Marsvin

Katrine Laursen

Hej...
Jeg bor i en lejlighed og overvejer at anskaffe mig et marsvin. Kan det lade
sig gøre at have et marsvin i en lejlighed, og hvor stort skal dets bur i så
fald være?
Katrine

Jinnie Laursen

Hej katrine.
Hvis du flytter i lejlighed, så et alm kaninbur, det er nok hvis du kun har
1 eller2 marsvin...men hellere ikke flere.
jeg kommer selv fra en lejlighed og har faktisk haft opdræt i den lejlighed
(havde 15 marsvin en overgang), men hvis pladsen er trang så ombyg et
skab/bogreol til bur.....det er ganske enkelt....bare en pixiglasplade op
for og så har man et funktionelt bur.....men kig på http://marsvin.adsl.dk
han er selv opdrætter og har nogle billeder af sine bure.....hvis du får
andre spørgsmål så vil jeg hellere en gerne hjælpe....min mail er
bo...@alf-bobo.dk men marsvine ting kan også henvendes til
mar...@alf-bobo.dk har en hjemmeside på www.alf-bobo.dk/asgaard ....
Knus Jinnie

"Katrine Laursen" <katrine...@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Esben

"Katrine Laursen" <katrine...@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Sagtens, vi har 2 svin i et bur på 70x50 cm - buret står dog åbent det
meste af tiden, så de kan rende rundt og svine på gulvet også. Vi
startede med kun et dyr i et lidt mindre bur. Jeg ved
ikke om det er synd for marsvinet at gå helt alene, men vi anskaffede
for en sikkerheds skyld en ekstra. Det er stort set det samme arbejde
med at have to som en.

--
Esben

Katrine Laursen

Hej igen,
Tak for svaret.
Hvor længe kan et marsvin være alene hjemme, hvis man forsyner det med
rigeligt med mad, vand og grønt?
Hvor gammel kan et marsvin blive? Og er det synd at have kun et alene?
På forhånd tak
Katrine

Katrine Laursen

Hej igen,
Tak for svarene.
Hvor længe kan et marsvin være alene hjemme, hvis man forsyner den med
rigeligt af mad drikke og grønt?
Hvor gammel kan et marsvin blive? og er det synd at have kun et alene?
På forhånd tak.
Katrine

Jinnie Laursen

Hej Katrine......
Vil ikke anbefale mere end en dag (en arbejdsdag) for marsvin er selskabsdyr
og faktisk ville jeg anbefale 2 eller mere *SS*.
mange tror at , marsvin kun bliver omkring 4 år.....dette er IKKE
tilfældet....de kan blive 8 år og har hørt om flere der bliver ældrer.....
Noget andet er at mange tror at marsvin ikke må få kål fordi kaniner ikke
må....Marsvin er ikke kaniner og bliver altså syge af kun salat....de skal
have kål pga. det høje indhold af c-vitamin....derudover skal det siges at
Tomat, agurker, gulerødder og salat kun er "Slik" der er ikke ret meget
næring i.......men et hvidkåls hovede holder i en månede og det er meget
næringsrigt.....det allerbedste du kan give dem er Persille, som har mest
c-vitamin.
Vitaminer i vandet kan hellere ikke anbefales da et marsvin ikke drikker en
hel drikkeflaske på en time, som er tiden c-vitaminet bruger på at fordampe,
så køb foder der har c-vitamin i, Vitakraft kører med C-vitamin i sit foder,
ellers hvis du er fra Sjælland så ligger der en fodersto (faktisk 2 men kan
kun huske hvad den ene hedder) som hedder Slangerup foderstof og
selvfølgelig ligger i slangerup......jeg giver 150 kr for en sæk med 25 kg,
hvilket er til meget længe da det er ret drøjt men de får hvad de skal have
af vitaminer.....den pris jeg giver er med fragt til fyn så den er sikkert
billigere hvis man køber den direkte fra Foderstoffen.
hmmmmmm det var vist det mest vigtige....men husk at give dem masser af Kål
og persille....så lever de længere og de giver utrolig meget kærlighed
tilbage *SS*
skriv hvis du er i tvivl om andet.
Knuz Jinnie
Asgaards opdræt

"Katrine Laursen" <katrine...@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Pernille Lauridsen

Jeg vil lige tilføje at her om sommeren er græs, kløver, mælkebøtter,
vejbred og især skvalderkål godt foder.
Om sommeren behøver man ikke at bruge c-vitamin foder fra Slangerup, omend
det ikke skader.
Om vinteren er alle former for kål, som Jinnie skriver, alle rodfrugter
(Rødbeder, roer, persillerod, pastinak) æbler, banan, majs osv rigtigt godt.
C-vitamin foder fra Slangerup er et rigtigt godt foder udviklet specielt til
marsvin, men hvis fodret ikke er spist indenfor 3 mdr, kan c-vataminen være
nedbrudt.

Ang. antal af marsvin, så er de selskabs dyr, og derfor er det bedst at ha'
min 2 marsvin. Køber man dem unge (Husk de skal være mindst 4 uger gamle og
veje mindst 300 gr) kan man sagtens ha' 2 hanner gående sammen. Det kan være
sværere at introdusere 2 voksne hanner for hinanden.
Een af hvert køn kan ikke anbefales med mindre at du ønsker at avle unger.
Og har pladsen til at skille parret ad, når hun skal nedkomme (Ikke at
hannen vil gøre ungerne noget, men hunnen kommer i brunst umiddelbart efter
nedkomsten) og så er du tilbage ved start: "Det er synd at marsvinet går
alene"

Vh Pernille
Chez Annette's opdræt
http://praxis-it.dk

Peter Sørensen

In article <3d3d4bbe$0$12720$edfa...@dspool01.news.tele.dk>,
pra...@NOSPAMpc.dk says...

> [...]
> marsvin, men hvis fodret ikke er spist indenfor 3 mdr, kan c-vataminen være

Broccoli er de også rigtig glade for.
Se evt. på:
http://gittebramm.homepage.dk/artikler/marsvin_og_c_vitamin/marsvin_og_c
vitamin.htm

--
Peter Sørensen
n...@europe.com

The solution to many problems lies in having somebody else do the work.
[Andrew S. Tanenbaum]

Jinnie Laursen

> [...]
til
> marsvin, men hvis fodret ikke er spist indenfor 3 mdr, kan c-vataminen

Nej ikke helt....i følge Johnny Ramm kan det holde sig i ½ år før at
vitaminerne forsvinder.....med mindre det bliver vådt....det skal holdes tør
og ikke i en plastik sæk
Knuz Jinnie