Bmw, motor slår fra.

Gert Christensen

Hej.

Jeg har et probl. med min BMW E36 med m40 motor, det er som om at tændingen
slår fra ved høje omdrejninger, jeg har nu skiftet styreboksen uden
resultat, den er blevet testet i boschtester som siger at højfartssystem er
def.
Nogen som kan hjælpe?

Mvh.

Gert Christensen

Mikael L

"Gert Christensen" <ge...@FJERNvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

Nu er det længe siden jeg har pillet ved sådan en bil og motor, men jeg
mener at kunne huske noget om at en slidt knastaksel kan give de symtomer du
beskriver.
Knastakselen har det med at blive slidt på den motor. Når den er slidt åbner
ventilerne ikke så meget som de skal og den mister "pusten" når den kommer
op i omdrejninger.

Mikael

Olesen

"Mikael L" <m_la...@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Knastakselen har det med at blive slidt på den motor. Når den er slidt
åbner
> ventilerne ikke så meget som de skal og den mister "pusten" når den kommer
> op i omdrejninger.

Seriøst den må være SLIDT MEGET ned *S*....

Mikael L

"Olesen" <ole...@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse

Mikael L

"Olesen" <ole...@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse

Ja når der bliver taget en god bid af knasten og en god bid af vippearmene,
så bliver det til noget, men det er stadig set før på de modeller. Hvis ikke
jeg er blevet helt senil på det sidste.

Mikael

Mikael L

Mark Sandberg

> [...]

> slår fra ved høje omdrejninger, jeg har nu skiftet styreboksen uden
> resultat, den er blevet testet i boschtester som siger at højfartssystem

Jeg ved ikke om problemet kan være det samme, som jeg havde med min M5.
Ved kraftige accelerationer huggede motoren i det og satte ud i stød. Det
mærkede lidt som en omdrejningsbegrænser. Det var altid i slutningen af 2.
og 3. gear, men før det røde felt.

Årsagen var meget harmløs - det var kun et problem når tanken var halv fuld
eller derunder. Sugerøret kunne simpelthen ikke nå benzinen, der "hang" i
den bagerste halvdel af tanken :-)

/Mark.

Olesen

> [...]
vippearmene,
> så bliver det til noget, men det er stadig set før på de modeller. Hvis

Well...så er det nok tilgivet, at Sierra i tidernes
morgen også havde 'bløde' knastaksler som blev
slidt for hurtigt.
Men i en BMW med betydelig mere
teknisk raffineret mekanik ?? damn ! *S*

Olesen

"Mark Sandberg" <sand...@it.dk> skrev i en meddelelse

> Årsagen var meget harmløs - det var kun et problem når tanken var halv
fuld
> eller derunder. Sugerøret kunne simpelthen ikke nå benzinen, der "hang" i
> den bagerste halvdel af tanken :-)

Seriøst ?

Olesen

> [...]

fuld
> eller derunder. Sugerøret kunne simpelthen ikke nå benzinen, der "hang" i

Mente ellers, en tank var opdelt så det ikke skulle skvulpe unødigt ?

Mark Sandberg

"Olesen" <ole...@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse:

100% seriøst :-|

Første gang jeg oplevede problemet, var jeg temmelig nervøs for teknikken og
motorens tilstand. Senere erfarede jeg. Jo længere nede tankindholdet var,
jo mere udtalt var problemet - En fuld tank løste alle problemer.

/Mark.

Mogens Knudsen

On Fri, 28 May 2004 21:48:17 +0200, "Mark Sandberg" <sand...@it.dk>
wrote:

>Første gang jeg oplevede problemet, var jeg temmelig nervøs for teknikken og
>motorens tilstand. Senere erfarede jeg. Jo længere nede tankindholdet var,
>jo mere udtalt var problemet - En fuld tank løste alle problemer.

Der må være noget galt....

/Mogens

Mikael L

> Well...så er det nok tilgivet, at Sierra i tidernes
> morgen også havde 'bløde' knastaksler som blev
> slidt for hurtigt.
> Men i en BMW med betydelig mere
> teknisk raffineret mekanik ?? damn ! *S*

Der har for nogle år siden været nogle lange diskussioner mellem BMW og
forskellige olieselskaber om hvorfor der blev slidt så mange knaster. Jeg
kan ikke huske resultatet, men der var jo helt klart ingen der lavede noget
lort, hverken olieselskaberne eller BMW ;-)

Men når man skifter knastaksel, så skal man huske at skifte det olierør der
sidder over knasterne, for hvis de huller er stoppet til er den nye knast
hurtigt slidt op.

Mikael

Olesen

Olesen

> Men når man skifter knastaksel, så skal man huske at skifte det olierør
der
> sidder over knasterne, for hvis de huller er stoppet til er den nye knast
> hurtigt slidt op.

Okay.
Mener Ford's problem var udtalt
ved længere tids tomgang.
"Olietrykket" var simpelthen
for ringe i tomgang.

Mark Sandberg

"Mogens Knudsen" skrev i en meddelelse:

> Der må være noget galt....

Måske...men med den tidligere M535i, der dog ikke var så kraftig i motoren
som M5'ern, men også var en E28. Oplevede jeg noget lignende i Andorras
bjerge. Næsten hver gang jeg efter et hårnålesving accelerede op af bjerget,
satte motoren ud. Jeg var inde på en tankstation, hvor bilen kom op på min
dunkraft og benzinpumpen efterset.
Manden på stationen forklarede at jeg skulle bare tanke noget mere benzin
på, hvilket jeg havde svært ved at forstå. Han blev ved og jeg fyldte tanken
med hans benzin. Derefter kunne jeg igen køre op ad bjergene, i den fart jeg
havde lyst til.

Han kendte åbenbart til E28 tank-problemet i Andorras bakker :-)

Min famillie lader mig hånligt og grinende høre for det endnu. "En BMW kan
ikke køre op ad bakke".

De har fotodukomentationen iorden i familliealbummet, hvor jeg ligger på
ryggen under min BMW M535i - på en dunkraft foran en tankstation.

/Mark.