Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Ymerhakker, olieprocent?

0 views
Skip to first unread message

Fister Løgsovs

unread,
May 22, 2008, 12:24:16 PM5/22/08
to
Hej.
Jeg er på vej ud for at hente en gammel Yamaha 4-gear, som jeg vil
hygge mig med.
Er der nogen af jer der kan huske hvor mange procent olie der skal
blandes i benzinen?
Kai


Søren

unread,
May 22, 2008, 12:26:03 PM5/22/08
to
Fister Løgsovs skrev:

2-4 %

Fister Løgsovs

unread,
May 22, 2008, 12:34:33 PM5/22/08
to
Søren formulerede spørgsmålet:

Er det hip som hap, om den rammer 2½ eller 4%?
Kai


Per Henneberg Kristensen

unread,
May 22, 2008, 12:38:55 PM5/22/08
to

"Fister Løgsovs" <No...@invalid.za> skrev i meddelelsen
news:mn.b45a7d85c...@invalid.za...

Var det ikke noget med at det kom an på hvilken slags olie der blev brugt?

--
Per
CV sælges: ´91 Wilk 500, 7 meter lang, totalvægt 1200 kg, fortelt, gasvarme,
toilet, 2 siddegrupper som kan omdannes til soveplads, god plads til 5
personer, tv-antenne, 42.000 kr. inkl. nysynet og indreg. i dit navn

Kim Olsen

unread,
May 22, 2008, 12:48:07 PM5/22/08
to
Yamaha og Suzuki kørte med 4% olie
Pack Maxi kørte vist kun med 2%

Kim Olsen
www.kims.pahn.dk

Unknown

unread,
May 22, 2008, 1:01:38 PM5/22/08
to
On Thu, 22 May 2008 18:48:07 +0200, "Kim Olsen" <kim....@sport.dk>
wrote:

>Yamaha og Suzuki kørte med 4% olie
>Pack Maxi kørte vist kun med 2%
>

Det lyder rigtigt. Min Puch VZ50 kørte fint på 2%. Godt nok 4% de dage
med festudstyret på - dejlige store mængder af blå røg (så Pot-Jens
ikke kunne se mig ) ;-))
--
To biler og tre hunde.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka
Husk de andre er MED trafikanter ikke MODtrafikanter

Klaus G.

unread,
May 22, 2008, 12:59:00 PM5/22/08
to
> Er der nogen af jer der kan huske hvor mange procent olie der skal blandes
> i benzinen?
Jeps. Det er 3-4% og det er ligegyldigt hvad du rammer.


--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery


Fister Løgsovs

unread,
May 22, 2008, 1:56:58 PM5/22/08
to
Klaus G. skrev:

>> Er der nogen af jer der kan huske hvor mange procent olie der skal blandes
>> i benzinen?
> Jeps. Det er 3-4% og det er ligegyldigt hvad du rammer.

Super, takker for input.
Det var desværre en nitte, men jeg kigger videre efter et godt kup.
Kai


Torben Scheel

unread,
May 22, 2008, 2:15:45 PM5/22/08
to
Fister Løgsovs wrote:

> Er det hip som hap, om den rammer 2½ eller 4%?
> Kai
>
>

Nej - i min glade ungdom kørte jeg længe med 2% da jeg troede det var
korrekt - den gik aldrig ordentligt, og på en lang tur (efter en
boreplade) kørte den langsommere og langsommere. Da jeg lærte at den
skal have 4% gik det hele meget bedre :-)

--
vh
Torben

Andersen [3650]

unread,
May 22, 2008, 5:40:38 PM5/22/08
to
"Fister Løgsovs" <No...@invalid.za> skrev i en meddelelse
news:mn.b4ac7d858...@invalid.za...
Som jeg husker det så kom det an på årstiden.
Sommer og varme = varmere motor og derfor
behov for mere smørelse = 4%
Vinter = kulde om behov for mindre smørelse
= 2%
(Kørte iøvrigt Kreidler Florett RMC Eletronic
(tror det var sådan den hed))


Thomas Buus Andersen

unread,
May 23, 2008, 11:15:20 AM5/23/08
to

"Andersen [3650]" <si...@det.ikke> skrev i meddelelsen
news:4835e84e$0$56775$edfa...@dtext02.news.tele.dk...

> Som jeg husker det så kom det an på årstiden.
> Sommer og varme = varmere motor og derfor
> behov for mere smørelse = 4%
> Vinter = kulde om behov for mindre smørelse
> = 2%
> (Kørte iøvrigt Kreidler Florett RMC Eletronic
> (tror det var sådan den hed))

Ah det ved jeg ikke om jeg er enig i.
Men vær opmærksom på , som selvblander, at ikke al olie tåler minus grader.
Omkring din indsugning på kaburatoren har du væsentlig lavere temperatur ind
i luften omkring.
Det kan resulterer i en "gummi" agtig hinde i kaburatoren forårsaget af
olien, med den følge,
at gassen sætter sig og du ingen smøring får !

Mht. årstiden. Så er det korrekt at du kan få en anelse mere effekt ud af
den i de kolde måneder, grundet
et lidt større ilt/fugtindhold i kold luft. Om du ville kunne mærke det? Jeg
tvivler.


Hvis du tror du gør motoren godt ved at tilsætte mere olie i nødvendigt,
tager du også fejl.
Det giver en elendig forbrænding, og så kokser skidtet til for et godt ord.


Thomas

Tom

unread,
May 23, 2008, 3:09:02 PM5/23/08
to

"Fister Løgsovs" <No...@invalid.za> skrev i en meddelelse
news:mn.b4507d85f...@invalid.za...

De første 500 Km skal den have 5% og derefter 4% i flg Yamaha's
instruktionsbog.
Jeg har stadig min som jeg købte som ny dengang :)

--
Tom


Andersen [3650]

unread,
May 23, 2008, 4:47:33 PM5/23/08
to
"Thomas Buus Andersen" <ande...@thomasbuus.dk> skrev i en meddelelse
news:g16n2d$2uff$1...@newsbin.cybercity.dk...

> Ah det ved jeg ikke om jeg er enig i.
> Men vær opmærksom på , som selvblander, at ikke al olie tåler minus
> grader.
> Omkring din indsugning på kaburatoren har du væsentlig lavere temperatur
> ind i luften omkring.
> Det kan resulterer i en "gummi" agtig hinde i kaburatoren forårsaget af
> olien, med den følge,
> at gassen sætter sig og du ingen smøring får !
>
> Mht. årstiden. Så er det korrekt at du kan få en anelse mere effekt ud af
> den i de kolde måneder, grundet
> et lidt større ilt/fugtindhold i kold luft. Om du ville kunne mærke det?
> Jeg tvivler.
>
>
> Hvis du tror du gør motoren godt ved at tilsætte mere olie i nødvendigt,
> tager du også fejl.
> Det giver en elendig forbrænding, og så kokser skidtet til for et godt
> ord.
>
Jeg gengiver blot som jeg husker det.
Jeg havde aldrig problemer med hverken det ene eller
det andet du skriver om. Kun noget skidt fra tanken en
enkelt gang. Ellers ingen problemer i den retning i de
3-4 år jeg kørte moped. At Kreidler så havde nogle andre
skavanker er en anden snak ;o)


Message has been deleted

Eque

unread,
May 24, 2008, 2:36:13 AM5/24/08
to
5% skumbanan iblandet ? bæger Ylette.


"Fister Løgsovs" <No...@invalid.za> skrev i en meddelelse
news:mn.b4507d85f...@invalid.za...

SmaRTrxxv

unread,
May 24, 2008, 5:40:16 PM5/24/08
to
Fister Løgsovs skrev:

>>
>> 2-4 %
>
> Er det hip som hap, om den rammer 2½ eller 4%?
> Kai
>
>

Nej,
2% når man bruger totaktsolie
4% hvis man blander med almindelig smøreolie..

Thore

Andersen [3650]

unread,
May 25, 2008, 3:21:45 AM5/25/08
to
"TJ" <poma...@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:4maf34d5g95aj3f8r...@4ax.com...
> Hvordan var den nu?....
>
> Køb en Kreidler og se hvad den fejler.
> Hvis den intet fejler er det ej en Kreidler. ; )
>
Så vidste du det jo godt ;o)
Ja den har jeg nok hørt et par gange.
Men den kørte immervæk 47 km/t uden
konstruktiv ændring. Det kunne Ymerhakkerne
ikke uden 3-skyl og tynd toppakning, og
det er en konstruktiv ændring som koster
en cylinder. Sukierne også for den sags skyld.


Tom

unread,
May 25, 2008, 1:23:43 PM5/25/08
to

"SmaRTrxxv" <th...@snaps.dk> skrev i en meddelelse
news:48388b45$0$15895$edfa...@dtext01.news.tele.dk...

Hmm hælder man også kun 2 L motorolie i sin bil når fabrikanten foreskriver
4 :-)
Yamaha oplyser at der skal 4% i.

--
Tom


0 new messages