Hjemmelavede albumsider?

Poul F. Andersen

Efter en pause med filatelien genoptog jeg hobbyen her i vinter.
Pausen har varet fra ca. midt i 1990, så derfor mangler jeg nu nogle
albumblade.
Jeg købte i sin tid hvert efterår Stenders fortryksblade hos min lokale
frimærkehandler, og jeg kan godt skaffe dem jeg mangler fra forskellige
leverandører, men har faktisk fået mod på at lave dem selv (på computer
forstås) - dog kun med firkanter/rammer - IKKE med billedfortryk!
I den forbindelse kunne det jo være, at der var nogen, der havde gjort dette
før mig, og som evt. kan
dele ud af erfaringer eller skabeloner til f.eks. Word eller InDesign eller
andet program.
Jeg er selvfølgelig IKKE interesseret i kopier af originalerne! Det ville jo
være en krænkelse af ophavsretten!

Jeg samler på de nordiske lande minus Finland.

--
Venligst
Poul F. Andersen

OBS: Ved direkte henvendelse skal du fjerne ukrudtet fra min emailadresse...

Jan Vestergaard

"Poul F. Andersen" skrev i en meddelelse

> I den forbindelse kunne det jo være, at der var nogen, der havde gjort
> dette før mig, og som evt. kan
> dele ud af erfaringer eller skabeloner til f.eks. Word eller InDesign
> eller andet program.

Se tråden fra 9/5 vedr Gert Nielsens skabeloner - de er fine ;-)

Ellers kan du bare lave firkanterne i Word - når først de er lavet en
gang til hver størrelse, så er det bare at kopiere dem.

Men Gerst løsning er fin.

Jan

Jan Nørskov Andersen

Hej Poul

Jeg kan også varmt anbefale Gert's program som er nemt og enkelt, men hvis
du ikke er så vild med at arbejde i woord kan du kigger her:
http://www.danfil.dk/00007/00091/ hvor der er forskellige lektionmer i
opsætning. det er dog gået i stå lidt da de er ved at ordne noget med deres
servere, men prøv at kigge.

mvh Jan

"Poul F. Andersen" <paogbaU...@mail.dk> skrev i en meddelelse

Poul F. Andersen

Mange tak for jeres svar :-)
Jeg har mailet Gert og bedt om at få lov til at prøve hans program.

gingko (fjern NOSPAM)

> [...]

fået mod på at lave dem selv (på computer forstås) - dog kun med
firkanter/rammer - IKKE med billedfortryk!
----
For en tid siden så jeg på TV, hvor jeg zappede lidt omkring, tilfældigt et
kort klip af en film, som viste et frimærkealbum, som var indrettet på en
måde, jeg aldrig nogensinde har set eller hørt om.
Selve albummet forekom i A4 format eller noget der henad, og vistes i en
opslået tilstand, så man kunne se samtidig både en venstre- og en højre
side.
Det i hvert fald for mig usædvanlige var, at mens hele den viste
venstre-side var som taget fra en side i et alm. indskudshæfte med
gennemsigtige linjer, hvori enkelte frimærker var opsat, og sådan at disse
præcist svarede til en højreside med billedfortryk og vistnok med
tekstinformation under hvert enkelt vist frimærke.
Umiddelbart blev jeg fascineret af denne samlermodel, for det betød jo for
det første, at hvis man kunne undgå udgifter til løbende at skulle skaffe de
trykte fortryksblade, idet jeg forestillede mig, at man på computeren kunne
udprinte højresiderne med ønsket billed- og tekstmateriale, hvilke sider så
evt. enten kunne indklæbes i et færdigt album med indskudssider, eller,
allerbedst, hvis der måske som halvfabrikata kunne købes album med fornøden
plads hertil.
Nu har jeg også interesseret mig lidt for Gert Nielsens skabeloner, de er
fine, det kan vi ikke blive uenige om,
men for mig har det været lidt af et problem, at hver gang jeg har fået
udprintet (i Word) en stribe skræddersyede sider med plancher, hvorpå jeg
har opsat de frimærker, som jeg har haft i min samling, og som jeg har nøje
placeret efter rækkefølgen i et AFA katalog, så betød det også, at hele
siden skulle redigeres om, hver gang jeg skulle indlemme et nyt frimærke til
samlingen.
Selvfølgelig ved jeg, at jeg fra start af havde kunnet færdiggøre alle
sider, så de kom til at rumme et helt AFA-katalog, men det finder jeg
upraktisk og uoverkommeligt og det vil heller ikke se særligt æstetisk ud,
dertil er min samling alt for ringe til at det kan få nogen mening.
Derfor er det, at jeg fantaserer lidt med min ovennævnte idé om på den ene
eller anden måde med Word at kunne udprinte alle højresider inden for et
bestemt samlerområde, og således at jeg umiddelbart på den modsvarende
venstreside kan se, hvilket opsat mærke, der svarer til et bestemt fortryk
på en højreside.
Som jeg ser det, betyder det jo, at nye mærker til samlingen uden videre kan
indsættes i en venstre side i samlingen, når først højresiderne er oprettet,
og jeg synes også, at de lommepenge jeg kan få til overs til køb af
frimærker, vil jeg da hellere bruge til køb af frimærker end til
kontorartikler.
Endelig er der spørgsmålet om ophavsrettigheder, selvfølgelig skal de
overholdes, der må være en sagkyndig, måske en jurist, eller måske en kyndig
bibliotekar (på et af vore biblioteker) på området, der må kunne fortælle
os, om det er tilladt at kopiere fortrykssider fra et frimærkekatalog, når
det alene er til eget privat brug.
Det blev en lang historie, jeg håber ikke, jeg har trættet alt for meget med
min fremstilling, men jeg ville være meget glad, hvis der er nogen, som kan
oplyse, om det af mig skitserede album med venstresider som indskudssider,
og højresider med tekst og billedfortryk måske findes som et færdigt
købe-produkt, eller om man mener, at min idé er et urealistsik
fantasi-produkt, hvis man selv skal bringe det til verden.
Venlig hilsen
gingko

Jan Nørskov Andersen

Hej gingko

Jeg har selv tænkt forskellige alternativer til de måder man traditionelt
opsætter mærker i fortryksalbum, men er gået i stå hver gang da jeg syntes
det ville blive noget rod, så jeg hører gerne hvis du finder en genial
metode. Jeg samler bla.a. Østrig hvor der er en del dyre serier fx med
komponister , krigsførere osv. men syntes det er lidt ærgerligt at jeg hver
gang jeg tager albumet frem ikke kan huske hvad og hvem der er på mærkerne
og samtidig er det trist at se på hullerne hvor de mærker jeg ladrig kommer
i besidelse af skal sidde, så det sidste jeg har overvejet er at lave mit
album på computeren, forstået sådan at jeg måske vil scanne mærkerne ind så
jeg kan beundre min samling forran pc'en og mærkerne sidder i en alm
indstiksbog med en mærkeseddel om hvor de ligger i hmmm. skal vi kalde det
pc'albummet. Jeg vil lige understrege at ideen ikke er min, men kommer fra
en hjemmeside jeg har været ind og beundre flere gange www.1939-45.dk Ved
ikke om det giver dig ideer, men fortæl endelig hvis du finder en smart
løsning og hvordan.

mvh Jan

"gingko (fjern NOSPAM)" <exlibri...@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

finn.n...@gmail.com

> [...]

jan...@gmail.com

Hej Poul
Jeg vil også meget gerne have et link til programmet. j...@hotmail.dk
Med venlig hilsen
Jan Frederiksen

Toke Nørby

Denne tråd er godt nok lidt gammel tråd, men Danmarks Filatelist
Forbund har i mellemtiden lagt det omtalte kursus på deres hjemmeside:

http://danfil.dk/index.php?side=kursus&underside=ops%C3%A6tningskursus_i_8_dele

hvis det er det, du efterlyser.

Prøv også at "Google":
stamp album pages freeware

Mvh
Toke

--
Toke....@Norbyhus.dk
Læs om "Skivearket" og "Skibsgrisens Flugt"