Labrador retriever - farver - opdrættere - pris mm.

Camilla W. Pedersen

Hej.

Jeg overvejer - om nogle år - at anskaffe mig en hund, og er derfor nu
allerede gået i gang med at undersøge hvilke hunderacer der kunne være bedst
egnede til mig samt at forøge min viden om hunde. Jeg har erfaring med hunde
idet mine forældre har haft hund i mange år.

Jeg er blevet særligt optaget af labrador retrieveren, især den gule
variant.

Der findes jo labrador retrievere i både sort, brun og gul. Jeg har bemærket
at mange opdrættere har hvalpe af en anden farve end moderdyrene. Hvordan
kan det lade sig gøre? Det er især sorte og gule der forekommer i de samme
kenneler, det ser ikke ud til at være så ofte at de får brune hvalpe.
Er alle farvekombinationer mulige? Kan en labrador være flerfarvet?

Hvor meget mener I at en opdrætter kan tillade sig at forlange af de
kommende hundekøbere? Jeg så en hjemmeside for en opdrætter som KRÆVEDE at
man meldte sig ind i retriever klubben, at man gik til en bestemt slags
træning med hunden og at man fodrede den med et bestemt fodermærke.

Hos samme opdrætter kunne man ikke selv vælge sin hvalp, nej man fik den
tildelt afhængigt af hvilken hvalp opdrætteren mente passede bedst til én.
Man kunne f.eks. ikke selv vælge hvilken farve hvalpen skulle have. Helt
ærligt, hvis jeg skal give mange tusind kroner for en hund så vil jeg XXXX
selv have lov til at bestemme om den skal være sort eller gul!

Jeg har også set en hjemmeside for en kennel som kun solgte hvalpe til
jægere.

Det synes at være den generelle holdning hos de opdrættere jeg har "besøgt"
på nettet, at en labrador er en jagthund. Retriever klubben beskæftiger sig
til syneladende heller ikke med ret meget andet end at arrangere jagttræning
og markprøver og hvad det ellers hedder.

Det er som om at vi ganske almindelige mennesker som "bare" ønsker at have
en familiehund vi dårligt nok kan få lov til at købe en labrador, selv om
labrador retrieveren er kendt for at være verdens mest populære familiehund.
Er vi måske ikke fine nok eller hvad er der galt?

Hvad koster en labrador hvalp overhovedet nu om dage?

Med venlig hilsen Camilla.

bjergskoven

Hej Camilla

Jeg har bemærket
> at mange opdrættere har hvalpe af en anden farve end moderdyrene. Hvordan
> kan det lade sig gøre?

Farvegenetikken hos labrador er nøje kortlagt og det kan feks. sagtens lade
sig gøre at 2 sorte hunde producerer både sorte og gule hvalpe, det kommer
an på hvilke farvegener de hver især har fra deres forældre.

> Kan en labrador være flerfarvet?

Man har tidligt i racens historie set hunde bl .a med tan farver, men idag
findes der kun de 3 farver du selv nævner. Den gule farve forekommer i flere
nuancer.

> [...]
> man meldte sig ind i retriever klubben, at man gik til en bestemt slags
> træning med hunden og at man fodrede den med et bestemt fodermærke.

Rent juridisk kan en opdrætter stort set forlange hvad som helst, idet der
er aftalefrihed i Danmark.
Det er så op til hvalpekøberen at vurdere hvilke krav man vil være med til.
Hvis opdrætteren stiller nogle krav man ikke kan acceptere, bør man købe
hvalp et andet sted.

> [...]
> ærligt, hvis jeg skal give mange tusind kroner for en hund så vil jeg XXXX
> selv have lov til at bestemme om den skal være sort eller gul!

Du synes måske det lyder urimeligt at du ikke selv kan vælge hvilken hvalp
du vil have,men der er mange gode grunde til dette.
Hvert år bliver der aflivet ca. 16.000 raske hunde, fordi hund og ejer ikke
passer sammen.
En måde at forsøge at afhjælpe dette på, er at opdrætteren vælger hvalp til
hvalpekøberen.
Hvis dette valg bliver gjort udfra en hvalpetest og en erfaren vurdering af
hvalp og hvalpekøber, så har du den bedste garanti for at du får en hvalp
der passer til dig. Det handler bl. a. om din tidligere hundeerfaring ,det
du ønsker at bruge hunden til, dit temperament, dit aktivitetsniveau osv.
Når alt dette passer sammen med hvalpen, så er farven uendelig ligegyldig,
for hvad hjælper det at få en gul hvalp, hvis dens profil ikke passer sammen
med din ?

> Jeg har også set en hjemmeside for en kennel som kun solgte hvalpe til
> jægere.

Det er sikkert en kennel der udelukkende avler på de jagtlige egenskaber og
en sådan hund ville du heller ikke få glæde af, hvis du ikke går på jagt.

> Det synes at være den generelle holdning hos de opdrættere jeg har
"besøgt"
> på nettet, at en labrador er en jagthund.

Jamen en labrador er også en jagthund. Det er det den oprindeligt er lavet
til. Idag findes der dog mange opdrættere som opdrætter labradors som ikke
behøver at blive brugt til jagt og som kaldes familiehunde. Det ændrer dog
ikke ved at labradoren grundlæggende er en hund der skal have lov til at
udnytte sine medfødte evner for apportering og brug af sin snude, med feks.
sportræning og apporteringøvelser.

> [...]
familiehund.
> Er vi måske ikke fine nok eller hvad er der galt?

Jeg tror ikke at det har noget at gøre med at være fin nok eller ej.Der
findes masser af gode opdrættere som gerne vil sælge hvalpe til såkaldt
almindelige mennesker, men du må ikke blive forskrækket over at opdrætterne
stiller "krav" til hvalpekøberne. Vær glad for at der bliver stillet krav
til dig, men vær også selv kritisk og brug din sunde fornuft, når du er ude
og se på hvalpe. Spørg om alt hvad du kan komme i tanke om og vurder de svar
du får. Hvis du ikke bryder dig om det du ser og hører, så vælg en anden
kennel.

> Hvad koster en labrador hvalp overhovedet nu om dage?

En hvalp efter sunde og gode forældre med DKKstambog koster mellem 6000 og
8000 kr.

Hilsen

Merete

Camilla W. Pedersen

Hej.

> [...]
> sig gøre at 2 sorte hunde producerer både sorte og gule hvalpe, det kommer
> an på hvilke farvegener de hver især har fra deres forældre.

Hvor kan jeg læse mere om dette spændende emne?

> [...]
> Når alt dette passer sammen med hvalpen, så er farven uendelig ligegyldig,
> for hvad hjælper det at få en gul hvalp, hvis dens profil ikke passer

Målet er naturligvis at få en gul hvalp med en profil der passer til min.
Hvis ikke den gule hvalp med den rette profil findes hos den ene opdrætter,
så findes den vel hos en anden. Jeg bestemmer jo selv hvem jeg vil handle
med, lige som opdrætteren kan vælge ikke at ville handle med mig.

Grunden til at jeg "stejler" lidt er dog at jeg føler opdrætterne gør sig
til en slags overhund i forhold til mig, ved at påtvinge mig nogle regler.
Det virker som om de forsøger at puste sig op og sige se her hvor meget jeg
ved om hunde, og se hvor lidt du dumme førstegangs hvalpekøber ved. Det gør
mig mistroisk og jeg tænker er det virkelig fordi de forsøger at hjælpe mig
med at finde den helt rigtige hvalp eller det i virkeligheden fordi de ikke
er specielt professionelle men forsøger at give indtryk af at være det.

> Det er sikkert en kennel der udelukkende avler på de jagtlige egenskaber
og
> en sådan hund ville du heller ikke få glæde af, hvis du ikke går på jagt.

Ja det har du nok ret i.

> [...]
> ikke ved at labradoren grundlæggende er en hund der skal have lov til at
> udnytte sine medfødte evner for apportering og brug af sin snude, med

Jamen jeg erkender skam at en labrador er en jagthund. Jeg mener bare at det
er ikke KUN en jagthund.

Mit billede af labradoren har ændret sig meget siden jeg begyndte at læse om
dem i bøger og på nettet. Gennem det meste af mit liv har jeg oplevet
labradoren som en stor, doven hund.

Alle de labrador hunde jeg kender har udelukkende været familiehunde. De har
lært at lystre deres navn og forstår også hvad sit og dæk betyder, men det
er så også det. Det meste af tiden har de tilbragt med at sove og spise.
Engang imellem har de dog kommet ud og opleve verden idet de har været med
på skovtur eller ved stranden eller hvor man nu tager sin hund med hen.

Når jeg tænker på det i dag, så lyder det ærligt talt som et meget kedeligt
hundeliv.

Senere fandt jeg så ud af at labradoren var en fremragende jagthund.

Jeg fandt ud af at en labrador faktisk har et stort behov for at blive
stimuleret såvel intellektuelt som fysisk, hvis ikke den skal ende som den
dovne variant jeg omtalte før.

Jagt lader til at være en rigtig god sport for hunde, men der er jo også
mange andre måder at stimulere hundene på. Man kan f.eks. gå til
hundetræning hvor hundene præsenteres for en lang række forskellige øvelser,
herunder de sportrænings- og apporteringsøvelser du nævner. Man kunne f.eks.
også begynde at gå til agility, hvilket labradoren også skulle egene sig
godt til, selv om den vist ikke er blandt de hurtigste i sin gruppe. Men
hvem siger også at det drejer sig om at vinde? For mig drejer det sig i
langt hørere grad om at lave noget sammen med sin hund, som både menneske og
dyr er glade for.

> [...]
svar
> du får. Hvis du ikke bryder dig om det du ser og hører, så vælg en anden

Jeg er heller ikke forskrækket over at de stiller krav, jeg er bare
forskrækket over måden de stiller krav på (se ovenfor). En formulering som
"Vi forventer at I melder jer ind i Dansk Retriever Klub" lyder for mig
MEGET LANGT mere tiltalende end "XXX-kennel sælger KUN hvalpe til medlemmer
af Dansk Retriever Klub"

> En hvalp efter sunde og gode forældre med DKKstambog koster mellem 6000 og
> 8000 kr.

Ok, så har priserne altså ikke ændret sig så meget de sidste par år.

Med venlig hilsen Camilla.

M. Jørgensen

"Camilla W. Pedersen" <cami...@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Camilla.
Det må være voksne labradore, du har set som dovne.
En labrador er nok noget af det mest aktive, i hvert tilfælde det første
1-1½ år. Især hvis man har mindre børn ! Jeg har haft to gule labradore, de
var begge uden stamtavle, men der var ikke en der kunne se det. Så du
behøver ikke stamtavle med mindre du vil udstille eller avle.
Med venlig hilsen Marianne

Christian B. Andresen

"M. Jørgensen" <zu...@mail.dk> wrote in message

> [...]
> var begge uden stamtavle, men der var ikke en der kunne se det. Så du
> behøver ikke stamtavle med mindre du vil udstille eller avle.

Eller træne i Dansk Retriever Klub, der er jeg næsten helt sikker på at de
vil se den.

--
mvh/rg. Christian
og ring til en fra Schweisshunderegistret:

Rinnie Ilsře

"M. Jørgensen" <zu...@mail.dk> wrote in message

> Så du
> behøver ikke stamtavle med mindre du vil udstille eller avle.
> Med venlig hilsen Marianne

...eller vide om hunden er anlægsbærer af arvelige sygdomme, vide om der er
ringe HD ved forfædrene (med risiko for at hvalpen så udvikler HD) eller
vide om hunden er fra FT eller alm. linier eller... eller... eller...

Stamtavle er ikke kun for opdrættere og udstillere!!!! Det er misforstået!!

Rinnie

Jonas Andersen

Hej.

Jeg er dog ikke selv ejer af en lab. dog har jeg udstillingshunde af anden
race, og har megen omgang med opdrættere og andre slags hundefolk!
Min mening er til dette, alt folk der lader sig skræmme af en opdrætters
grove ord, burde måske ta' på et internat og hjælpe en hjemløs hund! Grunden
til alle disse (til tider) skøre regler, er at gøre de kommende hundeejere
klar over hvad de går ind til! Du skal lige vide, at en opdrætters mareridt
er næsten at finde sin hund/opdræt hjemløs/mishandelt eller andet! Hundene
er vores børn, og dem værner vi om. Jeg tror nu heller ikke at du ville
afleverer din barn til hvilken som helst børnepasser, uden at have tjekket
om de 2 passer sammen! Jeg har selv set hundeejere, som ikke har fået nogle
krav før de køber hund, og det er gået meget galt!

Dog er lab. folkene til at snakke med! Så jeg synes bestemt at du skulle
dukke op til en af DKK's mange udstillinger, snakke med ejere og opdrættere,
måske besøge nogle! Det kan man kun få gavn af. En race, der kan være
strenge regler om er broholmerene, de værner meget om deres race
(forståeligt nok).

En anden løsning til en sofahund, kan være at forhøre dig om
omplaceringshunde (hunde der er hjemløse, ikke egner sig videre opdræt
m.m.).

Hilsen Heidi

BECHIR STEPHANE

INVITE (Illuminati)
Come and live in general, total and absolute abundance.
Have you ever heard of the Illuminati and its extraordinary privileges?
Did you also dream of becoming a member of the Illuminati to benefit from its extraordinary privileges?
Here is the personal invitation that gives you the unique opportunity to join illuminati

* You dream of becoming rich and even very rich (millionaire, billionaire, truly wealthy).
* You are a simple artist and you dream of becoming a star, a celebrity, a living legend.
* You are an amateur and you dream of becoming a football star, a
powerful businessman.

* You wish to enjoy good health, longevity with a happy and stable family.
* You dream of becoming a political authority (Mayor, Deputy
or President of the Republic).
* Whatever your ambitions, dreams and fantasies,
illuminati has the power to transform your dreams and ambitions into absolute realities very quickly.
* To become a member, send your membership request using the contact form.
You will receive the procedure, conditions as well as the necessary to do for the validation of your application for membership in illuminati.
Once a member, you will enjoy the extraordinary benefits and privileges that illuminati bestows on all of its members.
Email: illuminati...@gmail.com