Ænder

Dorthe Prip Lahrmann

Hans Nielsen skriver:

> Hej
> Jeg ville bare høre om der er nogle som har erfaringer med ænder som
> kæledyr?

Hejsa!
I min barndom havde vi ænder som kæledyr. Vi har både haft en gråand og
en hvid "juleand". Vi boede i et almindeligt parcelhuskvarter, og
heldigvis var naboerne meget tolerante, da sådan en fyr godt kan rappe
højt og længe! Derudover er de nogle grise i haven, men hvis man ikke er
så forfængelig med sin græsplæne, og har en dam de kan svømme rundt i,
så synes jeg ikke det er det store problem.

Ænder er skønne kæledyr der knytter sig meget til mennesker. Jeg gik
f.eks. på besøg hos familie og venner rundt i byen med mine, og den
store hvide optrådte med butterfly til konfirmation og andre havefester.
Man behøver for resten ikke at anskaffe sig en helt ung ælling for at
præge den. Lidt ældre ællinger, 3-4 uger gamle, er mere velegnede, og
pasningen af den meget nemmere. Vi havde glæde af fuglene i mange år,
dog mistede vi til sidst Viktor og Magrethe hhv. til en strejfende hund
og ledbetændelse. Det er min fornemmelse at de hvide ænder og
moskusænder er mere velegnede som kæledyr end gråænder.

Hilsen Dorthe

BN

Hejsa

Jeg har godtnok aldrig hørt om at man kan have ænder som kæledyr. Men
hvorfor ikke, jeg kendte engang en mand som havde en kæmpe gris, som var
fuldstændig renlig og lugtede slet ikke af gris. men man bliver jo klogere,
nu hvor jeg har erfaret at der også er nogle som har en and til kæledyr.

Hilsen BN, som ikke kunne lade være med at grine en smule.

Hans Nielsen

Hej

Jeg ville bare høre om der er nogle som har erfaringer med ænder som
kæledyr?

Med venlig hilsen
Hans Nielsen

Dorthe Prip Lahrmann

Hans Nielsen skriver:

> Jeg tænkte faktisk på "kæledyr", som et kæledyr man kunne holde indenfor.
> Jeg har hørt at ænder kan være meget renlige hvis man undlader at give dem
> adgang til jord og dam.

Hejsa!
Ja det har jeg ikke de store erfaringer med, men helt ærligt så tror jeg meget
hurtigt man bliver træt af det. Ænder er altså ikke særligt renlige, og
ande-lort er IKKE lækkert på tæpper og møbler! At holde ænder uden adgang til
vand ville jeg mene er meget synd.
Dorthe

Dorthe Prip Lahrmann

BN skriver:

> [...]
> nu hvor jeg har erfaret at der også er nogle som har en and til kæledyr.

Ja, og jeg glemte helt at fortælle at de er specielt gode hvis man har sejlbåd!
Vores daffede i hvert fald gerne med ud på badeture osv *smil*. Vi måtte ikke
have hund og kat som børn, men en and var efter vores forældres mening et
passende ansvar for os.
Hilsen Dorthe ( - der nu har taget revance med både hunde og katte!)

Hans Nielsen

> [...]

Jeg har hørt at ænder kan være meget renlige hvis man undlader at give dem

Hilsen Hans

R. Ilsře

> Jeg ville bare høre om der er nogle som har erfaringer med ænder som
> kæledyr?

Æøøhhh ja... Jeg havde en der kunne gå i snor og som betragtede mig som sin
mor. Der er blevet skrevet en børne-bog om mig og min and. Hehe. Mail mig
privat hvis du vil ha' tittel og forfatter.

R. Ilsøe

R. Ilsře

> [...]
> hurtigt man bliver træt af det. Ænder er altså ikke særligt renlige, og
> ande-lort er IKKE lækkert på tæpper og møbler! At holde ænder uden adgang

Nå, ja hvis der da stadig er nogen der læser i denne tråd vil jeg lige øse
lidt ud af min erfaring. Knirke, min elskede and blev født i efteråret for
mange år siden. En veninde og jeg fandt hendes æg (forladt) ved en dam i en
lille by der hedder Askov. Jeg to' æget med hjem og ved hjælp af varmepude,
vat, plastikposer (til at holde på fugten) og en blomster-forstøver fik vi
ruget æget ud. Jeg var ved hende da hun kom ud og jeg var den der passede og
plejede hende de første døgn ind til hun var klar til at komme ud af sit
lille ruge-bur. Hun rappede gladeligt efter mig igennem hele huset hver dag.
1 uge gammel fik hun lov at komme i vandet for første gang. Renlighed var
ikke noget problem. Vi lærte at se på hende hvornår hun skulle lave noget.
Da hun blev lidt større lærte hun at gå i snor, ja hun blev nærmest
fornærmet hvis hun ikke kom med mig når jeg skulle ud at gå! Lidt større
igen fik vi bygget en ande-gård med en lille dam og hvad en and ellers har
brug for. Fra da af levede hun ude, stadig lige lykkelig og kom stadig med
på gå-ture... glad og tilfreds.

Alt-i-alt havde Knirke et glimrende liv og det var tydeligt at hun trivedes
med sin lidt alternative evestil. Intet var under tvang, hun fik sit
svømme-behov stillet... også da hun boede inde! (Da hun blev lidt ½-stor
foregik svømme-turen i en balje på gulvet!:-))

Jeg er HELT enig i at voksne ænder har det bedst i naturen, men man kan jo
stadig ha' dem som kæledyr og ta' dem "på besøg" indenfor!

R. Ilsøe

BN

Hejsa

Det er bare så sjovt at læse om jeres ænder!

Det mest mærkelige kæledyr jeg har hørt om, var (som jeg tidligere skrev) en
kæmpe gris, som var renlig og kune gå i snor.
Det er herligt at høre om disse små ænder, især også når det er en and som
har fået en lidt besynderlig start på livet. Flot at du ikke bare lukke den
ude af dit liv, når den nu var blevet så knyttet til dig.

Hilsen en alsidig dyreven, som stadig bliver klogere på hvilke kæledyr der
firndes

BN

Ulrik Smed

In article <w96D9.27383$HU.19...@news010.worldonline.dk>,
BN <B...@mailme.dk> wrote:
> Hejsa

> Det er bare så sjovt at læse om jeres ænder!

Haha, ja jeg kigger også med her, det minder mig om en gang for
længe siden i min barndom. Da kendte jeg nogen der havde en hvid
and (gæt hvad den hed ;-) i haven, også i et almindelig
parcelhus-kvarter. Ja, faktisk kun et par hundrede meter fra mig
her i Århus N. Så vidt jeg husker havde de den fordi den havde
brækket en vinge og kunne ikke flyve. Den var rimelig tam, men
ikke sådan rigtig tryg ved os larmende unger. Pludselig en dag
var den væk. Dens vinge var efterhånden kommet sig, og så var den
fløjet sin vej.

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ul...@post1.tele.dk

Robert Eriksen

Ulrik Smed wrote:

Og det var pudsigt nok et par dage før Mortens aften den "fløj væk"? ;-)

/Robert

BN

> Og det var pudsigt nok et par dage før Mortens aften den "fløj væk"? ;-)
>

> /Robert

Ja, ja ... den 6. sans hører vel ind under alle racer...?

Hilsen BN, som fik flæskesteg Mortens aften, for ellers ville der ikke være
kød nok til alle!

an78...@live.dk

Kan gråænder genkende den stemme der kalder på dem ved søen - og som har givet noget mad. De kommer når jeg kalder - er det tilfældigt.