Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

En god gerning

182 views
Skip to first unread message

Asta Nielsen

unread,
Mar 17, 2003, 1:35:27 PM3/17/03
to
Idag havde jeg en lidt uheldig oplevelse.
En af mine veninder ringede mig op, og fortalte at hun havde fundet en tilskadekommen due, og bad mig samtidig om at komme ned med
min transportkasse.
Jeg skyndte mig jo så ud af døren, og sikke et syn!
Det stakkels dyr havde et kæmpe sår på ryggen, hvor man kunne se lige ind til knoglerne. Ledet hvor vingen skulle sidde fast, var
revet helt fra hinanden og den blødte også ved næbbet.
Efter en kortvarig "jagt" fik vi så det stakkels dyr ind i kassen og gik til dyrelægen med den. De var heldigvis virkelig søde, og
den fik så en sprøjte og sov ind (Kan en dyrelæge iøvrigt sige nej til at aflive et vildt dyr, hvis det er uden betaling?)
Det var på en eller anden måde en god oplevelse, selvom det lille dyr jo led, men det var rart at se at den sov fredeligt ind, og
vide at jeg havde været med til at sørge for, at den ikke led mere *S*
Jeg vil med dette indlæg gerne give stof til eftertanke.
Der er desvære for mange mennesker der ikke reagere på et tilskadekomment dyr. Havde min veninde ikke stoppet op, ville det lille
dyr enten være død af en infektion, eller bare sidde og have ventet på at blive spist af et rovdyr.

Mvh.
Asta


Louise Viborg

unread,
Mar 17, 2003, 1:57:52 PM3/17/03
to
Hej Asta!
Ja, det var en god gerning I gjorde der :-)

Jeg oplevede noget ret makabert igår, også med en due. På
parkeringspladsen så vi en høg der var havde dræbt en dur og stod og
var ved at spise den fra ryggen af. Puuha, det kunne jeg ikke li at se
på! Der var nogen der sagde det var en durhøg, men jeg gad godt vide
om sådan nogen findes?

Mvh. Louise
Shuno Zahra's norske skovkatte - KILLINGER VENTES I UGE 15
www.shunozahra.dk

Asta Nielsen

unread,
Mar 17, 2003, 2:10:39 PM3/17/03
to

"Louise Viborg" <nos...@shunozahra.dk> skrev i en meddelelse news:eg6c7v80ltjre09br...@4ax.com...

> Hej Asta!
> Ja, det var en god gerning I gjorde der :-)
>
> Jeg oplevede noget ret makabert igår, også med en due. På
> parkeringspladsen så vi en høg der var havde dræbt en dur og stod og
> var ved at spise den fra ryggen af. Puuha, det kunne jeg ikke li at se
> på! Der var nogen der sagde det var en durhøg, men jeg gad godt vide
> om sådan nogen findes?
>
> Mvh. Louise
> Shuno Zahra's norske skovkatte - KILLINGER VENTES I UGE 15
> www.shunozahra.dk


Ja, det lyder ikke rart. Her er det måske også et spørgsmål om man så skal blande sig. Skal man blande sig når man ser et rovdyr med
sit bytte? Umiddelbart vil jeg selv sige nej, men jeg har heller aldrig stået i den situation *S*

Mvh.
Asta


Marianne Hellemose

unread,
Mar 17, 2003, 3:18:58 PM3/17/03
to
Hej Louise
Jo der findes skam duehøge, det hænder jævnligt at sådan
en kommer forbi mit foderhus, for at se om der skulle være gevindst, af
samme grund har jeg sat huset tæt ved min hæk så småfuglene har en chance
for at "gemme"
sig

--
Marianne

Hellemose Somali
hellem...@KATTEparadis.tdcadsl.dk

Some people have lives, others have cats.


Frederiksen

unread,
Mar 17, 2003, 3:58:12 PM3/17/03
to
> Det stakkels dyr havde et kæmpe sår på ryggen, hvor man kunne se lige ind
til knoglerne. Ledet hvor vingen skulle sidde fast, var
> revet helt fra hinanden og den blødte også ved næbbet.
> Efter en kortvarig "jagt" fik vi så det stakkels dyr ind i kassen og gik
til dyrelægen med den. De var heldigvis virkelig søde, og
> den fik så en sprøjte og sov ind

Jeg spekulere lidt på hvorfor I lod den lide i så lang tid? En fugl kan man
let og uden smerte for dyret aflive med det samme - og inden I alle sammen
overfalder mig, så er det altså ikke anderledes end at slagte høns.

Mvh Maria


Asta Nielsen

unread,
Mar 17, 2003, 4:42:24 PM3/17/03
to

"Frederiksen" <m...@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse news:3e763ae8$0$24635$edfa...@dread14.news.tele.dk...

Jeg er igang med at uddanne mig til dyreassistent, hvor vi klart og tydeligt har fået at vide, at den slags skal man ikke kaste sig
ud i, med mindre at man er sikker på hvad man gør, da man kan risikere at dyret kommer til at lide endnu mere. Og da jeg og min
veninde aldrig har prøvet at alive en fugl før, var det ikke den bedste løsning *S*.

Mvh.
Asta

P.s. Jeg har intet imod aflivning af dyr (høns, svin, kaniner osv., så længe folk ved hvad de laver *S*)


Louise Viborg

unread,
Mar 17, 2003, 5:33:42 PM3/17/03
to
Hej Asta!
Nej, det mener jeg ikke man skal. Det er jo en helt naturlig ting, og
et tilfæde at denne høg lige fik øje på en lækker due lamse på
parkeringspladsen. Så der synes jeg ikke vi kunne ahve gjort noget. Vi
skal jo alle sammen have noget at leve af :-)

Venligst, Louise


Shuno Zahra's norske skovkatte - KILLINGER VENTES I UGE 15
www.shunozahra.dk

Asta Nielsen

unread,
Mar 18, 2003, 4:09:33 AM3/18/03
to

"Louise Viborg" <nos...@shunozahra.dk> skrev i en meddelelse news:l6jc7vslkiknpsous...@4ax.com...

> Hej Asta!
> Nej, det mener jeg ikke man skal. Det er jo en helt naturlig ting, og
> et tilfæde at denne høg lige fik øje på en lækker due lamse på
> parkeringspladsen. Så der synes jeg ikke vi kunne ahve gjort noget. Vi
> skal jo alle sammen have noget at leve af :-)
>
> Venligst, Louise
> Shuno Zahra's norske skovkatte - KILLINGER VENTES I UGE 15
> www.shunozahra.dk


Har fået funderet lidt over det og nej, jeg ville heller ikke selv blande mig, for som du skriver, så er det en naturlig ting *S*

Mvh.
Asta


(2610 )Jan R.

unread,
Mar 19, 2003, 7:30:55 PM3/19/03
to
Hejsa.
Skriver under pseudonym i denne gruppe, da jeg normalt ikke har den inde
på min nyhedsserver... men det har Manden på sin :-)

Selvfølgelig skal man ikke forstyrre en rovfugl med dens bytte!!!
Rovfuglen har en lige så naturlig ret til at stille sin sult, som de
forbistrede solsorte, der altid får hugget mine bedste brombær lige
_før_ de er modne! ;-)

Men Asta... når du er ved at uddanne dig til dyreassistent, så undrer
det mig at du ikke har fået en anvisning på "nødaflivning" af fugle...
det er nemlig uhyre let at brække dres nakke - hvis altså man kender
"grebet".... Bed din underviser om at lære jer dette - man ved aldrig,
hvornår det (igen) kan blive nødvendigt!

Fandt for et stykke tid siden en hættemåge, der var blevet påkørt... den
så næsten ud som du beskriver den stakkels due :-(
Mange års erfaring med fritgående katte - og deres sjældne fangst af
"flyvende madpakker" + en Mand, der er tidligere dyrepasser, har lært
mig, hvordan man hurtigt knækker nakken på en tilskadekommen fugl (eller
mus)...
Så selvfølgelig stoppede jeg og fik fat i mågen, der så absolut sagtens
kunne forsvare sig (utroligt med de skader!) - godt jeg kører på scooter
og har både hjelm og tykke handsker ;o)
Fat om halsen... lige så forsigtigt flytte fingrene omkring nakken...
løfte fuglen og så et hurtigt rusk... *knæk*.... Og så stå og tage nogle
meget dybe indåndinger, mens man forsikrer sig selv om, 1) at det var
det bedste for dyret, 2) at man ikke er Ondskaben selv - og 3) at det er
temmeligt tåbeligt at stå og blinke tårer af øjnene pgr en komplet
ukendt fugl!!!
"Heldigvis" fik jeg afløb for alle mine frustrationer... en mand var
nemlig kørt ind til siden med sin minibus... og i det øjeblik mågens
nakke knækkede og fuglen blev stille, skreg han : "DYREMISHANDLER!!!"
:-(
Fuldkommen rasende tog jeg den døde, blodindsmurte måge og næsten
kastede den ind gennem hans forrude - mens jeg skreg, hvad H*** han
ville have gjort?????
Inde i bilen sad 4 - 5 småunger med store øjne :-( som selvfølgelig
begyndte at stortude over den stakkels måge.... Manden råbte op om at,
det ikke var noget _hans_ børn skulle se... hvorefter jeg brølede til
ham, at han så kunne have ladet være med at stoppe!!!!
Derefter forlangte jeg den døde måge udleveret, da jeg havde tænkt mig
at lægge den over på vestvolden i nærheden af en rævegrav.... Utroligt
nok fik jeg fuglen! Stadig rasende kørte jeg væk fra "Idioten".... Og
Mikkel ræv fik et gratis måltid :-)

Jeg må indrømme at sådan noget har mærket mig... det er fantastisk
ubehageligt at blive kaldt dyremishandler!!!...Men jeg ville gøre det
igen, hvis det blev nødvendigt!

Mvh Ann

Asta Nielsen

unread,
Mar 20, 2003, 3:51:34 AM3/20/03
to

"(2610 )Jan R." <tsars...@DETTEos.dk> skrev i en meddelelse news:3e790bbf$0$135$edfa...@dread15.news.tele.dk...
Nu er det sådan at jeg lige kun lige er startet på uddannelsen, så det med aflivning er slet ikke noget vi har lært endnu. Derfor
mente jeg ikke at jeg var kvalificeret. Ej heller har jeg en kat der slæber byttedyr med hjem, som jeg kan øve mig på *S*. Men jo,
jeg vil da nævne det over for min lære, for jeg mener også at det er en nødvendig ting at kunne.

Der ud over ville jeg selv have aflivet den, hvis jeg vidste hvordan......og blevet uvenner med min veninde. Hun ville være blevet
helt hysterisk, hvis jeg havde kunnet gøre det, og gjordt det.

Jeg kan godt forstå at du blev rasende.
Ham idioten der kaldte dig for dyremishandler, har jo ikke anet hvad pokker han har snakket om. Så det at du kylede due op på hans
bil, synes jeg egentlig er helt iorden. Så kan han sgu (undskyld sproget) lære det!
Jeg Desuden mener jeg heller ikke at man kan kalde det dyremishandling at aflive et dyr, hvis det går hurtigt og smertefrit.
Selvfølgelig er det noget der mærker en, men fik du det på en måde ikke bedrer med dig selv bagefter *S*.

Mvh
Asta


R. Ilsře

unread,
Mar 20, 2003, 5:01:07 AM3/20/03
to
> "Heldigvis" fik jeg afløb for alle mine frustrationer... en mand var
> nemlig kørt ind til siden med sin minibus... og i det øjeblik mågens
> nakke knækkede og fuglen blev stille, skreg han : "DYREMISHANDLER!!!"
> :-(

Hej Ann (Gætter på du er den Ann vi kender fra hund?:-))

Sikke da en spade! Hvad tror han? At du er typen der kører ud på din
knallert kun for at jage måger og knække deres hals?:-)

Rinnie


Anne-Marie Prange

unread,
Mar 20, 2003, 5:43:00 PM3/20/03
to

"Frederiksen" <m...@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse
news:3e763ae8$0$24635> Jeg spekulere lidt på hvorfor I lod den lide i så

lang tid? En fugl kan man
> let og uden smerte for dyret aflive med det samme - og inden I alle
sammen
> overfalder mig, så er det altså ikke anderledes end at slagte høns.


Hej

Nu forholder det sig bare rent faktisk sådan at hr. eller frøken
hvemsomhelst ikke bare må aflive hverken en due eller et andet dyr uden
at være uddannet til at aflive dyr ..det er faktisk strafbart mener jeg
.. endelig er der jo i øvrigt det at ikke alle kan aflive et dyr eller
slagte en høne .. j
bare lige en kommentar fra mig -- hejhils fra Ami


(2610 )Jan R.

unread,
Mar 20, 2003, 6:15:59 PM3/20/03
to
Hejsa.

Ami skrev:


>Nu forholder det sig bare rent faktisk sådan at hr. eller frøken
hvemsomhelst ikke bare må aflive hverken en due eller et andet dyr uden
at være uddannet til at aflive dyr ..det er faktisk strafbart mener jeg

<>Jeps - det er strafbart ifølge den danske dyreværnslov!!!
Og jeg havde da også kunnet risikere at få en bøde for at knække nakken
på den stakkels måge!
Men ved I hvad? Det havde jeg gerne taget med, hvis det betød at mågen
_ikke_ skulle ligge og lide (evt dø af kulde og smerte) i flere timer,
inden dyreambulancen fik tid til at hente den!!!
I lovens forstand handlede jeg forkert... men udfra en dyre-etisk
synsvinkel, mener jeg selv, at jeg handlede korrekt!
Var der derimod tale om et større dyr fx hund/kat/hare osv... så havde
jeg ikke anet, hvad jeg skulle gøre... og havde naturligvis tilkaldt den
nødvendige hjælp!
Skal jeg bryde loven og nødaflive et dyr... så skal jeg kunne gøre det
sådan, at jeg bagefter _ved_ 110% sikkert, at jeg har handlet
forsvarligt!!! Det er nemlig _min_ samvittighed, der tynges!
Tro mig - jeg _hader_ at skulle stå i sådan en situation!!!
Men jeg ville hade endnu mere, hvis jeg (pgr en lov) ville være nødt til
at køre forbi en tilskadekommen fugl... som ville have skulle ligge og
lide i iaf 1 time eller længere, før den fik "proffessionel" hjælp! (Jeg
var på vej til arbejde - og så skulle der først ringes til falck - og så
skulle de finde fuglen - det tager tid!!!)
Har faktisk stået i den situation med en hund engang... den halve time,
der gik, inden dyreambulancen kom, varede mindst flere timer! ;) Hvor
ville jeg dog gerne have kunne hjælpe den stakkels vovse!

>.. endelig er der jo i øvrigt det at ikke alle kan aflive et dyr eller
slagte en høne ..

Det er da rigtig nok... og du skal da heller ikke tro, at jeg synes, det
er morsomt!!!
Men jeg har så bare ikke samvittighed til at undlade at hjælpe dyret -
hvis jeg da kan :-)

Mvh Ann

Frederiksen

unread,
Mar 21, 2003, 1:51:40 AM3/21/03
to

> Nu forholder det sig bare rent faktisk sådan at hr. eller frøken
> hvemsomhelst ikke bare må aflive hverken en due eller et andet dyr uden
> at være uddannet til at aflive dyr ..

Kan du finde paragraffen frem? Spørgsmålet er ret interessant, da vi er
temmelig mange hobbyavlere, der selv slagter vores høns og duer - og det vil
godt nok undre mig, at der ikke er grebet ind, hvis det er ulovligt.

Mvh Maria


Anne-Marie Prange

unread,
Mar 21, 2003, 2:49:17 AM3/21/03
to

"(2610 )Jan R." <tsars...@DETTEos.dk> skrev i en meddelelse
news:3e7a4bb3$0$204$edfa...@dread15.news.tele.dk...

> Skal jeg bryde loven og nødaflive et dyr... så skal jeg kunne gøre det
> sådan, at jeg bagefter _ved_ 110% sikkert, at jeg har handlet
> forsvarligt!!!

Det var netop noget i den stil jeg ville frem til ..for det første
vidste du hvordan man afliver en fugl og kunne gøre det uden at dyret
led ekstra og du erkender samtidig at havde det været et større dyr
havde du ikke kunne gøre det ...du kendte altså dine begrænsninger og
handlede sådanset derved ret så professionelt .. så det jeg skrev var
bestemt ikke en kritik af din handle måde .. men en påmindelse om at man
altså rent faktisk ikke må aflive et dyr uden at have en uddannelse i
det ...

> Det er da rigtig nok... og du skal da heller ikke tro, at jeg synes,
det
> er morsomt!!!
> Men jeg har så bare ikke samvittighed til at undlade at hjælpe dyret -
> hvis jeg da kan :-)

Selvfølgelig synes du da ikke det var sjovt det synes nok ingen men du
lod din samvittighed sejre og havde du ikke været helt 100% siker på
hvad du gjorde er jeg også sikker på at du havde undladt det og ventet
til der kom hjælp .. altså jeg vil sige du handlede helt prof
hejhils fra Ami


Bettina Hansen

unread,
Mar 21, 2003, 4:43:01 AM3/21/03
to
Anne-Marie Prange wrote:
> Nu forholder det sig bare rent faktisk sådan at hr. eller frøken
> hvemsomhelst ikke bare må aflive hverken en due eller et andet dyr uden
> at være uddannet til at aflive dyr ..det er faktisk strafbart mener jeg
> .. endelig er der jo i øvrigt det at ikke alle kan aflive et dyr eller
> slagte en høne .. j
> bare lige en kommentar fra mig -- hejhils fra Ami

Det eneste der står i dyreværnsloven ang. aflivning af dyr er:

"$13 Den, der vil aflive et dyr, skal sikre sig, at dyret aflives så
hurtigt og så smertefrit som muligt. Aflivning ved drukning må ikke
finde sted.

Stk. 2. Justitsministeren kan fastsætte nærmere regler om aflivning af
dyr, herunder regler om slagtning og om forbud mod visse
aflivningsformer samt regler om, at aflivning af visse større dyr kun må
foretages af en dyrlæge eller en anden autoriseret person."

Duer, høns og lign. falder ikke ind under kategorien "visse større dyr"
så alle må aflive disse når blot de sikrer sig at dyret aflives så
hurtigt og smertefrit som muligt.

Mvh Bettina

---
http://chin.dk

Asta Nielsen

unread,
Mar 21, 2003, 4:52:43 AM3/21/03
to
Det eneste der står i dyreværnsloven ang. aflivning af dyr er:
>
> "$13 Den, der vil aflive et dyr, skal sikre sig, at dyret aflives så
> hurtigt og så smertefrit som muligt. Aflivning ved drukning må ikke
> finde sted.
>
> Stk. 2. Justitsministeren kan fastsætte nærmere regler om aflivning af
> dyr, herunder regler om slagtning og om forbud mod visse
> aflivningsformer samt regler om, at aflivning af visse større dyr kun må
> foretages af en dyrlæge eller en anden autoriseret person."
>
> Duer, høns og lign. falder ikke ind under kategorien "visse større dyr"
> så alle må aflive disse når blot de sikrer sig at dyret aflives så
> hurtigt og smertefrit som muligt.
>
> Mvh Bettina
>
> ---
> http://chin.dk


Øv, så kom du før mig *GS*.

Jeg har også lige været inde for at kigge på Dyreværnsloven.
Og så er der jo også kapitel 1:

§ 1. Dyr skal behandles forsvarligt og beskyttes bedst muligt mod smerte, lidelse, angst, varigt men og væsentlig ulempe

Så som der står ovenfor, så kan alle tillade sig at aflive en fugl, hvis de altså kan finde ud af det.
Hvis det ikke var tilladt, så vil jeg mene at en sådan lov, kunne gå ind under en form for dyremishandling. Der er jo netop ingen
grund til at et dyr skal lide unødigt.
Jeg ville nu ønske at jeg selv kunne have aflivet den due.


Mvh
Asta


0 new messages