Thomas Høiland var en af landets mest anerkendte frimærkehandlere og auktionariusser.

Jet

Politiken

Sektioner Søg Dit Politiken Mere

magasinet
Auktionariussen, frimærkesamlingen og den sjællandske hashring
Feature
Auktionariussen, frimærkesamlingen og den sjællandske hashring

Thomas Høiland var en af landets mest anerkendte frimærkehandlere og auktionariusser. Han solgte verdens dyreste frimærker og var leder i auktionshuset Bruun Rasmussen. I januar blev han dømt for hvidvaskning af en hashbagmands narkomillioner og for et ejendommeligt afpresningsforsøg mod Bruun Rasmussens direktør i en af de største skandalesager, den danske auktionsbranche har set. Sagen involverer ikke bare Thomas Høiland, men er også historien om den mystiske Knud, 9 tons hash og en frimærkesamling, der måske aldrig har eksisteret.
Sandra Brovall
Sandra Brovall Journalist

De 28 flyttekasser raslede, når plastiklågene indeni stødte mod hinanden. Det var netop derfor, nogen havde lagt de hullede låg fra Ikea i bunden af kasserne. Så plastikken ville give en lidt tilforladelig lyd, og man ikke ville ane uråd om de vakuumpakkede blokke af hash, der lå nede i lågene med et par bløde puder oven på.

Den gule flyttebil, som var kørt gennem natten fra Málaga, havde fået besked om at standse i et industriområde uden for Ringsted for at aflevere fragten. Foran en autolakerer på Jættevej ville to mænd samle kasserne op tidligt om morgenen tirsdag 4. oktober 2011. De seneste fem måneder havde Københavns Politi aflyttet og fulgt den sjællandske hashring og dens bevægelser. Selv om mændene tog deres forbehold, når de snakkede i telefon om kommende leverancer fra Spanien, var politiet ikke i tvivl om, hvad mændene mente, når de talte om 'kopitasker'.

Fra en bil tæt på autolakereren så politiet den gule flyttevogn køre ind på Jættevej, hvor den ene mand begyndte at flytte de 28 kasser fra flyttebilen over i sin varevogn. Da han havde flyttet omkring halvdelen, turde politiet ikke vente længere. De omringede mændene og anholdt dem midt i aflæsningen. Da politiet åbnede kasserne og fandt ud af, at der var 523 kilo hash nede i plastiklågene, blev de euforiske.
Blå bog
Thomas Høiland

Startede med at samle frimærker som 8-årig i en filatelistklub på Amager.

Uddannet værktøjsmager i 1978.

Fra 1979 havde han to frimærkebutikker i København, indtil han i 1991 startede Thomas Høiland Auktioner med speciale i frimærker og mønter.

Har desuden tjent sine penge på at eje ejendomme i selskabet T.H. Holding samt valutaspekulation.

Solgte i 2011 sit firma til Bruun Rasmussen Kunstauktioner og blev samtidig leder af deres frimærke- og møntafdeling.

Arbejdede indtil for kort tid siden med at opbygge en frimærkeafdeling i Auktionshuset.com i Hørsholm. Han venter på at komme ind at afsone sin straf på 1 år og 9 måneder.

Aktionen ved autolakereren i Ringsted var blot den første af politiets razziaer mod den sjællandske hashring den dag. På en øde beliggende rasteplads 4 kilometer sydpå ud ad Næstvedvej holdt en mand med kodenavnet 'Boogiemand' ind. Han parkerede sin sorte Audi og gav sig til at vente med udsigt til landsbyen Høms åbne marker. Da endnu en mand standsede på rastepladsen kort efter, steg 'Boogiemand' ud af bilen og begyndte at læsse flyttekasser over i den anden mands bil. I kasserne var der 74 kilo hash. 'Boogiemand' var hashringens bagmand, en udenlandsdansker ved navn Peter Stig Hansen.

Klokken var tæt på 10 om morgenen, og før dagen var omme, havde politiet ikke bare anholdt bagmanden, men også 9 andre mænd og en kvinde, beslaglagt næsten 1 ton hash, våben og over 2 millioner kroner i kontanter. På det tidspunkt vidste Thomas Høiland intet om, at hans gode ven Peter Stig Hansen var blevet lagt i håndjern på en rasteplads uden for Ringsted.

Thomas Høiland var i oktober 2011 en af landets driftigste frimærkehandlere og auktionariusser. To gange havde han solgt verdens dyreste mærke, og han, der var opvokset på Amager og uddannet værktøjsmager, boede nu i en villalejlighed i Klampenborg med tilnavnet 'lille Christiansholm slot'. I weekenderne kørte han til sit slot i Sverige med opvarmet swimmingpool, tennisbane og en Rolls-Royce i guld, som han stolt viste frem i TV 2-programmet 'Liebhaverne'. På slottet elskede han at holde store fester med god vin for venner og forretningsforbindelser, der inkluderede både en borgmester, en tidligere vicepolitidirektør og helst masser af godt kvindeligt selskab. Ved siden af auktionshuset tjente han millioner på ejendomshandel og valutaspekulation.

I starten af 2011 havde han afhændet sit auktionshus til Bruun Rasmussen Kunstauktioner i Bredgade. Nu var den 53-årige frimærkehandler ansat som leder af frimærke- og møntafdelingen i det prestigiøse auktionshus, hvor han også som auktionarius sikrede de højeste hammerslag på husets auktioner. Han havde netop fejret sit 30-års jubilæum i frimærkebranchen, og i løbet af det næste stykke tid kom han til at femdoble sin afdelings omsætning. Hvis Thomas Høiland så på sit eget liv i oktober 2011, kunne tilværelsen ikke være bedre.

Lige nu står jeg midt i mit livs deroute, mit liv står på pause, og jeg aner ikke, hvad der kommer til at ske

Thomas Høiland

Men siden begyndte den tilværelse at falde fra hinanden. Og han endte som hovedperson i en sag om hvidvaskning af 3,1 million kroner for hashbagmanden Peter Stig Hansen. I januar i år blev han i landsretten ikke bare dømt for særdeles grov hvidvaskning, men også for et ejendommeligt forsøg på anonymt at afpresse sin chef i Bruun Rasmussen, den daværende administrerende direktør Claus Poulsen.

Bruun Rasmussens ledelse kendte længe til politiets hvidvaskningssag mod deres frimærkedirektør, men selv efter at de blev klar over, at Thomas Høiland stod bag afpresningen af auktionshusets administrerende direktør, fik han lov til at fortsætte i firmaet, som om intet var hændt. Først umiddelbart inden han blev dømt i byretten i 2013, forlod frimærkedirektøren auktionshuset. I dag venter den 56-årige Thomas Høiland på at afsone landsrettens dom på 1 år og 9 måneder.

I marts i år ringede Thomas Høiland til Politiken. Han havde hørt fra en ven i filatelistmiljøet, at der var en journalist, der talte med hans venner og bekendte og stillede spørgsmål om sagen og hans rolle i det, som kan betegnes som en af de største skandaler i den danske auktionsbranche i nyere tid. I telefonen præsenterede han sig og kom så med et tilbud. Hvis jeg ville mødes med ham, ville han til gengæld >>ærligt og åbenhjertigt<< fortælle sin version af >>den største katastrofe<< i hans liv. Han havde solgt sin villalejlighed i Klampenborg og slottet i Sverige og boede i sin kærestes sommerhus. På vej til bindingsværkshuset i hans Mercedes kørte vi gennem en bladløs og brun midtsjællandsk skov.

Historien om Knud

Det første møde mellem Peter Stig Hansen og Thomas Høiland var præget af tilfældigheder. Det er i hvert fald sådan, Thomas Høiland selv gengiver historien om, hvordan han fik forbindelse til manden, der senere ledte politiet på sporet af ham i en omfattende efterforskning af hashindsmugling, hvidvaskning og afpresning. I centrum af hans version står en frimærke- og møntsamling, som andre tvivler på, nogensinde har eksisteret. Det her er hans beskrivelse af det første møde, og hvad der skete det efterfølgende år.

Sommeren 2010 havde Thomas Høiland, som på det tidspunkt havde sit eget auktionshus, spist middag på Skovshoved Hotel på Strandvejen i Nordsjælland. Bagefter faldt han tilfældigt i snak med Peter Stig Hansen, en dengang 39-årig mand klædt i et >>nydeligt jakkesæt, hverken tatoveret eller rockerlignende<<, der spillede billard i hotellets krostue. De snakkede hyggeligt sammen, og Thomas Høiland fortalte om sit auktionshus. Det var her, Peter Stig Hansen første gang nævnte sin kæreste Lones frimærke- og møntsamling, siger Thomas Høiland i dag.

Mødet udviklede sig til et venskab mellem Peter Stig Hansen og Thomas Høiland. De gik til middage sammen, og Peter Stig Hansen fik lov til at låne Høilands Maserati. Allerede i august, samme sommer som de mødtes første gang, dukkede Peter Stig Hansen og den 7 år yngre Lone ifølge Thomas Høiland op i hans auktionshus på Lygten i Københavns Nordvestkvarter med samlingen i 4-5 flyttekasser.

Til politiet fortalte Lone senere en næsten eventyrlig historie om, hvor denne frimærke- og møntsamling kom fra. Under første afhøring påstod hun, at hun selv havde samlet på frimærker, siden hun var 18. Men historien ændrede sig, da det var umuligt for den dengang 33-årige kvinde at beskrive et eneste af samlingens mærker. Hun fortalte nu i stedet politiet historien om Knud - en sød ældre mand, hun skulle have mødt i 1990'erne, da hun gik i 10. klasse og holdt af at drikke varm kakao på værtshuset Promenaden i Roskilde. Knud og den unge Lone talte godt sammen, og da han ikke havde nogen pårørende, gav den ældre mand på et tidspunkt hende sin sjældne samling af frimærker og mønter.

Knuds efternavn kendte hun desværre ikke. Og da hun ville have Thomas Høiland til at sælge samlingen i august 2010, så hun kunne købe et hus for pengene, havde de desværre for længst mistet kontakten.
Vaskemaskinen

Thomas Høiland har siden i retten forklaret, at han kun fik at vide, at samlingen var et arvestykke. Kasserne bar de med hjælp fra en af hans medarbejdere op på kontoret, og Thomas Høiland var selv med til at gennemgå samlingen. Den var efter hans opfattelse samlet af én kender gennem et helt liv. Mønterne kom først ind uger efter. Thomas Høiland gik med til at give Lone 1,5 millioner i forskud, inden samlingen var solgt. De blev enige om, at han ikke skulle have de normale 25 procent i provision.

En betroet vurderingsekspert og mangeårig ven skulle foretage opdelingen og mærkningen af frimærkerne. Men da han blev alvorligt syg og senere døde, nåede frimærkerne ikke at komme med på den sidst afholdte auktion hos Thomas Høiland Auktioner. I stedet blev frimærkerne i januar 2011 solgt uden om auktion til en af Høilands tidligere medarbejdere som et 'restlager' for 1,6 millioner kroner uden at skrive, hvor frimærkerne stammede fra eller beskrive den værdifulde samlings historik. Møntsamlingen blev ifølge Høiland solgt for 406.550 kroner på auktion i november 2010, og pengene blev ligesom forskuddet på 1,5 millioner overført til Lones konti.

Kort efter at han overførte millionforskuddet til Lone, stod Thomas Høiland akut og manglede penge til en istandsættelse af ejendommen i Nordvest. Han har senere i retten beskrevet, hvordan hans økonomi og likviditet var meget stram på det tidspunkt, og at han ikke kunne låne flere penge af banken. Efter finanskrisen havde auktionshuset leveret millionunderskud, afskediget medarbejdere og et forsøg på også at sælge kunst, smykker, vin og våben var mislykkedes. Men Thomas Høiland vidste, at han ville få nogle penge ind i det nye år, da han havde solgt sit auktionshus til Bruun Rasmussen.

I november 2010 bad han derfor sin nye ven Peter Stig Hansen om et lån på 1,2 millioner kroner. Og Peter Stig Hansen gav ham ikke bare lånet uden renter. Pengene fik han umiddelbart efter i flere omgange i bundter à 100.000 kroner i kontanter, som Peter Stig Hansen havde med i sin inderlomme, og som ifølge ham stammede fra salg af timesharelejligheder. Thomas Høiland var selv vant til at håndtere mange kontanter i auktionsbranchen, og derfor stillede han ikke spørgsmål ved at låne så stort et beløb i rede penge af sin ven.

Det er almindelig snak i miljøet, at moralen blev sænket nogle grader, da Thomas kom ind

Leif Ørndorf, mangeårig filatelist

Selv om han havde lånt pengene af Peter Stig Hansen, satte Thomas Høiland i flere omgange tilbagebetalingerne af lånet ind på Lones konti med anmærkninger på overførslerne, der ifølge politiet skulle få det til at se ud, som om de stammede fra auktionssalg. Pengene brugte hun kort efter på en landejendom uden for Ringsted, hvor Peter Stig Hansens senere opbevarede indsmuglet hash, våben og millioner af penge fra hashsalg i kontanter i et pengeskab.

Men politiet troede ikke på Lones historie om den gamle mand Knud, der forærede sin kostbare samling til en tilfældig ung pige på et værtshus. Den værdifulde samling, som ingen i filatelistmiljøet havde hørt om, troede politiet heller ikke på havde eksisteret. Knud kunne de ikke finde. Thomas Høiland udnyttede i stedet sit auktionshus og sin position ved at lade som om, at nogle mærker og mønter, han solgte, var Lones.

Politiet forkastede også Thomas Høilands forklaring om at have været i god tro, da han modtog et lån på 1,2 millioner i kontanter af sit nye bekendtskab Peter Stig Hansen. Politiet mente, at det hele var en nøje udtænkt løgnehistorie. Løgnen skulle dække over, at først de 1,5 millioner kroner, dernæst de 406.550 kroner og til sidst de 1,2 millioner kroner - i alt 3,1 million kroner - som Høiland overførte til Lone i mindre portioner, i virkeligheden var Peter Stig Hansens narkomillioner, som han havde tjent på at indsmugle 9 tons hash.

Gennem Thomas Høiland og hans auktionshus blev de sorte penge vasket hvide og gjorde det muligt for Peter Stig Hansen og hans kæreste Lone at bruge narkopengene. Meget kunne tyde på, de havde lavet den perfekte vaskemaskine.
Købmand eller fusker?

Da Thomas Høiland besluttede sig for at sætte sit skånske slot til salg, valgte han ikke en helt almindelig ejendomsmægler. Det 690 kvadratmeter svenske 'hyggested' blev i stedet vist frem i TV 2-programmet 'Liebhaverne' i efteråret 2010.

I programmet fremviste Thomas Høiland stolt slottet med dets 27 grader varme indendørspool med vippe, den omfangsrige hestestald og tennisbanen med grus i baghaven. Stuerne en suite var fyldt med ægte tæpper, naturalistisk kunst i tunge guldrammer og antikke møbler. Iført højrøde slacks og polotrøje tegnede Thomas Høiland et portræt af sig selv som levemand og succesrig auktionarius for hundredtusindvis af seere.
Tidslinje 2010-2015

4. november 2010-24. marts 2011

Thomas Høiland overfører 3,1 millioner kroner til hashsmugleren Peter Stig Hansens kæreste.

1. januar 2011

Bruun Rasmussen overtager alle aktiviteter i Høilands auktionshus. Høiland starter som leder af frimærke- og møntafdelingen i Bruun Rasmussen.

4. oktober 2011

Politiet slår til mod en hashring og anholder bagmanden Peter Stig Hansen og hans kæreste. Han får senere 10 års fængsel for indsmugling af 9 tons hash.

12. oktober 2011

Politiet kontakter Thomas Høiland for at ransage hans anneks i Klampenborg, som Peter Stig Hansen har lejet.

23. april 2012

Thomas Høiland anholdt og sigtet for hvidvask - desuden skyldnersvig, bedrageri og hæleri.

Foråret 2012

Høiland fortæller Bruun Rasmussen, at han er sigtet i sagen. Han får lov til at fortsætte i sit job som hidtil.

22.-23. oktober 2012

Thomas Høiland afsender to anonyme sms-beskeder til administrerende direktør i Bruun Rasmussen, Claus Poulsen, hvor han truer med at lække sagen til pressen, hvis han ikke får 50.000 kroner.

Oktober 2012

Høiland fortæller Bruun Rasmussen, at han står bag beskederne. Han får lov til at fortsætte sit job som hidtil.

Efterår 2013

Mens retssagen kører i byretten, og to uger inden selve dommen falder her, siger Høiland efter aftale med Bruun Rasmussen sit job op. ´

2. oktober 2013

Byretten dømmer Thomas Høiland for hvidvaskning af 1,2 millioner, men frifinder ham til gengæld for hvidvask i forbindelse med en frimærkesamling, da det ikke er tilstrækkeligt bevist, at samlingen stammer fra en forbrydelse. Høiland frifindes for afpresning af Claus Poulsen, da anklagemyndigheden ikke har bevist, at formålet var at tjene penge. Han dømmes også for tre andre forhold: 1) Forsøg på skyldnersvig ved at modtage værktøj fra et konkursramt firma og gemme det fra konkursboet. 2) Forsøg på bedrageri ved at aftale med det konkursramte firma at foregive, at han havde betalt en regning, så konkursboet ikke fik pengene. 3) Hæleri ved at foregive, at han havde købt jagtvåben af en ven, så han kunne unddrage dem fra kreditorer.

Høiland får 8 måneder for hvidvask, hæleri, skyldnersvig og bedrageri.

Bruun Rasmussen udsender en pressemeddelelse om Høilands opsigelse.

22. januar 2015

Østre Landsret dømmer Thomas Høiland for hvidvask af 3,1 millioner kroner og for forsøg på at afpresse auktionshuset Bruun Rasmussen. Dommen er 1 år og 9 måneders fængsel.

Ved garagen med plads til tre biler standsede han slotsfremvisningen ved en bil i guld.

I slutningen af programmet gik de ind i slottets herreværelse for at diskutere, om han ville kunne få 30 millioner for slottet, sådan som han ønskede.

Den sommer var portrættet af den succesrige levemand endnu intakt. Thomas Høiland var manden, der bragte glamour, pressedækning, politikorteger og royal glans til filatelistmiljøet. En branche, som tidligere mest var præget af gråhårede mænd med lup og støvede gamle frimærkesamlinger.

Da Thomas Høiland i 1991 startede sit eget auktionshus, var han den første, som fandt på at flytte frimærkeauktioner ind i de traditionsrige renæssanceomgivelser på Børsen midt i København. Til auktionerne optrådte han selv som auktionarius, der charmerende og vidende fortalte om mærkernes blækannulleringer, jumborande, deres stumme stempler og historik. Han begejstrede både købere og sælgere. Man var sikker på, at med ham som auktionarius indkasserede mærkerne de højeste hammerslag.

Efter auktionerne var de mest betydningsfulde filatelister og møntsamlere inviteret til hans stort anlagte børsfester, der snart fik legendarisk status. Invitationerne ankom i konvolutter med flotte Børsen-frimærker, og til festerne var han den glade giver, som bød på dyr vin og middag til de flere hundrede gæster. Der er en almen opfattelse i filatelistmiljøet, at Thomas Høiland var en medvirkende faktor til filateliens positive udvikling i Danmark i 90'erne og 00'erne. Hans karismatiske personlighed gav ham et stort og værdifuldt netværk af både de største nationale og internationale frimærkesamlere. To gange stod han ligefrem for at sælge verdens dyreste mærke - begivenheder, han dygtigt fik lavet til store medieevents med omfattende pressedækning.

Selv efter et par år med millionunderskud i auktionshuset efter finanskrisen lykkedes det ham i løbet af 2010 at forhandle en god aftale med landets ældste og mest prestigiøse auktionshus Bruun Rasmussen om at sælge sit auktionshus til dem. Og han kom for alvor ind i de allerfineste kredse, da han samtidig blev leder af auktionshusets frimærke- og møntafdeling i starten af 2011.

Men de mange positive beskrivelser af den entreprenante købmand og iværksætter bliver suppleret af lige så mange negative udsagn om en mand med tendens til pengegriskhed, der gik til den yderste grænse af reglerne og nogle gange over den for at vride den sidste krone ud af enhver handel. De to versioner af Thomas Høiland kommer ofte fra de samme personer.

For eksempel oplevede flere, at der blev manipuleret med buddene på Thomas Høiland Auktioner. Flere købere holdt op med at indsende skriftlige bud, fordi de mærker, man havde budt på, altid nåede op i den maksimale pris, man havde sendt ind - nogle gange ved at Høiland fik sine medarbejdere til at byde prisen kunstigt op.

Frimærkehandler Jørn Jensen, som ejer Odder Frimærkehandel, holdt helt op med at handle med Thomas Høiland.

En af Høilands mangeårige medarbejdere oplevede, hvordan et mærke kunne blive sendt til undersøgelse hos en ekspert, men hvis det kom tilbage med negative bemærkninger, der havde betydning for prisen, blev der set bort fra dem. Anmærkningerne optrådte ikke ved auktion.

Han valgte til sidst at sige op for at undgå at få sit navne og rygte >>besudlet<<.

Frimærkehandlerens ry havde i filatelistkredse længe var blakket. Men ingen havde næppe forudset, hvad der skete i efteråret 2011. Måske mindst af alle Thomas Høiland.

Det kom som et chok, da politiet pludselig stod ved hans dør 12. oktober 2011.
Høiland og Bruun Rasmussen

Thomas Høiland var netop kørt fra sit kontor hos Bruun Rasmussen i Bredgade den dag. Det var lidt over en uge, efter at Peter Stig Hansen og resten af narkoringen blev anholdt ved Ringsted. Nu ringede politiet og fortalte, at de stod ved Høilands hvidkalkede villalejlighed i Klampenborg og gjorde klar til at ransage et anneks, som Peter Stig Hansen lejede af ham. Thomas Høiland aflyste et møde og kørte i stedet hjem, hvor han fandt sin baghave fuld af politi.

Da politiet spurgte Thomas Høiland, om han havde lavet forretninger med Peter Stig Hansen eller hans kæreste Lone, afviste han det først flere gange. Senere fortalte han sin historie om samlingen, han havde solgt for Lone, og lånet på 1,2 millioner fra Peter Stig Hansen. Annekset fremstod ubeboet og tomt ud over en seng, en sofa og to fjernsyn. Men i deres efterforskning var politiet allerede stødt på flere forbindelser mellem de to herrer. Blandt andet en række store pengeoverførsler fra Thomas Høiland til Peter Stig Hansens kæreste Lone.

I april 2012 anholdt og sigtede politiet Thomas Høiland for at hvidvaske 3,1 million af Peter Stig Hansens narkopenge, som Lone købte en landejendom for. Kort efter valgte han at orientere Bruun Rasmussen, herunder sin chef, administrerende direktør Claus Poulsen, om sagen. Høiland fortsatte dog uanfægtet som leder af frimærke- og møntsamlingen. Han blev hverken suspenderet eller fyret, selv om Bruun Rasmussen kendte til sigtelsen for hvidvaskning af millioner i forbindelse med misbrug af hans rolle som auktionarius og auktionshusejer.

Thomas Høiland fortsatte med at have ansvar for køb og salg af mønter og frimærker med kontakt til kunder som lovmæssig ansvarlig auktionsleder og som auktionarius på podiet på Bruun Rasmussen. På auktionshuset fortsatte hammerslag med at falde, som de plejede det næste halve år. Men så en morgen fik Claus Poulsen en meget mystisk sms.
Beskederne fra 'X'

Beskeden var kort og fra en anonym afsender:

Allerede tidligt næste morgen tikkede endnu en sms fra samme ukendte afsender ind på den 68-årige direktørs telefon. Denne gang underskrev afsenderen sig 'X' og skrev i et sprog, der var halvt forretningsmand, halvt gangster.

Et sted på Sjælland smed Thomas Høiland et nyindkøbt simkort og en mobiltelefon i vandet, fortalte han senere i retten. Den 68-årige direktør Claus Poulsen tog beskedens indhold så alvorligt og pålydende, at han straks kontaktede Københavns Politi. Den morgen, efter han havde modtaget besked nummer to, afhørte politiet Claus Poulsen og begyndte at efterforske sagen. Men de behøvede ikke grave særligt dybt for at finde 'X'. Morgenen efter at den sidste besked var blevet afsendt, kontaktede Thomas Høiland både sin advokat og Claus Poulsen. Over for dem indrømmede han, at det var ham, som havde sendt beskederne fra en mobiltelefon og et taletidskort indkøbt specielt til lejligheden.

Jeg er bekendt med, at en af dine folk er sigtet for narkohæleri. Jeg tror, jeg kan få ham fra forsiden. Vil du og Thomas Høiland betale for dette, send mig sms inden kl. 9 i morgen

Afsenderen 'X' i en afpressende besked til Bruun Rasmussens direktør

Alligevel lod Bruun Rasmussen igen Thomas Høiland fortsætte i sit job som leder af husets frimærke- og møntafdeling - hans ansvarsområder var fuldstændig de samme som før de anonyme beskeder fra 'X'. Han var lovmæssig ansvarlig auktionsleder ved auktionerne, ligesom han svingede hammeren som auktionarius. Fire måneder efter beskederne udtalte Thomas Høiland sig endda som ekspert med titel af Bruun Rasmussens frimærkedirektør til en artikel i Børsen.

I byretten et år senere, hvor Thomas Høiland nu var tiltalt for både hvidvaskning og afpresning, fortalte han, at han var stresset og søvnløs på grund af sagen, og at det var grunden til, at han havde sendt beskederne.

I byretten forklarede Claus Poulsen, at de to havde haft >>et glimrende forhold<<. Da Thomas Høiland havde fortalt ham om politiets sigtelse i foråret 2012, havde Claus Poulsen meddelt Høiland, at >>de måtte se, hvad der skete, og så tage stilling<<. Han kunne ikke forklare formålet med, at Thomas Høiland siden sendte ham afpresningsbeskederne. Claus Poulsen valgte tilsyneladende at bære over med en handling, der i andre virksomheder normalt ville medføre en fyring.
Bruun Rasmussen: En fejl

I dag er Claus Poulsen ikke længere administrerende direktør i Bruun Rasmussen. Han siger, at han blev bedt af auktionshuset om at fratræde sin stilling i sommeren 2013 - et år inden han gik på pension. Han siger, at han aldrig fik at vide, hvorfor han skulle fratræde sin stilling før tid. Det er derfor Bruun Rasmussens administrerende direktør siden sommeren 2013, Jakob Dupont, der forholder sig til sagen om Thomas Høiland.

Hvorfor lod Bruun Rasmussen Thomas Høiland fortsætte som hidtil, mens politiet efterforskede ham i en sag om hvidvask? En sag, hvor han netop var sigtet for at have misbrugt sin rolle som auktionarius og frimærkekender? Først vil Jakob Dupont gerne medvirke i et telefoninterview. Men da han ser spørgsmålene på skrift inden interviewet, vil han kun svare på mail.

Det er uhyre skadeligt. Det giver ingen mening, at de fortsat har ham ansat i den stilling, efter at de kender til sagen om hvidvask. Det er hele auktionshusets troværdighed og ry, de har sat på spil her

Sarah Thornton, forfatter

På spørgsmålet om, hvorfor aukttionshuset valgte at have Thomas Høiland ansat et år efter truslerne mod Claus Poulsen, henviser han til den daværende direktørs forklaring om, at han troede >>truslen blev fremsat på skrømt eller i fuldskab, og at der således, hvor mærkelig situationen end var, ikke var nogen realitet i dem, når det kom til stykket<<, skriver Jakob Dupont.

Tidligere administrerende direktør Claus Poulsen, siger, at beslutningen om at lade Thomas Høiland fortsætte, både efter at de kendte til sigtelsen og afpresningen, var en, han tog sammen med bestyrelsen og formand og ejer Jesper Bruun Rasmussen.

Havde Thomas Høiland en klemme på dig, der gjorde, at han ikke blev fyret umiddelbart?

Jakob Dupont bekræfter, at bestyrelsen kendte til sigtelsen og afpresningen, og at sagen blev diskuteret i bestyrelsen.

Også Jakob Dupont afviser, at han kender til en klemme på Claus Poulsen eller andre fra Bruun Rasmussen, der gjorde, at Thomas Høiland ikke blev suspenderet eller fyret umiddelbart. Han understreger, at han selv ville have handlet anderledes end den daværende ledelse.

Jakob Dupont lader det være op til andre at svare på, om sagen og auktionshusets håndtering af den har skadet Bruun Rasmussens troværdighed. Det er der ingen tvivl om, at den har, siger Sarah Thornton. Hun er forfatter til bogen 'Seven Days in The Art World', og har i mange år skrevet undersøgende journalistik om auktionsbranchen for magasinet The Economist.

Hun har meget svært ved at se, at internationale auktionshuse, som man kan sammenligne med Bruun Rasmussen såsom Christie's og Sotheby's, ville reagere sådan.

Det var først, kort før byretten afsagde sin dom 2. oktober 2013, at Thomas Høiland selv opsagde sin stilling som frimærke- og møntdirektør hus Bruun Rasmussen. Da byretten læste dommen op, var Thomas Høiland ikke til stede. Men kort efter kunne både han og resten af Danmark læse den opsigtsvækkende sags afgørelse på netaviserne.

Thomas Høiland fik dengang en straf på 8 måneders fængsel for at have vasket 1,2 millioner af Peter Stig Hansens hashindtægter hvide. Efter dommen undsagde Bruun Rasmussen for første gang sin nu tidligere frimærkedirektør.

Landsrettens endelige dom

I januar i år fældede Østre Landsret en langt hårdere dom end byretten på baggrund af nye beviser og vidneforklaringer. Landsretten troede hverken på historien om det kontante lån eller på fortællingen om frimærkesamlingen, der stammede fra en sød ældre mand ved navn 'Knud'.

Kilder

Alle oplysninger og detaljer i artiklen bygger på research.

Den er skrevet på baggrund af interview med politiets efterforskere, Thomas Høiland, Peter Stig Hansen, anklageren i byretten, anklageren i landsretten, filatelister og bekendte i filatelistmiljøet, der kender Høiland, tidligere Høiland-medarbejdere samt administrerende direktør i Bruun Rasmussen Jakob Dupont og tidligere administrerende direktør Claus Poulsen.

Desuden på artikler om retssagerne i BT, Ekstra Bladet og Ritzau samt fødselsdagsportrætter og andre artikler om Høiland i Børsen, Berlingske og på filatelisten.dk. Desuden TV 2-programmet 'Liebhaverne'.

Politiken har haft adgang til domsbøger i by- og landsret, hvor detaljer såsom ordlyden i sms'erne er citeret fra.

Peter Stig Hansens kæreste hedder ikke Lone. Da hendes straf er under 4 år, og hun ikke er en person med gyldne kæder, har vi ændret hendes navn. Hendes rigtige navn er Politiken bekendt.

Lånet og frimærke- og møntsamlingen var i stedet en vidtrækkende løgnehistorie, vurderede retten. De 3,1 millioner kroner kom fra Peter Stig Hansen og hans ulovligt tjente narkopenge. Igennem Høiland og hans auktionshus blev pengene vasket hvide, når han overførte dem til Lone.

Især lagde retten vægt på det utroværdige i, at Høiland overførte et forskud for samlingen på 1,5 millioner - endda uden provision - på et tidspunkt, hvor han sagde, han var i akut pengenød, ligesom at den opsigtsvækkende samling blev solgt helt uden for auktionshusets regi, uden at man nævnte dens historik, eller at nogen i filatelistmiljøet havde hørt om en sådan samling. Flere af mønterne fra den møntsamling, Høiland påstod, at han solgte på auktion i 2010 for Lone, var allerede i 2002 blevet solgt via Thomas Høiland Auktioner til en norsk samler.

De anonyme beskeder til Claus Poulsen var et af de sidste punkter i landsrettens afgørelse inden strafudmålingen. Og landsretten troede heller ikke på forklaringen om, at Thomas Høiland kun havde sendt beskederne som et råb om hjælp uden nogen hensigt om at afpresse. Retten kunne ikke forstå beskederne på anden måde, end at Høiland afpressede Claus Poulsen for at få penge ud af det, sådan som han ordret bad om i beskederne. De lagde vægt på, at Claus Poulsen havde taget truslen alvorligt og straks havde ringet til politiet.

Landsretten mente, at det var en skærpende omstændighed, at hvidvaskningen var begået af flere mennesker sammen, at den var nøje planlagt, og at der var tale om et tilfælde af særlig grov hvidvaskning af millionvis af narkopenge. Derfor fik både Høiland og Lone lange straffe. Lone fik 1,5 år, mens Thomas Høilands straf blev skærpet: 1 år og 9 måneders fængsel.
Venter på fængsel

I dag venter Thomas Høiland på at få at vide, hvornår og hvor han skal afsone sin straf. Han har solgt både sin villalejlighed i Klampenborg og sit svenske slot og bor nu i kærestens stråtækte sommerhus midt i en skov meget langt væk fra både Klampenborg og Bredgade.

Han smider en trækævle på brændeovnen i sommerhusets pejsestue, hvor væggene er dækket af en blanding af udstoppede trofæer og kæmpestore guldrammer med naturalistiske oliemalerier. Det ligner malerierne, man kunne se i programmet 'Liebhaverne'. Men Thomas Høiland er mere afdæmpet, end da han fortalte seerne om sin Rolls-Royce i guld.

Han forstår stadig ikke, hvorfor landsretten ikke troede på, at han handlede i god tro omkring det lån og den samling, han stadig insisterer på eksisterede. Han er også uforstående over for, at landsretten ikke troede på, at hans anonyme truende beskeder blot var et misforstået råb om hjælp i en svær tid. Han afviser at have løjet om noget som helst.

Billedet af ham som en person, der i mange år har snydt, der hvor der kunne snydes, allerede inden han blev dømt i denne sag, afviser han også.

Selv om han er helt uforstående over for landsrettens dom, kan han ikke anke sagen. Lige nu tænker han mest på at komme hurtigst muligt ind at afsone sin straf.

Publiceret 25. april 2015.
Dit Politiken

Her ville du finde anbefalede artikler, hvis du havde en profil.
- så giver vi dig fri adgang til alle artikler på politiken.dk i en måned
Allerede oprettet eller abonnent? Log ind
Din strøm
Din strøm er anbefalinger baseret på dine interesser og bliver mere nøjagtig jo mere du læser.
Det store altanlotteri: Tredje til højre får ja, mens tredje til venstre får nej
Analyse: Fuld fart mod målstregen eller muren - har Grækenland opgivet at undgå fallit?
Konge i sit eget liv
Forfatter gider ikke mere pis: Det er tid til at sige fra
Vores kvindeopfattelse sidder fast i 1800-tallet
Hul i statskassen kan let undgås
Liberal Alliance er tvangens parti
Dyrt og stort FCK-nederlag giver midtjyder mulighed for at lave en 'Bayern'
I Nepal tør de stadig ikke gå indenfor efter skælvet
Magasinet
Portrætter
Foto: Jens Dresling
Konge i sit eget liv
En gang foragtet, fordi han gik i spraglet tøj, talte frankofilt dansk, og havde en stålsat vilje til ikke at assimilere sig. Siden blev han elsket for nøjagtig det samme. Forleden blev prins Henrik så hundesyg til sin kones fødselsdag. Blot for at genopstå i Venedig.
Sket i ugen
Foto: Roald Als
Mareridt Nostrum
Ole Rasmussen ser tilbage på en uge, hvor sikkerhed til søs var det altdominerende punkt på dagsordnen, hvor de konservatives stædige rejse mod bunden så at sige nåede nye højder, og hvor en vis prinsgemals genopstandelse vakte en del furore.
Essays
Foto: Nationalmuseet
Boghunger bag fængselsgitter og pigtråd
Det er i disse uger 75 år siden, Danmark blev besat, og 70 år siden befrielsen. Niels Jørgensen var redaktør af det illegale blad Hjemmefronten. Han blev anholdt af Gestapo og fortæller her om opholdet i Vestre Fængsel, Frøslevlejren og koncentrationslejren Neuengamme.
Interview
Foto: Bell County Sheriff's Department/AP
Tim Jon Semmerling kender terrorister og morderes inderste hemmeligheder. Han lærer dem bedre at kende end deres forældre. Og når de er blevet dømt skyldige for deres forbrydelser, prøver han at at overbevise juryen om, at der er formildende omstændigheder, så de ikke skal henrettes.
magasinet
Foto: Heinz Joest/United States Holocaust Memorial Museum
Den oscarvindende filmfotograf Anthony Dod Mantle har arbejdet sammen med Thomas Vinterberg, Danny Boyle og Oliver Stones film om Edward Snowden. Som den første i en artikelserie har vi bedt ham udvælge et stillbillede, der har præget hans arbejde.
Interview
Foto: Hayne Palmour IV/AP Photo/AP
Hver dag begår 22 amerikanske eks-soldater selvmord
Først da Marty Gonzalez' bil bragede ind en dagligstue, kom han rigtigt hjem.
Interview
Foto: Tomas Østergren/AP/Finn Frandsen
En terrorist er sjældent alene
Den islamistiske terror har ført os alle ind i en global borgerkrig, mener den tyske forfatter og terrorekspert Stefan Aust. Men ligesom det i sin tid lykkedes at stoppe RAF i Tyskland, kan også den nuværende terror stoppes.
Interview
Foto: Peter Hove Olesen
Kunstneren, kanoen og andre mysterier
Peter Doig plejede at sælge sine malerier for omkring 80.000 kroner. Pludselig blev et af dem solgt for over 60 millioner, og priserne er siden steget. Det prøver den skotske maler at glemme alt om, når han står i sit atelier. Lige nu udstiller Doig på Louisiana.
Feature
Foto: Philip Ytournel
Hvad skal det egentlig nytte at læse bøger?
I dag deles danske romaner gratis ud. For det er jo så godt at læse. Siger vi.
Feature
Foto: Ben Margot/AP Photo/AP
Hillarys mange Hollywood-ansigter
Få kvinder har gennemlevet så mange roller som Hillary Clinton, der nu atter forsøger at nå hele vejen til toppen som USA's første kvindelige præsident. Hollywood har i to årtier haft en fest med at portrættere Hillary i mere eller mindre slet skjult forklædning.
Interview
Foto: Peter Hove Olesen
Kim Leine: >>Jeg fokuserer på, hvad der er godt ved krig<<
Kim Leine forstår dem, der melder sig frivilligt til krig. Også den i Syrien. For krigen drager. Hans nye roman 'Afgrunden' udkommer 27. april. Interview og uddrag af 'Afgrunden'.
Fortælling
Foto: AP Photo/AP
Deres udsendte i det udbombede Berlin
Det er i disse uger 75 år siden, Danmark blev besat, og 70 år siden befrielsen. Henrik V. Ringsted var som Politikens korrespondent en af de få danskere, som oplevede krigen fra Berlin. Han beskriver oplevelsen i denne tekst, der er skrevet efter krigens afslutning.
Interview
Foto: Janus Engel
Martin Henriksen finder danskheden i Tyskland, men ikke på Nørrebro
Dansk Folkepartis kontroversielle udlændingeordfører kan få stor indflydelse på en blå regerings udlændingepolitik. Martin Henriksen varsler markante stramninger og erkender, at de vil få menneskelige omkostninger. Men sådan må det være, hvis Danmark skal blive ved med at være dansk, siger han.
Sket i ugen
Foto: Roald Als
Det er skøøønt at være dronning
Rasmus Bech ser tilbage på en uge, hvor fejringen af dronningens fødselsdag stod øverst på dagsordnen. Eller rettere: Hvor fejringen af dronningens fødselsdag var eneste punkt på dagsordnen.
Feature
Foto: Janus Engel
Er min barndomsby Ugerløse virkelig blevet skæv og liderlig?
En landsby på Vestsjælland er på det seneste blevet omtalt som den by i Danmark, hvor der bliver købt mest sexlegetøj per indbygger, og hvor der er blevet dyrket skunk midt på hovedgaden. En bekymret fraflytter tog hjem for at se, hvad der er sket med hans barndomsby.
Feature
Det er blevet moderne at genåbne teenagedagbogen. På Nørrebro Teater og i 'Kære dagbog' på DR læser voksne op af deres ungdoms dagbøger.
Fortælling
Foto: Gregers Heering
På rejse med verdens største majestæt
400 meter langt. 75 meter højt. Kan fragte over 18.000 containere. Og styres med et lille joystick. En journalist og en fotograf tog på rejse med verdens største skib, danske Majestic Mærsk. Det er der kommet en ny bog ud af.
Essays
Foto: End of Movie, LLC
Drengen der ville elskes

Kurt Cobains selvmord i 1994 gjorde ham til en myte. Brett Morgens nye film 'Cobain - Montage of Heck' fortæller om det skrøbelige menneske og den talentfulde musiker på en måde, så både historien og sangene bliver bevægende.
Interview
Foto: Thomas Thorhauge
Virkelighed er virkelighed er virkelighed. Er fiktion
Den østrigske instruktør Ulrich Seidl og hans danske kollega Michael Noer i samtale om nødvendigheden af at kende sine figurer, om at instruere roller i dokumentarfilm og om at skrive manus i overskrifter.
Feature
Foto: Carolin Weinkopf
På jagt efter et nazispøgelse
En lille landsby i det gamle DDR har i månedsvis været scenen for en kamp mod nynazister, der voldeligt kæmper mod flygtninge. Beboerne føler sig glemte og isolerede i et hjørne af Angela Merkels rige uden håb om andet end at få lov at være i fred.
Feature
Foto: AP Photo
Folkemordet som Tyrkiet ikke mener fandt sted
De fleste historikere er enige om, at tyrkerne begik folkedrab, da anslået op mod 1,5 millioner armeniere mistede livet i skyggen af Første Verdenskrig i årene 1915 til 1918. Men tyrkerne fastholder, at armenierne døde, fordi de allierede sig i krigen med tyrkernes fjender.
Feature
Foto: Aslak Elias Kelkka
Nettets nye noteapparat flytter (endnu) mere magt til brugerne
Genius er en af internettets nye kometer. Skabt af tre studiekammerater i en storm af skandaler og millioner af dollars. De vil ændre internettet og skabe fremtidens journalistik.
Feature
Foto: AP Photo/NASA-ESA
Jagten på universets gåde to kilometer under jorden
Et af klodens vigtigste fysiklaboratorier ligger to kilometer under den frosne canadiske ødemark. Her er fysikere fra hele verden samlet om én mission: at finde det mørke stof, som holder universet sammen - men som ingen har set.
Interview
Foto: Janus Engel
Rødhåret, to meter høj, hulkindet. Kan ligne hvem som helst
Lige nu er det tårnhøje vestjyske stortalent Peter Plaugborg aktuel i to vidt forskellige filmroller og et stykke teater. Han fortæller om sine største roller, hvad han gekender i dem, og hvad de har lært ham.
Feature
Foto: Peter Mountain / Disney/AP
Disneys økologiske selvopgør
De seneste år har Disney med film som 'Maleficent' og 'Frost' lavet demonstrative selvkorrektioner af sine egne folkeeventyr. Og i den biografaktuelle og radikalt økokritiske eventyrfilm 'Into the Woods' lader de naturen hævne sig på de mennesker, der har forsømt den. Har Disney fået samvittighed?
Essays
Foto: Jacob Maarbjerg
Med højt humør og løftet hale
Som offentlig figur blev Klaus Rifbjerg en kulturradikal enmandshær. Ligesom sit forbillede PH blev han hadet af mange - og var ligeglad.
Fortælling
Foto: Klaus Holsting
Fire møder der formede formanden
I dag har Helle Thorning-Schmidt været formand for Socialdemokraterne i 10 år. Hun kom af det rene ingenting og har næsten konstant kæmpet i modvind. Men hun står der stadig. Her er en fortælling om fire møder, der har været definerende for hendes formandskab.
Sket i ugen
Foto: Jørn Villumsen
Er der en kulturradikal til stede?
Ole Rasmussen ser tilbage på en uge, hvor et af de helt store træer i skoven faldt, hvor der kom ny suppe på bollerne og balderne - og hvor bamregarf dokker dali dule dned aghs synkbly bluddddd zzzzzzzzzzzzzzzzzz
Feature
Foto: Thomas Borberg
Bliv begravet i en lyserød fisk
Fisk og fly, biler og bibler. Kuglepenne, kameraer, kakaobønner og kusser. Kun fantasien sætter grænser, når Ghanas ligkistesnedkere opfylder ønsker om at få livet afspejlet i døden. Snart udstiller en af snedkerne 23 af sine kister på Moesgaard Museum ved Aarhus.

Om Politiken

Organet for den højeste oplysning siden 1884.
Læs mere

Rådhuspladsen 37
1785 Kbh. V.
Tlf: 33 11 85 11
Kontakt os

Arkivet
Køb abonnement
Politiken.dk
E-avis
Papiravisen
PolitikenWeekly
Følg os
Chefredaktionen

Bo Lidegaard (ansvarshavende)
Lars Grarup
Anne Mette Svane
Redaktionschef

Karl Erik Stougaard
Digital udviklingschef

Anders Emil Møller
Annoncedirektør

Henrik Børjesson
Nyhedsredaktør lige nu

Niels Holst
Sektioner
Danmark
Magasinet
Internationalt
Kultur
Debat
Økonomi
2050
Forbrug & Liv
iBYEN
Sport
Motion
Mad
Rejser
Viden
Navne
Foto
TV
Striber
Bagsiden
Politiken Plus
PolitikenWeekly
Dit Politiken

Politiken er sjovest at bruge i indlogget tilstand. Så får du anbefalinger og funktioner, som er rettet særligt mod dig..

Politiken Plus
Fortsæt til Plusbutikken
Se hvor du får rabat med Pluskort

Copyright Politiken 2015
Politiken kundecenter
Læs e-avisen
Politiken weekly
RSS feeds
Annoncer
Politikens oplysningsservice
Persondata

POLITIKEN OG COOKIES
Politiken bruger cookies og lokal lagring bl.a. for at huske dine indstillinger og målrette annoncer. Ved at bruge sitet accepterer du dette. Læs mere