Elektrisk overgang?

Hans Paulin

Ikke at jeg tror at nogen kan finde fejlen via mine oplysninger, men
jeg pr�ver alligevel :-)

Var lige ude at k�re i Camryen da jeg bem�rkede at kontrollampen for
t�gebaglys (vil jeg mene det er; instruktionsbogen n�vner ikke nogen
"Kontrollampe for t�geforlygter") lyste hele tiden uagtet at jeg
hverken havde t�ndt de forreste eller de bagerste t�gelygter.

En genstart under k�rslen �ndrede ikke noget p� d�t faktum; dog n�r
motoren blev slukket gik den ud.

T�nd og sluk af t�gelygterne �ndrede heller ikke noget.

Vel hjemkommet pr�vede jeg flere genstarter og nu kunne k�relyset(?)
h�nge efter at jeg havde slukket motoren og taget n�glen ud s�ledes at
b�de for- og baglygter lyste permanent samtidig med at div.
kontrollamper (t�gelygter, olietryk m.fl.) gl�dede svagt.

Ved at t�nde og slukke for hovedlyset et par gange kunne jeg dog f�
lyset slukket til sidst.

Jeg har ikke v�ret igennem store vandpytter eller undervognsvask; der
er ikke fusket med el-anl�gget og t�ndingsl�sen blev skiftet af Toyota
for et par �r siden.

Bilen har dog st�et stille 2� md. med en batterilader p� udenfor, men
blev taget i brug igen i tirsdags uden problemer.

Hans
www.zofiaoghans.dk

Henrik B.

"Hans Paulin (6310)" <m...@privacy.net> skrev i meddelelsen

> Vel hjemkommet prøvede jeg flere genstarter og nu kunne kørelyset(?) hænge
> efter at jeg havde slukket motoren og taget nøglen ud således at både for-

> og baglygter lyste permanent samtidig med at div. kontrollamper

> (tågelygter, olietryk m.fl.) glødede svagt.

To muligheder:
1. Dårlig lygterelæ eller kontakt.
2. Dårlig stel, et eller andet sted.

--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk

Martin Bak

"Hans Paulin (6310)" <m...@privacy.net> skrev i en meddelelse

> [...]

> og baglygter lyste permanent samtidig med at div. kontrollamper
> (tågelygter, olietryk m.fl.) glødede svagt.
>
> Ved at tænde og slukke for hovedlyset et par gange kunne jeg dog få lyset
> slukket til sidst.
>
> Jeg har ikke været igennem store vandpytter eller undervognsvask; der er
> ikke fusket med el-anlægget og tændingslåsen blev skiftet af Toyota for et
> par år siden.
>
> Bilen har dog stået stille 2½ md. med en batterilader på udenfor, men blev
> taget i brug igen i tirsdags uden problemer.

Nok næppe overgang, men mon ikke snarere det modsatte?
Jeg tænker dårlig stelforbindelse et eller andet sted. Camryen gider ikke at
starte, hvis der ikke er et ret sundt batteri på. Det ved jeg fra min egen.
Så eftersom du kan starte normalt, er forbindelserne ved terminalerne nok i
orden.
At lyset ikke slukker må, vel være et relæ der ikke registrerer at du tager
tændingen.
Dårlige stelforbindelser kan medføre de mest besynderlige og uventede fejl,
især i forbindelse med diverse lygter. Jeg tror det er sådan noget du skal
lede efter.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Hans Paulin

Henrik B. har bragt dette til verden:

> "Hans Paulin (6310)" <m...@privacy.net> skrev i meddelelsen

> To muligheder:
> 1. Dårlig lygterelæ eller kontakt.
> 2. Dårlig stel, et eller andet sted.

Ja, de "glødende" lamper indikerer i mine øjne en stel gennem
lamperne...

Hans Paulin

Martin Bak tastede følgende:

Har du nogen erfaring med hvorhenne jeg skal begynde at lede?

(sidder hér med halsbetændelse og feber så jeg er lidt små-snisset ;-)
)

Martin Bak

> Martin Bak tastede f�lgende:

> Har du nogen erfaring med hvorhenne jeg skal begynde at lede?

Jeg ville starte med at efterse alle stelforbindelser i motorrummet. Det er
sandsynligt at lysets stelforbindelse sidder med en halvkraftig ledning
skruet p� stellet et sted, sikkert ved sk�rmen i h�jre side. Men kontroll�r
alle stelforbindelser du kan finde i motorrummet.

> (sidder h�r med halsbet�ndelse og feber s� jeg er lidt sm�-snisset ;-) )

Ikke de fedeste betingelser ;-) -God bedring!

--
Martin
www.martinbak.dk/

Hans Paulin

Følgende er skrevet af Martin Bak:

> "Hans Paulin (6310)" <m...@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Jeg ville starte med at efterse alle stelforbindelser i motorrummet.

Ok :-)

> Det er
> sandsynligt at lysets stelforbindelse sidder med en halvkraftig ledning

> skruet på stellet et sted, sikkert ved skærmen i højre side.

Ok :-)

> Men kontrollér

> alle stelforbindelser du kan finde i motorrummet.

Ok :-)

> Ikke de fedeste betingelser ;-)

Nej, i de her dage kan jeg ikke stikke en pind i en l*rt uden at
ødelægge begge dele :o)

Kom dog i tanke om min Haynes og er ved at stave mig igennem den :-)

> -God bedring!

Tak :-)

Mogens (K)

> Ok :-)

Forsvinder fejlen, hvis du piller stelkablet af batteriet og sᅵtter det pᅵ
igen efter5 minutter?

Hans Paulin

Mogens (K) kom med følgende:

> "Hans Paulin (6310)" <m...@privacy.net> skrev i meddelelsen

> Forsvinder fejlen, hvis du piller stelkablet af batteriet og sætter det på
> igen efter5 minutter?

Har jeg ik prøvet endnu, men ka da lige gøre forsøget :-)

Hans Paulin

Hans Paulin (6310) forklarede den 18-03-2010:

> Mogens (K) kom med følgende:

> Har jeg ik prøvet endnu, men ka da lige gøre forsøget :-)

Nu har jeg prøvet at pille den af og vente 5 min; dernæst har jeg
startet en 5 gange.

I samme sekund kørelysrelæet tænder for kørelyset tænder kontrollampen
for tågelys også.

Tror der er blevet lavet noget fusk der i tidernes morgen.

Martin, ved du hvorhenne dit kørelysrelæ sidder henne?

Jeg kan høre det klikker sekundet efter motoren er sprunget i gang.

Henrik B.

> Har jeg ik prøvet endnu, men ka da lige gøre forsøget :-)

Og ellers er det jo ret let at lokalisere lysrelæet og prøve at tage det ud
og sætte deti, for at se, om det ændrer noget. Ligeså med lyskontakten.

Jeg havde en gang en gammel Saab 99, hvor temp-måleren begyndte at svinge
underligt op og ned - helt vilkårligt.
Efter længere tids søgen, og først da batteriet blev helt afmonteret, blev
det konstateret at det var stelkablet fra batteriet, og ned på karossen, som
var synderen.

Hans Paulin

Henrik B. kom med følgende:

> "Hans Paulin (6310)" <m...@privacy.net> skrev i meddelelsen

> Og ellers er det jo ret let at lokalisere lysrelæet og prøve at tage det ud
> og sætte deti, for at se, om det ændrer noget. Ligeså med lyskontakten.

Lyskontakten er en stilkkontakt

I mine Kadetter skilte jeg tit sådan noget ad, men har ikke prøvet med
Camryen.

> [...]
> det konstateret at det var stelkablet fra batteriet, og ned på karossen, som

Alt i motorrummet er pænt og tørt; hev et tilfældigt relæ op og benene
var som ny.

Martin Bak

"Hans Paulin (6310)" <m...@privacy.net> skrev i en meddelelse
Desværre, nej. Men jeg tvivler på at relæeet er skyld i problemet. Jeg tror
stadig at der er knas med en stelforbindelse. Måske et irret stik et sted,
men det kan blive voldsomt svært at identificere.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Hans Paulin

Henrik B.

> Lyskontakten er en stilkkontakt
>
> I mine Kadetter skilte jeg tit sådan noget ad, men har ikke prøvet med
> Camryen.

Af med ratstammens dækskjold, lokalisér stikket til stilkkontaken, og af med
den.... ;o))

> Alt i motorrummet er pænt og tørt; hev et tilfældigt relæ op og benene var
> som ny.

Og? Hvad hvis det er trætte lodninger INDE i lysrelæet? Det er f.eks. et
kendt problem på Saab 9000...

Hans Paulin

Henrik B. skrev:

> "Hans Paulin (6310)" <m...@privacy.net> skrev i meddelelsen

> Af med ratstammens dækskjold, lokalisér stikket til stilkkontaken, og af med
> den.... ;o))

Jeg har sådan en tyrkertro på at det eftermonterede kørelysrelæ der er
smidt i med en skovl :-)

> Og? Hvad hvis det er trætte lodninger INDE i lysrelæet?

Nu er jeg for kvæstet til at sidde og analysere hvad der ville kunne
ske med trætte lodninger i et lysrelæ, så dét kan jeg hverken udelukke
eller tro :-)

> Det er f.eks. et
> kendt problem på Saab 9000...

Jeg siger ikke at det frikender alt i motorrummet :-) - men det jeg
mener er at det er ikke sådan at det hele ligger i blød i saltlage :-)

Martin Bak

> Jeg har s�dan en tyrkertro p� at det eftermonterede k�relysrel� der er
> smidt i med en skovl :-)

Eftermonteret? Er du sikker p� det? Det tror jeg faktisk ikke, men hvis det
er eftermonteret, s� kan det jo v�re lidt lettere at finde.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Armand

Hans Paulin (6310) skrev:

> [...]
>
> Bilen har dog stået stille 2½ md. med en batterilader på udenfor, men
> blev taget i brug igen i tirsdags uden problemer.

Er du sikker på at alle pærer er OK?
Det sker at sprungne pærer får strømmen til at søge stel ad omveje!

--
Armand.

Hans Paulin

Martin Bak udtrykte prï¿œcist:

> "Hans Paulin (6310)" <m...@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Eftermonteret? Er du sikker pᅵ det?

Nej, men i -97 havde Japan vel ikke pï¿œbudt kï¿œrelys?

> Det tror jeg faktisk ikke, men hvis det

> er eftermonteret, sᅵ kan det jo vᅵre lidt lettere at finde.

Jo, noget fnidder der hï¿œnger og dingler inde bag speedometeret :o)

Hans Paulin

Armand forklarede den 18-03-2010:

Ville jeg egentlig ha tjekket, men glemte det; går jeg lige ud og gør.

Men det ville være for åndsvagt hvis det var dét - og har da osse før
haft defekte pærer uden at resten af bilen blev til et lyshav ;-)

Martin Bak

> Martin Bak udtrykte præcist:

> Nej, men i -97 havde Japan vel ikke påbudt kørelys?

Det ved jeg ikke noget om, men bilen er jo lavet til det europæiske marked,
så mon ikke den har haft det som standard allerede fra ny?

--
Martin
www.martinbak.dk/

Hans Paulin

Efter mange tanker skrev Martin Bak:

> "Hans Paulin (6310)" <m...@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Det ved jeg ikke noget om, men bilen er jo lavet til det europæiske marked,
> så mon ikke den har haft det som standard allerede fra ny?

Ved ikke.

Det er den 1. bil jeg har som jeg ikke selv har lavet kørelysautomatik
på.

Hans Paulin

Armand kom med denne ide:

Venstre pos var væk - alt andet ok; en ny pære hjalp ikke (på at
kontrollampen til tågelys tænder sammen med lyset)

Armand

Hans Paulin (6310) skrev:

> Armand kom med denne ide:

> Venstre pos var væk - alt andet ok; en ny pære hjalp ikke (på at
> kontrollampen til tågelys tænder sammen med lyset)

OK!
Om ikke andet, så fik du da dét ud af historien ;-)

--
Armand.

Hans Paulin

Armand kom med følgende:

> OK!
> Om ikke andet, så fik du da dét ud af historien ;-)

Ja, den er steget i værdi ;-)

Uffe Ravn

"Hans Paulin (6310)" <m...@privacy.net> skrev

> Ja, den er steget i værdi ;-)

Hej Hans

Prøv at lave en midlertidig ekstra stelforbindelse fra instrumenteringen, og
til karossen.

Hvis det fjerne fejlen, så skal du bare have genetableret den
stelforbindelse der er deffekt.

Og nej, jeg tager ikke gas på dig ;-)

Mvh. Uffe Ravn
Stadig uden Kadett.
Søges død biltyv med min Kadett.

Hans Paulin

Uffe Ravn forklarede den 18-03-2010:

> "Hans Paulin (6310)" <m...@privacy.net> skrev

> Hej Hans
>
> Prï¿œv at lave en midlertidig ekstra stelforbindelse fra instrumenteringen, og
> til karossen.
>
> Hvis det fjerne fejlen, sᅵ skal du bare have genetableret den stelforbindelse
> der er deffekt.

Godt, dï¿œt vil jeg prï¿œve :-)

> Og nej, jeg tager ikke gas pᅵ dig ;-)

;-)

> Mvh. Uffe Ravn
> Stadig uden Kadett.

> Sï¿œges dï¿œd biltyv med min Kadett.

Hï¿œber du har rï¿œd til en ny :-)

Uffe Ravn

"Hans Paulin (6310)" <m...@privacy.net> skrev

> Håber du har råd til en ny :-)

Jeg håber at jeg med tiden får råd til en anden Kadett, men lige nu ser det
bestemt ikke lyst ud.
Som førtidspensionist vælter man sig jo normalt ikke i penge.

Men er den senere aftapning af Kadetten (Astra 2005) jo just blevet kåret
som årets bedste brugtbil, det var måske det biltyven havde gennemskuet?

Mvh. Uffe Ravn
Med 50.000 usædvanlige gode Km bag sig i den Kadett.

Frodo Nifinger

On 18 Mar., 19:03, Hans Paulin (6310) <m...@privacy.net> wrote:
> [...]

> motoren blev slukket gik den ud.
>
> T nd og sluk af t gelygterne ndrede heller ikke noget.

Prøv lige at tjekke dine bremselys.
Ku være, at den ene pære er gået.

Jeg synes at kunne huske noget med at de hører ind under andre
baglygtepærer på nogen køretøjer.

Mvh

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Martin Bak

"Frodo Nifinger" <frodon...@gmail.com> skrev i en meddelelse

----------
Camryen har en advarselslampe for sprunget bremselyspære.
--
Martin
www.martinbak.dk/

Hans Paulin

Frodo Nifinger formulerede spørgsmålet:

De virker alle tre.

Hans Paulin

Hans Paulin (6310):

Tågebaglygten virker ikke.

Pæren fejler ingenting.

Lampen sidder i bagklappen; måske en knækket ledning (det ser ellers
pænt ud)

Vi havde bagklappen oppe 3 gange på turen inden fejlen opstod.

Hans Paulin

Hans Paulin (6310) skrev den 18-03-2010:
> Uffe Ravn forklarede den 18-03-2010:

> Godt, dï¿œt vil jeg prï¿œve :-)

Hele instrumenthuset er lavet i plastic; bagsiden er dï¿œkket af et stort
plastic-printkort; stel kommer via ledninger.

Turde ikke klampe en stel pᅵ en tilfᅵldig skrue midt i printet :-)

Hans Paulin

Efter mange tanker skrev Uffe Ravn:

> "Hans Paulin (6310)" <m...@privacy.net> skrev

> Jeg håber at jeg med tiden får råd til en anden Kadett, men lige nu ser det
> bestemt ikke lyst ud.

:-(

> Som førtidspensionist vælter man sig jo normalt ikke i penge.

Nopes

> [...]
>
> Mvh. Uffe Ravn
> Med 50.000 usædvanlige gode Km bag sig i den Kadett.

Op på hesten igen :-)

Hans Paulin

Hans Paulin (6310) kom med følgende:

> [...]
>
> Lampen sidder i bagklappen; måske en knækket ledning (det ser ellers pænt ud)
>
> Vi havde bagklappen oppe 3 gange på turen inden fejlen opstod.

Og dét var dét! :-)

Ledning knækket ved bagklap! :-)

Tak til alle! :-)

Armand

Uffe Ravn skrev:

> Søges død biltyv med min Kadett.

Pas nu på hvad du skriver: Det kunne jo blive belastende for din person
hvis vedkommende vitterligt findes død :-o

--
Armand.
(der ikke kan lade være med at tænke på at et andet sted og i en anden

Armand

Martin Bak skrev:

> [...]
> baglygtepærer på nogen køretøjer.
>
> ----------
> Camryen har en advarselslampe for sprunget bremselyspære.

Måske at det er dén der så er sprunget :-/

--
Armand.

Christian B. Andresen

On 18 Mar., 23:04, Hans Paulin (6310) <m...@privacy.net> wrote:

> Og dét var dét! :-)
>
> Ledning knækket ved bagklap! :-)

Skulle faktisk lige til at foreslå det men ville lige læse alle indlæg
igennem.
Har selv oplevet noget lign. både med bremse lys, interiørlys og
nummerpladelys.

Godt det virker igen.

--
Christian

Armand

Hans Paulin (6310) skrev:

> Og dï¿œt var dï¿œt! :-)
>
> Ledning knï¿œkket ved bagklap! :-)
>
> Tak til alle! :-)

Tak til alle? Det var da dig selv der fik snakket dig til lï¿œsningen! ;-)
Forï¿œvrigt an udemï¿œrket mï¿œde at gennemfï¿œre en drilagtig fejlsï¿œgning: Tag
en der aldeles ikke ved noget om sagen og begynd at fortï¿œlle vedkommende
om 'hvorfor ikke det kan vï¿œre dit; dat eller dyt' - Pludselig stï¿œr man
og fortï¿œller (sig selv) hvor problemet ligger :-o

Men hvad var fejlen? Knï¿œkket og kortsluttende eller blot knï¿œkket og
derfor 'stelsï¿œgning' i ledningsnettet??

--
Armand.

Uffe Ravn

"Armand" <arm...@mc-chaufforerne.dk> skrev

> Armand.
> (der ikke kan lade være med at tænke på at et andet sted og i en anden tid
> endte 'transportmiddel-tyve' i nærmeste træ!)

Når man tænker på hvor nødvendige omtalte transportmidler var dengang og nu,
så er det i mine øjne en retværdig straf.

Mvh. Uffe Ravn

Hans Paulin

Armand kom med denne ide:

> Tak til alle? Det var da dig selv der fik snakket dig til løsningen! ;-)

Jamen, inputtet om at Camryen har en kontrolfunktion for udbrændte
pærer (ligesom min Yamaha XS6½ for nu at blive i familien) hjalp :-)

Og da jeg havde tjekket bremselyset som én foreslog tjekkede jeg lige
tågebaglygten :-)

(Jeg havde i øvrigt aldrig rørt den før, men adskillelsen bragte mig
frem til at jeg kan bygge baklygten, der egentlig er en spejlet udgave
af tågebaglygten om til at blive lige så stærkt lysende som
tågebaglygten - formentlig 40W - blot ved hjælp af en anden fatning og
en større pære; tågebaglygtens ligner en positionslyspære på steroider
og baklygtens er måske på 4W ;-) - skal blot sikre mig at hele
(kontrol)systemet ikke spiller forrykt ved den større belastning :-) )

> Forøvrigt an udemærket måde at gennemføre en drilagtig fejlsøgning: Tag en
> der aldeles ikke ved noget om sagen og begynd at fortælle vedkommende om
> 'hvorfor ikke det kan være dit; dat eller dyt' - Pludselig står man og
> fortæller (sig selv) hvor problemet ligger :-o

Nu var jeg noget skæv af feber og ikke vant til at rode i Camryen -
modsat Kadetterne m.fl., så jeg anede ikke hvor jeg skulle begynde :-)

> Men hvad var fejlen? Knækket og kortsluttende eller blot knækket og derfor
> 'stelsøgning' i ledningsnettet??

Jeg kom kun til at når man tog fat i ledningsbundtet der bogstaveligt
talt "knækker" når man åbner og lukker bagklappen kunne man tænde
respektive slukke tågebaglygten :-)

Fejlen har jeg før udbedret på min Kadett Caravan (og så galt på en
eller flere støvsugere) hvor man oplever at isoleringen er intakt og
kobberet knækket.

Hvordan den konkrete ledning ser ud kan jeg endnu ikke fortælle noget
om da klokken blev mange og jeg skulle ud af huset :-)

Uffe Ravn

"Armand" <arm...@mc-chaufforerne.dk> skrev

> Pas nu på hvad du skriver: Det kunne jo blive belastende for din person
> hvis vedkommende vitterligt findes død :-o

Nu kunne man jo håbe at det var et par betjente der foretog aflivningen.

Et par skudhuller kan nemt svejses, en opel er jo vant til at blive svejset
på ;-)

Mvh. Uffe Ravn

Hans Paulin

Armand forklarede den 19-03-2010:

> [...]
> fortæller (sig selv) hvor problemet ligger :-o

> Men hvad var fejlen? Knækket og kortsluttende eller blot knækket og derfor

Har lige reppet fejlen:

Det var en fælles tyk stelledning til tåge- og baklygte der var knækket
midt over næsten helt derinde hvor bagklaphængslerne begynder :-)

Startede ellers med at klippe et stykke af den strømførende ledning til
tågebaklygten ud; mente at have målt stel i fatningen i torsdags, men
sådan skulle det ikke være :o)

Nugen der ved hvor man kan få en meters penge af noget krympeflex hvis
nu uheldet skulle være ude igen; har kun ca. 10 cm. tilbage :-)

Henrik B.

> Nugen der ved hvor man kan fᅵ en meters penge af noget krympeflex hvis nu
> uheldet skulle vï¿œre ude igen; har kun ca. 10 cm. tilbage :-)

Enhver elektrikker, autoelektrikker, bilvï¿œrksted m.fl.

Martin Bak

"Hans Paulin (6310)" <m...@privacy.net> skrev i en meddelelse
Hvor mange ledninger er der i bundtet? Det burde være lavet sådan, at den
stump af bundtet der skal leve med knækket, var lige til at skifte ud med et
stik i hver ende. Men nemt skal det jo ikke være.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Hans Paulin

Efter mange tanker skrev Henrik B.:

> "Hans Paulin (6310)" <m...@privacy.net> skrev i meddelelsen

> Enhver elektrikker, autoelektrikker, bilværksted m.fl.

Ok tak :-)

Hans Paulin

Martin Bak skrev:

> "Hans Paulin (6310)" <m...@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Hvor mange ledninger er der i bundtet?

Èn tyk stel og måske 4 tynde ledninger

> Det burde være lavet sådan, at den
> stump af bundtet der skal leve med knækket, var lige til at skifte ud med et
> stik i hver ende. Men nemt skal det jo ikke være.

Jeg gjorde mig samme tanke inden jeg skilte det ad :-)

Men prøv at forestille dig hvad det ville koste at købe et sådant
ledningsbundt med stik ;-)

Derudover kunne Toyota have lavet det med 3 stifter og nogle plader i
messing som rør hinanden når klappen er lukket - ligesom på fx. Kadett

Uffe Ravn

> [...]
>
> Startede ellers med at klippe et stykke af den strømførende ledning til
> tågebaklygten ud; mente at have målt stel i fatningen i torsdags, men

Altså en defekt stelforbindelse, jeg elsker når diagnosen er korrekt :-)

Mvh. Uffe Ravn

Uffe Ravn

"Hans Paulin (6310)" <m...@privacy.net> skrev

> Derudover kunne Toyota have lavet det med 3 stifter og nogle plader i

> messing som rør hinanden når klappen er lukket - ligesom på fx. Kadett :-)

Ja, der var mange gode grunde til at Kadetten blev årets bil i 1985.

Imens frygter jeg at modtage et opkald fra policen om at min 1985 Kadett er
blevet til årets bål.

En googling på udbrændt Kadett giver alt for mange hits :-(

Mvh. Uffe Ravn

Hans Paulin

Uffe Ravn forklarede den 22-03-2010:

> "Hans Paulin (6310)" <m...@privacy.net> skrev

> Altså en defekt stelforbindelse, jeg elsker når diagnosen er korrekt :-)

Hæ hæ :-)

Hans Paulin

Uffe Ravn har bragt dette til verden:

Det er lige til at tænde af over! ;-)

Armand

Hans Paulin (6310) skrev:

> [...]
>
> Derudover kunne Toyota have lavet det med 3 stifter og nogle plader i
> messing som rør hinanden når klappen er lukket - ligesom på fx. Kadett :-)

Eller et fladt 'lakridsbånds-kabel' der bedre tåler bøjningen, hhv. løse
ledninger i et bøjeligt føringsrør hvorved at ledningerne får lov til at
flekse individuelt :-/

--
Armand.

Uffe Bærentsen

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> skrev i en meddelelse

> [...]

Skal vist have kigget lidt på 'deo :-(

> Altså en defekt stelforbindelse, jeg elsker når diagnosen er korrekt :-)

Hvis en kortslutning er lig med en overgang, så er en afbrydelse jo lig med
en undergang.

Hans, din bil havde en elektrisk undergang ;-)

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Hans Paulin

Efter mange tanker skrev Armand:

> Eller et fladt 'lakridsbånds-kabel' der bedre tåler bøjningen, hhv. løse
> ledninger i et bøjeligt føringsrør hvorved at ledningerne får lov til at
> flekse individuelt :-/

Jup

Hans Paulin

Følgende er skrevet af Uffe Bærentsen:

> [...]
> en undergang.
>
> Hans, din bil havde en elektrisk undergang ;-)

Jeg troede det var fordi røgen slap ud af ledningen!?