Mønthuset Danmark

Jørgen Grandt

Kender I noget til foretagendet ved navn Mønthuset Danmark?

9.5. bestilte jeg via nettet et eksemplar af "Danmarks første 100-krone
i sølv". Bestillingen blev bekræftet pr. mail allerede samme dag. Siden
da - nemlig 18.5., 24.5. og 26.5., har jeg pr. fodpost modtaget så meget
reklamelir og salgsgas fra firmaet om alskens andre "værdifulde" mønter
i stærkt begrænsede oplag, at det nu står stjerneklart for mig at jeg
sgu da aldrig kommer til at se noget til 100-kroners-mønten ...
medmindre jeg også køber alt mulig andet. Sødt, ikke sandt.

--
Mvh.: Jørgen Grandt - www.hf-mosevang.dk

SoL

"Jørgen Grandt" <Unsta...@Cable.dk> skrev i en meddelelse

Nå det er sådan det løber rundt!
Jeg se godt brochuren, hvor de solgte en 100 kr. mønt - ja for 100 kr.
Så er der jo ikke meget til administration og lignende - jeg undrede mig
lidt.

Knud

kk

"Jørgen Grandt" <Unsta...@Cable.dk> skrev i en meddelelse

Hej,
For længe siden bestilte jeg en mønt som jeg gerne ville have og som
Mønthuset havde reklameret med.
Jeg fik ret hurtigt besked om at den var udsolgt, og derefter har jeg haft
bøvl med deres reklamer, akkurat som du beskriver.
Jeg har bedt om at blive slettet fra deres kundekartotek, men det virkede
kun et stykke tid. Nu kommer alt deres gas igen.
Men heldigvis fungerer mit lodrette arkiv.
mvh
kk

TBJ

"Jørgen Grandt" <Unsta...@Cable.dk> skrev i en meddelelse

Har du prøvet at rykke for den?
Hvis ikke du gider have deres reklamer, så frameld dig hos dem. Hvis det
ikke virker, så frameld dig igen, med henvisning til at du allerede én gang
har frameldt dig - og at du ikke mener det kan være så svært at du er nødt
til at inddrage forbrugerombudsmanden... det burde da virke.

Men ellers: Mønthuset har masser af kunder i Danmark (ja, det er jo et norsk
foretagende, beliggende i Oslo, hvorfra de sender til Danmark), så et eller
andet må de da gøre rigtigt..

Mvh Tommy

S.Sørensen

"SoL" <ss...@bit.lk> skrev i meddelelsen

En 100 kr mønt er jo ikke meget værd når du skal handle, så der kan sagtens
være til deres omkostninger. Lad os nu sige det koster 5 kr at lave en mønt
hvor der står 100kr på (som stadig ikke kan bruges i den virkelige verden),
det efterlader 95 kr til udgifter og overskud :)

hilsen
Sørensen

alexbo

"S.Sørensen"skrev

> [...]
> lave en mønt hvor der står 100kr på (som stadig ikke kan bruges i den
> virkelige verden), det efterlader 95 kr til udgifter og overskud :)

Mener du virkelig at en mønt udgivet af nationalbanken med påskriften 100
kr. ikke er gyldig.

http://www.nationalbanken.dk/DNDK/money.nsf/side/Polarmoenter!OpenDocument

Polarmønten udsendes i tre forskellige udgaver. Den udkommer som 10-krone og
vil indgå i det almindelige møntomløb. Derudover udkommer mønten i
samlerversioner i sølv og guld med en pålydende værdi på henholdsvis 100
kroner og 1.000 kroner.

mvh
Alex Christensen

SoL

"S.Sørensen" <togal...@XXXgmail.com> skrev i en meddelelse

Netop denne er faktisk en officiel mønt og er et betalingsmiddel til 100 kr.
så den har en værdi på 100 kr.
Nationalbanken tager faktisk 300 kr. for den, når den sælges til samlerbrug.

Knud

Holst

alexbo wrote:

> [...]
> vil indgå i det almindelige møntomløb. Derudover udkommer mønten i
> samlerversioner i sølv og guld med en pålydende værdi på henholdsvis 100

Og mønterne er lige så gode at betale med nede i Kvickly som en 100 kr.
seddel eller en 1000 kr. seddel.

At Kvicklys personale måske ville tvivle lidt på gyldigheden af mønten,
er så en anden sag.

Kerim Ellentoft

"TBJ" <bruussnabelaosprikdk> skrev :

> [...]
>har frameldt dig - og at du ikke mener det kan være så svært at du er nødt
>til at inddrage forbrugerombudsmanden... det burde da virke.

Hvorfor skal forbrugerombudsmanden indblandes?

Der er jo tale om adresseret postomdelt reklame og ikke
e-mailreklame.

--
Kerim
(Sura 3, vers 87)

TBJ

"Kerim Ellentoft" <ke...@mail.tele.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvorfor skal forbrugerombudsmanden indblandes?
>
> Der er jo tale om adresseret postomdelt reklame og ikke
> e-mailreklame.

Så vidt jeg ved, er alle virksomheder forpligtet til at acceptere et nej
(alternativt må han på Robinsson listen)

Else Holm

Det er en sandhed med modifikationer. Jeg forsøger ihærdigt at
blive fri for gratisavisen 24timer. Hverken 24timer eller
postvæsnet vil acceptere et nej, med mindre jeg siger nej tak til
reklamer. Det har jeg ikke lyst til - jeg vil bare have, at den
grønne mærkat med "Ingen Gratisaviser - tak" respekteres.

Jeg har yderligere klaget til Forbrugerrådet, som har foreslået,
at jeg derudover klager til Trafikministeren, hvilket er sket via
Forbrugerrådets hjemmeside. Intet har hjulpet, så nu har jeg i
nogle uger - efter at have gjort opmærksom på, at det ville blive
følgen - sat en mærkat på avisen med "Modtagelse nægtet - Retur
til afsender" og har lagt den i postkassen, når jeg kom forbi.

--
Else

S.Sørensen

"alexbo" <ale...@email.dk> skrev i meddelelsen

Jeg tror altså stadig ikke på at Mønthusets 100 mønt kan bruges..... Og det
beviser dit link jo heller ikke.

hilsen
Sørensen

ps: undskyld det private svar, Alex, mit windows mail knækkede lige....

SoL

"S.Sørensen" <togal...@XXXgmail.com> skrev i en meddelelse

så slå mønten op hos Nationalbanken og check det - så vidt jeg kan se af den
postomdelte brochure er det præcis den mønt vi taler om.
Tvivler på at Mønthuset vil slippe godt fra at lave tro - men ikke
brugbare - kopier.

Knud

Holst

SoL wrote:

> [...]
> postomdelte brochure er det præcis den mønt vi taler om.
> Tvivler på at Mønthuset vil slippe godt fra at lave tro - men ikke

Næppe! Sådant straffes meget hårdt.

Det er Den Kgl. Mønt, der laver sådant:

<http://www.kgl-moent.dk/>
<http://www.kgl-moent.dk/dkm%5Cdk%5Cspecialdoc.nsf/side/Polarmoenter_foerste_med_motiv_af_isbjoern!OpenDocument>

alexbo

"S.Sørensen" skrev

> Jeg tror altså stadig ikke på at Mønthusets 100 mønt kan bruges..... Og
> det
> beviser dit link jo heller ikke.

Hvis ikke den er gyldig må den være falsk, det har jeg svært ved at tro.

> ps: undskyld det private svar, Alex, mit windows mail knækkede lige....

Det er ikke kommet frem, men selv om det var tager jeg ikke skade af det.
Jeg har selv valgt at have en åben mailadresse, så jeg får ind imellem svar
der skulle have været til en Ng, det er nemt at tage fejl af "svar" og
"svar til gruppe".

mvh
Alex Christensen

Holst

alexbo wrote:

> Hvis ikke den er gyldig må den være falsk, det har jeg svært ved at tro.

Det er de færreste falskmøntere, der husstandsomdeler reklamer derom.