Genbrug af laptops?

Lyrik

Når man køber billig laptop eller rimelig ikke så billig laptop, så er
SSD disken en afgørende faktor. Her havner styresystemet og ens
personlige programmer og dokumenter.

Når man så får en ny laptop så skal man til at samle stumperne fra det
gamle system.

Jeg foreslår at man køber laptop uden SSD. Så sætter man sin gamle SSD i
som genbrug og maskinen kører videre hvor den gamle slap op.

Det kræver kompatibilitet så man kan sætte sin bevarede SSD i den nye
maskine. Man kunne forlange en ISO norm.
ISO normen er ved at være der. De fleste bruger NVMe-SSD, som fås til
rimelige priser.

Genbrugstanken burde brede sig...

hilsen
jenserik

Thomas Corell

Jeg er meget enig i din tanke og hensigt. Dog er der nogle ting, som
skal med i regnestykket.

En "gammel" disk, har ofte fået installeret mange opdateringer,
installeret programmer der afinstalleres, mange OS-opdateringer,
driver-opdateringer.

Ofte vil mange af de forældede driver og programmer stadig blive
indlæst, hvilket gør en harddisk langsommere i brug.

Det giver derfor god mening at "starte forfra", frisk OS-installation,
og friske installationer af (kun) de programmer man vil bruge.

Dernæst er der MTBF (tid før enheden fejler), en SSD har en væsentligt
lavere MTBF en mekaniske diske. Så hvis du genbruger en SSD, vil du øge
risikoen for HD-fejl betragteligt. Tror at disken er det sidste sted man
skal vælge at spare.

Derfor vil det give god mening, at installere en ny harddisk, samtidig
med at man skifter computer. Desuden udvikles der kosntant, så en SSD i
dag er væsentligt bedre end den du har i hånden; det være sig størrelse,
hastighed og MTBF.

Sidste punkt er, at computere i dag altid har et medfølgende OS (en ny
licens), og ofte er det dyrere at købe en computer uden licens. Licensen
følger oftes harddisken.

Så din tanke/idé er super god. Men den er lidt mere kompleks end blot at
flytte en harddisk.

Selvom jeg ikke er meget for analogier, vil jeg mene at det svarer til
at skift af cykel, skal være uden hjul/dæk og slange. Så man køber nyt
af alt andet, og flytter de eksede hjule og møre dæk/slange over på den
nye cykel.

Ja, man sparer på resourserne til hjul/dæk/slange, men den nye cykel er
elendig. Og når du sætter dig op på cyklen første gang er der ikke den
store forskel, men det går meget hurtigt ned af bakke (joke ikke
tilsigtet).

Derimod tror jeg at man kan lave en mellem-opgradering af sin PC, ved at
sætte mere RAM i, købe en ny harddisk og lave en frisk installation af
OS og programmer på denne. Det tror jeg vil levetids-forlænge computeren
så man dermed kan spare resourser.

--
You will not be punished for your anger
you will be punished by your anger

Peter T.

Den 29-05-2021 kl. 10:13 skrev Thomas Corell:
> Dog er der nogle ting, som skal med i regnestykket.

Derudover er nvme ikke bare nvme. Udover der er almindelige 2½" sata
formfactor, er der m2.2242, m2.2280, hardwarekompatibilitet osv
(sidstnævnte er vist primært et Apple issue).

Alle og enhver, der har prøvet at skille blot et par laptops ad, kender
til det ekstremt nødvendige behov for det rigtige magnetiske værktøj,
nøjagtig sortering af skruer, der skal sidde hvor, adskilning af låg,
fladkabler, der skal løsnes fra deres stik osv. Måske skal man endda
afmontere en kobberkøler på cpuen eller andet for at komme ned til den
gamle disk. Det med køleren oplevede jeg på en gammel Fujitsu laptop.

Det er bestemt ikke et job for enhver! Og her er det ikke nok, at man
kun har to tommeltotter. :)

--
Peter T.

Lyrik

Den 29-05-2021 kl. 13:10 skrev Peter T.:

> Derudover er nvme ikke bare nvme.  Udover der er almindelige 2½" sata
> formfactor, er der m2.2242, m2.2280, hardwarekompatibilitet osv
> (sidstnævnte er vist primært et Apple issue).
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Jeg har lige skiftet SSD i min MacBook Pro. Selvom Apple brugte en anden
standard end alle de andre kan man få et kompatibelt overgangsstik og
sætte en "godkendt" ssd i den. Nu har den 'en terrabyte ssd.

Styresystemet Windows kan købes som en licens på nettet. Jeg købte en
til min anden MBP for en hundredemand. Den er knyttet til bundkortet og
altså ikke til SSD'en.

> [...]
> afmontere en kobberkøler på cpuen eller andet for at komme ned til den
> gamle disk.  Det med køleren oplevede jeg på en gammel Fujitsu laptop.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
SSD udskiftning i Maccen, var en skrue, et overgangsstik og den nye ssd.
Selvfølgelig skal du skaffe en Pentalopeskruetrækker og en Torx 5
skruetrækker. Det var en late 2013 model. Det jeg mener er at delene er
udskiftelige. Ikke nødvendigvis af fru Hansen herself. Tænk genbrug!
Der er åbnet genbrug for mobiltelefoner, så hvorfor ikke
bevaringsværdige komputere? De er ikke alle bevaringsværdige, det lever
vi med.
Men tænk på hvor mange koner der må nøjes med mandens aflagte PC!

> Det er bestemt ikke et job for enhver!  Og her er det ikke nok, at man
> kun har to tommeltotter. :)
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Nej, men de små butikker vil gerne hjælpe dig.

Der vil være producenter som vil gøre deres laptops genbrugelige og der
vil være Apple som forsøger at besværliggøre reparation af andre end Apple.

I deres nye M1 ligger ssd og ram inde i processoren. Kineserne har lige
prøvet at skifte det og, med held. Men hvorfor gøre det mere og mere
besværligt og dyrt? Der er kunder som vil støtte genbrug!

MvH
jenserik

Thomas Corell

Lyrik wrote:

> [...]
>
> Styresystemet Windows kan købes som en licens på nettet. Jeg købte en
> til min anden MBP for en hundredemand. Den er knyttet til bundkortet og

Hvis du en dag skifter harddisk, så vil du blive klogere ;-) Så skal du
nemlig igennem en mølle med voice-response på et MS-telefonnummer, hvor
du indtaster 63(?) cifre fra din Windows, og få læst et tilsvarende
antal op, du skal taste ind i din windows... før din windows (fra den
gamle harddisk) aktiveres med den nye harddisk.

Hvis det er en OEM-licens, så er jeg ikke sikker på du kan skifte
del-komponenter. Men kender ikke de præcise grænser for hvad den er
knyttet til.

--
Please accept my resignation. I do not want to belong to a club that
would have me as a member. - Groucho Marx

Lyrik

Den 31/05/2021 kl. 17.56 skrev Thomas Corell:

> [...]
> antal op, du skal taste ind i din windows... før din windows (fra den
> gamle harddisk) aktiveres med den nye harddisk.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Jeg har lige prøvet det. Jeg købte en billig licens fra et hollandsk
firma. Den virkede omgående! Men 2 dage efter meldte Win10 at "Licensen
havde været brugt før"- Jeg kontaktede firmaet online og fik besked på
at "activate" via telefon. Den var ren og ikke brugt, forsikrede de i
sandhedens interesse.

Midt mens jeg ringede lukkede den danske forbindelse og jeg blev spurgt
om jeg ville bruge en udenlandsk. Det sagde jeg ja til og fik
forbindelse med en inder i Indien. Vi skulle finde bogstaver sammen! K
som i Korea og I som i Indien. På "Pidgin Engelsk" tydeligt indisk accent.
Han og jeg konkurrerede i at være mest tålmodige. Vi vandt begge
samtidig! Knappen blev trykket og-den blev activeret.

Herregud mand! Jeg kunne få en Win 10Pro for 85 kroner på nettet. Den
jeg købte var en Home edition. Hvorfor jeg skulle give 114,- for den var
en gåde. Men måske går folk efter den?

Ikke nogen forhindring for genbrug!;-)))

MvH
jenserik

Lyrik

Jeg har lige lagt Win 10 Prof på en del af min nye terrabyte disk. det
kostede 85 kroner at få den installeret. Så bliver det spændende om den
skal telefon-activeres på et tidspunkt.

jenserik

Zeke Forsberg