må jeg som handicappet bruge et handicap toilet

Villads 3670

sagen er den at jeg er handicappet men ikke så meget jeg sidder i kørere stol jeg vil enig bare sikker mig jeg stadig må bruge et handicap toilet selv om jeg kan gå som handicappet

Kim Ludvigsen

Den 23.08.2022 kl. 15.11 skrev Villads 3670:
> sagen er den at jeg er handicappet men ikke så meget jeg sidder i kørere stol jeg vil enig bare sikker mig jeg stadig må bruge et handicap toilet selv om jeg kan gå som handicappet

Man kan have mange andre handicap end gangbesvær, og nogle af dem kræver
mere plads eller flere muligheder end et almindeligt, offentligt toilet.
Så, ja, du må godt bruge et handicaptoilet, selvom du ikke sidder i
kørestol.

Dog er det toilet-ejeren, der bestemmer reglerne for deres toiletter, og
hvem der må bruge dem. Jeg tror ikke, der er nogle love på området.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Thomas Corell

Det vil jeg mene.

Man kan have et handicap, som ikke er synligt for andre.

Eksempelvis stomi. Jeg aner ikke hvordan man håndterer det, men vil
umiddelbart vurdere at større lokale, med god adgang til håndvask, vil
være at foretrække.

Man kan sikkert have mange andre udfordringer, som ikke umiddelbart er
synlige, hvor man vil have god gavn af et større toilet.

--
I am free of all prejudice. I hate everyone equally.
- W. C. Fields

Carl Alex Friis Nielsen

On 23-08-2022 15:11, Villads 3670 wrote:
> sagen er den at jeg er handicappet men ikke så meget jeg sidder i kørere stol jeg vil enig bare sikker mig jeg stadig må bruge et handicap toilet selv om jeg kan gå som handicappet

Alle må normalt bruge et handikaptoilet - heldigvis, for mange steder er
det det eneste der er. Enten fordi det er det eneste der er og de skal
have et handikaptoilet eller fordi det er et sted hvor der er mange
handikappede som eksempelvis geriatrisk afdeling på OUH.

Lyrik

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Hvad med en parkeringsplads, hvis det er de eneste der er??

jens

Bertel Lund Hansen

Den 07.01.2023 kl. 11.59 skrev Lyrik:

> Hvad med en parkeringsplads, hvis det er de eneste der er??

Findes sder en lov der forbyder ikke-handicappede at bruge et
handicaptoilet? Det er jeg ikke bekendt med.

--
Bertel, Denmark

Thomas Corell

07/01-23 11:59, Lyrik wrote:

> Hvad med en parkeringsplads, hvis det er de eneste der er??

Der må du kun parkere, hvis du har et "handicapparkeringskort".

Reglerne for handicap P-plads og handicap toiletter er ikke ensartede,
og dermed ikke sammenlignelige.

--
If you can solve your problem, then what is the need of worrying?
If you cannot solve it, then what is the use of worrying?

Bertel Lund Hansen

Den 07.01.2023 kl. 13.35 skrev Thomas Corell:

> Der må du kun parkere, hvis du har et "handicapparkeringskort".

Ja, det fremgår af færdselslovens § 92:

Stk. 3. Når særlig tungtvejende hensyn taler herfor, kan
vejmyndigheden efter stk. 1 træffe bestemmelse om, at en
parkeringsplads skal reserveres til et eller flere bestemte
køretøjer, som anvendes af en person med handicap.

Pladserne er reserverede.

--
Bertel, Denmark

John_N_H

Når det hedder handicaptoilet henviser det vel bare til, at det er
indrettet lidt anderledes, med god plads og støttehåndtag og lign.
Jeg tror på ingen måde, der er lovgivning, der omhandler brugen af
handicaptoiletter.
John N. H. ;-)