En Citroen C5 uden fejl...??

Jørn Ibsen

Netop for få øjeblikke siden rundede min C5 de magiske 10.000 km. efter
ca. et halvt års ejerskab.

Som andre C5-ejere går man jo rundt i en konstant skræk for, at bilen en
mørk aften totalt umotiveret bryder i brand, som nogle
Ekstrabladshistorier tidligere har kunne dokumentere en række tilfælde
af. For at pine mig selv yderligere kom jeg for nylig i et vanvittigt
øjeblik til at slå op på Mandagsbil.dk, hvor jeg nærmest grædefærdig
kunne finde ikke mindre end 43 tilfælde af syge C5'ere (til
sammenligning har andre bilmodeller typisk 10-25 registrerede tilfælde i
databasen). Der var flere fejl, der gik igen, bla.

- forlygter som blinker under kørsel
- vindfølsomhed
- motor, der hakker i tomgang eller går ud
- bagklap, der springer op
- sindssyge computere
- udendørs termometer med 40-50 gr. fejlvisning

Efter denne deprimerende oplevelse tog jeg en økse i hånden og gik ud på
gaden for at myrde min bil, da jeg i sidste øjeblik kom i tanker om, at
den rent faktisk ikke fejler noget. Jo, de blinkende lygter har jeg dog
oplevet, men efter sigende er det en generel fejl i kredsløbene som
medfører et spændingsfald, når hydraulikken slår til/fra under kørsel.
Og inden man hidser sig fuldstændigt op og overvejer at placere
afhuggede hestehoveder i benenden hos André Citroën (nåh, han er vist
allerede død) skal det siges, at det er en fejl af ringe betydning. De
øvrige fejl, jeg har læst om på Mandagsbil.dk er langt værre.

Jeg føler mig heldig, som der står på Google-søgesiden. Men er jeg et
unikt tilfælde, eller er der andre end mig, som er i besiddelse af en
fejlfri C5? Og er der sågar nogen, som ikke har set Blinkende Lygter
(altså på bilen - ikke filmen med Søren Pilmark)?

Mit vidunder er en 5dørs 2.0 HDI Prestige med Baksensor-pakken som
ekstraudstyr. Som sagt har jeg hidtil kun kørt 10.000 km, så meget kan
nå at ske endnu....

Mvh. JIB

Søren Christensen

<com...@pc.dk> skrev i en meddelelse
> Fransk bil, uden fejl ??
> :o)

Jep det kan forekomme! Jeg har da kørt næsten 140000km i min Clio som nu
runder 240000km uden nogle nævnværdige
fejl som også kunne forekomme på andre. Mine forældre har haft en Peugeot
405 som aldrig nåede på værksted for andet
end alm service. Den havde rundet 175000km inden den blev solgt. Deres
tidligere 406 nåede at runde 100000km før den blev
solgt. Den nåede på værksted en gang pga en bagbremse der hang. Og så alm
service iøvrigt.
Min kammerats far har haft en Citron Bx 1.6 der nåede at runde 380000km før
han blev kørelærer og fik en ny bil....
Ja de franske findes med fejl men jeg har ikke selv oplevet dem endnu... :-)

Venligst

Dennis Pedersen

"Jørn Ibsen" <j...@iteration.dk> wrote in message

> - forlygter som blinker under kørsel

Er det ikke by-design?
Den C5 min bror havde i forbindelse med arbejdet blinkede også med lygterne
under kørsel, og den lokale Citron forhandler sagde det var p.g.a den
justerede forlyset per aut.
Om det var "vi-aner-ikke-hvad-det-er-så-finder-på-en-fancy-feature"
forklaring skal jeg ikke kunne gøre mig klog på.

--
/Dennis
Pug 106GTI

jk

"Jørn Ibsen" <j...@iteration.dk> skrev i en meddelelse

> Netop for få øjeblikke siden rundede min C5 de magiske 10.000 km. efter
> ca. et halvt års ejerskab.
[snip]

Jeg har også studset lidt over det antal C5'ere på mandagsbil.dk - lidt
tankevækkende, og måske også lidt afskrækkende ;)

- Selv har jeg haft en Peugeot 206, som jeg havde ganske få problemer med,
men til gengæld fik jeg efterfølgende en 307'er som jeg havde en masse små
m*therf*cking irriterende problemer med - det stod på i det lille år jeg
havde bilen, og den blev efterfølgende solgt (med kæmpe tab!) - jeg turde
simpelthen ikke beholde den bil, for garantien var ved og udløbe, og mange
af problemerne med bilen var ikke løst - på det 1-2-3-4-5-6-7-8-9 !!!!
værkstedsbesøg i løbet af det år!.

jeg ved ikke om man kan generalisere mht. til franske biler - og læser man
lidt nærmere om f.eks. en Golf IV, er det jo heller ikke ligefrem specielt
rosende ! sku' man så sige, at tyske biler var noget møg ?! - jeg tror der
er mandagsbiler indenfor alle bilmærker.

lige nu har jeg en Hyundai Santa Fe, som jeg pt. har haft - uuuh lad mig
lige tælle.... 0 !!! problemer med, og den har kørt 30.000 nu !

/JK

Kong Kent

> Mit vidunder er en 5dørs 2.0 HDI Prestige med Baksensor-pakken som
> ekstraudstyr. Som sagt har jeg hidtil kun kørt 10.000 km, så meget kan
> nå at ske endnu....

Ja, vent du bare ;-)

Nej, spøg til side. Bevares Citröen er et udskældt mærke, efter C3 (eller
skulle man kalde dem C4? :)) brandbomberne. Men, i forhold til hvor mange
C5'ere der bliver solgt, skal man nok ikke ligge alt for meget i det. De
ryger jo i spandevis over disken, og det er da også en flot, og *STOR* bil.
Så slap du bare af.

Jeg har selv en bil, der kun har kørt 140.000, og jeg ville da skrige, hvis
der blev problemer med den inden den har rundet 200.000. En ny bil, der kun
har kørt 10.000 km. må INGEN problemer have, og INGEN problemer få før den
har rundet minimum 100.000 km. Det må man fan'me kunne forlange!!

Har selv haft min siden den havde kørt 80.000, og har desværre måtte skifte
kødbenene i den, men det var en generel fejl i serien. Ellers no problemos.

--
mvh

Kent Kirkegaard Jensen - Toyota Carina E 2.0GLi
www.f1journal.com

Nicolaj C.

Ang. fejlvisning på udendørs termometer - måske den måler i Fahrenheit ?
Det gjorde den Alfa 156, jeg kørte i senest.

Henrik B.

Søren Christensen wrote:
:: Jep det kan forekomme! Jeg har da kørt næsten 140000km i min Clio
:: som nu runder 240000km

Det er da fordi den tidligere ejer fik alle børnesygdommene kureret. ;o)

:: uden nogle nævnværdige

:: fejl som også kunne forekomme på andre. Mine forældre har haft en

Og det er?

:: Peugeot 405 som aldrig nåede på værksted for andet

:: end alm service. Den havde rundet 175000km inden den blev solgt.

Den fik aldrig opgraderet/skiftet motorstyring???

M.v.h.

P. Nielsen

Køb da endelig en fransk bil, bilen er ligeså pålidelig som den danske
sommer :-)
Nej spøg til side, lad da vær med at købe sådan en kasse !!

Jørn Ibsen

"P. Nielsen" <p...@mailme.dk> wrote in message

> Køb da endelig en fransk bil, bilen er ligeså pålidelig som den danske
> sommer :-)
> Nej spøg til side, lad da vær med at købe sådan en kasse !!

Øhhmm - det skægge er jo, at det HAR jeg allerede gjort...
Og som sagt fejler den jo intet!?!

Har du flere guldkorn, du vil berige os med? Såsom at vi fx. skal
boycotte den danske sommer el. lign.

Anders Houmark

Henrik B. wrote:

> Og det er?

Ødelagte pakninger i udstødning, gennemtæret udstødning/den går i stykker af
en anden grund.
Slidte låse
Pærer som springer
Der findes mange mange flere...

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Anders Houmark

Kong Kent wrote:

> Jeg har selv en bil, der kun har kørt 140.000, og jeg ville da
> skrige, hvis der blev problemer med den inden den har rundet 200.000.

Det ville satme også undre mig hvis din Carina E begynder at brokke sig :)
En af mine venners mor havde hendes 1,6'er inde til syn her for et par uger
siden - synsmanden nægtede at tro på den havde gået 400.000 KM..... Og det
skal lige siges at de eneste fejl jeg har hørt den bil har haft, har været
ødelagte pladedele fra de utallige gange den har kørt galt (den er blevet
bakket ind i stendiger et par gange, den har kysset et autoværn og så har
den kørt ind i noget metal-affald ude på motorvejen)..
Og nårja, så selvfølgelig er olien blevet skiftet.. ellers ikke mere :)

Søren Christensen

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse

> Søren Christensen wrote:
> :: Jep det kan forekomme! Jeg har da kørt næsten 140000km i min Clio
> :: som nu runder 240000km
>
> Det er da fordi den tidligere ejer fik alle børnesygdommene kureret. ;o)

Intet at se ifølge service bogen og jeg fik samtlige kvitteringer af den
forrige ejer som
kun lyd på alm service og pava behandling.

> :: uden nogle nævnværdige
> :: fejl som også kunne forekomme på andre. Mine forældre har haft en
>
> Og det er?

Skiftet forhjulsleje 2 gange. Og man siger SKF er godt... hmm.
Kul i generator skiftet. Starter skiftet. Alm sliddele som
bremser/Støddæmpere for/bag er skiftet. Udstødning.
Det eneste mere alvorlige er en utæt vandpumpe.

> :: Peugeot 405 som aldrig nåede på værksted for andet
> :: end alm service. Den havde rundet 175000km inden den blev solgt.
>
> Den fik aldrig opgraderet/skiftet motorstyring???

Nope. Det var en 1.6 den samme motor som i Citron Bx.
Den gik dog lidt stramt i 2' gear.

> M.v.h.

Og her :)

Søren Christensen

"Anders Houmark" <and...@andersh.dk> skrev i en meddelelse

> Ødelagte pakninger i udstødning, gennemtæret udstødning/den går i stykker
af
> en anden grund.

Jep og det er værst med uoriginale har jeg erfaret. Men er de ikke lavet
samme sted?

> Slidte låse

Lidt men virker godt nok endnu

> Pærer som springer

Det komme man jo ikke uden om

> Der findes mange mange flere...

Sikkert... :-)

Henrik B.

Søren Christensen wrote:
:: Skiftet forhjulsleje 2 gange. Og man siger SKF er godt... hmm.

Kan været grundet alufælge med forkert indpresning, sænkning og/eller
dårlige bøsninger i styretøj/undervogn.

M.v.h.

Søren Christensen

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse

Problemet er der er trængt vand ind i lejerne... Begge gange...
Men denne gang ser det ud til at de holder længere...
De er ellers dyre nok. 590kr stk....

Venligst

Olesen

> [...]

> - bagklap, der springer op
> - sindssyge computere
> - udendørs termometer med 40-50 gr. fejlvisning

Føler med dig..;o)...og så er det, jeg
straks tænker på min egen snart 18 år gamle
Ford-vogn som stort set aldrig har disse
småskavanker og irritationsmomenter.

Og så tillader Bilmagasinet ved en brugt vurdering
af en Sierra (92'er) at sige, "kan næppe kaldes en kvalitetsbil...".

Hvor får de det fra ?
Det vrimler jo med de mest sære fejlsymptomer
i moderne biler i dag, men disse
tillægges åbenbart ikke særlig stor
betydning for Bilmagasinet da de
nok tillader sig at kalde dem for
"kvalitetsbiler"...

Verden er mystisk til tider og jeg synes alligevel
der går for megen politik i ham redaktøren på
Bilmagasinet hvilket konsekvent får mig
til at springe lederen over, da jeg ikke gider
podes men hans evige "vil-køre-stærk' kampagner.

Bortset fra det er bladet ok.

P. Nielsen

Ja, biler ikke hvad de har været

"Olesen" <ole...@jubiipost.dk> wrote in message

Bent Mouritzen

> [...]
> Og som sagt fejler den jo intet!?!
>
> Har du flere guldkorn, du vil berige os med? Såsom at vi fx. skal

Jeg købte i Juli Måned 2002 en C5 exlusive 2.0
den havde jeg i godt 8 måneder, hvorefter jeg blev godt og grundigt
træt af den, den var behæftet med en utroligt masse fejl, alt det
der er omtalt i mandagsbil.dk plus lidt til, frygten for hvad der skete
når garantien udløb og man selv skulle til og betale dyre
mekaniker regninger fik mig til at sælge den,
så nu står der Mazda 6, 2.0 i garagen her, og der har endnu
intet været at sætte en finger på 7- 9 - 13 :)

Bent M

EjS

> Er det ikke by-design?

Jo!

> [...]
> Om det var "vi-aner-ikke-hvad-det-er-så-finder-på-en-fancy-feature"
> forklaring skal jeg ikke kunne gøre mig klog på.

Det står i instruktionsbogen. Sensoren sidder under forruden...

MVH EjS

EjS

De franske biler (3 Peugeotter) min familie har haft har der INTET været i
vejen med. Bortset fra et par varmelegemer til sædevarmen som altid er
blevet udskiftet gratis.

Mine forældres nye Citroen har lige rundet 10000 km - der er absolut intet
galt med bilen. Den kører fantastisk. Vær du glad for din C5.

Alle de andre i ældre kasser der ikke har råd til nye biler må nødvendigvis
glæde sig over deres gamle biler der jo efter en mio. km er totalt fejlfrie.

ALLE biler har småfejl. Nye biler kører bare bedre end gamle biler - fejl
eller ej!

MVH EjS

Jørn Ibsen

"EjS" <ej...@mail.dk> wrote in message

Sådan et indlæg får mig til smile fortrøstningsfuldt gennem tårerne. Og
jeg er i særdeleshed også glad for min C5, ingen tvivl om det.

Min forrige dyt var en 5-dørs Citröen Xsara 2.0 Exclusive, og det var en
ren vidunderbil. Eneste reparation var et smadret sidespejl,
sandsynligvis forårsaget af en aggressiv forbipasserende. Vognen havde
en acceleration, der sagde spar2, og kørte i det hele taget som en drøm.
Den blev solgt med våde øjne efter 60.000 km., da min C5 stod klar hos
forhandleren (sælgeren havde våde øjne, ikke bilen).

Jeg er helt klart til franske biler, fransk natur, fransk vin, fransk
mad og fransk. Altså sproget, ikk'?

EjS

> Sådan et indlæg får mig til smile fortrøstningsfuldt gennem tårerne. Og
> jeg er i særdeleshed også glad for min C5, ingen tvivl om det.

Det var også meningen...

> [...]
> Den blev solgt med våde øjne efter 60.000 km., da min C5 stod klar hos
> forhandleren (sælgeren havde våde øjne, ikke bilen).

Ja - den og så 306 stc. med samme motor har altid været et slagtilbud - og
motoren.... Når først man havde skiftet fra 1. til 2. gear i og hjulspind
var ophørt ved start fra lyskrydsende - så sagde man farvel til de andre
biler...

> Jeg er helt klart til franske biler, fransk natur, fransk vin, fransk
> mad og fransk. Altså sproget, ikk'?

Haha - "fransk - altså sproget". Jaja min familie er også frankofile. De
kører i hvert fald Citroen alle sammen efterhånden. Vi skal desværre ikke
til landet i denne sommerferie - netop fordi indkøbet af den nye franske bil
tog de fleste penge....!

Nå men udover det kulinariske har Frankrig jo også rimelig stolte
biltraditioner. Peugeot fabrikken kan spores tilbage til 1500 tallet (hvor
de naturligvis ikke lavede biler). At din bil skulle være behæftet med flere
fejl end så mange andre anerkender jeg ikke. Jeg synes måske der er et par
irritationsmomenter/småfejl i forhold til de passater vi har haft i min
familie - men aldrig nogle regulære (og alvorlige) fejl.

Der er måske lidt vedligehold omkring dit affjedringsystem der ikke findes
på andre biler - men de er heller ikke så komfortable, vel?

En bil er en brugsgenstand - og teknik slides. Jo mere der findes af dét -
jo mere vedligeholdelse kræver det iflg. min lommefilosofi...

MVH EjS

Peter Weis

"Jørn Ibsen" <j...@iteration.dk> wrote:

> Jeg er helt klart til franske biler, fransk natur, fransk vin,
fransk
> mad og fransk. Altså sproget, ikk'?

Bien sûr.

Peter