Den blå avis

Nina

Hej alle i NG

Der er en ting der har undret mig, måske i har nogle svar.
Hvorfor er det så forfærdeligt at sætte sine killinger til salg i den blå
avis?

Jeg har oplevet en del opdrættere af katte, tale meget nedladende om dem der
bruger den her form for annoncer. Som jeg ser det er det da et medie som
alle andre medier. Mange opdrættere (incl mig selv) har da internetsider,
hvorfra man reklamere med sine killinger til salg. Er det anderledes end at
skrive en annonce på www.dba.dk? Mange af dem har da ikke så meget
information om racen osv.

Jeg tænker da bare, det kan godt være at man får nogle useriøse henvendelser
fra en annonce i avisen/nettet, men man skal jo altid vurdere de mennesker
der ønsker at købe en killing, og beslutte om de er de rigtige mennesker til
at tage sig godt af den.Det er jo uanset hvorfra de ved at man sælger
killinger.

Er det bare fordi man har set eksempler på "killingefabrikker" der er brændt
inde med halvstore killinger og til sidst desperat prøver den blå avis?
Måske er det mig der har overset noget ??

Hilsen
Nina
www.tendertribes.dk

Nina El Falaki

Hej navnesøster

Jeg tror det er fordi det generelt er useriøse opdrættere der bruger dba, og
de seriøse vil nødig slås i hartfkort med de useriøse.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

"Nina" <NoSpa...@knus.dk> skrev i en meddelelse

Gidde

Hej Nina
Jeg kan personligt ikke se noget forkert i at annoncere i Den Blå Avis! Hvis
annoncen er seriøs, henvender sig til seriøse købere og man desuden, som du
påpeger, ansvarligt udvælger køberne, så er det jo ikke værre end at annoncere
på Internettet, i JydskeVestkysten eller andre medier. Som du siger skyldes den
negative holdning nok, at mange fuldkommen uansvarlige også annoncerer i Den
Blå....men ligeledes annoncerer disse jo også via Nettet, "seriøse" aviser osv.
Det er ike så meget "hvor" man annoncerer, men derimod "hvordan", "hvorfor" og
til "hvem" - synes jeg - der afgør om en annoncering er god eller dårlig.
Hovedparten af de, der annoncerer med "killinger til salg", burde alligevel slet
ikke have killinger til salg og det lige gyldigt "hvor" de annoncerer!
Egentlig synes jeg da, at det må have en positiv effekt på kattens status, at
seriøse personer vælger at annoncere disse steder - og dermed konkurrere med
både kattefabrikker og folk som hellere vil smide killinger i nakken på folk end
lade deres kat neutralisere - for på den måde opdager potentielle købere jo, at
der også findes en anden måde at opfatte katte på end den gængse. At katte, lige
som hunde, kan "koste noget"!!!
Ved at få de seriøse annoncer ud til dem, som normalt sælger/køber killinger for
en 50'er, gør seriøse avlere jo virkelig kontrasten synlig, og mon ikke nogle -
omend få - af den grund vælger at undersøge kattens status inden de beslutter
sig for en killing fra nabokonens syvende uønskede kuld killinger?
Altså, annoncer dog endelig derude hvor almindelige mennesker søger kat, så øges
chancen for at både respekt for, og viden om, katten spredes. En useriøs
henvendelse får vel også et par kloge ord med på vejen, som måske får nogen til
at overveje anskaffelsen en ekstra gang.
Mvh. Gitte

SANNI TRUEDSSON

Hej gruppe
Egentligt kan jeg heller ikke se noget galt i at annoncere i den blå avis
men, det er svært at blive ved med at argumentere overfor potientielle
købere, om hvorfor jeg skal have måske 2000,- mere for en racekilling, når
den næste annoncør kun vil have 500,-, for samme race. Det hjælper ikke ret
meget at sige at jeg er mere seriøs, så nu er jeg begyndt at sige at jeg
tror ikke at den der køber den billige killing, måske har råd til at betale
de omkostninger, dyrlæge vacc, ect, hvis de ikke har råd til at betale
kattens pris hos mig. Desuden mener jeg, at ved ikke at sælge sine killinger
billigt, undgår man impulskøbere, for folk der har betalt 2-3000,- eller
mere for en killing, har formodentligt gennemtænkt deres "investering",
hvorimod 500,- kr køberen ikke har haft de samme overvejelser. Desuden siger
jeg, at såfremt de ikke vil betale killingens pris, så bliver den boende hos
mig, fremfor at friste en måske kummerlig tilværelse hos et impulskøb.
Reaktionerne har været meget forskellige, men de fleste har sagt at de
regnede ikke med at killingerne var så dyre, når de blev annonceret i den
blå avis. Måske er det et holdningsspørgsmål, nemlig at det meste der er til
salg i DBA, kan man få for en slik, og det er dette vi må prøve at ændre.
Sanni
"Gidde" <gjl...@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse

Maria Frederiksen

> [...]
betale
> de omkostninger, dyrlæge vacc, ect, hvis de ikke har råd til at betale

Dårligt argument. Hvis jeg kan få en killing til 50 kr, så har jeg 3950
ekstra til dyrlægeregninger mv, som jeg ikke har ved køb af en racekilling
til 4000 kr.

Og hvorfor skal en racekilling være så dyr? Den koster jo ikke en fregne
mere i dyrlægeregninger, vaccinationer og ormekur end en huskat.

Mvh Maria

Nina El Falaki

Nej det har du ret i, men det er de færreste huskattekillinger der sælges
vaccinerede og dyrlægecheckede, desuden koster stamtavler et mindre beløb,
mens parringsafgiften ofte er større end en killings pris. Jeg har selv
været oppe at give 5000,- for parringen, da jeg tog 3000,- for en
kælekilling, og der var 2 killinger i kuldet. Da jeg måtte operere den ene
for navlebrok, var det altså ren tilsætning.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

"Maria Frederiksen" <m...@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse

Sabina Hertzum

"Maria Frederiksen" <m...@easyfrag.dk> wrote in message
> [...]

hmmmm... nu er jeg ikke opdrætter eller har end ikke en racekat....
men... jeg kunne forestille mig noget med det her...
oprindelig pris for moderen spiller ind....
pris for parring.... ( hvis der er en sådan for katte?)
pris for dyrlægechek for moderen under graviditeten
pris for tjek af killingerne..
vacciner
ormekure( som jo er på recept nu)
pris for stamtavle
foder
grus

alle disse ting spiller jo ind ved alle andre dyr.... både hunde, heste
og andre racedyr har diverse ting der skal være i orden før de kan få
den famøse stamtavle......

rent faktisk tror jeg det er en underskudsforretning når alt kommer til
alt..... det koster jo også at have moderen og faderen imellem
kuldene...... og her snakker vi jo også dyrlægeregninger og grus og
foder.....

at man får en huskat til 50 kr beviser jo kun for mig at den aldrig har
set en dyrlæge...... eller en ormekur...... den eneste garanti man har
er sælgers ord... og det skal man fandme stole på hvis man tror på at
katten har fået diverse ting og stadig kun koster 50 kr......

og det sidder jeg her og siger på trods af at jeg fik min dejlige sweety
ganske gratis..... 12 uger gammel uden at have været udenfor nogen sinde
og uden at han havde set hverken dyrlæge eller ormekur...... i dag en
sund og rask kat der kun har hilst på dyrlægen da han blev
kastereret......
--
knus sabina

behind every good woman, lies
a trail of men.....*SF*

Blue

Når man køber en kat for en 50´er kan man jo sikkert ikke få den byttet,
hvis det viser sig (efter man har fået den hjem) at den er født med en
sygdom den dør af inden for ½ år.
Det kunne jeg da forestille mig, at man kan hvis den købes hos en opdrætter
og med stamtavle.

Katja

--

"Nina El Falaki" <fe...@edb.dk> skrev i en meddelelse

Nina El Falaki

Japp, så gælder købeloven.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

"Blue" <bl...@heaven.dk> skrev i en meddelelse

Nina

Sikke en masse input der kom til debatten om den blå avis, tak for det.
Selvom den har taget en drejning i retning af priser for race katte.

For at være helt ærlig er "min forretning" indtil nu ren underskud. Hvis jeg
vender det hele på hovedet og siger:
Mine katte havde jeg købt alligevel, de skulle fodres og vacineres uanset om
de fik killinger eller ej og til dyrlægen når de var syge, de skulle
alligevel have en kattegård at løbe i udenfor, et klatretræ ect.
..............så giver hver killing da et lille overskud, kattemad fra de er
nogle uger gamle til de er 12 uger, kattegrus, en vacination (med mængde
rabat), sundhedsattest, ormekur, legetøj ect

Og for lige at kommentere det med at få en kat for en 50'er. Det har jeg da
fuldstændig forståelse for. Men man skal da se sig rigtig godt om... ligesom
man skal hos dem der avler.
Jeg har lige hørt et eksempel om nogle af mine venner, der fik en kun var 9
uger gammel killing, der sked blod grundet manglende ormekur, opførte sig
underligt og måtte afleveres tilbage og afhentes igen når den var 13 uger og
ingen vaccine..... et almindeligt "50-kroners" køb.
Vi andre er i det mindste underlagt nogle regler der skal overholdes.... men
der er desværre også dem der ikke gør det.

Hilsen Nina
DK. Tender Tribes
Mindre opdræt af Maine Coon
http://www.tendertribes.dk
ma...@tendertribes.dk

Camilla Scharff

Nina El Falaki <fe...@edb.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:94552k$5vr$1...@news.cybercity.dk...
> Japp, så gælder købeloven.

Hej Nina

Købeloven gælder altså også når du køber en killing til en 50'er eller 1
liter mælk til 5 kr. - det er bare de færreste, der gider gå rettens tunge
vej (og så skal man vist også have en fordring på min. 5000 kr. (?)) for at
kunne få tildelt en erstatnings-killing eller pengene (købesum +
dyrlægeregninger mv., som er tilkommet pga. kattens tilstand, som kan føres
tilbage til sælger) tilbage hvis ikke sælger vil "makke ret"... Kort sagt,
købeloven gælder for alle køb, undtaget fast ejendom og internationale køb.

Mvh. Camilla
www.burmese.dk

Stine

> Der er en ting der har undret mig, måske i har nogle svar.
> Hvorfor er det så forfærdeligt at sætte sine killinger til salg i den blå
> avis?

Hej Nina.

Nu er jeg godt nok opdrætter af hunde ( hobby ) men når jeg annoncerer i DBA
skal jeg betale for det. Skal man også det med racerene killinger ??
JEg synes det er et godt sted at annoncere. Billige annoncer, og de fleste
kigger alligevel i DBA. Jeg har betalt i dyre domme i bl.a. Morgenavisen
Jyllandsposten uden at sælge en eneste hvalp, lidt hjælper det med
specialklubbens og DKK hvalpeliste, men hovedsagligt sælger jeg kun gennem
DBA.

Stine
ps : mine huskatte-killinger blev også solgt i DBA til 100 kr. stk.

Camilla Scharff

Maria Frederiksen <m...@easyfrag.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:kkn96.35358$W81.3...@twister.sunsite.dk...

> [...]
>
> Og hvorfor skal en racekilling være så dyr? Den koster jo ikke en fregne
> mere i dyrlægeregninger, vaccinationer og ormekur end en huskat.

Hej Maria

Hvor mange killinger til 50 kr. tror du selv på er dyrlægetilset,
vaccinerede, ormebehandlede og sælges medfølgende sundhedsattest (samt
stamtavle - giver selvfølgelig sig selv...)?
Hvor mange killinger til 50 kr. er født af en moderkat, som har været til
(planlagt) parring hos en hankat, der koster fx 4-5000 kr. i parringsgebyr?
Hvor mange killinger til 50 kr. tror du er blevet præget af mennesker
dagligt fra den dag de blev født?
osv. osv.

Hertil kommer, at når man vælger at købe en racekat, så er det ofte fordi
man ønsker sig en kat med et bestemt udseende/temperament/karaktertræk -
disse kan man være ret sikker på kan opfyldes ved at købe en kat med
stabiliserede linier. Desuden betaler man for, at killingen har haft en god
og sund opvækst, at moderkatten/faderkatten er fra genetisk sunde og
sygdomsfri linier (en sandhed med modifikationer, da genetikken ikke sådan
lader sig manipulere, og spontane mutationer kan opstå af tilsyneladende
sunde linier... samt kan alm. sygdomme jo ramme selv den mest påpasselige)
mv.

Vi har i alt "ventet os" 10 gange - 1 af disse kuld bestod af 1 død killing,
et andet af to killinger, som begge måtte aflives hhv. 4 og 6 uger gamle
efter adskillige dyrlægebesøg, samt 8 kuld, hvor alt mere eller mindre er
gået som det skulle med killinger og moderkat (dog har et par killinger
måtte aflives ganske unge, en fordi den ikke ville spise hos moderen - en
anden pga. en bygningsfejl ved øjet, som ville betyde en risikabel operation
i fuld narkose i 6-8 ugers alderen...). Selvom vores killinger - nu - koster
3.500 kr., og vi altså har haft 8 kuld, så har vi brugt mange penge på vores
hobby! Hvis man er heldig (!), så kan man muligvis "tjene" til næste
parring - men det er vist ikke ret ofte man får det til at løbe rundt... Vi
gør ihvertfald ikke... Men vi elsker vores katte og killinger, og det bedste
er at få opringninger/breve/mails fra vores killingekøbere, som fortæller at
de er så lykkelige for deres katte og ikke kunne forestille sig at leve uden
dem - det gør sgu livet værd at leve, og hver en spenderet dyrlægekrone mv.
lidt lettere at have med at gøre - også selvom vi sætter penge til på vores
hobby, for er det ikke dét ordet "hobby" indikerer?

Mvh.
Camilla
Camischa's burmesere - og en aby!
www.burmese.dk

> Mvh Maria

Nina

Ja man skal betale for annoncen hvis man sælger kat for over 500 kroner.
Det er stadig meget billligt i forhold til andre annoncer og ingen er endnu
kommet med nogle rigtige grunde for ikke at sælge igennem den blå avis.

Ikke for at fornærme og smide "brænde på bålet" , men det er vist kun
fordomme vi taler om her, ikk? ;-)

--

Hilsen Nina
DK. Tender Tribes

"Stine" <sant...@hund.dk> skrev i en meddelelse

Helle Andersen

Nina skrev i meddelelsen ...

>Hej alle i NG
>
>Der er en ting der har undret mig, måske i har nogle svar.
>Hvorfor er det så forfærdeligt at sætte sine killinger til salg i den blå
>avis?

Tja, jeg har aldrig selv haft en kat til salg, så min mening bygger altså
på andres erfaringer og mine egne holdninger :-) Jeg mener ikke, at
der nødvendigvis er noget som helst forfærdeligt i, at sætte sine
killinger i DBA, hvis man stadig har en seriøs holdning til køb og salg.

> [...]
>hvorfra man reklamere med sine killinger til salg. Er det anderledes end at

Principielt er det vel underordnet, hvor man sætter sine killinger til
salg - om det så er på Kvickly's opslagstavle eller i DBA. Det
vigtigste må vel være, at man i sidste ende kan stå inde for handlen.

> [...]
>at tage sig godt af den.Det er jo uanset hvorfra de ved at man sælger

Den 3. og 4. annonce der i dag var på DBA lød således:

Blue Russian, sølv, hun, 2 år, killing, hun, u.papir, renlige, kr 100

BLÅ /GRÅ PERSER HANKAT, SÆLGES 18 UGER DYRLÆGE
KONTROLERET OG m.GODT SIND. SÆLGES u.STAMTAVLE. ER
VANT t.BØRN OG HUND. HUNDESTED PÅ SJÆLLAND Kr. 500

Og jeg kan forestille mig, at det er dét, der afholder mange fra at
annoncere i DBA. Jeg gad slet ikke kigge videre, for jeg ved hvor
mange annoncer, der er af den slags. Jeg tror, at det har en del med
at gøre, at mange ikke ønsker at blive sat i samme kategori, som de
annoncer, der overvejende er på DBA. Måske har det også noget at
gøre med, at der er så mange muligheder, for at annoncere racekatte
til salg, at det så derfor er nemmere, at vælge DBA fra.

>Er det bare fordi man har set eksempler på "killingefabrikker" der er brændt
>inde med halvstore killinger og til sidst desperat prøver den blå avis?
>Måske er det mig der har overset noget ??

Det tror jeg er en stor del af årsagen.
For efter mit indtryk, er det ikke blot noget man ser ske en gang
imellem på DBA, men det er nærmere den overvejende del af
annoncerne, der er useriøse. Der er da heldigvis også seriøse
opdrættere, der annoncerer, så måske ændrer det sig hen ad vejen ?

Desuden må jeg sige, at de erfaringer jeg har hørt fra opdrættere,
der har prøvet det, tyder på, at næsten samtlige potentielle købere,
der ringer, er købere, der bliver valg fra. Mange forstår ikke, hvis en
kat f.eks. koster 2.500 - 3.500, når der er andre, der koster 500 og
ønsker ikke, at give de penge for en kat. Der er vist også mange, der
ønsker afslag i prisen, hvis de "kan slippe for" stamtavlen. Og jeg må
da sige, at jeg godt kan forstå, hvis disse opdrættere dropper DBA,
hvis de alligevel aldrig får solgt en eneste killing på den måde.

Som køber (dét har jeg nemlig forstand på) har jeg aldrig overvejet at
kigge i DBA og vil heller ikke gøre det i fremtiden. Det er "en stor
ting" for mig, når jeg skal købe kat og jeg ville aldrig benytte DBA til
køb af en racekat - for mig ville det være "for tilfældigt", hvilken
opdrætter jeg valgte. Jeg vil til en hver tid foretrække, at tjekke en hel
del forskellige potentielle opdrættere ud på forhånd f.eks. via
hjemmesider (der dog siger mere om en person end en lille annonce
i DBA) og på udstillinger. Der kan jeg se forskellige katte af samme
race "live", fornemme deres psyke og observere, hvordan de klarer
tumulten. Desuden kan jeg dér møde opdrætteren personligt og jeg
må sige, at jeg flere gange har valgt opdrættere fra på grundlag af
differerende holdninger, "kemi" eller lignende. Jeg prioriterer, at jeg
har visse fælles holdninger med opdrætteren, da det er et must, at
jeg kan ringe til opdrætteren om eventuelle problemer (også 5 år
efter, at jeg har købt katten) og så er det en fordel, hvis vi er enige om
en del ting.

--
Hilsen Helle
Dog's have owners. Cat's have staff.

Trine Stubbe Teglbjaerg

On Thu, 18 Jan 2001 01:03:59 +0100, "Camilla Scharff"
<cami...@jubiimail.dk> wrote:

>Hvor mange killinger til 50 kr. tror du er blevet præget af mennesker
>dagligt fra den dag de blev født?

Arj - Camilla! Det må du alså ikke sige! Det er selvfølgelig
rigtigt at der ikke er parringsgebyr og stamtavle. Det er osse rigtigt
at en del almindelige huskatte (Ganske sikkert en stor del *Suk*) ikke
er blevet vaccineret og måske ikke har fået det dyre killingefoder.
Men du må alså ikke skære så dybt at sige at almindelige
huskattekillinger oftest ikke bliver præget :( For uanset hvad så tror
jeg at selv om det er et hovsa-kuld så kan folk alså ikke holde sig
fra at skulle ha de små bløde og dunede killinger op og nusse lidt på.
Er det ikke det der kaldes at præge killinger? At de kommer i hænder
mener jeg?
--
- Trine
sn...@nospam.dk

Gidde

Hejsa
Racekattes pris er som den er, og jeg tror egentlig den ofte er mere end bare
fair. Problemet er nok nærmere, at de fleste af os er vokset op med den realitet
i baggrunden, at man kan skaffe sig en killing ved blot at henvende sig på
nærmeste gård eller ved at slå op i dba og der finde ud af hvilken af naboerne
man denne gang skal henvende sig til.
Årsagen til, at man ikke bør købe en 50-kroners killing i dba, er ikke blot,
synes jeg, at den måske ikke er dyrlægekontrolleret, vaccineret etc. Men derimod,
at man netop IKKE bør hjælpe den gruppe katteejere af med killingerne. De burde
slet ikke have killinger, eftersom deres katte oftest får killingerne pga.
manglende interesse og vilje fra ejeren til at få katten steriliseret!! Ikke for
at være kynisk, men så længe den slags katteejere kan smide killinger efter folk
for en 50'er (en pakke smøger og en pind-is), uden at skulle den tunge tur til
dyrlægen, vil de heller ikke selv opfatte det som et seriøst problem, når katten
igen lægger sig med maven fuld af uønskede katte.
Racekattes pris bør ikke ses som et argument for at købe en killing fra en
ansvarsløs huskatteejer (desværre er det jo ofte ejere af huskatte der igen og
igen står med uønskede killinger), og jeg tror faktisk at det i længden er med
til at flytte på folks bevidsthed i forhold til katten som husdyr, når de (side
om side med annoncer for kaste-i-nakken-killinger) kan læse om killinger som er
vacc., ormebeh., dyrlægekontr. osv. osv. Det eneste argument imod at en seriøs
avler skulle vælge at annoncere i dba, ville for mig at se være, at de så sparer
sig selv for konfrontationen med useriøse købere og useriøse katteejeres
uansvarlige killingeproduktion! Der er ikke noget moralsk forkasteligt i at en
seriøs opdrætter annoncerer i dba, selvom mange moralsk set forkastelige typer
gør det, og det ville være genialt (om end nok utopisk) hvis de i ængden kunne
fortræge nogle af de ubehagelige typer.
Mvh. Gitte

Camilla Scharff

Trine Stubbe Teglbjaerg <sn...@nospam.dk> skrev...

> [...]
> fra at skulle ha de små bløde og dunede killinger op og nusse lidt på.
> Er det ikke det der kaldes at præge killinger? At de kommer i hænder

Hej Trine

Ja, nu var det jo nok lidt provokerende - men helt ærligt, jeg kender indtil
flere mennesker, som har et kuld killinger i garagen/laden mv., som
ihvertfald IKKE bliver rørt af menneskehånd før de skal til at lære at spise
selv - eller i flere tilfælde, kun bliver "nusset" af børnene (som jo ikke
kan holde nallerne fra de små, forståeligt nok), og hvor killingerne i de
grelle tilfælde desværre ender med at blive så angste for børn, at de
risikerer at gå til angreb på dem senere hen. Min far og hans kone havde en
sådan kat - de fik den ca. 7 uger gammel, og den var netop vokset op i
garagen, hvor to piger på hhv. 6 og 8 havde "taget sig af dem"... Den blev
aflivet 2 år og 7 kg. senere, da den gik til angreb på min pap-lillebrors
legekammerater. Disse mennesker steriliserede ikke deres kat, da det jo var
naturens gang, at den fik killinger på stribe - og børnene synes jo de var
såååå søde...
Jeg gad bare godt at vide hvor mange af disse neurotiske og børne-angste
katte, de efterhånden har fået fabrikeret...!
Og jeg sagde jo heller ikke, at de "oftest ikke blev prægede" - blot at
nogle (og jeg tror desværre det er flere du tror) ikke bliver det.

Mvh. Camilla
www.burmese.dk

Trine Stubbe Teglbjaerg

On Thu, 18 Jan 2001 18:47:49 +0100, "Camilla Scharff"
<cami...@jubiimail.dk> wrote:

>Og jeg sagde jo heller ikke, at de "oftest ikke blev prægede" - blot at
>nogle (og jeg tror desværre det er flere du tror) ikke bliver det.

Jeg er glimrende klar over hvor mange katte der så absolut
ikke bliver behandlet så godt som vores misser gør - alså os her i
gruppen. Desværre er det ikke kun katte som ikke rigtigt har kostet
noget der bliver mishandlet. :(

Kate

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
>
> Og hvorfor skal en racekilling være så dyr? Den koster jo ikke en fregne
> mere i dyrlægeregninger, vaccinationer og ormekur end en huskat.

Godt nok har jeg købt oliwer gennem DBA for en flad 50'er og han har
vaæret sund og rask alle 8 år, men jeg indrømmer at jeg med alderen
tænker mere over tingene. Min første kat fik jeg gratis fra et
'skummelt' sted. Han blev ikke mere end 5 mdr. pga kattesyge. Johan og
Sofie fik jeg af dyrlægen der havde behandlet Freddie og aflivet ham. Da
jeg senere ville ha' nr. kat tænkte jeg meget på en brite men havde ikke
de 1500 kr. til den. Altså blev det Oliwer. Jeg forventer at hvis jeg
køber en kat til 2000+ kr at jeg har en garanti for at den har fået en
god start på livet, jeg tror ikke jeg forventer helt det samme hvis jeg
køber en til 50,- kr. Ikke at jeg synes det er ok. Det er det bestemt
ikke, men alligevel ved jeg godt at en kat gennem DBA oftest er et
fejltrin eller 'en-hul-i-hækken' mis, som ejerne af hunkatten bare gerne
vil af med så smertefrit som muligt.
Mine næste katte bliver racekatte af en eller anden art fordi jeg vil
sikre mig så meget jeg kan.
--
Kate

Visit my home page, it's about rabbits, mostly:
http://home7.inet.tele.dk/oliwer
My address is spam blocked. The real one is oli...@mail.tele.dk

pia larsen

Hej Gruppe

Nu må jeg altså blande mig i den her debat om den blå avis, som jeg i øvrigt
ikke har det fjerneste imod. :)
Men som ansvarlig katteejer, synes jeg også, man har et vist ansvar over for
andre katte end lige sin egen, og det skal man tage med i betragtning, når
man køber en gratis hul-i-hækken-kat i dba.
På den måde er man jo med til at "støtte" den fremtidige produktion af
overskudskillinger. Der fødes ALT, ALT, ALT for mange killinger her i
landet, og langt fra halvdelen får et godt og blivende hjem. Derfor er det
vigtigt at få folk til at indse, at kattene skal neutraliseres og at det
ikke er rigtigt bare at avle et kuld killinger eller to, fordi man synes de
er søde. Det er et kæmpe arbejde at få folk til at se det - især på landet -
men jeg tror, at hvis en nogenlunde normalt-tænkende familie én gang har
stået med et kuld killinger, de ikke kunne komme af med, så tænker de sig
lidt mere om, inden katten igen får lov at formere sig. Det er jo de
færreste, der synes det er sjovt at aflive de killinger, der har tumlet sig
i dagligstuen de sidste 10-14 uger.
Det er for mig den vigtigste grund til aldrig at købe en kat gennem den blå
avis, kvicklys opslagstavle og lignende steder.
Og så skal katten ikke være gratis. Katteejere skal opdrages til at katte
også koster penge ligesom hunde og at katte er noget man ofrer penge på hele
vvejen gennem sit ejerskab.

KH Pia

Stine <sant...@hund.dk> skrev i en

nyhedsmeddelelse:Q7q96.37016$W81.3...@twister.sunsite.dk...

Ida C. Willemoes-Wissing

Nu må jeg blande mig i debatten!!!

Jeg kan for helvede undskyld jeg siger det, ikke se hvad der er galt i
at der bliver født huskatte killinger!

Det kunne godt lyde på nogen af indlæggene i denne debat, at de eneste
katte der skulle være til, var snobbede racekatte.

Jeg må helt ærligt indrømme at jeg fra denne NG med mere havde fået et
væsentligt bedre indtryk af racekatte og deres opdrættere end jeg havde
før. Men nu er jeg ved at ændre mening igen.

Og hvorfor er man uansvarlig bare fordi man har en hus kat med
killinger, som amn sælger for 0 kr? man kan jo ikke sælge dem for 2000
så ender man med at have dem selv.

jeg vil forsætte med at have huskatte, og en dag kunne det da være sjovt
at få killinger, og jeg er sikker på at man kunne finde nogen gode hjem
til dem, hvis det var noget man planlagde i god tid. Desuden har jeg
faktisk aldrig set nogen som bare har haft kattene i graragen, alle de
steder jeg har set, har de hft dem indenfor hos familien.

jeg har selv fået mine katte gennem den blå avis, og det var bestemt
ikke et uansvarligt sted. Godt nok var killingerne ikke vaccinerede og
ormebehandlede, men de var 13 uger, og deres mor ringede efter en uge og
spurte om de var faldet til.
Og jeg ville ikke have råd til at have kat hvis jeg skulle betale
2000-5000 for dem. jeg havde pengene til kastrering og vaccination, men
nul mere.(og ja jeg ville finde nogen penge hvis der sker noget
uforudset, ligsom hvis vaskemaskinen skal repereres)

Det er måske lidt provokerenmde, men jeg føer mig provokeret ved at få
at vide, at man er et dårligere menneske bare fordi man ikke har betalt
en halv bondegård for en kat.

/Ida

Gidde

Hej Ida
Det drejer sig ikke om at kun racekatte er ok, men derimod også om, at der
løber en halv million UØNSKEDE katte - hvoraf størstedelen er huskatte -
rundt i dette land. I stedet for at avle killinger på en race som pga. for
stort udbud ofte behandles som en brug-og-smid-væk-vare burde man forsøge at
etablere hjem til en del af de killinger og voksne katte der vitterligt
trænger til det. Jo flere killinger der avles på huskatte, jo større mængde
huskatte mangler et hjem. Det har ikke en døjt med snobberi at gøre, men
derimod en generel bekymring for kattens (og måske især huskattens) status i
det her samfund at gøre. Udbud og efterspørgsel er ikke uden betydning, og
desværre er det et faktum at mange får uønskede killinger fordi de ikke kan
se nytten i at sterilisere den hunkat de fik for en halvtredser engang i
tidernes morgen. Prøv evt. at kontakte Kattens Værn, Inges eller andre
organisationer som har indblik i, hvor store chancer huskatte-killinger har
for et rigtig godt og varigt hjem.
Mvh. Gitte

Helle Andersen

"Ida C. Willemoes-Wissing" <ic...@adr.dk> skrev i en meddelelse news:3A7AEAD5...@adr.dk...

> Nu må jeg blande mig i debatten!!!
>
> Jeg kan for helvede undskyld jeg siger det, ikke se hvad der er galt i
> at der bliver født huskatte killinger!

Der er absolut intet galt i, at der bliver født
huskattekillinger, men der er meget galt i, at der
bliver født så mange af dem. Men hvorfor er det
nødvendigt, at blive så grov ?

> Det kunne godt lyde på nogen af indlæggene i denne debat, at de eneste
> katte der skulle være til, var snobbede racekatte.

Hvad ville du synes om at jeg kaldte dine katte for
"usle huskatte" ? Sikkert nogenlunde det samme,
som jeg synes om, at du kalder mine katte for
snobbede. Dét jeg læser ud af indlægene, er at en
del synes, at det eneste, der skulle være til var
ønskede, planlagte, velpassede og værdifulde
katte - og nej, "værdifulde" har hér intet med
penge at gøre.

> Jeg må helt ærligt indrømme at jeg fra denne NG med mere havde fået et
> væsentligt bedre indtryk af racekatte og deres opdrættere end jeg havde
> før. Men nu er jeg ved at ændre mening igen.

Og det er jo din ret.

> Og hvorfor er man uansvarlig bare fordi man har en hus kat med
> killinger, som amn sælger for 0 kr? man kan jo ikke sælge dem for 2000
> så ender man med at have dem selv.

Hvis der er risiko for at man ender med dem selv,
skulle man måske aldrig have haft dem. Og det
må man ligesom indstille sig på, at det kan ende
med, hvis man laver killinger.

> [...]
> faktisk aldrig set nogen som bare har haft kattene i graragen, alle de
> steder jeg har set, har de hft dem indenfor hos familien.

Næ, jeg kender heldigvis heller ikke den slags
mennesker, men det gør Kattens Værn nok.
Desuden er det vel ikke så ofte, at de ligefrem går
i garagen, men ikke desto mindre, er der en del
internater, der vil skrive under på, at en masse
katte hvert år bliver kasseret og det kan i nogle
tilfælde have noget at gøre med, at en kat er
meget nem at skaffe sig.

> [...]
> ikke et uansvarligt sted. Godt nok var killingerne ikke vaccinerede og
> ormebehandlede, men de var 13 uger, og deres mor ringede efter en uge og

Hvor læser du, at alle der annoncerer i DBA er
uansvarlige ??? Jeg synes tværtimod, at en del
har pointeret det modsatte og ment, at der ikke var
noget "skummelt" ved at annoncere i DBA.

> [...]
> nul mere.(og ja jeg ville finde nogen penge hvis der sker noget
> uforudset, ligsom hvis vaskemaskinen skal repereres)

Man er _absolut_ ikke en dårlig katteejer, fordi
man har fået sine katte gratis. Problemet er,
at mange af de, der virkelig er dårlige katteejere,
går efter de gratis katte. Måske er det dét, du har
misforstået.

> Det er måske lidt provokerenmde, men jeg føer mig provokeret ved at få
> at vide, at man er et dårligere menneske bare fordi man ikke har betalt
> en halv bondegård for en kat.

Jeg synes, at du er meget provokerende og meget
af dit indlæg er noget sludder i mine ører. Hvordan
du har fået den fantasi, at man er et dårlige
menneske, fordi man ikke har betalt penge for sin
kat eller fordi man har huskatte eller hvad ved jeg,
er mig en gåde.
--
Hilsen Helle, der har 2 gratis katte og ikke føler
sig, som et dårligere menneske af den grund.

Gidde

Helt og aldeles enig!
Noget må være blevet MISforstået ganske grundigt, for ingen her har givet udtryk for at racekatte
er bedre end huskatte, eller at huskatte-ejere pr. definition er dårlige katteejere (suk, så ville
jeg nok også selv have reageret tvært).
Mvh. Gitte

Flemming

On Fri, 02 Feb 2001 19:09:39 GMT Gidde <gjl...@hum.auc.dk>
wrote in dk.fritid.dyr.kat:

> Prøv evt. at kontakte Kattens Værn, Inges eller andre
> organisationer som har indblik i, hvor store chancer huskatte-killinger har
> for et rigtig godt og varigt hjem.

Nu kender jeg mange der har huskatte og som giver dem nogle rigtigt gode
liv :-)

Jeg tror endvidere ikke at man løser problemet ved at fortælle alle
huskatte ejere at de skal få deres kat sterilesieret, det drejer sig mere
om at få folk til at forstå at det er dem der er ansvarlige for at deres
dyr får et godt liv, og at der bliver tages sig af dets afkom :-)

Mvh

Misse Pigens 'far'

--
+ Flemming S. Nielsen <cul...@post3.tele.dk> +
+ Visit Flemming's STARBOY UNIVERSE at <http://starboy-universe.dht.dk> +

Gidde

Hej Flemming

Flemming wrote:

> Nu kender jeg mange der har huskatte og som giver dem nogle rigtigt gode
> liv :-)

Jeg kender såmænd også flere, hvis huskatte har det glimrende, men desværre
ændrer det jo ikke faktum, at der er FOR mange uønskede katte som IKKE får et
godt liv. Jeg husker såmænd fra min barndom, hvorledes en nabo forsøgte at gasse
en uønsket killing foran udstødningsrøret og hvorledes en fuldkommen nedslidt og
udsultet hunkat søgte føde ved skolegården....en tur på Kattens Værn får mig ikke
til at tro at tingene er blevet bedre, eller at de ordner sig af sig selv. Her i
Aalborg er der, så vidt jeg ved, ligefrem en mand ansat til at køre ud og samle
forvildede katte op...rigtig, rigtig mange smukke huskatte i alskens
farvevariationer og størrelser blir det, som aflives pga. sygdom, manglende
afsætningsmuligheder osv.

> [...]
> om at få folk til at forstå at det er dem der er ansvarlige for at deres
> dyr får et godt liv, og at der bliver tages sig af dets afkom :-)

En del af ansvarsfuldheden ligger jo netop i, at man sikrer at ens kat ikke skal
føde killinger, som der ikke er behov for. Hvis folk med tiden forstår, hvor
stort et problem det faktisk er for kattens status (og retsstilling) at der er så
mange katte, så ville folk også i højere grad forstå hvilket ansvar de påtager
sig, når de vælger at droppe neutraliseringen.
Jeg mener virkelig, at kastration hænger nøje sammen med det, at tage ansvar for
sin kat....hvis ikke folk gøres opmærksomme på problemerne og løsningen (som i
længden kun kan være kastration af kæledyrskatte) så vil folk fortsat gå rundt og
tro, at den hellige grav er velforvaret selvom Kissers killinger gang på gang
skal afsættes - og måske også blir det - for et symbolsk beløb. Det er jo lige
før folk er villige til at betale for at slippe af med killingerne...så hvorfor
ikke bare se i øjnene at problemet er der, og at ikke alle og enhver pludselig
ser lyset uden oplysningskampagner eller lignende.
Folk kvitter ikke smøgerne, uden først at blive gjort opmærksomme på
omkostningerne, ligesom man også gladeligt fortsat ville lade sin kat lege med
garn, hvis ikke nogen engang havde fortalt en om farerne ved det. Folk skal da
vide besked, og holdninger skal ændres, hvis ikke katteproblemet skal udvikle sig
til at blive endnu værre...
Problemer løses ved at man taler om dem, og det skal gøres direkte - ikke
indirekte - hvis effekten skal være at få øje på.
Mvh. Gitte

Flemming

On Sat, 03 Feb 2001 16:56:27 GMT Gidde <gjl...@hum.auc.dk>

Hi Gidde,

> En del af ansvarsfuldheden ligger jo netop i, at man sikrer at ens kat ikke skal
> føde killinger, som der ikke er behov for.

Du har tildens ret i hvad du siger, men jeg tror ikke at problemet løses
ved at man 'udryder' huskatten :-) Måske lyder det lidt vildt at sige det
på den måde, men er det ikke hvad der sker hvis vi alle får vores huskatte
steriliseret? For mig at se er det bedste man kan gøre når man anskaffer
sig en kat at bestemme sig for om man vil have killinger, om man vil have
mulighed for at skaffe dem et godt hjem? Hvis ikke skal man selfølgeligt
lade dem sterilisere, hvis man tror man kan klare opgaven skal man give sin
kat p-piller indtil man syntes at man og den er klar til at få killinger...

> [...]
> tro, at den hellige grav er velforvaret selvom Kissers killinger gang på gang
> skal afsættes - og måske også blir det - for et symbolsk beløb.

Her er det at jeg ikke er helt enig, fordi man ikke får sin kat
steriliseret behøver det jo ikke at betyde at den får killinger igen og
igen? Det afhænger helt af hvem man er og hvad man gør for at forhindre
det.

> [...]
> ser lyset uden oplysningskampagner eller lignende.
> Folk kvitter ikke smøgerne, uden først at blive gjort opmærksomme på

Jeg mener bestemt, at vi skal have oplysning om emnet, og at folk skal have
at vide, at hvis de ikke har overskud til at sørge for at deres katte ikke
konstant er gravide, så er det bedre at de bliver steriliseret - jeg mener
bare at man ikke skal se det som eneste udvej...

Foresten så er det jo hellere ikke alle der stopper med at ryge, fordi de
bliver gjort opmærksomme på omkostningerne...

> Problemer løses ved at man taler om dem, og det skal gøres direkte - ikke
> indirekte - hvis effekten skal være at få øje på.

Helt rigtigt, jeg tror heller ikke at jeg har sagt andet. Hvis det blev
forstået sådan, så var det ikke meningen.

Mvh

Gidde

Hej Flemming

Flemming wrote:

> [...]
> kat p-piller indtil man syntes at man og den er klar til at få killinger...

Huskatten vil ikke blive udryddet ved at vi, der holder den som kæledyr, neutraliserer.
Men bestanden skal gøres mindre, og det bedste ville så være hvis man på længere sigt
kunne se huskatten blive avlet under mere ordnede forhold (den er jo egtl. en race:
Europæisk korthår). Med den bestand vi har i dag er risikoen for udryddelse minimal.
P-piller øger risikoen for kræft betydeligt, og vi skal huske at vore egne egoistiske
ønsker ikke bør gå forud for kattens tarv.

> [...]
> steriliseret behøver det jo ikke at betyde at den får killinger igen og
> igen? Det afhænger helt af hvem man er og hvad man gør for at forhindre

Jo, man kan naturligvis holde den indendøre, adskildt fra fertile hankatte eller give
den p-piller (som jo har grimme bivirkninger). Jeg er enig med dig i, at antallet af
kuld afhænger af hvem man er og hvor alvorligt man tager sin kat - noget tyder desværre
på, at mange ikke tager det så alvorligt.

> [...]
> konstant er gravide, så er det bedre at de bliver steriliseret - jeg mener
> bare at man ikke skal se det som eneste udvej...

Ser man på problemet i et større perspektiv, så er neutralisation at foretrække fremfor
p-piller og ukontrolleret formering. Hvad er det, der gør det så vigtigt for folk at
opleve deres kat få killinger?

> Foresten så er det jo hellere ikke alle der stopper med at ryge, fordi de
> bliver gjort opmærksomme på omkostningerne...

Hæhæ...nej, men chancen for at de forsøger øges da.

> Helt rigtigt, jeg tror heller ikke at jeg har sagt andet. Hvis det blev
> forstået sådan, så var det ikke meningen.

Nej, jeg tror ikke jeg har misforstået dig, og jeg kan også godt sehvad du mener (tror
jeg...man skal jo heller ikke altid stole for meget på sine evner, hvad det angår :-).
Jeg er nok bare typen, som mener den enkeltes frihed ikke går forud for det samlede
antal kattes status, og jeg har nok også en mere radikal opfattelse af
løsningsmulighederne, eftersom jeg generelt ikke tror meget på det store flertals vilje
til af sig selv at tage ansvaret alvorligt. Sagt på en anden måde, så tror jeg end
ikke, at oplysningskampagner alene kunne mindske problemet tilstrækkeligt, og jeg er
derfor også tilhænger af evt. lovindgreb på området.
Mvh. Gitte

Camilla Scharff

Flemming <cul...@post3.tele.dk> skrev i...

Hej Flemming

> [...]
sin
> kat p-piller indtil man syntes at man og den er klar til at få

Jeg tror nu aldrig, at huskatten bliver udryddet - for det første fordi det
er utopi at tro, at alle kastrerer deres katte og for det andet fordi
huskatte jo er en blanding af alle mulige racer, så nye slags huskatte vil
opstå hen ad vejen.
Men du har selvfølgelig ret i, at det handler om, at folk tænker sig om
inden de sætter killinger i verden. Jeg forstår så udmærket, at man gerne
vil have den helt unikke oplevelse det er, at se et kuld killinger vokse
op - men det med, at man på forhånd finder ud af, om har mulighed for at
finde hjem til killingerne holder nu ikke helt... det er ud fra egen
erfaring, da jeg flere gange har haft folk på venteliste til en killing, og
er blevet brændt af senere hen. Det er altid lykkedes mig at finde gode hjem
til mine killinger, nogle senere end andre, men man må være parat til at
beholde hver og en selv, hvis man ikke kan finde nye hjem til dem!
Og p-piller er nu engang ikke det mest sikre middel mod uønsket
drægtighed... masser af katte er rigtig gode til at spytte dem ud igen, og
komme i løbetid og blive parret før ejeren overhovedet er klar over det -
hvis man da ikke starter på p-pillerne for sent, og katten er drægtig før
man begynder at tænke i de baner.

> [...]
> steriliseret behøver det jo ikke at betyde at den får killinger igen og
> igen? Det afhænger helt af hvem man er og hvad man gør for at forhindre

Nej, selvfølgelig gør det ikke det - vores avlskatte får jo heller ikke
killinger 4 gange om året... men hvorom alting er, så er det ret usundt for
katten at gå på p-piller (hormonbehandlinger) - de er årsag til mange
forskellige slags sygdomme: Livmoderbetændelse, cyster i livmoder og på
æggestokke, underlivskræft mv. Disse sygdomme undgås bedst ved, at man lader
sin hunkat få killinger med jævne mellemrum, 1-2 gange årligt, og selv det
forhindrer ikke at sygdommene udvikles alligevel - ihvertfald har mange af
mine hunkatte fået livmoderbetændelse, som i uopdaget/ubehandlet tilstand
faktisk slår katten ihjel!

> [...]
> konstant er gravide, så er det bedre at de bliver steriliseret - jeg mener
> bare at man ikke skal se det som eneste udvej...

Ja, oplysning er vigtig - men helt ærligt, enhver med blot en lille smule
omløb i pæren ved da, at der i forvejen er alt for mange uønskede katte
rundt omkring på landets internater... Og det med at sørge for, at kattene
ikke konstant er drægtige er jo netop problemet - p-piller er besværlige at
give (og usikre ovenikøbet) og kastration (= et dyrlægebesøg) koster penge.
Ikke dermed sagt, at alle der lader deres katte få killinger gør det, fordi
de ikke vil betale en kastration - men nogle gør altså! Jeg har masser af
familie på landet, og bl.a. min mors naboer "har katte", dvs. de bor i
flamingokasser uden for, for sådan nogle er jo ikke egnede til at komme ind
i huset...! De er i øvrigt stiktossede over, at min mor fodrer dem, for så
fanger de jo ikke alle musene mv. Jeg mener, det er den slags idioter al
denne debat ingen indvirkning har på - og det er faktisk dem, som mest
trænger! Jeg er da i princippet ligeglad med, at fam. Hansen synes at deres
lille nusse-pusse mis skal have et kuld killinger - de får sikkert en god
opvækst - men jeg er da langt fra ligeglad med de mange killinger, som går
for lud og koldt vand i en have. Måske de er heldige at KV en dag kommer
kørende med deres store bure og indfanger og afliver dem, hellere det end at
leve en kummerlig tilværelse uden mulighed for dyrlægebesøg ved sygdom osv.
Faktisk fik min mor aflivet en af deres katte, som var alvorlig syg - naboen
var ligeglad, for det var jo bare en kat *føj!*

Mvh. Camilla

+

-
> - Did they laugh and tell you they're not really sure...?" (G.

'Dowd) -

Kate

"Ida C. Willemoes-Wissing" wrote:
[klip]

> Desuden har jeg faktisk aldrig set nogen som bare har haft kattene i graragen, alle de
> steder jeg har set, har de hft dem indenfor hos familien.

Ja, men har du set alle steder? Jeg kan fortælle dig om steder hvor
kattene formerer sig som rotter og aldrig bliver kastreret eller taget
til dyrlægen.
Min første kat fik jeg fra et privat hjem, hvor netop kattene rendte
rundt og aldrig blev checket eller kasteret. Freddie blev kun ca. 5 mdr
fordi han havde kattesyge og jeg vidste derefter at jeg skulle ha' mine
katte et godt sted fra. Oliwer er fra DBA og har kun kostet 50 kr, men
det var en ansvarlig fyr, sagt på den måde at Oliwer og hans søskende
var godt behandlet.
Min kollega fik to killinger et andet sted fra forrige år, trods mine
advarsler. Den ene killing havde øjenbetændelse, den anden diarré. Min
kollega fortalte at hun havde fået af vide at hvis hun ikke tog
killingerne ville de blive aflivet, den ene killing var ike over 7 uger.
Jeg var ked af at jeg aldrig fik fundet ud af hvor hun præcist fik
kattene fra så kunne jeg ha' meldt dem.
Grunden til at købe racekatte er ikke en skid snob, men en større
sikkerhed for at killingerne har fået en god start på livet. Desværre er
nogle mennesker sådan indrettet at hvis de får noget gratis er det ikke
ligeså vigtigt som noget de har betalt mange penge for.
Jeg har selv tre "alm." huskatte og har på intet tidpunkt følt mig
(eller mine katte) mindre værd!

Flemming

On Sun, 04 Feb 2001 15:17:17 +0100 Kate <oli...@herogder.tele.dk>
wrote in dk.fritid.dyr.kat:

> Ja, men har du set alle steder? Jeg kan fortælle dig om steder hvor
> kattene formerer sig som rotter og aldrig bliver kastreret eller taget
> til dyrlægen.

Jammen jeg kan da også godt fortælle nogel skræk historier om det samme,
fx. kan jeg huske at jeg engang da jeg var barn var sammen med min far ude
at besøge en mand der havde flokke af katte allesammen syge af kattesyge
:-( jeg havde meget ondt af dem men fik besked på at jeg ikke måtte rører
ved dem fordi min far ikke ville risikerer at vores egen katte skulle blive
syge. Efter min mening er problemet bare at den slags mennesker aldrig vil
ændre sig, og at man kun på grund af dem ikke kan sætte alle huskatte ejere
der ikke lader deres katte sterilisere i bås som dårlige katteejere.

Når vi aksl være ærlige så drejer dette sig jo heller ikke kun om dem der
holder katte på den måde, der er jo mange der gør det samme med andre dyr
:-( det hele drejer sig om dyreætik, og havd man kan gøre ved mennesker som
misrøgter deres dyr?

> Oliwer er fra DBA og har kun kostet 50 kr, men
> det var en ansvarlig fyr, sagt på den måde at Oliwer og hans søskende
> var godt behandlet.

Nu har jeg aldrig fået katte igennem den Blå avis, faktisk har jeg kun en
kat som jeg har haft i snart 11 år :-) den fik jeg igennem min søster så
den var også ganske gratis :-))

> Jeg var ked af at jeg aldrig fik fundet ud af hvor hun præcist fik
> kattene fra så kunne jeg ha' meldt dem.

Det forstår jeg godt, det skulle der være flere der gjorde, jeg ville have
reageret på samme måde.

> Grunden til at købe racekatte er ikke en skid snob, men en større
> sikkerhed for at killingerne har fået en god start på livet.

Jeg har bestemt heller ikke noget imod at man køber race katte, kunne godt
finde på at gøre det selv næste gang jeg skal have en ny kat :-) men det
kan sikkert ikke lade sig gøre medens vi har 'Misse pigen', hun er sku alt
for jealou til at lade en anden kat komme inden for døren :-))))

> Desværre er
> nogle mennesker sådan indrettet at hvis de får noget gratis er det ikke
> ligeså vigtigt som noget de har betalt mange penge for.

Det har du helt ret i, men derfor behøver man jo ikke at sætte alle under
samme skæppe?? Hvis folk ikke forstår at de skal behandle deres
kæledyr/dyr ordenligt (både folk som har betalt dyrt for dem og fået dem
gratis) så skal de efter min mening ikke have lov til at have dyr, og det
er noget som lovgivningen må tage sig af...

> Jeg har selv tre "alm." huskatte og har på intet tidpunkt følt mig
> (eller mine katte) mindre værd!

Jeg har en men jeg kan kun sige det samme!

[...]

estefanig...@gmail.com

Hej

Jeg skriver til jer for at sige at jeg vil ikke blive mere i den blå avis og betaler hver måneder penge . Derfor vil jeg gerne meldemmer mig ud af jer annonce.

Med venlig hilsen

Estefania B. Garcia

tlf :28569520