Online frimærkekatalog

OleH...@gmail.com

Hej Alle

Min søn på 7 år er begyndt at samle på frimærker.

Så derfor vil jeg høre, om der på nettet et eller andet sted findes
et "online" frimærkekatalog, hvor man kan se, hvilke (danske)
frimærker der er udkommet. Det skal være med billeder, gerne i farver,
og det må godt være opdelt i årgange.

Jeg har prøvet at låne AFA's frimærkekatalog til ham på biblioteket,
men det er på for "højt" et niveau, med masser af tekst, priser, med
mere. Jeg forestiller mig noget mere simpelt.

Håber at i kan hjælpe ?

Mange hilsner fra
Ole

Mette

<OleH...@gmail.com> skrev i en meddelelse
Hej Alle

Hej Ole,

Velkommen til din søn som frimærkesamler :-)

Så vidt jeg ved er der ikke nogen online kataloger fra Danmark, men langt de
fleste officielle kataloger findes også på CD-rom. Det gælder også AFA.
Spørg efter det i din nærmeste frimærkehandel. Hvis det ikke er det
allernyeste, kan det normalt fås for en reduceret pris. Hvis der ikke er
nogen frimærkehandel i din by, så spørg eventuelt i boghandelen (det er der,
jeg har købt mit). Hvis alt andet glipper, er det muligt at købe det på
internettet., f.eks. her http://kortlink.dk/kortlink.php?id=3q4k

Det er ganske simpelt opbygget med rimeligt gode farvebilleder, og kun
ganske få tekster, der kun indeholder AFA-nummer, udgivelsesår og en kort
beskrivelse. Hvis din søn er så langt med læsningen at han kan læse
årstallene, vil det være ret nemt for ham at bruge. Ellers må du lære ham
det :-)

Disketten har billeder af danske, færøske, grønlandske, og Dansk Vestindien.
Held og lykke med hans samling :-)

mvh
Mette

Mette

"Mette" <inv...@invalid.com> skrev i en meddelelse

Ups! Jeg kom til at skrive et forkert link. Her er det rigtige
http://butik.danauktion.net/butik/
Klik på linket til Frimærketilbehør (nr. 3 fra oven)

mvh
Mette

OleH...@gmail.com

Hej Mette,

Jeg har lige fundet dette link, som var lidt i retning af det jeg
søgte.

http://www.hynding.dk/stamps.htm

Så kan knægten printe de forskellige årgange ud på farveprinteren, og
nemt se, hvilke mærker han mangler.

Mange hilsner fra
Ole

Michael Appel

<OleH...@gmail.com> skrev i en meddelelse
>Hej Alle

Hej selv :-)

Et spændende projekt er FrimIndeks, som kan ses her :

http://www.frimindeks.dk/

Jeg er ikke helt klar over hvem der står bag dette relativt nye projekt, men
jeg finder det ganske brugbart, og i hvert fald med perspektiv for videre
udvikling.

Se om ikke sønnen kan bruge det til noget.

mvh Michael

semikolon

On 3 Mar., 17:20, "Michael Appel" <ma_remo...@danstamps.dk> wrote:
> <OleHa...@gmail.com> skrev i en meddelelsenews:1172927881....@n33g2000cwc.googlegroups.com...

Jeg tror, at man skal være lidt forsigtig med ikke at give den
nystartede filatelist 'for mange oplysninger' så han måske dropper den
nyligt påbegyndte interesse.
Som 7 årig er det muligt at han gerne vil se alle danske frimærker,
men han bør ikke ulejliges med trykoplag, varianter, fejltryk og
lignende, da han næppe kan bruge disse oplysninger til andet end blive
forvirret på et højere niveau.
Hvis han selv har givet interesse for at ville se samtlige danske
frimærker, så ville jeg i dit sted give ham et farvekatalog over
danske frimærker (og ikke nødvendigvis AFAs, som er ret dyrt) eller
også ville jeg skaffe mig den gamle CD-ROM fra AFA med kataloget på,
så han kan sidde ved computeren og se nærmere på mærkerne.
Men iøvrigt var det måske en bedre start om han startede med
motivfrimærker - det er billigere, flottere og her kan han kombinere
sin frimærkeinteresse med andre interesser (f.eks. biler, dyr,
præsidenter o.l.)
Derudover ville det være en god ide at melde ham ind i en lokal
frimærkeklub, så han kan komme til at snakke (og ikke mindst bytte)
med jævnaldrende børn med samme dispositioner :-)
Dette blot være sagt som et velmenende råd fra en gammel filatelist,
som har set mange unge filatelister miste interessen fordi deres behov
ikke er blevet imødekommet på den rigtige måde :-)

Mette

"semikolon" <ad...@semikolon.dk> skrev i en meddelelse

Det er så sandt som det er sagt :-) Emnet har været oppe at vende mange
gange, både i Danmark og internationalt, men får i almindelighed fingeren
fra de etablerede samlere. Og vis mig den etablerede klub, der har en
afdeling for børn og unge! Måske er det en ide at foreslå ham at samle en
gruppe kammerater til en "klub-aften" hjemme på hans værelse, hvor de kan
snakke frimærker og bytte indbyrdes? Hvor mærkeligt det end lyder, er det
ikke alle børn der er interesseret i at gå til fodbold eller spejder. Men de
er gode til computer, og her kan de bruge den til noget "andet", f.eks. at
se på frimærkebilleder. Men det kræver jo også et minimum af engagement fra
forældrenes side med at vise ungerne hvordan f.eks. AFA-kataloget virker.

Mit eget fokus er et forsøg på at "indfange" unge i 16-17 års alderen til
frimærkehobbyen, for hvis der ikke gøres noget, vil vores hobby være død
inden for 25-30 år, når den ældre generation er væk. Et af problemerne hvor
jeg bor var, at de kunne ikke få stillet et lokale til rådighed i
boligforeningen (og slet ikke af kommunen), så jeg har tilbudt ungerne at
komme her i min stue sådan cirka en gang om måneden, og det går fint.
Tilslutningen har været god, og der kommer generelt en flok i alderen fra
til 7-8 år og op til ca. 18. De opfører sig pænt, og rydder op efter sig
inden de går hjem efter et par glade timer :-) Jeg er igang med at finde en
anden og mere langtidsholdsbar løsning til dem, når jeg om nogle år ikke
længere kan holde til spektaklet ;-)

mvh
Mette

gkfin...@gmail.com

Du i nogen form for økonomiske vanskeligheder? Har du brug for et lån til at rydde din gæld? Vil du øge din økonomi? Du er en virksomhed person, der ønsker at udvide hans / hendes selskab. Du er hermed bedes kontakte rigtig helt, tillid og effektive långivende selskab kredit lån. Jeg lærte både enkeltpersoner og regeringen for vores høje effektivitet.

Tjenester omfatter:
* Personlige lån (Secure og usikrede)
* Business lån (Secure og usikrede)
* Home Improvement
* Inventor Lån
* Auto Lån
etc. ..

Venligst komme tilbage til os, hvis du er interesseret, gennem gkfin...@gmail.com

Hilsen,
Demetrios
gkfin...@gmail.com

ivank...@gmail.com

Hej Ole
Jeg kan se at det er en gammel tråd, men hvis du ikke har fundet dette online katalog endnu er her linket: https://www.stampworld.com/da/
Dette er Verdens største katalog og ganske gratis at bruge.
MVH
Ivan

Allan Sawicki