Test af lambdasonde.

Martin Vollert

Ja var jo til syn med bilen, og den blev kasseret Pga. MEGET forurening,
vi blev enig om det ret sikket var lambdasonden den var galt med. Er der
nogen der kan anbefale et godt sted at få testet den slags i Randers
området til fornuftige penge.

--
Hilsen Martin.

http://vollert.dk

Concentration and focus are very important. If your mind wanders, you will miss things.

Brian

Martin Vollert" <"Mit fornavn wrote:
> [...]
> galt med. Er der nogen der kan anbefale et godt sted at få testet den
> slags i Randers området til fornuftige penge.

Det kan enhver mekaniker, der kan bruge et scop/multimeter gøre.

Men du har nu sikkert 2, det plejer sådan en V6 knallert at have.

/Brian

Martin Vollert

Brian skrev:

> Det kan enhver mekaniker, der kan bruge et scop/multimeter gøre.

Ok tak.

> Men du har nu sikkert 2, det plejer sådan en V6 knallert at have.

Ja der er 2 en på begge forrør, men jeg skifter sgu kun den der er
defekt :-)

Brian

Martin Vollert" <"Mit fornavn wrote:

> Ja der er 2 en på begge forrør, men jeg skifter sgu kun den der er
> defekt :-)

Joo, de er nu ikke så dyre igen til en Ford, som de er til mange andre
mærker. Jeg gav lige under 600 bananer ved Ford, til en 1,8 16V'er

/Brian.

Martin Vollert

Brian skrev:
Ok ja det var jo ikke så galt, jeg ville trode de kostede omkring 1000kr
ved Ford, jeg har ellers funden dem til omkring 400kr ved Biltema og
650kr ved Høyer samt til 300kr på Ebay.

Lars Bisgaard

"Brian" <n...@tak.du> skrev i en meddelelse

Hvordan tester man det med et multimeter ?

ville være rart at vide...

ps. min lambdasonde har kun 1 ledning.

Mvh

Lars Bisgaard

a...@autostumper.dk

Hej Lars.

Nu ved jeg ikke om det er en ford du har men de finde også hos
www.autostumper.dk til en billig pris men kvaliteten er i orden. dag
til dag levering

Varenummer: R22337
LAMBDASONDE UNIVERSAL
Lambdasonde 1 Ledning 1,4 16V AR33503
276,00 DKK (inkl. moms)

Varenummer: R22338
LAMBDASONDE UNIVERSAL
Lambdasonde 2 Ledning 1,4 16V AR33503
276,00 DKK (inkl. moms)

Varenummer: R22339
LAMBDASONDE UNIVERSAL
Lambdasonde 3 Ledning 1,4 16V AR33503
357,00 DKK (inkl. moms)

Varenummer: R22340
LAMBDASONDE UNIVERSAL
Lambdasonde 4 Ledning 1,4 16V AR33503
357,00 DKK (inkl. moms)

Hilsen

Thomas.

Brian

Lars Bisgaard wrote:

> Hvordan tester man det med et multimeter ?
>
> ville være rart at vide...
>
> ps. min lambdasonde har kun 1 ledning.

Sonden skal afgive en svingende spænding på signalledningen. I tilfældet
Ford, som jeg legede med, skal spændingen veksle mellem 0,1-0,9V, så vidt
jeg lige husker.

Da din sonde kun har en ledning, er det nemt nok at finde signalledningen.
Ellers findes de også i udgaver med 2 (samme som din, bare med en fast
stelledning) 3 og 4 ledninger. På dem med 3 og 4 ledninger, er der et
varmelegeme indbygget.

Hvis du søger på "heated oxygen sensor" eller "o2 sensor", kommer der en
røvfuld sider - det er åbenbart et emne, mange finder meget interessant :-)

/Brian

Fam. Olsen

> Sonden skal afgive en svingende spænding på signalledningen.

Ja det skal den. Men gør den det ikke er det altså ikke ensbetydende med at
den ikke virker. Det kan ligeså godt skyldes at restiltindholdet i
udstødsgassen ikke svinger. F.eks pga. falsk luft.

I tilfældet
> Ford, som jeg legede med, skal spændingen veksle mellem 0,1-0,9V, så vidt
> jeg lige husker.

Der ligger alle lambdasonder.

> [...]
> Ellers findes de også i udgaver med 2 (samme som din, bare med en fast
> stelledning) 3 og 4 ledninger. På dem med 3 og 4 ledninger, er der et

Nemlig men det er ikke bare sådan at måle igennem. Nogle arbejder med
variable fødespændinger og modstrømme.

> Hvis du søger på "heated oxygen sensor" eller "o2 sensor", kommer der en
> røvfuld sider - det er åbenbart et emne, mange finder meget interessant
> :-)

Ja det er interessant læsning. Det mest interessante læste jeg i den bosch
tester pc vi har på jobbet. Bl.a. det med variable fødespændinger og
modstrømme. Svjh. var det noget med at den skulle kunne undgå at 0V (ved
f.eks. et ledningsbrud) ikke skulle forveksle det med mager blanding. På min
bil ville den ovenikøbet "låse" sig på 0,45V hvis den målte spænding var
urealistisk.

På min bil havde man et problem der kunne forekomme under varmkørselsfasen
hvor der kunne opstå inteferens på signalledningen som kom fra varmelegemets
ledninger. Det fik sonden til at signalere fed blanding hvorved ecu'en
afmagre4de blandingen så bilen gik i stå. Det blev løst med en opdatering af
styreboksen.

Ikke noget jeg selv har oplevet, men læst om i en bulletin i Boschtesteren.

MVH Niels

Brian

Fam. Olsen wrote:

> Ja det skal den. Men gør den det ikke er det altså ikke ensbetydende
> med at den ikke virker. Det kan ligeså godt skyldes at
> restiltindholdet i udstødsgassen ikke svinger. F.eks pga. falsk luft.

Nææ, selvom en fejludlæsning af motorstyringen siger at det er en bestemt
sensor, kan det jo være en følgevirkning af en anden fejl - sådan er det jo.

Det er problemet for en del værksteder idag - de tror for meget på
computeren.

> Der ligger alle lambdasonder.

Nej, jeg havde en Opel Vectra, hvor Opel oplyste, at den skulle svinge
imellem 0,1 til 4,6V - og den var altså ikke defekt ;-)

> Nemlig men det er ikke bare sådan at måle igennem. Nogle arbejder med
> variable fødespændinger og modstrømme.

Grundlæggende er det vel det samme ? Der er vel kun lidt spas og grove
løjer, under opvarmningen af sonden ?

> [...]
> det med mager blanding. På min bil ville den ovenikøbet "låse" sig på
> 0,45V hvis den målte spænding var urealistisk.

Det samme gjorde føromtalte Ford. Mon ikke alle motorstyringer tager en
gylden mellemvej, hvis signalet er urealistisk ? Alt andet, kan vist blive
en bekostelig affære for producenten.

> [...]
> fed blanding hvorved ecu'en afmagre4de blandingen så bilen gik i stå.
> Det blev løst med en opdatering af styreboksen.

Er det ikke også en Alfa ? ;-)

/Brian

Fam. Olsen

> Nææ, selvom en fejludlæsning af motorstyringen siger at det er en bestemt
> sensor, kan det jo være en følgevirkning af en anden fejl - sådan er det
> jo.

Ja. SUK.

> Det er problemet for en del værksteder idag - de tror for meget på
> computeren.

Jeg ved ikke om man kan sige de stoler for meget på den. Spørgsmålet er
måske om den bruges rigtigt. Mange gange bliver de helt lost hvis de også
skal tænke sig lidt om omkring det de aflæser. Mht. lambdasonder tror jeg
bare de skifter ud fra den filosofi at den er en sliddel så det er ingen
skade til selv om det ikke lige var den der var skyld i fejlen.

> Nej, jeg havde en Opel Vectra, hvor Opel oplyste, at den skulle svinge
> imellem 0,1 til 4,6V - og den var altså ikke defekt ;-)

Ok. Det lyder godt nok af meget.

> Grundlæggende er det vel det samme ? Der er vel kun lidt spas og grove
> løjer, under opvarmningen af sonden ?

Nej. For det er ikke varmelednin gerne jeg taler om her. Sonden skulle gerne
væpre driftsvarm og gå i "closed loop" inden for 10-15 sekunder efter start.
Det gælder i alle fald for min bil.

> Det samme gjorde føromtalte Ford. Mon ikke alle motorstyringer tager en
> gylden mellemvej, hvis signalet er urealistisk ? Alt andet, kan vist blive
> en bekostelig affære for producenten.

Jo sådan burde det være. Men bare underligt at lampen for motorfejl ikke
tænder.

> Er det ikke også en Alfa ? ;-)

Øh jo. Hvor vidste du det fra?

Nå ja du har vel læst om alle de problemer jeg har haft med motorgangen. Ja
problemet er ikke løst endnu. Det hjalp ikke at skifte kølevandsføleren. Men
jeg har konstateret at toppakningen er gået. (Olie i kølevandet, kølevandet
lugter af benzin og udstødningsgas, vand og olieforbrug). Pt. venter jeg på
stumper så den kan få ny toppakning, en ny tandtrem og en ny
knastforstiller. Lambdasonden skal nok efterfølgende skiftes igen. De tåler
nemlig ikke kølervæske.

MVH Niels
Alfa forever.

Brian

Fam. Olsen wrote:

> Jo sådan burde det være. Men bare underligt at lampen for motorfejl
> ikke tænder.

En lampe for motorfejl ? Ren luksus - sådan en findes ikke i en Ford ;-)

> Øh jo. Hvor vidste du det fra?

Der er ikke så pokkers mange der hedder Fam. Olsen ;-)

> Nå ja du har vel læst om alle de problemer jeg har haft med
> motorgangen.

Også det ja...

> [...]
> den kan få ny toppakning, en ny tandtrem og en ny knastforstiller.
> Lambdasonden skal nok efterfølgende skiftes igen. De tåler nemlig

Hyggelig omgang :-)

Nu er det jo en italiener, så har du tjekket forsyningspændingerne ? ;-)

Jeg fik fortalt en historie fra en bette mekaniker, der havde bøvl med en
Alfa 156. Alt var prøvet, indtil han i ren panik prøvede at måle omkring
motorstyringen. Her opdagede han, at forsyningen til motorstyringen var
dårlig. Modstanden i ledningen var høj, og da han trak en ny forsyning,
spillede pastamaskinen igen.

Fam. Olsen

> En lampe for motorfejl ? Ren luksus - sådan en findes ikke i en Ford ;-)

Er det pga. årgangen?

> Der er ikke så pokkers mange der hedder Fam. Olsen ;-)

Nej det kan der være noget om.

> Hyggelig omgang :-)

Ja det bliver en fryd når problemet er løst. :o))

> Nu er det jo en italiener, så har du tjekket forsyningspændingerne ? ;-)

Ja den får de spændinger den skal have. Alle stik er kontrollerede og alle
komponenter er udmålt. Nogle er skiftede. Jeg tror ikke rigtig på en elfejl
mere. Jeg og en anden Alfa mekker er blevet enige om at det må ligge i
toppakningen. Måske pga. luftbobler omkring temp.føleren. Så vil den ikke
kunne måle temperaturen korrekt i det den ikke er omgivet af kølevand. Måske
der kommer ekstra ilt i udstødningen fra det vand der fordamper i
forbrændingskammeret. Det korte og det lange er i alle fald at toppakningen
skal være ok før man kan regne med noget som helst. Derfor er det omsonst at
lede videre før end at den er skiftet.

> [...]
> motorstyringen. Her opdagede han, at forsyningen til motorstyringen var
> dårlig. Modstanden i ledningen var høj, og da han trak en ny forsyning,

Ja den omgang er der mange der har været igennem. Jeg har dog ikke målt
modstanden i ledningen. Blot spændingen. Måske jeg alligevel skulle prøve.

MVH Niels
Alfa forever

Ib Jakobsen

Fam. Olsen skrev:

> Ok. Det lyder godt nok af meget.

Det må være det der hedder en bredbåndssonde. De kører mellem 0 og 5v.
Og med omvendt skala for fed/mager blanding.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fam. Olsen

"Ib Jakobsen" <sen...@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Det må være det der hedder en bredbåndssonde. De kører mellem 0 og 5v. Og
> med omvendt skala for fed/mager blanding.

Det vidste jeg ikke der var noget der hed. Men det lyder jo logisk nok. :o)

MVH Niels