Stødhalsbånd

Ulver Pedersen

Er der nogen der kender til et godt sted på nettet hvor man kan købe
stødhalsbånd til træning af jagthunde? Kan de evt. købes i Sverige?

Rolf

De er ikke lovlige i Norge.
Kanskje vi skulle prøve et på deg? {8=)

roffe

"Ulver Pedersen" <u...@oticon.dk> wrote in message

Nina El Falaki

Jamen kære Ulver

Kan du virkelig ikke klare dig på anden måde.

Bekendtgørelse af Den Europæiske Konvention af 13. november 1987 om
beskyttelse af kæledyr, Artikel 3 punkt 1: Et kæledyr må ikke udsættes for
unødig smerte, lidelse eller ulempe. Så du kan nok ikke legalt købe
el-halsbånd i Europa - HELDIGVIS
--
Nina El Falaki
Feca somalicats

Nina El Falaki

Hej Mia

MIA LADE <mia....@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:BCgW4.784$P53....@news.get2net.dk...
> For ikke så længe siden læste jeg en post, hvor der blev forslået at bruge
> pighalsbånd til hundeopdragelse. Mine nakkehår rejste sig i ren
forargelse.
> Og nu denne efterspørgsel!
> Hvorfor skal hundene pines for at lære noget, for at blive opdraget???

Det er heller ikke nødvendigt, men der findes jo også dem der tæver konen,
fordi de ikke kan klare sig i en verbal diskussion.

--
Nina El Falaki, tidl. hundefreak.

Nanna Lise Vester

Spørgsmålet var måske ment godt nok....hvis ikke man kender andre metoder kan
man måske godt tro at elhalsbåndet er en udmærket træningsmetode. Misforstå mig
ikke, jeg bryder mig overhovedet ikke om disse halsbånd og synes også det er
forkasteligt at anvende dem. De er jo da også ulovlige - heldigvis.

Men bare at svine fyren til hjælper jo heller ikke noget !

Hvad er det for et problem som du mener du kan løse med elhalsbåndet ? Er du
intresseret i at finde uda f hvordan man kan træne hunde uden sådanne voldsomme
metoder så kan der være mange gode råd og hente her.

Så med mindre dit spørgsmål skulle være ment som en provokation så uddyb dit
problem lidt nærmere i stedet...

Mvh
Nanna

Sverre Stokke

fe...@image.dk,Ny-Internet writes:
>Det er heller ikke nødvendigt, men der findes jo også dem der tæver konen,
>fordi de ikke kan klare sig i en verbal diskussion.

Kan I ikke holde op med jeres tåbelige analogier ? Vi har alle sammen
forstået at I er modstandere af stødhalsbånd.

Hilsen Sverre.

Anne-Marie Prange Madsen

Sverre Stokke <sve...@enterpol.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:fc.000f458c004267c73b...@net.dialo
g.dk...

--------------------------------------

Nå de er da meget søde disse analogier - og de kan vel siges at fremme
forståelsen :-)

Hav en god dag

MVH Anne-Marie

Bettina Vestergaard Madsen

> [...]
> metoder så kan der være mange gode råd og hente her.
>
> Så med mindre dit spørgsmål skulle være ment som en provokation så uddyb

Godt sagt Nanna....

Lad os høre hvad baggrunden for spørgsmålet er.
I øvrigt findes der et alternativ til stødhalsbåndet. Dette alternativ er
ikke ment som straf, men som en måde at bryde en hunds mønster på, hvis den
f.eks. altid stikker af, når den kommer ud over en vis afstand. Her har
hundeføreren mulighed for at der pludseligt udsendes en citron duft, v.h.a
en fjernbetjening. Hunden bliver overrasket og afbrydes i den handling den
er i færd med, og man kan da opnå kontakt med den, og derefter f.eks. løbe
den anden vej, så hunden kommer..... og så ros m.m. dett var blot et
eksempel på hvordan dette redskab kan bruges, og det er i mine ører/øjene
noget mere humant end stød, men bør aldrig bruges af ukyndige og i samråd
med en erfaren træner......

Bettina

Jane Kiilerich

Hej

Som du nok kan se er dit spørgsmål ikke ligefrem faldet i god jord her i
gruppen, og jeg må da også indrømme at jeg også er modstander er
stødhalsbånd til hunde. Mit spørgsmål til dig er hvordan du har tænkt
dig at bruge dette halsbånd i din træning af jagthunde?

Mvh

Jane - Selv ejer af en jagthund

Ulver Pedersen wrote:

> Er der nogen der kender til et godt sted på nettet hvor man kan købe
> stødhalsbånd til træning af jagthunde? Kan de evt. købes i Sverige?

Jane Kiilerich
ja...@drk-nordjylland.dk
TLF 98159022 / 40217543

http://www.drk-nordjylland.dk/

Nina El Falaki

Hej Nanna

Nanna Lise Vester <na...@bifrostnet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:392A2D9D...@bifrostnet.dk...

> Men bare at svine fyren til hjælper jo heller ikke noget !

Helt korrekt Undskyld, men jeg blev pludselig bare såååååååååå træt, af folk
der straks spørger efter et torturinstrument i stedet for at bede om hjælp
til problemet

--
Nina El Falaki

Ulver Pedersen

Ikke faldet i god jord....ja det må du nok have lov til at sige! Jeg har
fået svar på alt andet end det jeg spurgte om.

Nå men situationen er altså at jeg slet ikke har en hund, men derimod har
min kæreste en. Og efter som det er 100% hendes hund og hende der har trænet
den og hendes ansvar, er jeg bare mellemmand fordi jeg nu engang er mere på
nettet end hende. Så det hjælper altså ikke at skælde mig ud.

Men derfor kan jeg jo godt give min mening med:
Hunden er en tysk ruhåret som kan næsten alt, og er meget godt trænet. Den
er sød og kærlig, men samtid en meget god jagthund. Der er dog nogle enkelte
situationer hvor hunden har meget svært ved at høre efter (en kat f.eks.).
Som dreng har jeg selv lært at lade være med at tisse på et elektrisk hegn
da det ikke var specielt behageligt, og vores heste lærte også at holde sig
inden for indhegningen. Både jeg og hestene lærte det meget hurtigt, og så
vidt jeg ved har ingen af os taget skade. Hunden har også tidligere kommet
for tæt på et elektrisk hegn, og det gør den ikke mere, men det var altså
den samme hund bagefter. Så jeg tror ærlig talt ikke på at det skader hunden
på nogen som helst måde, så længe det naturligvis bruges med meget stor
forsigtighed og respekt.

PS Det er imponerende hvor meget af min personlighed folk kan uddrage af min
oprindelige mail!!! Det fortæller måske mere om dem end om mig :-)

Ha' det muntert
Ulver

Jane Kiilerich <ja...@drk-nordjylland.dk> wrote in message

Nanna Lise Vester

En hund der løber efter katte..... det er ikke nemt lige at vende den af med
igen...

Men vær lige opmærksom på at at et stød i det hunden fx sætter efter en kat kan
få andre konsekvenser end den ønskede. Hunden har ingen chance for at vide hvor
det ubehagelige stød kommer fra, måske kommer naboen over i samme sekund og
hunden bliver bange for ham (måske agrressiv hvis den ser ham igen) måske
kommer der en bil ind og hunden bliver angst for den osv osv.

Derud over er halsbåndet forbudt i norden og en stor del af Europa.

Prøv at kontaket en adfærdsbehandler i stedet og få et godt råd om hvordan I
kan afvende hunden med at jagte katte på en fornuftig og lovlig måde.

mvh
Nanna

Jannie Sørensen

Jeg bryder mig altså heller ikke om stødhalsbånd eller andre grimme
midler...

Når det er et spørgsmål om træning, så er det er spørgsmål om indlæring og
man lærer ikke, ved at blæive tilført smerte.

Jeg kan sagtens følge dig i f.eks. at lade hunden få stød idet den læøber
efter en kat, men jeg bryder mig virkelig ikke om tanken.

Der må være en grund til, at hunden løber efter kattene? Hvad når den er på
jagt - render den så også bare efter vildtet???

Jeg har selv en Labrador krydsning, som er en ganske udmærket jagthund (min
kæreste bruger ham til jagt, jeg selv bruger ham til agility, lydighed og
kunster *SSS*) - og for nogle år siden fik han stød ude på rideskolen, hvor
jeg har min hest. Han var dødulykkelig og jeg havde svært ved at overbevise
ham om, at han jo altså ikke havde gjort noget forkert.

Den dag i dag, er han ikke spor tryg ved at gå med ud og hente min hest på
marken (til trods for, at han går langt fra hegnet og lægges dæk langt fra
hegnet) - han husker den grimme oplevelse med stødet/hegnet og det glemmer
han aldrig!

For 1½ år siden fik jeg en Flatcoated Retriever, som ikke havde haft det
spor godt. Han kom fra et sted, hvor han havde siddet i en hundegård sammen
med 60 andre hanhunde (!!!) og inden jeg fik ham, boede han ude ved en
hundetræner. En dag var han ramt imod et el-hegn og væk var han! Først efter
3 dage lykkedes det at finde ham - han lå under et træ og turde ikke komme
ud...

Så tænk Jer om inden I begyndet at eksperimentere - idéen som Betina kom med
(med citronduften) lyder som en langt bedre løsning!

Held & lykke!

Michael Østergaard

Husk lige at et stødhalsbånd ikke er et elefanthegn. Det er ubehageligt, men
man kan sagtens røre ved det !!! Jeg har prøvet ! Så jeg ikke dømmer folk
uden at vide hvad jeg snakker om.

MVH MØ

"Jannie Sørensen" <h9...@toendhs.dk> skrev i en meddelelse

Berit Conrad /MH

mia....@get2net.dk,Ny-Internet writes:
>disse totur vÊrkt¯jer!
Mon ikke det er en anelse ude af proportion?

Må det være tilladt en "iagttager udefra" at bemærke, at tonen - for slet
ikke at tale om argumentationen hos visse af modstanderne af stødhalsbånd
lader meget tilbage at ønske.

Prøv at være lidt mere saglige og lidt mindre følelsesladede - og tænk
gerne inden i skriver. E-mails er desværre et medie, hvor man meget let
"flammer op", men det er absolut ikke konstruktivt for dialogen, hvis man
ikke bevarer fatningen.

Med venlig hilsen
Projektmedarbejder Berit Conrad
NET-Medier A/S, Kalvebod Brygge 35-37, 1595 København V, tlf.
33184305
berit....@net-medier.dk

http://www.net-medier.dk
http://www.net-arkiv.dk

NET-Medier A/S er et lille IT-selskab med i alt 13 medarbejdere. Vi er et
datterselskab i A-Presse koncernen. Vi varetager udvikling, drift samt
undervisning af brugerne i en lang række ydelser indenfor kommunikation og
Internet baserede database løsninger. Vi har en bred kreds af kunder,
primært i fagbevægelsens regi. Derudover administrerer vi Faglig.dk -
fagbevægelsens community på nettet, hvor du kan finde adresser, links,
nyheder og gode tilbud.

Nina El Falaki

Hej Michael

Det er da fuldstændig ligegyldigt, hvor stærk strømmen er, at bruge den
slags midler er en falliterklæring for hundeføreren/-ejeren.

--
Nina El Falaki, der har 45 års erfaring med opdragelse af hunde

Majestic

Klip

> Nina El Falaki, der har 45 års erfaring med opdragelse af hunde
Klip

Jamen så må du jo være meget klog til at opdrage hunde.
Hvor meget erfaring har du så med brugshunde/brugshundetrænning

Majestic/Dk

Anne-Marie Prange Madsen

Majestic <21827...@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:8h2e0m$bep$1...@news101.telia.com...

> Jamen så må du jo være meget klog til at opdrage hunde.
> Hvor meget erfaring har du så med brugshunde/brugshundetrænning
>
> Majestic/Dk

Ja men er brugshunnde ikke også en "slags levende væsner" med en
intelligens der kan arbejdes med uden brug af torturredskaber? jeg vil
give Nina fuldkommen ret i at det som hundeejer er total nedværdigende
at skulle ty til redskaber som pighalbånd, stødhalsbånd mv.

Det minder mig lidt om en jeg kender der mener at det at lade dvs
godbidder være ledetråden og motivationen er forkert - hunden skal
ikke belønnes/købes til at gøre det ønskede - men gøre det af respekt
for ejeren. Tja jeg kan kun beklage den slags mennesker der har så
meget behov for at udøve magt. Jeg er helt fint tilfreds med at
hundene anser mig som førerhund der ikke udviser magt - blot belønner
ønsket adfærd. Jeg kan ville ikke bryde mig dagligt at skulle
demonstrere min magt overfor hundene.

mvh Anne-Marie

Nina El Falaki

Hej Majestic

Jeg har ingen erfaring med jagthundetræning, men jeg har da været med til at
opdrage et par jagthunde (irsk setter og cocker)

Jeg har erfaring med politihundetræning.

Jeg har aldrig selv haft direkte nemme racer (rottweiler og dværgschnauzer),
og så har jeg hjulpet mange hundeejere med den almindelige opdragelse, og
det drejer sig om næsten lige så mange racer/blandinger.

Jeg forstår ikke den skelnen mellem brugshundearbejde og almindelig
opdragelse/lydighedstræning. Og min erfaring er at hvis man bruger de bløde
metoder, er der heller ikke den store forskel på racerne. OK en rottweiler
kan se ud som om den er fuldstændig ligeglad med ros/godbidder, men de
virker s'gu alligevel.

--
Nina El Falaki

Majestic

Klip

"OK en rottweiler
> kan se ud som om den er fuldstændig ligeglad med ros/godbidder, men de
> [...]
Klip

*s*..jeg kunne ikke lade være med at trække på smilebåndet da jeg læste
ovenstående kommentar :-) for gud hvor har du dog ret :-).

MVH Majestic

Henrik Estad

> [...]
> give Nina fuldkommen ret i at det som hundeejer er total nedværdigende
> at skulle ty til redskaber som pighalbånd, stødhalsbånd mv.

I stedet for hele tiden at kritisere brugen at "torturredskaber" (hvilket
kan få de fleste til at blive enige om er en dårlig løsning), var det så
ikke en idé at give Ulver nogle løsningsforslag på hans specifikke
problem. Der blev jo bedt om at han beskrev specifikt hvad han
skulle bruge en stødhalsbånd til !

> [...]
> hundene anser mig som førerhund der ikke udviser magt - blot belønner
> ønsket adfærd. Jeg kan ville ikke bryde mig dagligt at skulle

Jeg ved ikke om nogen af Jer har prøvet at ringe på naboen's dør med
deres døde kat i hånden (fordi den havde forvildet sig ind i en have med
løsgående hunde), men det er nok ikke nogen specielt rar oplevelse, så
vi kan vel være enige om at der skal gøres noget.

Jeg har meget svært ved at se en løsning uden at udøve magt over for
hunden på den ene eller anden måde, men jeg (og sikkert også Ulver)
er meget åbne over for forslag.

Forslaget om at kontakte en adfærdsterapeut er ikke en løsning på
problemet, men bare at sende den videre til en anden.

Jeg er spændt på om "klikker"-metoden kan bruges her ? :-)

mvh. Henrik Estad

PS. Ulver, du kan købe stødhalsbånd i USA (hvor det er en meget
benyttet metode til træning af jagthunde), også via nettet.

fkly...@gmail.com

Nå... Så må lænker vel også være ulovlige? Og hundegårde? Lukkede døre?