Montere slingrekobling selv

Mickey Rasmussen

Halløj derude :)

Jeg har erhvervet med en Hobby Deluxe fra 1988 - egentlig en dejlig vogn, dog er der noget arbejde med den.

Men min første tanke var egentlig at montere en slingrekobling, er der nogen der har erfaring med det?

Jeg har specifikt kigget på AKS 3004 http://www.trailerfix.dk/shop/206-al-ko-kuglekoblinger/30726-slingrekobling-al-ko-aks-3004-comfort/ men kan ikke rigtig finde ud af om det bare er at skifte over eller er der forskellige størrelser? I så fald, hvordan finder jeg ud af om den passer?

Kurt B. Andersen

"Mickey Rasmussen" skrev i meddelelsen
Hobby vogne er normalt monteret med Winterhoff koblinger, men jeg har selv
på et tidspunkt haft en Hobby fra 88, og på den monterede jeg selv en Alko
Slingrekobling. Dog en ældre model i forhold til den du peger på. Men mon
ikke de sidder fast på samme måde stadigvæk. Som jeg lige husker det skal
der afmonteres 2 bolte, og når den inderste tages ud, skal man være
opmærksom på, at bag den sidder der en fjeder fra bremsesystemet, som kører
frem, hvis ikke man sørger for at stoppe den, og det kan være lidt tricky at
få den tilbage igen.
Så når du tager den ud, skal du samtidig stikke en skruetrækker eller
lignende ind fra bagsiden, så du kan holde fjederen tilbage.
Med skruetrækkeren kan du så også trykke fjederen et lille stykke tilbage,
så hullet er helt åbent, når du skal sætte bolten i igen.

Nå, jeg fandt lige en video netop som viser, hvordan du skifter, og jeg kan
se, at metoden er den samme, som jeg brugte. Dog bruger de en metaldims som
lige passer i hullet, når de tager bolten ud ved fjederen. Den følger måske
med i pakken i dag. Eller kan man nok finde en bolt eller noget lignende,
som lige passer.
Jeg brugte som sagt en skruetrækker, og da jeg så forsigtigt trak den
tilbage, kunne jeg ved at trykke på skrå få trykket fjederen lidt tilbage,
mens jeg satte bolten i igen. Så stor en skruetrækker som muligt.
https://www.youtube.com/watch?v=0Vlug2qZDfY

--
Kurt

Jørgen Nielsen

Mickey Rasmussen skrev:
> [...]
> forskellige størrelser? I så fald, hvordan finder jeg ud af om den passer?

Som suplement til Kurts video er der på denne side link til engelsk
brugermanual
http://www.campingshop.dk/produkt/stabilisattor-alko-aks-3004.aspx

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Kurt B. Andersen

"Jørgen Nielsen" skrev i meddelelsen news:n3skol$gfr$1...@dont-email.me...
Hej Mickey
Det ville være rart om du reagerede på vores forslag. Var de brugbare eller
ej?

--
Kurt