Løse hunde i skoven

Ulla V.

Hej.
Jeg er medlem af en orienteringsklub som træner i Aldershvile skov som er en hundeskov. Nogle medlemmer er bange for de løse hunde, og ikke alle har styr på dem.
Jeg har hørt at det hjælper at smaske hvis en hund nærmer sig , evt. lidt truende, så falder den til ro.
Mon det er rigtigt, et af medlemmerne har prøvet det, og synes det hjælper, så hunden bliver venlig.
Er det rigtigt?
Kan der henvises til noget litteratur om emnet. Det vil hjælpe flere medlemmer.
VH fra Ulla Valnert