Fortoldningsgebyrer

Carl Alex Friis Nielsen

Nu hvor der ikke længere er nogen bagatelgrænse for hvornår man skal
fortolde varer fra ikke EU lande.

1. Kan man overhovedet modtage en pakke afsendt uden for EU uden at
betale fortoldningsgebyr ?

2. Hvordan kan det være at man som forbruger ikke har RET til selv at
gøre arbejdet med fortoldning af varer man modtager ?

Martin Larsen

On 01.07.2021 09.40, Carl Alex Friis Nielsen wrote:

> Nu hvor der ikke længere er nogen bagatelgrænse for hvornår man skal
> fortolde varer fra ikke EU lande.

Ja det er noget værre møg. Jeg har ofte købt elektronikdimser fra Kina.
Selvfølgelig fordi det er meget billigere, men også fordi jeg tit har
brug for komponenter jeg simpelthen ikke bare kan købe i DK/EU.

> 2. Hvordan kan det være at man som forbruger ikke har RET til selv at
> gøre arbejdet med fortoldning af varer man modtager ?

Ifølge https://skat.dk/skat.aspx?oid=2303332 kan man godt.

Se punktet "Kan jeg undgå transportørgebyret?"

--
tv4ever.dk
bedrevejr.dk

Jørgen Nielsen

Jeg blev nysgerig og faldt over dette.

Kan jeg undgå transportgebyret?
Transportøren skal udarbejde en importangivelse, hvori der opkræves
moms og evt. told. Transportøren tager et gebyr for at udarbejde
importangivelsen.

Som privatperson har du mulighed for selv at lave en importangivelse,
men det kan alene ske efter aftale med transportøren. Det kræver også,
at du selv kan udfylde en importangivelse, som skal indleveres fysisk
til nærmeste toldsted.

Importangivelsen skal være korrekt udfyldt ved indlevering, og betaling
af moms og evt. told skal ske på toldstedet, når importangivelsen er
indtastet. Se, hvordan du udfylder importangivelsen.
<https://skat.dk/data.aspx?oid=2303332>

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Peter T.

Den 01-07-2021 kl. 12:19 skrev Jørgen Nielsen:

> som skal indleveres fysisk til nærmeste toldsted.

Internettet siger Hej!

--
Peter T.

Carl Alex Friis Nielsen

On 01-07-2021 12:19, Jørgen Nielsen wrote:

> [...]
> men det kan alene ske efter aftale med transportøren. Det kræver også,
> at du selv kan udfylde en importangivelse, som skal indleveres fysisk

Og hvilken transportør er så villig til at fraskrive sig retten til
denne lukrative indtjening ?

Jeg har godt nog selv gjort det for mange år msiden i forbindelse med et
læs flyttegods fra US trasporteret af DFDS; men jeg tvivler på at de
gængse trasportører som Postnord, FedEx, UPS osv. vil være med på den
hvis de har et valg.

Carl Alex Friis Nielsen

3. Hvad med EØS lande og hvad med EFTA lande ? Skal vi nu til at
fortolde pakker fra dem ?
EØS landene er jo en del af EUs indre marked; men alle snakker jo kun om
EU vs ikke-EU.

Helle Jensen

Der er jo et fremmødegebyr på mange offentlige kontorer i dag,
så det hjælper vel ikke meget?

--
Helle Jensen

Peter T.

Er der betalt via IOSS skulle der ikke være nogle problemer. Og så
alligevel. Læs lige denne friske tråd på reddit:

<https://old.reddit.com/r/Denmark/comments/oc6xk5/jeg_har_f%C3%A5et_bekr%C3%A6ftet_at_postnord_ikke_opkr%C3%A6ver/>

Jeg har primært handlet på Wish, men markedet er markant større på
Aliexpress (og søgefunktionen er mange gange bedre) og jeg har vendt
næsen derover de seneste gange.
Ved betaling/checkout skulle det være nok at hakke af i Tax, hvor
aliexpress så ordner resten. Folk er dog ikke helt sikre om det både
gælder told OG moms jf. tråden på reddit.

Der er dog en øvre grænse på 150 euro i forhold til IOSS. Men 150 euro
giver da plads til en hel del kinøjserdimser.

--
Peter T.

Martin Larsen

On 02.07.2021 14.57, Peter T. wrote:

> Der er dog en øvre grænse på 150 euro i forhold til IOSS.  Men 150 euro
> giver da plads til en hel del kinøjserdimser.

Tak for info.

Jeg kigger lige på Aliexpress, her står:

From 1 July 2021, AliExpress generally will need to collect VAT on
sales of goods delivered to EU consumers, including circumstances where
goods are delivered from outside of the EU with order value of up to EUR
150, or where goods are shipped from within EU where the seller is
established outside the EU. For more information, please refer to the
Help Center.

Så det ser jo positivt ud.

--
tv4ever.dk
bedrevejr.dk

Lyrik

Alt hvad jeg køber fra "Lightinthebox" Kina går glat igennem.

jenserik

Martin Larsen

On 21.01.2022 15.58, Lyrik wrote:

> Alt hvad jeg køber fra "Lightinthebox" Kina går glat igennem.

Mine ting fra Ali er også gået igennem

--
tv4ever.dk
bedrevejr.dk