> Brian Ipsen <n...@spam.mail> skrev...
> > Mig bekendt er det normalt PBS, som håndterer spærringen - og ikke banken...
> Ja men det her er jo heller ikke spærring af kortet men spærring af en
> betaling.
> Dvs. hvis man eksempelvis har brugt sit (Visa)Dankort på nettet og det
> usandsynlige er sket, at kortet er blevet misbrugt.
Lov om betalingskort mv.:
§21
Stk. 6. Medmindre andet følger af stk. 1-3 og stk. 7,
er kortudsteder ansvarlig for tab som følge af uberettiget brug af
betalingskort.
1-3 og 7 er hvis kortindehaver har gjort noget forkert.
Så
"Bankens returnering af Dankort og VisaDankort betaling 125 kr. "
kan ikke lovligt være hvis andre har misbrugt kortet.
--
Niels, The Offspring Mailinglist www.image.dk/~teglsbo
>Bankens spærring af Dankort og VisaDankort betaling 125 kr.
>Bankens returnering af Dankort og VisaDankort betaling 125 kr.
>Bankens returnering af BetalingsService 125 kr.
Det er sansynligvis gebyrer hvis det er kunden selv der overtrækker og dermed
misbruger kortet. Det samme gælder returnering af BetalingsService hvis der
ikke var dækning på kontoen.
>Har banken ret til at opkræve ovenstående gebyrer?
Det vil jeg mene. Kunden er gjort bekendt med omkostningerne hvis man
overtrækker sin konto ud over det aftalte.
/Knud
> "Bankens returnering af Dankort og VisaDankort betaling 125 kr. "
> kan ikke lovligt være hvis andre har misbrugt kortet.
Jamen hvad så med selvrisiko?
> > Jamen hvad så med selvrisiko?
> Er der ikke tale om ved brug af kortet uden pinkode.
Så der er ikke selvrisiko ved brug af dankort over nettet - når man
altså ikke opgiver sin pinkode?
--
CPU stuff : http://www.tech-report.com/cpu
"Democracy is three wolves and a sheep voting on what's for dinner."
>Så der er ikke selvrisiko ved brug af dankort over nettet - når man
>altså ikke opgiver sin pinkode?
Nej.
Bertel
--
http://lundhansen.dk/bertel/
FIDUSO: http://www.fiduso.dk/
>Bankens spærring af Dankort og VisaDankort betaling 125 kr.
>Bankens returnering af Dankort og VisaDankort betaling 125 kr.
>Bankens returnering af BetalingsService 125 kr.
>
>Har banken ret til at opkræve ovenstående gebyrer?
Meget underligt at de ikke bruger den "autoriserede" sprogbrug - jeg er ret
sikker på at det hedder "tilbageføring" og ikke "returnering" ved
betalingsservice. (Visa)Dankort har jeg ikke så meget erfaring med.
--
Med venlige hilsner
Nis Jørgensen, Albertslund
> > Det er sansynligvis gebyrer hvis det er kunden selv der overtrækker og
dermed
> > misbruger kortet. Det samme gælder returnering af BetalingsService hvis
der
> > ikke var dækning på kontoen.
> >
> Ja det kan selvfølgelig godt være men så er bankens formulering
> ualmindelig dårlig.
Jeg har lige fået svar ang. ovenstående.
---snip---
Mange tak for din mail.
De gebyrer du nævner er ganske rigtigt hvis du selv overtrækker dine konti
- hvis der ikke er dækning på din konto til betaling af regninger etc. Der
er altså ikke tale om "ekstraordinære" gebyrer - men gebyrer ved
"misligholdelse".
Venlig hilsen
Vicki Hansen
Bankrådgiver
Basisbank A/S
---snip---
Så der er ikke tale om gebyrer ved (andres) misbrug af kortet over
internettet.
Mvh
Steen
> > De gebyrer du nævner er ganske rigtigt hvis du selv overtrækker dine
konti
> > - hvis der ikke er dækning på din konto til betaling af regninger etc.
Der
> > er altså ikke tale om "ekstraordinære" gebyrer - men gebyrer ved
> > "misligholdelse".
> Ja men så er der jo ingen ko på isen. Men er det bare mig eller er
> deres formulering i betingelserne lidt skidt på det punkt?
Den kunne ganske givet skrives bedre. Hvis jeg er den eneste der har skrevet
til dem, ændrer de den nok ikke...
> PS: Hvordan kunne du vide, at det var basisbank jeg tænkte på?
Hehe... Jeg har selv kigget lidt rundt efter en ny bank her på det sidste.
Især fordi alle mine transaktioner foregår via nettet, og min nuværende bank
ikke umiddelbart er konkurrencedygtig på det punkt.
Jeg bad dog om at få tilsendt materiale d. 10. september, og det er endnu
ikke dukket op. Men jeg har modtaget både en email, hvori de skriver at de
beklager at de er forsinket, en flaske rødvin samt et rigtigt brev
underskrevet (med kuglepen) af direktøren og den adm. direktør (man skulle
tro de havde noget bedre at foretage sig) så de er tilgivet lidt endnu.
Mvh
Steen