Nymfeparakitter og foder?

Lars Petersen

Hej NG

Nymfeparakitter og foder?

På Internettet har jeg læst at avokado er farligt for nymfeparikitter, og
jeg går ud fra, at det skyldes det høje fedtindhold.

Er bananer, som ligeledes har et højt fedtindhold, også farlige for
nymfeparikitter, og er der andre ting, som man ikke må give dem?

Skal en nymfeparakit overhovedet have frugt?

Man kunne fristes til at tro, at maden ikke er af den store betydning, idet
min tidligere nymfeparakit blev over 18 år, og spiste hele livet stort set
kun undulatmad, da jeg ikke var klar over at undulatmad er det mest usunde
for den.

MVH Lars Petersen

Gidde

- Det med bananerne lyder ikke sandsynligt...mig bekendt er de ekstremt
fiberrige...og jeg mener at have læst at de faktisk er mere fedtfattige end
gulerødder.
Jeg tror du med god samvittighed kan give nymferne banan...men da jeg ikke er
fugle-menneske, er det her alene en vurdering baseret på, hvad jeg har læst om
bananens næringsværdi engang for flere år siden.
- Gitte

Tina Bach Larsen

2 sekunders søgning gav denne http://www.bomand.dk/foder.htm

"Gidde" <gjl...@hum.auc.dk> wrote in message

uffe thomsen

Hejsa.

Jeg har haft nymfer i ca. 10 år, min far har haft i snart 20 år. Vores har
hele deres liv levet på parakit blanding, de fik så banan, agurk og andet
grønt ca. hver anden dag.

Mvh. Stella

"Lars Petersen" <lar...@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Lars Petersen

uffe thomsen <uffe_t...@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9635u2$jj8$1...@news.cybercity.dk...

> [...]
> hele deres liv levet på parakit blanding, de fik så banan, agurk og andet

Tak for din og andres besvarelser.

Et sted har jeg læst, at de ikke må få for meget frugt og grønt, når de er
små, og et andet sted anbefaler de, at man gør det modsatte.

Det er i fald hvert sikkert, at de som ikke-små, skal have frugt som
tilskudsfoder, men er der visse frugter som fx avocado, som er direkte
skadelige for dem?
Kan man godt give dem brød?

MVH Lars Petersen

Lars Petersen

Undskyld, jeg prøver lige igen.

Det er i hvert fald sikkert, at nymfeparakitter, som ikke er meget unge,
skal have meget frugt som tilskudsfoder, men er der andre frugter end

uffe thomsen

Det er rigtigt at det ikke er sundt at give dem alt for meget grønt, når de
er små, men lidt i ny og næ, skader nu ikke. Hvis de får for meget som små,
risikerer man at de får diarré og det kan sådan en lille unge altså ikke
holde til.
Når de nærmer sig et års tid, kan man give dem langt mere frugt og grønt end
da de var små. Og Nej det skader bestemt ikke at give dem brød, de elsker at
sidde og hakke i et stykke tørt franskbrød. Ungerne kan man også give brød,
når de bliver lidt større. Her er det en god ide at tage et gammelt tørt
brød og bløde det op i vand, evt. med vandopløselige vitaminer i, så får de
en slags brødgrød, hvilket mine unger var helt vilde med.

Lars Petersen

uffe thomsen <uffe_t...@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:965sht$iir$1...@news.cybercity.dk...

> [...]
de
> en slags brødgrød, hvilket mine unger var helt vilde med.

Tak for tippet. Jeg venter cirka et halvt år med at give den opblødt brød
med vandopløselige vitaminer, da den kun er cirka 5 uger gammel. Jeg har
siden jeg skrev indlægget, fået lånt og læst to bøger om pasning af
nymfeparakitter, så nu burde jeg være i stand til at kunne fodre og passe
den rigtigt.

MVH Lars Petersen

up

Mine to nymfer på 1½ og 18 år elsker lunt, især økologisk hjemmebagt brød,
de får det hver morgen sammen med frisk vand. Agurk og æble, især cox orange
nyder de også.

Knækbrød er de også glade for og jeg tror det holder næbbet trimmet lidt. Og
så kan de lide en kogt kartoffel af og til samt kogte ris. Trækul er meget
vigtigt for dem, i begyndelsen havde jeg bare den smule der er blandet i
sandet, men senere købte jeg en stor portion og de er begge meget glade for
det.

Banan har jeg aldrig prøvet, men det vil jeg efter at have læst indlæggene
her i NG.

Mvh IB

Lars Petersen

up <u...@petersen.mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:967elp$1d6$1...@news.inet.tele.dk...

Ifølge de bøger jeg har læst, kan man også give den kogte nudler, kogte
katofler og magert kød, men jeg vil nok holde mig til mere almindeligt mad
som gulerødder og æbler, samt en smule salat (ikke for meget, da det
indeholder for store mængder vand). Ifg-bøgerne er citrusfrugter, ukogte
katofler, kål, samt som tidligere nævnt avocado, farligt for
nymfeparakitten.

MVH Lars Petersen

Lars Bodin

> [...]
> indeholder for store mængder vand). Ifg-bøgerne er citrusfrugter, ukogte
> katofler, kål, samt som tidligere nævnt avocado, farligt for

Hej Lars!

Ang. citrus frugter, hvad har du konkret læst? Når jeg spørger er det fordi
mine fugle elsker at få et par clementiner eller et stykke appelsin som
godbid af
og til, og jeg har ikke observeret at de skulle blive dårlige af det?

Får de for meget frugt og grønt - uanset hvad - kan de få tynd mave. Jeg ved
ikke om citrus frugter er specielt slemme på dette punkt, eller om de
ligefrem
skulle have en giftig effekt???

Ellers så kan du roligt give fuglene kød af og til... Et lille stykke
engelsk bøf eller
hjemmelavede frikadeller spises med stor appetit. I naturen spiser de vel
også
insekter af og til...

mvh. Lars

Anne-Marie Prange Madsen

Lars Bodin <l...@ddh-data.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:96dqlr$ca0$1...@news.inet.tele.dk...

> "Lars Petersen" <lar...@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Ifg-bøgerne er citrusfrugter, ukogte

Mener også at tomater er farlige for parakitter såvel som for andre fugle og
forresten også gnavere da den jo ligesom kartofler tilhører
natskyggefamilien.

MVH Anne-Marie

Lars Petersen

Hej Lars

Lars Bodin skrev:

> [...]
> godbid af
> og til, og jeg har ikke observeret at de skulle blive dårlige af det?

Titel: Nymfeparakitter
Forfatter: Thomas Haupt
For mere info om bogen, så søg på bogens titel på forlagets hjemmeside:
http://www.aschehoug.dk/default2.htm

citat side 8:
"Bortset fra kål, kartofler, avocado og citrusfrugter, kan alle former for
frugt og grøntsager gives til nymfeparakitter"

citat side 9:
"Vær forsigtig med salatblade. Pga. af det høje vandindhold, kan der
frigøres mange skadelige stoffer"

I det næste citat (side 9) modsiger forfatteren citatet fra side 8 omkring
citrusfrugter:
"Citrusfrugter gives kun i begrænset mængde. Rå kartofler og kål er
bandlyst"

citat side 8:
"Desuden kan man tilbyde forskellig urter og vilde planter, som basilikum,
persille, kørvel, vilde græsser, fuglegræs, gåseurt (både blomst, blade og
stængler), hyrde taske og brøndkarse. Husk på ikke at samle vilde planter,
hvor der er sprøjtet."

> [...]
ved
> ikke om citrus frugter er specielt slemme på dette punkt, eller om de

I citaterne antydes det kraftigt at salatblade og citrusfrugter skal
begrænses, især sidstnævnte er næsten bandlyst.

> [...]
> engelsk bøf eller
> hjemmelavede frikadeller spises med stor appetit. I naturen spiser de vel

Ja, men umiddelbart tror jeg, at man altid skal holde sig til meget magert
køb, som bogen anbefaler citat:

"Velegnet føde er f.eks:

- Frugtsaft, uden tilsat sukker
- Tørt brød, fuldkornskiks, tvebakker, müsli, diverse kornprodukter.
- Kogte kartofler og kogte nudler, men ikke for varme.
- Magert kød.
- Mindre hyppigt yougurt, mager quark og mild ost i små mængder.
- Alm. te, men kun som nødløsning ved tynd mave og kun i kort tid."

I naturen spiser nymfeparakitterne til store gene for de australske landmænd
store mængder korn, hvorfor landmanden desværre mange steder vælger at lægge
gift ud til dem. I naturen kan de godt overleve tørkeperioder og indtagelse
af monoton føde i længere tid, fx kun korn, uden at vise svaghedstegn. Når
de holdes i fangeskab har føden langt større betydning, men som jeg nævnte i
mit første indlæg, overlevede min nymfeparakit over 18 år ved blot at spise
undulatmad uden at det gik ud over dens fjerdragt eller fysiske tilstand,
hvilket tyder på at føden ikke er særlig væsentlig (men det er kun et
enkeltstående tilfælde). Det skal dog tilføjes, at jeg først fik da den var
fire år gammel og at den de første to år spiste parakitblanding, men nægtede
herefter at spise andet end undulatmad, som den ved at bo sammen med
undulat, fik en stædig trang til kun at ville indtage.

En parakit kan som sagt overleve uden særlig meget vand i de lange
tørkeperioder i Australien, samt overleve ved at drikke mere eller mindre
urent bakterieholdig vand fra naturen. Derfor er jeg faktisk i tvivl om man
ikke understimulerer immunforsvaret ved at give dem frisk vand hver dag?

Det er i hvert fald sikkert at overdrevet rengøring af buret og rummet den
opholder sig i, kan understimulere immunforsvaret, så den oftere bliver syg.
Det står dels beskrevet i bogen, men dels virker det på mig som ren logik.

Mht. den ideelle kost, så er problemet ifølge en dyrlæge jeg spurgte, at der
ikke forefindes egentlige undersøgelser af, hvad der er den ideelle kost for
en nymfeparakit. En nymfeparakit-ejer, som tilbyder fuglen optimale forhold
mht. mad og motion, kan sikkert slippe afsted med at give den et langt
større sortiment af forskellig føde, der måske ville være skadeligt for en
nymfeparakit, hvor ejeren nøjes med nymfeparakitblandingen fra Netto, lidt
tilfældig tillægsfoder og for lidt flyvemotion. Yderligere er to
nymfeparikitter ikke ens, og nogle vil kunne lide flere forskellige slags
tillægsfoder og hvad der mere vigtigt i denne sammenhæng, være mere immune
over for flere skadelige stoffer end andre parakitter uafhængig af
pasningskvaliteten.

MVH Lars Petersen

Lars Petersen

Anne-Marie Prange Madsen <woo...@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Arvi6.4092$7Q5.1...@news101.telia.com...

> Mener også at tomater er farlige for parakitter såvel som for andre fugle
og
> forresten også gnavere da den jo ligesom kartofler tilhører
> natskyggefamilien.

Helt enig, det relativt høje vandindhold vil sikkert indeholde for store
mængder af skadelige stoffer, til at det er forsvarligt at bruge tomater,
som regelmæssig tilskudsfoder, men jeg tror ikke, at det er direkte bandlyst
at give til nymfeparakitter en gang imellem.

MVH Lars Petersen

JENS FOGH

Hej Lars.
Prøv at slå op på vores hjemmeside www.nymfekakaduen.dk
Her kan du få svar på alt ellers er der tlf. nr
Venlig hilsen Jens Fogh

Lars Petersen <lar...@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Bqji6.58077$zw.10...@twister.sunsite.dk...

susannea...@gmail.com

susannea...@gmail.com

hei kan man gje nymfparekit unger på 5 uker mosad modna bananer?