Dykning i Cambodia

Linear

Hej

Der sker ikke så meget herinde efterhånden, men jeg ville alligevel
lige poste et review af dykningen i Cambodia. Jeg har postete det på
dykker-forum også, så beklager hvis det er en repost for nogle af
jer.

For fire år siden rejste jeg gennem Cambodia og arbejdede et par
måneder for EcoSea, som er et af dykkerselskaberne her. Dengang var
jeg egentlig ikke særligt imponeret af dykningen. Det svarer til
dykningen i resten af den thailandske golf, meget lig dykningen ved
Koh Tao, Pattaya, Koh Chang osv. Det vil altså sige ca. 40% mere
spændende end Limfjorden... Sigtbarheden afhænger selvf. af vejr og
årstid, men ligger tre ud af fire dage mellem fem og ti meter.
Dykkerbutikkerne siger gerne noget andet, men det skal tages med et
gran salt er min erfaring.

Der er i øjeblikket tre dykkerforretninger i Sihanoukville. The Dive
Shop Cambodia, Scuba Nation og EcoSea diving. De to sidste er de
ældste, men mit indtryk er at de alle tre her nogenlunde samme
standard, og primært henvender sig til et prisbevidst backpacker
segment. De dykker de samme steder.

Nu er jeg på gennemrejse igen og blev shaghaiet til at køre et par
kurser for EcoSea, (www.ecoseadive.com) fordi jeg tilfældigvis trådte
ind i butikken og råbte hej samtidig med en gruppe unge danskere som
ville lære at dykke. Sådan kan det gå. Hvorom alt, så kan jeg sige
at jeg var positivt overrasket over udstyret, som mestendels var helt
nyt. En klar forbedring fra for fire år siden, hvor det meste var lidt
suspekt.

Dykningen og kurser er rigtig billig. Der er en ret heftig konkurrence
mellem butikkerne, som kommer kunderne til gode. Man kan f.eks. tage
PADI Open water + Advanced, og få fire dages kost og logi oveni på Koh
Rung Sanloem for 600 USD. Der er også altid en håndfuld divemaster
kandidater i færd med at tage uddannelsen (ingen idé om pris.) To fun-
dives koster 60 dollar inkl. al udstyr, guide, morgenmad og frokost.

Dykningen foregår omkring øen Koh Rung Sanloen, og er mest makro
dykning. Der er mere fiskeliv nu, end for fire år siden, men jeg er
stadig ikke overvældet af det. Der er dog rigeligt med søheste og
andet småskravl at se på. Hvis man har råd og tid, så kan det
anbefales at tage videre ud på Koh Tang (som ligger ca. fire-fem
timers sejlads fra Sihanoukville) Dykningen der er ret fed -
sigtbarheden er meget bedre (20+m for det meste) Der er godtnok ikke
så meget at se på, men hvis man elsker dropoffs, vægge og god
sigtbarhed er det nok et par dyk værd.

Ecosea dive kører et koncept, hvor de har nogle meget spartanske
bungalows på Koh Rung Sanloem, hvor man kan overnatte. Scuba Nation
har en meget beskeden live aboard og endelig kører the Dive Shop
Cambodia mest day trips.

Desværre, nu ligesom for fire år siden, starter alle dyk med at en af
fyrene på båden kaster et stort tungt anker lige ned i korallerne. Det
er til at skrige over! Alle tre dykkerforretninger siger dog
samstemmende at fiskerne stjæler deres bøjer, når de forsøger at lave
fast forankring.

Jeg ville dykke i Cambodia, hvis:

Jeg alligevel var der
Jeg elskede makro liv
Jeg ledte efter billige dykkerkurser
Jeg ville tage min DMT

Jeg ville undgå at dykke i Cambodia, hvis:

Jeg var til big stuff - skildpadder, store rokker og hajer ser du så
godt som aldrig.
Jeg specifikt rejste til Asien for at dykke - så ville jeg tage til
Filippinerne, Malaysia eller Indonesien istedet.

Vh Søren

in...@wedivepattaya.com

Ser at det etterhvert er blitt flere dykkesentre i Kambodsja. Henger nok sammen med en okende turistmengde.
Bjoernar
www.wedivepattaya.com