en gammel film

;o)-max-

Sidste år faldt jeg over en eksperimental film
på nettet, som mig far fik samlet et hold af
talentfulde folk til at lave. Det lykkedes dem
også at skrabe de 700£ sammen, det kostede at
lave den. I år har den en slags 65 års jubilæum.

Jeg er på ingen måde objektiv, men jeg syns den
har nogle kvaliteter. Min far var aldrig glad for
resultatet, men han var altid en hård kritiker af
sit eget arbejde.

De sidste ca. 4 minutter af filmen mangler, ud fra
fotografisk synspunkt er de måske de vigtigste, for
de blev lavet i samarbejde med Val Telberg, og har
derfor et anderledes "sprog" og bruger en teknik
som var unik for Telberg.

Jeg har den originale 16mm rulle med slutningen,
den burde digitaliseres - en dag.

https://vimeo.com/84271900

Niels Riis Ebbesen

On 2017-09-16 14:06:34 +0000, ;o)-max- said:

> Jeg har den originale 16mm rulle med slutningen,
> den burde digitaliseres - en dag.

Der er nogle fotohandlere som tilbyder digtalisering af gamle 8 og 16
mm film, kvaliteten er ok og det er prisen også.
--
Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Robert Piil

Den 18/09/2017 kl. 22.52 skrev Niels Riis Ebbesen:

> Der er nogle fotohandlere som tilbyder digtalisering af gamle 8 og 16 mm
> film, kvaliteten er ok og det er prisen også.

Jeg har et eksempel på en 16mm fra starten af 1940'erne jeg har fået
digitaliseret i Roskilde. Kan ikke huske navnet på virksomheden, men den
kan jeg finde frem, hvis det har interesse.

Jeg mener jeg gav omkring 1000,- for den her og 5-6 8mm ruller.

https://youtu.be/BCP1gZcHOEI

--
Robert Piil

Robert Piil

Her var de - jeg havde selv skrevet det i kommentarerne :-)

http://smalfilm.dk

--
Robert Piil

;o)-max-

Det er jo overkommeligt - problemet er at filmen allerede
for 40 år siden var sprød og ofte knækkede under en fremvisning.
Så den kan nok ikke bare køres igennem på auto -
Familiefilmen fra 40'erne ser jo bragende flot ud, fred og idyl
og småkager midt i en krigstid.

Men tak for forslagene ;)

Robert Piil

Den 21/09/2017 kl. 16.14 skrev ;o)-max-:

> [...]
> Så den kan nok ikke bare køres igennem på auto -
> Familiefilmen fra 40'erne ser jo bragende flot ud, fred og idyl

Jeg mener de havde priser på hjemmesiden for hvad det koster pr. knæk
etc. men det så er det jo svært at forudse udgiften. Mon ikke man kan få
dem til at give et nogenlunde fast tilbud. Det er bare med at komme
igang - filmens tilstand bliver garanteret ikke bedre ved at vente :-)

Jeg er vildt imponeret over kvaliteten på filmen. Det kom bag på mig.
Jeg tænker den måske er optaget af en professionel? Sammen med
16-mm-rullen lå en del 8mm-ruller, og de er ikke af samme kvalitet, men
dog fine. De ligger vist alle på samme (min) youtubekanal. 8mm-filmene
ved jeg hvem der har filmet. Det er en gave at have den slags minder,
som ellers ville være forsvundet som så meget andet.

Det er fra dengang familien var ved muffen. Adressen er Tårbæk Strandvej
(ned mod vandet). Der var min oldefars hus (han døde i 43 og huset blev
solgt) og det yngste barn på filmen er min far, der nu er 77 år. Huset
eksisterer ikke mere, det er blevet erstattet af et nyt.

Det er desværre gået noget tilbage for familien (uden man dog skal have
ondt af os). Min farfars to søstre, arvede pengene og levede begge godt
af dem til de var over 90. Min farfar overtog i stedet oldefars
kødgrossist forretning, som sammen med det meste af resten af kødbyen
blev udsat for den tids udgave af disruption og globalisering.

--
Robert Piil