efterspørgelse

Søren M. Sørensen

Hejsa ville høre om der var nogen der kunne hjælpe mig.

Jeg står og skal på bådferie i det græske øhav og ville høre om der var
nogen der viste hvor man kan få fat i en lille dykkerflaske med mundstykke
på ( tænker på dem man ser i film ) da jeg gerne ville have fat i en til
når vi smider anker så man lige kan smutte ned og kikke om ankeret har fat
så man slipper for at skal have alt udstyret på bare for det

håber der er nogen der kan hjælpe mig med det

Michael Kristensen

"Søren M. Sørensen" <sms...@c.dk> skrev i en meddelelse

> Hejsa ville høre om der var nogen der kunne hjælpe mig.
>
> Jeg står og skal på bådferie i det græske øhav og ville høre om der var
> nogen der viste hvor man kan få fat i en lille dykkerflaske med mundstykke

Apeks laver nogen.

> på ( tænker på dem man ser i film ) da jeg gerne ville have fat i en til
> når vi smider anker så man lige kan smutte ned og kikke om ankeret har fat
> så man slipper for at skal have alt udstyret på bare for det

hmmm, tror det vil være lettere, hvis du øvede dig lidt i fridykning. De
fleste kan med et minimum af trænning komme ned på 10 meter. Hvis du skal
dybere end det, vil jeg anse det for at være uansvarlig at dykke alene ned
og kun medbring en lille 0,5/1,0 L flaske med enkel 1. og 2 trin.

mvh
Michael Kristensen

Jonas Lüttichau

> [...]
> når vi smider anker så man lige kan smutte ned og kikke om ankeret har fat
> så man slipper for at skal have alt udstyret på bare for det

Jeg forstår ikke hvorfor du skal ned og kigge på ankeret, kan du ikke mærke
om det har fat?

mvh

Jan Birk

> [...]
> når vi smider anker så man lige kan smutte ned og kikke om ankeret har fat
> så man slipper for at skal have alt udstyret på bare for det

Jeg tror der er for meget James Bond i de små flasker. På min egen båd
har jeg med stor glæde brugt en 3L flaske og en billigt regulatorsæt. Så
er der også tid til at skyde aftensmaden :-))

/Jan

JCM

Jeg vil også sige, at der er for meget film over en sådan flaske.

Er du god så har du ca. max. 3 min. i overfladen med en 0,5 flaske,
så kan du selv regne ud på blot 10 meter vand.

Det vil være mere sikkert at fridykke, da man så ikke bliver
overrasket over "Tom-for-luft". Ellers må klart større kapacitet
anbefales.

/JC

Lars Damkjær

God.... En SAC på 33 l er vel ikke imponerende.

"JCM" <jcm_...@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Thomas Andersen

Er enig med de andre i tråden, og er meget i tvivl om om du ved noget om
dykning og vil derfor ikke sige hvad den du snakker om hedder.... hvis du
derimod giver til kende at du ved noget om dykning, ser jeg ikke noget
problem i at give dig navnet da du så selv må vurdere hvor/hvornår den kan
bruges

--
mvh. Thomas N. Andersen
www.dykkerservice.dk

Søren M. Sørensen

Hejsa thomas.

Jeg er uddanet med et padi advanced og har lige pt 162 logget dyk. Med
syens det er rat at der er nogen der tænker som du gør ;O) og ja jeg ved
godt at det ikke er i altid man kan bruge den har da også tænkt på om man
skulle bruge en 7L dekoflaske i sted men den er bare ikke så praktisk at
have med sig men håber du kan hjælpe På forhånd tak Søren

"Thomas Andersen" <dykkerserv...@gmail.com> skrev i en meddelelse

CB

Hej Søren.

Se evt.:
http://www.aqualung.com/military/PDF_Data_Sheets/Technical%20Manuals/HABD-SM.pdf

MVH. Claus

Thomas Andersen

Jeg tror at det du tænker på er en Spareair (www.spareair.com), men
personligt ville jeg nok vælge en ponyflaske da man så har lidt mere luft at
gøre med ;)

--
mvh. Thomas N. Andersen
www.dykkerservice.dk
"Søren M. Sørensen" <sms...@c.dk> skrev i en meddelelse

Claus Grell Hansen

Det du leder efter hedder "Spare Air". Don't even go near it!!!
80 liter luft er ikke meget, og endnu mindre på 20 meter.

http://www.spareair.com/product/models.htm

Claus Grell Hansen

Jacob Mondrup

"80 liter luft er ikke meget, og endnu mindre på 20 meter"

Det er jo det helt centrale: Kan den bruges til at lige at få 2-3 gange luft
på vej op i en nødopstigning?

Vi kan nok alle forestille os situationen hvor man pludselig går tom. Først
forsøger man at få fat på sin body. (Ja, jeg ved godt at ens body skal være
"lige ved hånden", men vi har alle dykket i den virkelig verden, og har vi
ikke alle vendt ryggen til body for liiige at se noget spændende?)

Før det har man brugt et par sekunder på at tænke "hvad fanden i helvede er
der galt" - dertil har man skiftet til sin actopus "pis den virker heller
ikke. Så er fejlen ikke i mundstykket", og derefter har man dimset ved sit
udstyr for at få liv i det "hvordan fanden kan den være gået tom for luft.
jeg tejkkede jo oppe på båden. har ventilen lukket sig, og kan jeg nå den
selv uden at tage BCD'en af". Derefter forsøger man at tage kontakt til sin
body, og desperationen nærmer sig, og det meste luft er brugt. Specielt
fordi man sikkert opdager fejlen efter at have pustet ud, skal trække vejret
ind igen.

Med andre ord: Selv der ikke er meget i sådan en lille flaske, kunne det
være alt-afgørende for at kunne lave en nødopstigning - og selvfølgelig
huske at puste ud undervejs efter man har suget den lille tank tom og
lungerne helt fyldt ;-)

Så 80 liter på 25/30 meter? - skulle det ikke kunne give bare par et par
vejtrækninger?

mvh

Jacob Mondrup
RD

"Claus Grell Hansen" <nos...@divein.dk> skrev i en meddelelse

Jacob Mondrup

Hej igen.

Så har jeg lige regnet lidt på sagen:

Vores samlede luftforbrug beregnet med:

Forbrug pr minut * trykket i bar * tiden vi dykker

Den lille flaske har i flg producenten 85 liter luft når den er påfyldt med
200 bar.

Dvs. hvis katastrofen indtræffer på 30 meter, ser regnestykket sådan ud: 85
liter / (25 liter pr minut * 4 bar) = 0,8 minut.

Er dykket på 20 meter vand: 85 / (24*3) = 1,1 minut

Det bliver nok ikke muligt at overholde sin opstigningshastighed på 10 meter
pr. minut. Men i beregningen er der jo ikke taget højre for at luftforbruget
jo aftager i takt med opstigningen pga af det lavere og tryk etc etc. Men
lidt kan man vel holde vejret (når man huske at puste ud i takt med at
luften i lungerne udvidder sig ved opstigning) !

Konklusionen må være: Nej, man kan ikke padle rundt nede på bunden og lave
store rednings aktioner som man ser det i Baywatch, men er man totalt fucked
på 30 meter vand og vil give sin højre arm for bare en enkelt mundfuld luft,
kan den vel bruges. Og så er de 2.000 vel givet meget godt ud.

Hvad siger I?

MVH

Jacob Mondrup
RD

"Claus Grell Hansen" <nos...@divein.dk> skrev i en meddelelse

Claus Grell Hansen

Hej
Jeg har for nyligt prøvet at hyperventilere i fra en 3 liters flaske. Til
min store overraskelse kunne jeg nålen bevære sig mod 1 bar. Jeg er derfor
overbevist om at de 57 åndedrag som producenten opgiver (16 ved 25 meter),
under stress, vil blive brugt inden der er gået 20 sekunder. Flasken må gå
under betegnelsen "overflødig udstyr". Køb i stedet en pony, stage eller et
dobeltsæt.

Claus

"Jacob Mondrup" <j...@jacobmondrup.com> skrev i en meddelelse

> Dvs. hvis katastrofen indtræffer på 30 meter, ser regnestykket sådan ud:
> 85 liter / (25 liter pr minut * 4 bar) = 0,8 minut.
>
> Er dykket på 20 meter vand: 85 / (24*3) = 1,1 minut

Sune Jorgensen

Helt enig med Claus.
Jacob du bør kigge lidt næmere på "Rock Bottom" beregninger, der findes
f.eks. en udemærket artikel
"The Concept of Rock Bottom" af SeaJay Bayne, som viser at du har brug for
meget mere luft end du tror.
/Sune

"Claus Grell Hansen" <cl...@nospam.dk> wrote in message

Claus Grell Hansen

Iøvrigt var det tydeligt at den 3 liters flaske blev meget kold ved testen.
Jeg tror ikke en 0,4 litersflaske som tømmes på under 30 sekunder bliver
mindre kold. Hvem ved, måske fryser den endda til....
Faktisk kunne det være sjovt at høre fra nogle, som allerede havde fået købt
en, eller lad os bare side "fået den i gave".

Claus
I wanna big one...

"Claus Grell Hansen" <cl...@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Thomas Kjeldsen

Hej Sune.

Jeg er stødt på begrebet 'rock bottom' et par gange før, uden dog at finde
en formel forklaring på hvad det indbefatter ud over at det synes at være
form for bundtidsberegning, der også inkluderer din makker's SAC mm.?
Jeg har kigget (læs: googlet) efter den artikel du henviser til, men er ikke
stødt på den (eller andre).
Kunne du lokkes til at uddybe med forklaring el. link til en artikel?

Thomas

"Sune Jorgensen" <sune.jo...@mail.dk> skrev i en meddelelse

anders

Henrik Manley

> [...]
> når vi smider anker så man lige kan smutte ned og kikke om ankeret har fat
> så man slipper for at skal have alt udstyret på bare for det

Har du mulighed for at fylde den på båden, hvis ikke så er det jo nærmest
lige meget.

--
Henrik Manley
email m...@nley.dk http://bends.dk

Søren M. Sørensen

Hejsa du er da en af de få der har forstået licenen i dette og ja på 30
meter gir det ikke maget men hvis det bare er til at kontorler et anker på
6-10 meter er det jo super

Sune Jorgensen

Du mener vel essensen ;-)
Hvad gør du hvis du får et problem (som at hænge fast i noget), så har du
meget kort tid til at løse det ?
Hvis du så finder ud af at du skal flytte ankeret, så skal du alligevel op
og skifte til et større setup, da det kræver meget luft hvis du vil flytte
rundt med en tung ting på bunden (uden noget opdriftmiddel).
Jeg vil heller ikke anbefale hårdt arbejde og fridykning pga. shallow water
blackout, med mindre du er meget rutineret.
/Sune

"Søren M. Sørensen" <sms...@c.dk> wrote in message

Jacob Mondrup

Der er vel to tråde i det her:

1. Kan man dykke ned og bakse rundt med et tungt anker: Nej. (Brug i stedet
rigtigt udstyr). Dertil skal du have udtyr / en større tankt at fylde den
lille fætter op med. Dette taget i betragning kunne man lige så godt have
taget sit rigtige gear på med det samme. (Og her glemmer vi så lige alle
regler med aldrig at dykke alene etc. Man kan jo sidder fast, få ankeren
over sig osv osv. der vil påkræve hjælp fra en body)

2. Kan den bruges som nødudstyr ved dybere dyk: JA, men føl dig ikke for
sikker. Der er i bedste fald kun 1-3 vejrtrækninger i den. Men nok til en
nødopstigning ved et dyk på 20-30 meter.

Jacob Mondrup
RD

Morten Dall Darmer a

Jacob Mondrup wrote:
> 1. Kan man dykke ned og bakse rundt med et tungt anker: Nej. (Brug i
> stedet rigtigt udstyr).

man kan høre at spørgeren ikker er interaseret i at skulle i rigtig udstyr,
for lige at lave et solo dyk for at tjekke ankeret.
og til det kan en "SpareAir" heller ikke bruges, hvis man endlig vil lave
den slags, vil jeg foreslå en Luxfer 40cf alu flaske, den er ret billig, den
kan ca indeholde 5-6 litter, den er dejlig let, slank, og ca neutral i
vandet, så man kan lige have den i en hånd eller over skulderen i en rem,
hvis man vl bruge den til den slags (det er en meget brugt flaske til f.eks.
3m deco stop)

> 2. Kan den bruges som nødudstyr ved dybere dyk: JA, men føl dig ikke
> for sikker. Der er i bedste fald kun 1-3 vejrtrækninger i den. Men
> nok til en nødopstigning ved et dyk på 20-30 meter.

du skriver JA, jegvil sige NEJ,
du fyllder dit stykke "vardi løse, farlige, falske trykheds" udstyr
(SpareAir) til 200bar ved at dekantere fra din 15L litters flaske, nu
indeholder din SpareAir ca 200bar, og du føler nu at du kan klare verden, og
er nu klar til vrag dyk på +30m for nu har du jo redudant udstyr :-)
, nå ja det bør vel lige bemærkes at din SpareAir, som i øvrit ikke er
forsynet med manumeter, nu er ca 60 grader C.
inde du hopper i vandet, laver du jo fuld makker tjek, og du er jo også nød
til at tjekke dit, livs vigtige rednings udstyr, så du snupper et par mund
fulde luft af din SpariAir, putter den i din BC lomme og hopper i.
Nu er du nede på vraget og der er ca 6 grader C, kombinasjonen af at du
testet den i over fladen og at den blev fyldt ved en høj temperatur og nu er
kølet ret meget ned, gør at den sikkert ikke er ret meget mere end halv fuld
nu.
under dykket kan du ikke se din SpairAir da den jo er gemt lidt af vejen for
den ikke skal sidde i vejen under dykket, så hvis den freeflover lidt fra
reguletoren en er lidt utæt andre steder, stærk strøm trykker lidt på purk
knappen osv, så opdager du det ikke.
Så bedst som du tror at den skal rede dit lig, viser den sig at være tom
eller kun have luft til en halv eller hel indånding.

Ville en indånding vare bedre end ingen JA det ville den MEN jeg ville ikke
basere min overlevelse på det. simpelt udstyr (bcd + 1x15L) er til simpelt
dykning, problemet er at dykning udvikler sig for folk, og man vil dyber og
under svære forhold.
og så er det folk får nogle mærkeliger ider, og tror de kan forvandle deres
"simple begynder" udstyr, til hard core Tech udstyr ved at klister alle
mulige "holiwood" dimser fast, som f.eks. SpareAir eller pony flasker for
den sag skyld (men det er nok en anden tråd ;-)
at bruge den slags udstyr og basere sin sikker hed på det er, farligt, men
så lange dykket går dogt og man ikke skal bruge sit "fup" sikkerheds udstyr,
så kan man jo stå og spille smart på stranden og overbevise alle nye og
uerfarne dykker om hvor smart man er og så kan man jo samtidig fordrive
tiden med at gøre lidt grin af dem der kommer slæbende med deres 2x12 og
måske enstage flaske.
så de nye og uerfarne, der måske ikke har tænkt alle aspekter igennem, men
ser op til den gamle og meget erfarne dykker, fare ud og køber "fup"
sikerheds udstyr.
Og det er jo også godt alt sammen, så længe at intet går galt, MEN den dag
hvor der er problemer så ville de nok ønske at de dykkede med 2x12 i stedet
for 1x15 plus en tom pony flaske / SpareAir :-)

så mit budskab til alle dykkere er :
Find ud af hvilken typpe dykning du ønsker at lave, og bid der efter i det
sure æble, og køb det udstr der passer til opgaven.
Jeg ved godt der er surt, få år efte rat have købt sit begynder udstyr for
alle sine spare penge, at må erkende at kan er voket ud af det, MEN det dur
bare ikke at prøve at lappe på det. "Hvis bukserne er blevet for små må man
købe er nyt par".

mvh Morten

farv...@gmail.com

hej jeg er en 49 kvinde der har dykket før i tiden men rusten nu,. og efter 3 operationer i nakke og ryg,.finder jeg 15 -20 liter tungt smil,. jeg læste indslag her om lille flaske,. og ville høøre uden for mange beregninger ovs,. om en 3-5 liter ell lille pony kan give det jeg kalder et dyk på 5-7 meter kun for hyggekig for 15 -20 min af gangen,. takker for lille let svar,. sanne

Havbasserne FSU

Til et lille dyk er det OK med en 5 liter, der er ikke meget forskel på en 3 og en 5 liter i vægt så brug en 5 liter. På lave rolige dyk får du nemt en lille halv time ud af den.

Henrik Manley, skulle lige teste om der stadig er liv i dk.fritid.dykning :-)