aflivning af undulat ?

Peter Heide

Jeg har en meget syg undulat der skal aflives. Syntes egentlig det er synd
at den skal en lang tur til dyrlægen.

Hvordan afliver man den hurtigt og smertefrit ?

Maria Frederiksen

> Hvordan afliver man den hurtigt og smertefrit ?

Hiv hovedet af den. Kan du ikke (jeg kunne ikke), så tag et godt tag i
benene og dask hoved i køkkenbordet eller på en solid kant. Det skal ikke
være for blødt, men du behøver ikke være meget voldsom.

Husk at du gør det for dyrets bedste.

Mvh Maria

Nana Sørensen

"Peter Heide" <phe...@ofir.dk> wrote in message

> Jeg har en meget syg undulat der skal aflives. Syntes egentlig det er synd
> at den skal en lang tur til dyrlægen.
>
> Hvordan afliver man den hurtigt og smertefrit ?

Hvis de andre løsninger der bliver foreslået er for voldsomme, så gør i
steder sådan her. Tag godt fat om fuglens krop, spred pege og langefinger og
hold fuglen hovede fast herimellem. Træk væk fra fuglens krop og lidt til
højre. Den mærker intet, hvis du får godt fat og gør det hurtigt.

lh

"Nana Sørensen" <na...@sletdetherphobia.dk> skrev i en meddelelse

Hvis ikke man præcis ved hvad man skal gøre syntes jeg ikke man bare skal
forsøge en aflivning. En gang skal vel så være den første man skal prøve
hvis det er det man vil, men så find en der har taget på det og kan vise dig
hvordan man gør. Man kan hurtigt komme til at gøre noget forkert, et forkert
tag, eller det går for langsomt. Er alternativet en aflivning hos en dyrlæge
hvis du ikke ved hvordan du præcis gør, jamen så er det vel så det! Jeg har
selv fået aflivet fugle hos dyrlægen fordi jeg ikke bryder mig om at gøre
det selv. Jeg er ligeglad med hvordan de gør, når bare det bliver gjort
hurtigt og humant. Og jeg har aldrig betalt fuld pris for det - men det er
så hos mine dyrlæger og snart længe siden da jeg ikke har fugle mere.

lh

Maria Frederiksen

> [...]
> forsøge en aflivning. En gang skal vel så være den første man skal prøve
> hvis det er det man vil, men så find en der har taget på det og kan vise

Så kompliceret er det altså heller ikke, og mulighed for fejl med så lille
et dyr er minimal. Det er bare rigtigt ubehageligt at gøre, og man skal gøre
op med sig selv om man kan inden man starter.

Høns giver man et blidt dask til bedøvelse og så et solidt hug med øksen,
men det er nok for meget til en undulat.

Mvh Maria

Trine Kornum Christiansen

"Peter Heide" <phe...@ofir.dk> writes:

Jeg skulle aflive en lille blåmejseunge for et par år siden. Jeg
prøvede at vride hovedet hurtigt, men uden held. Jeg hamrede hovedet
ned i en betonklods uden held. Ungen levede videre med et brækket ben
og en brækket vinge. Til sidst klippede jeg simpelthen hovedet af den
med en saks. Jeg havde mareridt om det længe efter. Det var simpelthen
så synd for den lille stakkel. Jeg har det stadig dårligt med at tænke
på det. Og jeg har altså hugget hovedet af mange høns uden nogle
problemer.

Så det jeg bare vil sige er: Tag til dyrlægen.

Mvh Trine

Tove Krieger

"Peter Heide" <phe...@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har en meget syg undulat der skal aflives. Syntes egentlig
> det er synd at den skal en lang tur til dyrlægen.
>
> Hvordan afliver man den hurtigt og smertefrit ?

Åh Peter, det gør mig virkelig ondt at den ikke kan reddes. Jeg kan
desværre ikke råde dig hvad aflivning angår. Jeg ved bare, at jeg
kunne ikke. Så kørte jeg hellere til dyrlægen.

--
Venlig hilsen Tove :-)
Beware of people who dislike cats

Ulrik Smed

Trine Kornum Christiansen wrote:

> [...]
> problemer.
>
> Så det jeg bare vil sige er: Tag til dyrlægen.

Avs, ja det lyder sq som en grim oplevelse. :-( Jeg kan egentlig godt lidt
forstå hvorfor det gik på den måde, sådan en lille fugl er jo meget let og
meget smidig, og derfor meget robust overfor slag og vrid. Jeg har kun en
gang selv aflivet et dyr, det var en syg rotte som jeg passede. Det gjorde
jeg også ved at svinge dens hoved ned på kanten af en flise. Det virkede
godt, den 'gik ud' første gang, og jeg gav den et par slag til for at være
sikker. En rotte er jo meget tungere og 'falder hårdere' når man svinger.
Men for pokker da det var grimt at stå og gøre med sine egne hænder
alligevel... :-( Men min slange blev da glad for den. Køber ellers altid
frostfoder til den, kan bare ikke ha' det med at aflive selv, skulle tage
mig seriøst sammen for at gøre det den ene gang.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

BigMac

"Peter Heide" <phe...@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har en meget syg undulat der skal aflives. Syntes egentlig det er synd
> at den skal en lang tur til dyrlægen.
>
> Hvordan afliver man den hurtigt og smertefrit ?
klip med en saks....

SmaRTrxxv

Peter Heide skrev:

> Jeg har en meget syg undulat der skal aflives. Syntes egentlig det er
> synd at den skal en lang tur til dyrlægen.
>
> Hvordan afliver man den hurtigt og smertefrit ?

Hold nede på et spækbrædt og så af med hovedet med god skarp kokkekniv.
Humant og hurtigt.

Thore

Kim Larsen

"Peter Heide" greb fat i sit tastatur og skrev følgende indlæg

> Jeg har en meget syg undulat der skal aflives. Syntes egentlig det er
> synd at den skal en lang tur til dyrlægen.
>
> Hvordan afliver man den hurtigt og smertefrit ?

Ved at tage den derhen hvor den skal aflives, nemlig hos dyrlægen og ikke
nogen som helst andre steder.

:-(

Kim Larsen
E-mail: kl2...@gmail.com

Maria Frederiksen

> Ved at tage den derhen hvor den skal aflives, nemlig hos dyrlægen og ikke
> nogen som helst andre steder.

Det er ikke særligt dyrevenligt. Kan man ikke selv aflive sine fugle, så kan
det naturligvis være nødvendigt, ellers ikke.

Mvh Maria

Kim Larsen

"Maria Frederiksen" greb fat i sit tastatur og skrev følgende indlæg

Det er det eneste rigtige at gøre. Man skal lade dyrlægen aflive, man skal
ikke selv kaste sig ud i den slags.

Maria Frederiksen

> Det er det eneste rigtige at gøre. Man skal lade dyrlægen aflive, man
> skal ikke selv kaste sig ud i den slags.

Dvs du mener jeg skal ringe til dyrlægen, når mine høns skal slagtes? Han
ville da få sig et godt grin.

Mvh Maria

Nana Sørensen

"Kim Larsen" <kl2...@gmail.com> wrote in message

Hvorfor skulle man ikke aflive selv, hvis man er i stand til det uden at
dyret kommer til at lide?
Min kæreste har aflivet en hel del dyr, uden at det var skidt for dyret.
Nogle af dem fordi de var foderdyr, andre fordi de led eller var gamle/syge.
Hvorfor skulle de stresses af en tur til dyrelægen, kun for at dø? Hele
vejen i en trang kasse, i en larmende bil, fremmede lugte og fremmede
hænder. Smertende sprøjter osv. osv. I stedet for at være i kendt og trygt
miljø, og dø hurtigt og smertefrit?
Der er dyr jeg ikke selv ville aflive/få min kæreste til at aflive. Mine
hunde f.eks. Aldrig i livet.
Men at aflive noget forsvarligt uden smerte eller angst hos dyret. Det ser
jeg slet ikke problemet i. Overhovedet. Jeg har selv aflivet dyr der led, og
grædt imens fordi jeg har hadet at gøre det, men gjort det alligevel fordi
dyret fortjente at jeg håndterede det, og gjorde det bedste for dyret.

Nana Sørensen

"Maria Frederiksen" <m...@easyfrag.dk> wrote in message
Ja, eller fugleunger/fugle der er skadede? Dyr der er kørt over og ligger i
vejkanten og lider? Skulle de ikke bare have et smæk med skovlen, eller
skulle de hele angst-møllen igennem, kun for at ende deres dage i angst hos
dyrelægen? Nah...
Man skal gøre det bedste man kan for dyret, fordi vi er mennesker og det er
vores ansvar at gøre. Og tit så er det bedste altså bare en "uautoriseret"
hurtig og smertefri død, ikke vejen til dyrelægen.

lh

"Nana Sørensen" <na...@sletdetherphobia.dk> skrev i en meddelelse

Fint nok, men man skal søreme vide hvordan man gør/slår for at dyret dør
omgående! Dyret lider jo en del hvis man skal slå flere gange eller mere
eller mindre tvære det ud før det lykkedes én af slå det ihjel.
Personligt ville jeg aldrig kaste mig ud i at forsøge fordi jeg simpelthen
ikke ved hvor jeg skal slå eller hvor hårdt eller meget andet, så jeg ville
være nødt til at finde en der kunne gøre det humant.

lh

Ulrik Smed

Nana Sørensen wrote:
> Nogle af dem fordi de var foderdyr...

Nok heller ikke det bedste at aflive foderdyr med sprøjte.

Nana Sørensen

"lh" <c...@comhere.dk> wrote in message

Hvis det er et lille dyr, og man er bevæbnet med en skovl og sigter efter
hovedet, så kræver det altså ikke mere ekspertise end hvad almindelige
mennesker har. Hvis man rammer hovedet, så er det slut, og man sørger jo
selvfølgelig for at ramme hovedet.
Jeg siger ikke at alle og enhver skal kaste sig ud i at aflive selv, hvis de
ikke er trygge ved det. Jeg siger bare at aflivning hos dyrelægen ikke
nødvendigvis er det bedste for dyret, og derfor heller ikke nødvendigvis det
man skal vælge.

Nana Sørensen

"Ulrik Smed" <ul...@post1.tele.dk> wrote in message

Nej, netop. Men de skal stadig ikke lide, og det gør de heller ikke hvis man
gør det rigtigt. :-)

Kim Larsen

"lh" greb fat i sit tastatur og skrev følgende indlæg

Lige nøjagtig min holdning.

mads...@vejenskoler.dk

du henter peter

ovesenk...@gmail.com