

;o)-max-

Nå - så fik jeg en mobil telefon, jeg hader den ;o)
Og har lige lavet min første handel, fy for den lede,
det er godt nok blevet besværligt, men jeg tænker sikkert,
så det er ok.

Her kommer chokeren for mig. Alt er accepteret fra nets og
butik, men så får jeg mail der vil ha moms nummer, det har
jeg ikke. Så vil de ha 2 slags ID, et med billede, sendt over
almindelig email. WHAT!!! Har jeg handlet det forkerte sted
Calumet i England, det er da en gammelkendt butik ?

Det kommer sefølig ikke til at ske, jeg kan jo handle andre
steder. Men bør jeg kontakte min bank og blokere den aktuelle
handel. Eller skal jeg bare lade blodtrykket falde og annullere
handlen.

Gert Nielsen

> [...]

>Og har lige lavet min første handel, fy for den lede,
>det er godt nok blevet besværligt, men jeg tænker sikkert,

Herligt.

> [...]
>almindelig email. WHAT!!! Har jeg handlet det forkerte sted
>Calumet i England, det er da en gammelkendt butik ?

Har selv oplevet det tidligere i UK. Det er sikkerhed for Calumet! Så har de
billedlegitimation på kortholder!
Så er du nok ok.
15% fald i pundet er bestemt værd at gå efter.

Den med SE nummer er et spørgsmål om de skal tillægge VAT ( der sikkert
bliver til dansk moms) eller ej. Næppe et krav, med mindre du har bedt om
pris uden VAT.

> [...]
>steder. Men bør jeg kontakte min bank og blokere den aktuelle
>handel. Eller skal jeg bare lade blodtrykket falde og annullere

Ingen grund til panik. Giv dem, havad de beder om og at du er privat
person. Så moms eller Vat er velkommen. ;o)
Gert

Soeren Friberg

On 2016-08-19 17:27:00 +0000, Gert Nielsen said:

> Den med SE nummer er et spørgsmål om de skal tillægge VAT ( der sikkert
> bliver til dansk moms) eller ej. Næppe et krav, med mindre du har bedt
> om pris uden VAT.

Når en dansk virksomhed køber varer og tjenesteydelser i et andet
EU-land skal sælgeren ikke tillægge moms til købet. Derimod skal
køberen optræde som skatteopkræver og selv beregne dansk moms. Har
køber ikke noget firma, skal sælger tillægge moms. I nogle tilfælde det
pågældende lands moms. I andre dansk moms.

Da der er øget focus på de ret oplagte svindelmåder her, er
virksomheder motiveret til at vide, hvem de handler med, for ikke selv
at blive straffet.

Soeren Friberg
http://fotofriberg.dk , http://facebook.dk/fotofriberg.dk

Gert Nielsen

> [...]

>skal sælger tillægge moms. I nogle tilfælde det pågældende lands moms. I

Nu er Max privatperson. Her er reglerne at sælger skal tillægge VAT/ Moms.
Er omsæningen til Danmark stor nok, skal der afregnes dansk moms.

>Da der er øget focus på de ret oplagte svindelmåder her, er virksomheder
>motiveret til at vide, hvem de handler med, for ikke selv at blive
>straffet.

Jeg er blevet bedt om ID som privat køber i UK. Af samme grund, for at sikre
sig mod kortmisbrug.
Gert

Soeren Friberg

On 2016-08-20 07:27:12 +0000, Gert Nielsen said:

> Nu er Max privatperson. Her er reglerne at sælger skal tillægge VAT/ Moms.
> Er omsæningen til Danmark stor nok, skal der afregnes dansk moms.

Præcis som jeg skriver i det, du citerer.

Gert Nielsen

>Prćcis som jeg skriver i det, du citerer.

Det har du jo ret i.
Gert

Soeren Friberg

On 2016-08-21 06:29:01 +0000, Gert Nielsen said:

> Det har du jo ret i.
> Gert

God søndag, Gert.

PS

Synes Max har fundet et overraskende billigt sted. Har ikke haft tid
til at dyrke det nærmere. Men umiddelbart så et D5 ud til at være
væsentligt billigere, hvilket jeg ikke forstår, da importprisen jo er
blevet tilsvarende dyrere ved pundets fald. Har sikkert set forkert.
Noget plejer at være galt, når det er billigt ;-)

Gert Nielsen

> [...]
>billigere, hvilket jeg ikke forstår, da importprisen jo er blevet
>tilsvarende dyrere ved pundets fald. Har sikkert set forkert. Noget plejer

Jeg var lige ved at bestille en D750 til £1380!
Da jeg havde talt pengene op, var prisen steget £300 ;o(
Så det er om at handle, mens der er lager.
Gert

Robert Piil

Jeg bestilte mit D750 på ebay lige før Brexit-afstemningen. Det endte
med at de trak pengene lige nøjagtig den dag, hvor pundet var faldet -
men selvfølgelig inden priserne var justeret.

Prisen dengang lå ca. 120 pund under hvad det går til nu, så det var da
en besparelse der var til at tage at føle på. Det var 1550 pund incl
24-120mm og porto (og til den pris ganske sikkert parallelimport).

Soeren Friberg

:-(
Har ikke råd til et D5 lige nu, men der er en køber til mit D4 til en
fornuftig pris. Men må nok udsætte købet lidt. Umiddelbart ser det bare
ud til at være 20% under Goecker, og det betyder jo lidt i den
prisklasse.

Gert Nielsen

> [...]

>til at være 20% under Goecker, og det betyder jo lidt i den prisklasse.

Håber Sunsite stadig er oppe.

For mig er D5 ikke en option.
For stor, for tung og alt for dyr.

Her passer D750 bedre. (og mit D7100)

Jeg har downloaded filer fra DPreview, for at se hvad jeg kan forvente.
Det vil give mig ca. 2 trin højere på ISO. Ellers ser jeg ingen markant
forskel i IQ.

Jeg kunne godt bruge ISO 12800 ;o)

Når jeg sammenligner med D5 er forskellen lille mod D750 (og D4!!)
Derfor undrer det mig at du kunne overveje at skifte.
Gert

ErikRS

Gert Nielsen wrote:
> Håber Sunsite stadig er oppe.

Den var nede sidste weekend, men fungerer nu igen...

> Jeg kunne godt bruge ISO 12800 ;o)

Til hvad? - Jeg har op til 25600ISO på et par af mine Canon og Olympus
huse, men bruger det stort set aldrig - ikke engang til natfoto. Jeg
synes, det giver alt, alt for meget 'komethaleeffekt', når/hvis der er
kraftige lys-partier i billederne.

mvh. Erik Richard

Erik Richard Sørensen <mac-d...@MOVEstofanet.dk>
Openoffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org

Gert Nielsen

"ErikRS" skrev i meddelelsen news:nppjqm$kb6$1...@solani.org...

> [...]
>det giver alt, alt for meget 'komethaleeffekt', når/hvis der er kraftige

Mit Nikon D7100 Kører til iso 25600. Det er ikke ensbetydende med at
resultatet er ok.
Her går det fint op til 3200 og næsten ok ved iso 6400.

Hvis du skal have billeder med fra en gymnastik konkurrence eller en
balletforestilling, ønsker du større frihed.
En lukkertid indendørs på 1/500! Her rækker iso 6400 næsten, men med en del
støj og tab af skarphed.

Med D750 vil resultatet ved 12800 svare ca. til iso 3200 på D7100. Pænt
skarpe billeder uden støj af betydning.

Der er skat utrolig meget de sidste 6-7 år.

Hilsen
Gert

Soeren Friberg

On 2016-08-26 09:10:41 +0000, Gert Nielsen said:

> For mig er D5 ikke en option.
> For stor, for tung og alt for dyr.
>
> Her passer D750 bedre. (og mit D7100)

Kommer jo an på ens behov. Har efterhånden bryllup hver eneste lørdag
med 2000 billeder hver gang hele året. Jeg har brug for noget solidt,
hurtigt og præcist. Her udkonkurrerer mit D4 selv mit D810.

Uden firma og startede jeg uden noget, ville jeg netiop også købe et D750.

Soeren Friberg

On 2016-08-26 14:30:44 +0000, ErikRS said:

> [...]
> huse, men bruger det stort set aldrig - ikke engang til natfoto. Jeg
> synes, det giver alt, alt for meget 'komethaleeffekt', når/hvis der er

På D4 er jeg ikke bange for at bruge ISO 12800. Det er ikke altid nok
til bryllupsfest, hvor jeg foretrækker IKKE at fyre flash af . Her er
det ikke ok, at der kommer et "måske ok" billede. Der er en chance og
folk bliver sure, hvis du misser noget som helst. D5 skulle være en
reel og spændende opgradering både på ISO og fokusering. I øvrigt synes
jeg, at Canon 5D mark IV ser spændende ud, mender skal lidt til, før
jeg gider skifte system.

ErikRS

Soeren Friberg wrote:

> [...]
> folk bliver sure, hvis du misser noget som helst. D5 skulle være en reel
> og spændende opgradering både på ISO og fokusering.

Ja OK, når du/I ikke bruger blitz, kan jeg godt se, der kan være behov
for meget høje ISO-værdier, - og som Gert skriver, - ved gymnastik,
ballet osv..

Jeg er bare så gammeldaws, at jeg foretrækker så lav ISO-værdi som
muligt - og ved indendørs + en rigtig god og kraftig blitz. - Derfor var
jeg også særdeles godt tilfreds, da det lykkedes mig at få fat i et
fabriksnyt Metz 45CL-4 Digital ProKit. Jeg har nu SCA3000 adaptere til
alle mine systemer. - Så er det jo kun at tage én blitz m. tilh.
adaptere med, hvis jeg har to forskellige systemer med.:-)

Skal/vil man fotografere uden brug af blitz, synes jeg, det er et
(stort) problem i forb. med både neonrør, lavenergipærer og de nye
LED-pærer. De 'filtre', der er indb. i kameraerne, er ikke særligt gode
- hverken på EOS 5D II, Sony A37 eller Olympus PEN E-PL6. - Dér, hvor
ujeg synes, de er bedst, er faktisk på mit nyindkøbte Olympus E-3 -
ihvertfald ved neon belysning...

> I øvrigt synes jeg, at Canon 5D mark IV ser spændende ud, men der
> skal lidt til, før jeg gider skifte system.

At skifte system vil altid være dyrt. Det er bl.a. også en af grundene
til, jeg har valgt EOSD som primært system. - Sony/Minolta og Olympus er
så 'bare' kommet til.:-)

Så talte rygterne igen sandt.:-) - Jeg havde hørt div. kvidren om, at
der var noget under opsejling. - Godt nok gik det ikke på en opg. af 5D,
men på en helt nyudviklet EOS 3D. Men kan da se, at den nye 5D Mk. IV er
så stor en opgradering, at man godt kan kalde det for en 'nyudvikling'.:-)

DPReview har allerede et 'first-hand' review, og det lover virkelig
godt. Især det nye 61-punkts AF system vil jeg kalde for en væsentlig
forbedring i forhold til både Mk II og III.

<https://www.dpreview.com/news/4390091201/canon-announces-full-frame-eos-5d-mark-iv-with-30mp-sensor-and-dual-pixel-af>

Men det er nu ikke nok til, at jeg vil skifte mit 5D Mk. II ud, - selvom
det ser ud til, priserne bliver rimelige i forhold til både 5Ds og 5Ds R...

Og sandelig om Canon ikke også lancerer en ny 24-105mmL Mk. II. - Jeg
håber godt nok, den er bedre end den gamle, - for den er da godt nok
ikke meget værd på store blænderåbninger...

ErikRS

Soeren Friberg wrote:

> [...]

det ser ud til, priserne bliver rimelige i forhold til både 5Ds og 5Ds R...

Canon Danmark har prissat huset (pre-order) til 31.850kr..

;o)-max-

On 19-08-2016 19:27, Gert Nielsen wrote:

> Ingen grund til panik. Giv dem, havad de beder om og at du er privat
> person. Så moms eller Vat er velkommen. ;o)
> Gert

Jeg må følge min mave fornemmelse, det er ikke i orden at sende
ID information via email.

Omkring prisjusteringer -
pundet ligger relativt stabilt i forhold til valutaer i de lande
der producerer kameraer og objektiver. Så umiddelbart kan jeg ikke
se hvorfor englænderne skulle justere deres foto udstyr priser..!?

Hvis nogen er interesseret i en Nikon D300 med 50/1,4 og battgreb+
stort batt. Pænt og fuldt funktionelt.
Canon 1Ds2 i flot stand med 70k skud er også til salg.