Køreklar vægt

Preben Andersen

Der er ikke meget liv i denne gruppe, men jeg prøver alligevel:

Når fabrikanter ( i dette tilfælde Hymer) opgiver en egenvægt, er det så
inkl. udstyr, som f.eks gasflasker og andet tilbehør eller er det bare
vægten på den tomme vogn?

Hvad er jeres erfaring mht. køreklar vægt i forhold til egenvægt? Hvor
meget læsser man i vognen?

--
mvh/Preben

Andreas Falck

Læs din vogn så den er køreklar til din ferie, med alt hvad du skal have
med.

Kør den så hen til en autoriseret vejer eller lignende, og få den vejet.

Det står på din registreringsattest til campingvognen hvor meget
egenvægten og den tilladte totalvægt er.

Det er ikke klogt at køre med overvægt. Det kan både koste en bøde og
være en sikkerhedsrisiko.
Andreas Falck
http://solascriptura.dk/ - *NY og opdateret*

Preben Andersen

Du skriver ikke noget, jeg ikke vidste i forvejen, men har du også et svar
på mit spørgsmål?

--
mvh/Preben

Andreas Falck

Den 16-01-2016 kl. 20:29 skrev Preben Andersen:

[ ... ]
> Du skriver ikke noget, jeg ikke vidste i forvejen, men har du også et
> svar på mit spørgsmål?

Jamen så synes jeg da bare at du skal spørge Hymer!!!

Preben Andersen

Den .01.2016 kl. 05:43 skrev Andreas Falck <ne...@bibeltro.dk>:

> Den 16-01-2016 kl. 20:29 skrev Preben Andersen:
>
> [ ... ]
>
> Jamen så synes jeg da bare at du skal spørge Hymer!!!

Nå synes du det?
Men nu har jeg altså valgt at spørge læsere her i gruppen om deres
erfaringer.

--
mvh/Preben

Andreas Falck

Den 17-01-2016 kl. 09:44 skrev Preben Andersen:

> Nå synes du det?

Ja.

Fabriksangivne egenvægte og ditto køreklare vægte er i sagens natur mest
at betragte som teoretiske størrelser. Der er forskel på om du har 2
stk. 11 kg. stålgasflasker eller små 5 kg. letvægtflasker m.m., om
vognen er forsynet med mower, solceller, batterier/akkumulatorer til
solcellerne, cykelholder o.m.a.

Derfor er det eneste der reelt kan bruges til noget den faktisk vejede
vægt når man har gjort sin vogn køreklar med alt man skal have med incl.
vand i vandtankt, vand i toilettets skylletang, gasflasker, tøj, mad og
alt det andet man har lyst til at slæbe med sig, sammenholdt med hvad
registreringsattesten fortæller hvad tilladt totalvægt er.

> Men nu har jeg altså valgt at spørge læsere her i gruppen om deres
> erfaringer

Ja, og det fik du svar på, men det passede tydeligvis ikke den herre.

Preben Andersen

Den .01.2016 kl. 10:41 skrev Andreas Falck <ne...@bibeltro.dk>:

> Ja, og det fik du svar på, men det passede tydeligvis ikke den herre.

Du har stadig ikke fattet det. Hvor meget læsser du din campingvogn med?
Det er det, det drejer sig om, personlige erfaringer og ikke alt muligt
andet.
Dine forslag om at jeg skal læsse min vogn og få den vejet, kan jeg ikke
bruge til en skid, da jeg ikke ejer en campingvong endnu.
Har du forstået det nu?

--
mvh/Preben

Andreas Falck

Den 17-01-2016 kl. 13:17 skrev Preben Andersen:

> Du har stadig ikke fattet det. Hvor meget læsser du din campingvogn med?

Op til hvad den max må veje. Kører med max 30 kg over tilladt totalvægt.
Har kørt med campingvogn i næsten 50 år så i dag kender jeg vægten på
mit udstyr.

> [...]
> Dine forslag om at jeg skal læsse min vogn og få den vejet, kan jeg ikke
> bruge til en skid, da jeg ikke ejer en campingvong endnu.

Det er altså den eneste måde du kan finde ud af hvor meget du egentlig
må læsse i den. Få den vejet tom og igen fuldt læsset.

Alle andre vægtangivelser kan du rent faktisk ikke bruge til en skid, da
de i virkelighedens verden aldrig vil passe. De er kun en meget svagt
fingerpeg om hvor meget eller lidt du måske kan pakke ud i din vogn.

> Har du forstået det nu?

Farvel flabede knægt!!

Den dag du er voksen nok til at kunne svare ordentlig og almindelig pænt
er der nok nogen der ville svare dig.

EOD

Preben Andersen

Og den dag du fatter, hvad spørgsmålet drejer sig om, kan du deltage i
tråden, og ellers kan du bare holde dig væk. Og du har endnu ikke forstået
noget som helst.

Jørgen Nielsen

16-01-2016 skrev Preben Andersen:
> Når fabrikanter ( i dette tilfælde Hymer) opgiver en egenvægt, er det så
> inkl. udstyr, som f.eks gasflasker og andet tilbehør eller er det bare
> vægten på den tomme vogn?

Det eneste jeg lige umiddelbart kan finde, bemærk det er fra 2002.

I DAG ANVENDES vægt i køreklar tilstand
ofte i stedet for egenvægt, der
angiver campingvognens vægt i tom
tilstand. Vægt i køreklar tilstand omfatter
campingvognens egenvægt,
90 procent af gasforrådet, 90 procent
af friskvandsforrådet og kabeltromle.
www.masterpiece.dk/UploadetFiles/403/68/S015_018.pdf

> Hvad er jeres erfaring mht. køreklar vægt i forhold til egenvægt?

Min er fra 2004 og der er ikke opgivet noget i "Køreklar vægt" i
registreringsattesten og typegodkendelsen.

> Hvor meget læsser man i vognen?

Det er meget individuelt. Det afhænger meget af hvor mange personer,
udstyr og proviant.

Den opgivne vægt på nye campingvogne er vel tæt på den reelle vægt, men
ældre vogne kan veje utroligt mange kilo mere end oplyst i
registreringsatesten.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Preben Andersen

Den .01.2016 kl. 14:13 skrev Jørgen Nielsen <nosp...@get2net.dk>:

> [...]
> ofte i stedet for egenvægt, der
> angiver campingvognens vægt i tom
> tilstand. Vægt i køreklar tilstand omfatter

Det lyder fornuftigt at opgøre det på den måde, men jeg har endnu ikke set
en vogn (Hymer), hvor det er anført.

> Min er fra 2004 og der er ikke opgivet noget i "Køreklar vægt" i
> registreringsattesten og typegodkendelsen.

> Det er meget individuelt. Det afhænger meget af hvor mange personer,
> udstyr og proviant.

Ja, det er jeg med på, men det er vel egentlig kun det personlige tøj, der
kan gøre en forskel.
Hvis vi antager, at hver person medbringer 20 kg tøj, hvad taler vi så om
at yderligere udstyr vejer, som f.eks. letvægtsgasflasker, kabeltromle,
telt m. letvægtsstænger, batteri, lader/omformer, køkkenudstyr og hvad der
ellers måtte være af nødvendigt udstyr. Taler vi 100 kg. eller skal der
regnes med mere end det?

> Den opgivne vægt på nye campingvogne er vel tæt på den reelle vægt, men
> ældre vogne kan veje utroligt mange kilo mere end oplyst i
> registreringsatesten.

Hvad skyldes det? Er det fugt eller er der "snydt" med vægten på
registreringsattesten?

--
mvh/Preben

Jørgen Nielsen

17-01-2016 skrev Preben Andersen:

> [...]
> ellers måtte være af nødvendigt udstyr. Taler vi 100 kg. eller skal der

Jeg har været væk fra campinglivet i 20 år og genoptaget lidt for få år
siden, og i den nuværende periode har jeg ikke checket, men blot
fjernet det jeg alligevel ikke bruger.

Der kan være enorm forskel på udstyret. Isabella Penta fortelt med
stålstænger eller et simpelt solsejl... så har vi vel en vægtforskel i
omegnen af 80 Kg. Alt i porcelæn og duge, eller pap tallerkner og
plastikkrus.

Borde, stole, drømmesenge, parasoller, læsejl, partygril og hvad ellers
nogle kan slæbe med findes i mange kvaliteter.

Husk også at eftermonteret udstyr som Mover og lignende, hurtigt
trækker nyttelasten ned.

> Hvad skyldes det? Er det fugt eller er der "snydt" med vægten på
> registreringsattesten?

Det er vel begge dele. Købte i 1993 en CV fra 1978 med E600 T1000, og
undrede mig over at den var så tung at slæbe hjem over bakkerne en
vinterdag. Jeg kørte på vægten med den og måtte pudse brillerne en
ekstra gang da jeg sådisplayett vise 1000, og da den kom af kuglen
1080.

Fortelt, campingbord, 2 Isabella instruktørstole, 1 tom Alu gasflaske,
lidt porcelæn og sikkert nogle småting jeg har glemt, vejer ikke 400 Kg
og den bar ikke spor af fugt, så 40 liter vand har den nok heller ikke
haft.

Det følgende har du ikke spurgt om, men er også værd at være opmærksom
på.

En ting er hvad din bil må trække, noget andet kan være hvad den kan
trække

Beregn trækkraften af dit (fremtidige) vogntræk
http://www.towcar.eu/dk/

Det svar de giver for min bil og CV passer meget godt med det jeg selv
oplever.

Preben Andersen

OK så vil jeg foreløbig regne med ca. 200 kg, så er det vel ikke helt galt.

> [...]
> http://www.towcar.eu/dk/
>
> Det svar de giver for min bil og CV passer meget godt med det jeg selv

Super god side, tak for det. Den giver et rigtig godt billede af, hvad der
med fornuft kan trækkes.

--
mvh/Preben

Preben Andersen

> [...]
> registreringsattesten og typegodkendelsen.

> Det er meget individuelt. Det afhænger meget af hvor mange personer,

Jeg fandt lige dette link, som giver et godt overblik:
http://caravan-mover.dk/?page_id=3798

Det ser ud til, at mit estimat på 2oo kg er noget i underkanten, det
bliver snarere 300 kg, hvoraf noget af det jo nok kan ligge i bilens
bagagerum.

--
mvh/Preben

Jørgen Nielsen

> OK så vil jeg foreløbig regne med ca. 200 kg, så er det vel ikke helt galt.

Hmmm... for mig lyder det af utroligt lidt, men det afhænger jo af
mange ting.

Min har E1125 T1500. Den findes med T1400/1500/1800. De fleste i DK er
kun T1400 og det turde jeg ikke nøjes med. Vi er kun 2 voksne og kommer
nok ikke syd for grænsen fremover.

> Super god side, tak for det. Den giver et rigtig godt billede af, hvad der
> med fornuft kan trækkes.

Bemærk også at nogle biler kan vejes op. Min måtte køre med 1425 kg,
men en erklæring fra importøren giver mulighed for at få den omsynet
til "største tilladte påhængskøretøj med bremse kg. 1900 og en
vogntogsvægt på kg 3979."

Andreas Falck

Den 17-01-2016 kl. 19:26 skrev Jørgen Nielsen:

[ ... 9
> [...]
> men en erklæring fra importøren giver mulighed for at få den omsynet
> til "største tilladte påhængskøretøj med bremse kg. 1900 og en

Og så er der også lige de der regler med trailerkørekort og samlet
totalvægt. Husker den ikke præcist!

Jørgen Nielsen

17-01-2016 skrev Andreas Falck:
> Den 17-01-2016 kl. 19:26 skrev Jørgen Nielsen:
>
> [ ... 9
>
> Og så er der også lige de der regler med trailerkørekort og samlet
> totalvægt. Husker den ikke præcist!

Der er både B+ og B/E

På almindeligt B har det betydning om det er taget før 1. maj 2009.

Der er en beregner her
<http://www.fdm.dk/biler/trailer-campingvogn/beregner-til-trailer-campingvogn>

Kurt B. Andersen

"Preben Andersen" skrev i meddelelsen news:op.ybb7it1e3segra@preben-pc...
Køreklar vægt i forhold til campingvogne er en gøgeunge, som man har
diskuteret i mange år. Hvad dækker det over, og hvad kan man bruge det til.
Jeg har endnu ikke set en beskrivelse, hvor man kunne bruge det til noget.
Herunder har jeg aldrig set beskrevet, at man kan straffes for at overskride
køreklar vægt.

Havde der været en bil ville definitionen være:
Køreklar vægt: Fremgår af nye registreringsattester, og er vægten af bilen
inkl. fører og benzin, olie m.m. Køreklar vægt er typisk 125 kg højere end
egenvægten.

Så når man skal finde ud af, hvad man må laste skal man være opmærksom på,
at egenvægt minus totalvægt ikke giver det antal kg, man må laste, men den
køreklare vægt minus totalvægten giver et mere retvisende billede.

Her er så problemet med at definere køreklar vægt på en campingvogn, for det
er så forskelligt, hvad folk putter i af ekstratilbehør, inden de fylder op
med personlige ting.
Nogen har stort set intet, mens andre måske har 2 gasflasker, reservehjul,
grill, fortelt, markise, x antal stole, bord, fortelttæppe, skabe, mover
osv.

Det primære ved campingvogne er egenvægt og totalvægt.
Når man snakker egenvægt, så er gasflasker og andet udstyr ikke medregnet.
Alt det løse tilbehør holder de udenfor, når de opgiver egenvægten. Det er
bl.a. derfor, at mange bliver overraskede, når de har købt en campingvogn og
vejer den inden de selv begynder at fylde i den. Så vejer den typisk noget
mere end den opgivne egenvægt, da der altid tilkøbes noget.
Derfor er det vigtigt, at der er et stort spænd mellem egenvægt og
totalvægt, da det er forskellen på de to tal, man må fylde i vognen.
Her skal man så også være opmærksom på, at totalvægt er lig med akseltryk.
Når man evt. bliver kontrolvejet af politiet, bliver campingvognen hængende
på krogen og bilen holder uden for vægten. Så det er kun akseltrykket der
vejes. Det som den trykker med på kuglen på bilen skal ikke regnes med.
Eksempel - man vejer hele vognen uden at den er tilkoblet og koblingstrykket
vejes også med. Det er så f.eks. 1570 kg. Så hænger man campingvognen på
krogen og vejer igen uden at koblingstrykket vejes med, og det viser så
f.eks. 1500 kg.
Hvis campingvognen har en godkendt totalvægt på 1500 kg, er den altså lovlig
i ovenstående eksempel da det er identisk med akseltrykket.

På nogle af de nyere campingvogne er man på grund af ovenstående begyndt at
operere med følgende begreber på registreringsattesterne:
Teknisk totalvægt 1800 kg
totalvægt 1800 kg
total akseltryk 1700 kg

I dette eksempel betyder det:
Den campingvogn er godkendt til at have 100 kg tryk på kuglen. Akslen må
laste 1700 kg, så nu er det fastslået, at akseltryk plus tryk på kugle er
lige med totaltvægt efter de nye begreber.
Men på de gamle uden disse angivelser, er totalvægt lig med akseltryk. Man
fandt det ikke nødvendigt tidligere at nævne tilladt kugletryk særskilt.
Man skal dog lige være opmærksom på, at hvis bilen trækkrog kun er godkendt
til 75 kg, så må campingvognen kun trykke med de 75 kg og de sidste 25 kg,
kan man så ikke udnytte.

Jeg har endnu ikke set nogen nævne, at reglerne er lavet for, at det skal
være nemt at forstå.

Du kan bl.a. læse noget om køreklar vægt her:
http://www.campingferie.dk/2004Design/forumThread.asp?postGuid=442312

--
Kurt

Jørgen Nielsen

17-01-2016 skrev Kurt B. Andersen:
> På nogle af de nyere campingvogne er man på grund af ovenstående begyndt at
> operere med følgende begreber på registreringsattesterne:
> [...]

Takker... den mulighed havde jeg ikke kendskab til.

> [...]
> til 75 kg, så må campingvognen kun trykke med de 75 kg og de sidste 25 kg,

Fin forklaring, og især pointen, mulige kg der ikke kan udnyttes (25
kg).

Preben Andersen

Den .01.2016 kl. 22:03 skrev Kurt B. Andersen <kurta...@gmail.com>:

[klip]
> [...]
> Hvis campingvognen har en godkendt totalvægt på 1500 kg, er den altså
> lovlig i ovenstående eksempel da det er identisk med akseltrykket.

Det er interessant og mener du, at det rent faktisk er sådan det foregår?
At vognen kontrolvejes mens den sidder på bilen og at kugletrykket ikke
regnes med?
Ved du om totalvægten også måles sådan i f.eks. Tyskland og måske andre
europæiske lande?

> [...]
> skal være nemt at forstå.
>
> Du kan bl.a. læse noget om køreklar vægt her:

Tak for linket. Nu er kommentarerne efterhånden nogle år gamle, men de er
måske stadig aktuelle?

--
mvh/Preben

Kurt B. Andersen

"Preben Andersen" skrev i meddelelsen news:op.ybek07fy3segra@preben-pc...

> [...]
> regnes med?
> Ved du om totalvægten også måles sådan i f.eks. Tyskland og måske andre

Jeg ved med sikkerhed, at det er sådan der måles i DK, og det er sådan man
har målt i umindelige tider - selv om nogen benægter det.
Men jeg har mine forbindelser, så der er intet nyt i det.
Her kan man i øvrigt se en af de mange diskussioner om emnet, som popper op
en gang i mellem.
http://www.campingferie.dk/2004Design/forumThread.asp?postGuid=760672
Jeg har ikke selv været vejet i udlandet, så kan ikke udtale mig præcist om
det, men efterhånden følger man de samme regler rundt omkring. I linket er
der bl.a. nogen, som bekræfter, at der vejes på samme måde i Tyskland,
Holland og Frankrig. Så mon ikke det gælder overalt.

> Tak for linket. Nu er kommentarerne efterhånden nogle år gamle, men de er
> måske stadig aktuelle?

Mig bekendt er der ikke ændret på disse begreber.

--
Kurt

Soeren Friberg

On 2016-01-16 15:19:31 +0000, Preben Andersen said:

> Når fabrikanter ( i dette tilfælde Hymer) opgiver en egenvægt, er det
> så inkl. udstyr, som f.eks gasflasker og andet tilbehør eller er det
> bare vægten på den tomme vogn?

Nej

> Hvad er jeres erfaring mht. køreklar vægt i forhold til egenvægt? Hvor
> meget læsser man i vognen?

Hos Bürsner er køreklar vægt = egenvægt + 75kg.

Man læser det i vognen, som man har brug for, uden at overskrive
maksimale grænser.

Soeren Friberg
http://fotofriberg.dk , http://facebook.dk/fotofriberg.dk

Andreas Falck

Den 23-01-2016 kl. 19:36 skrev Soeren Friberg:

> Nej

> Hos Bürsner er køreklar vægt = egenvægt + 75kg.
>
> Man læser det i vognen, som man har brug for, uden at overskrive
> maksimale grænser.

Så nu får du nok en røvtur - for det fik jeg da jeg gav det samme svar ;-)