Helmaske

Kim Ilsře

Jeg har længe haft lyst til at prøve at dykke med helmaske .
Hvad er bedst ?
Hvad skal man købe ?
Hvad koster det ?
eller skal man helt lade være !
Jeg har ikke set noget , om dette emne her i denne NG.

Med Dykkerhilsen Kim

Jesper Rasmussen

Jeg selv bruger den Aga MKI maske, som er udgået til fordel for MKII masken.
Det er dog mest om vinteren jeg anvender den.

Hvad skal du købe og hvad er bedst ?? Det er vel lidt som med biler hvad der
er bedst og hvilken pengepung man har.

Der findes jo Aga som jeg selv anvender. En MKII maske koster i Danmark i
ca. 6500 kr.
Et billigere alternativ, som nogle vil kalder helmaske er vel Cressi's
helmaske. (af nogle kaldet et abefjæs) Den fungere som en slags helmaske,
men du anvender stadig din automat, så det er vel mest en beskyttelse af
ansigtet. Prisen ligger vel i omegnen af 1000 kr.

Så er der vel kun de hel profesionelle typer tilbage, hvor man starter ved
en 10.000 kr og går opefter.

Så som du kan se er det et felt hvor det er ens bekvemmelighed, men også ens
tegnebog der gør sig gældende. Der skal også lige læres en lidt anden teknik
med hensyn til trykudligning, da man nu ikke kan bruge hånden til at lukke
næsen. Har man først prøvet, lært teknikken og syntes om det - så er man
afhængig at denne form af dykning.

Husk også på at hvis der sker noget, så er det både automat og maske der
ryger. Jeg selv dykker altid med ekstra automat og med en maske i lommen på
vesten når jeg anvender helmasken - for en sikkerheds skyld.

Hvis du vil til at investere, så prøv lige denne side, der er både Aga og
Cressi maskerne og til i lidt billigere penge end i Danmark.

http://www.dyk-brand.se/sidor/erbj.htm

Med venlig hilsen

Jesper Rasmussen

-------------------

Björn Carlsson

Att dyka med helmask, är både säkert och bekvämt. Dykaren fryser inte, och
det är bekvämt när man inte behöver bita i bitmunstycke.(vissa enklare
helmasker har bitmunstycke)
Till helmask kan man använda olika dyktelefoner, trådlös eller med kabel.
Vi använder detta mycket när vi söker stora områden med Sökdrake. Dykaren
har då kontakt med båtföraren hela tiden.
Divator MK II masken (AGA) kan anslutas till vanliga 1:a steg med
sekundärtryck 8-10 bar. Specialslangar finns.

För den som vill ha mera information se gärna.
http://www.dyk-brand.se/sidor/agamask.htm

Björn Carlsson
E-post in...@dyk-brand.se
Webplats www.dyk-brand.se
Nyhetsbrev
news-r...@dyk-brand.se

Niels E. Jensen

> [...]
>Hvad koster det ?
>eller skal man helt lade være !
>Jeg har ikke set noget , om dette emne her i denne NG.

Hej kim, nu er der kommet en del svar, men der er faktisk flere muligheder.

Cressi laver den omtalte abefjæs, som nok også er den billigste løsning. Du
skal her bruge din egen lungeautomat. Med lidt behændighed kan du godt komme
til næsen med denne maske.

Tecnicsub laver en der minder meget om den, den er dog noget større i det,
dyrere og med flere remme. Du skal her bruge din egen lungeautomat. Med lidt
behændighed kan du godt komme til næsen med denne maske. (bruger jeg selv i
øjeblikket)

Dræger laver en udmærket maske, som du kan få til at sidde næsten urokkeligt
fast. Den foretrækker jeg, du skal her bruge din egen lungeautomat. For at
trykudligne med denne maske, skal du enten have en næseklemme, eller selv
indbygge en klods i masken, som du kan presse næsen imod. (jeg har en som
afløser Tecnicsubben, når den ikke kan mere)

Scubapro laver en helmaske, som ligner en kopi af drægermasken, dog med den
forskel, at du her kan få fat i næsen. Også her skal du bruge din egen
lungeautomat.

Aga masken er nok den mest behagelige, bla. fordi den kører med overtryk,
det gør at ikke sådan lige kommer vand ind. Og så har den systemet med luft
op omkring glasset, så dug ikke er noget problem.
Aga masken har dog efter min mening nogle ulemper. Du er så vidt jeg ved,
nød til som minimum, at have aga's andet trin af lungeautomaten, og det har
jeg personligt set fryse indtil flere gange. Der er meget opdrift i masken,
specielt de ældre modeller, uden det ny lavvolumen glas, det går ud over
nakkemusklerne, (det gør det for mig) med mindre du monterer blylodder på
siderne. Og så er det er nok den dyreste løsning, dog en af de bedre.

Priserne kan svinge, men jeg har forsøgt at tage dem i stigende værdi.
Prisen på den enkelte må du hellere få hos en forhandler, prøv evt. at gå
nogle stykker sammen, så kan de fleste forhandlere sagtens presses endda en
hel del. :-)

Når først man har vænnet sig til at dykke med helmaske, er det svært at
komme fra igen, for der er en række fordele ved det.

1. Om sommeren, aldrig mere brandmænd på overlæben.
2. Om vinteren, man kan tale normalt, også efter længere dykninger (læberne
er ikke stivfrosne)
3. Dit hår er tørt, når du kommer op igen. Og altså ikke med til at køle
endnu mere. Og så lugter du heller ikke af hav og tang resten af dagen,
eller hvornår du nu kan få badet.
4. Du taber ikke sådan lige automaten, heller ikke selv om du skulle blive
bevidstløs. Så der er også ekstra sikkerhed i det.

Jeg kan kun komme på en ulempe. Det er ikke nemt at makkerånde med sådan en,
(selvom det kan lade sig gøre for de mere erfarne :-)) )
Men med octopus, og hvad vi ellers har, kan jeg ikke se at det er det helt
store problem.

Mvh. Niels

Stavefejlene er til de pernittengryn der ikke har andet at leve :-D

John Karlsen

Kim Ilsøe <kimi...@adr.dk> wrote in message
> [...]

>Hvad koster det ?
>eller skal man helt lade være !
>Jeg har ikke set noget , om dette emne her i denne NG.

Der findes også en helmaske fra ocean reef, du kan blandt andes læse en test
af den i UWM nr. 5 fra 98 eller her på nettet
http://www.divernet.com/gear/dtst199.htm.

Jeg har selv lige købt den og er yderst tilfreds med den, det er en fryd at
ligge i 4 grader varmt vand uden at fryse ansigtet.

Med venlig hilsen.

John Karlsen

Björn Carlsson

I tidigare inlägg om helmasker finns en del oklarheter, skall försöka
förklara mera speciellt om Divator MK II ( AGA mask)

1 Divator MK II finns med eller utan övertryck. Övertryck behövs enbart
vid dykning i förorenat vatten (kloaker eller liknade).
2 "Andet trin" kan användas med bitmunstycke som vanlig dykapparat.
3 Divator MK II har en tryckplatta (klods) inne i masken, för
tryckutjämning. Alla nya masker har lågvolymglas ( pris som reservdel Skr
150:-) Om man vill ha maske helt neutral ( ingen opdrift) finns speciella
vikter som monteras på båda sidor av lågvolymglaset.
4 Gamla AGA masker kan frysa. Divator MK II fryser inte om den är
riktigt justerad och hel. En mycket viktig detalj är backventilen ( se
position nr 48 på bild Helmask
http://www.dyk-brand.se/images/docer_s.jpg ) Denna ventil förhindra
fuktig utandningsluft i dom rörliga delarna. Gamla ombyggda rökdykarmasker
saknar ofta denna ventil, därför fryser dom ibland.
5 Divator MK II är prisvärd. Billigaste utförande Skr 4250:- med
lågvolymglas och "andet trin".

-

kjbas...@gmail.com

Jeg har en helmaske til bilig til salg kun brugt en 500kr