Tænk har testet begge typer, og Miele vandt begge klasser, men ind
imellem er deres tests lidt uigennemskuelige. F.eks fik
aftrækstørretumbleren grøn pil op m.h.t. energiforbrug (med
energimærkning C), mens kondenstørretumbleren kun fik gul prik (med
energimærkning B).
Tidsforbrug. Er den ene type lige så hurtig som den anden? Iflg. testen
får de begge grøn pil op, men det betyder måske ikke nødvendigvis at de
bruger samme antal minutter på at tørre samme type/mængde tøj?
Støj. Aftrækstumbleren er tilsyneladende mere støjsvag end dens
kondensbroder, og da den skal stå op ad væggen ind til nabolejligheden
er det vel værd at tage med, men hvor stor mon forskellen er i
virkeligheden?
Tumbleren skal stå presset helt ind i et hjørne således at den er fri på
to sider. Rummet er på ca. 10m3. Hvordan rimer det med en
kondenstumbler? Jeg læste jo i tråden ovenfor at den bør have luft
omkring sig.
Med venlig hilsen,
Britta
Det må skyldes de indbyrdes sammenligninger med andre maskiner af samme
art. I hvert fald er kondensatortypen bedre energimæssigt.
> Tidsforbrug. Er den ene type lige så hurtig som den anden? Iflg. testen
> får de begge grøn pil op, men det betyder måske ikke nødvendigvis at de
> bruger samme antal minutter på at tørre samme type/mængde tøj?
Begge maskiner tørrer vha varm luft, så alt andet lige er der ingen forskel.
> Støj. Aftrækstumbleren er tilsyneladende mere støjsvag end dens
> kondensbroder, og da den skal stå op ad væggen ind til nabolejligheden
> er det vel værd at tage med, men hvor stor mon forskellen er i
> virkeligheden?
Har ikke noget med typen at gøre. I praksis vil en forskel på 3 db
opleves som en fordobling af støjen.
> Tumbleren skal stå presset helt ind i et hjørne således at den er fri på
> to sider. Rummet er på ca. 10m3. Hvordan rimer det med en
> kondenstumbler? Jeg læste jo i tråden ovenfor at den bør have luft
> omkring sig.
Det kan godt være et problem.
--
Niels
> Tumbleren skal stå presset helt ind i et hjørne således at den er fri på
> to sider. Rummet er på ca. 10m3. Hvordan rimer det med en kondenstumbler?
> Jeg læste jo i tråden ovenfor at den bør have luft omkring sig.
Jeg har en vaskesøjle med kondenstumler stående i et gæstetoilet den fylder
1/4 af rummet der er ca 1,2 X 1,2.
Det har ikke givet problemer, efter min mening har tørrestøj ikke noget med
kondens kontra aftræk at gøre, men mere dette at tøjet netop tumler rundt,
maskinen skifter roterretning uafbrudt, tøjet falder fra top til bund i
tørrrekarret, det støjer mere end en vaskemaskine det i lange perioder står
helt stille og varmer vand op, tøjet står i blød, og når den direkte vasker
falder tøjet ned i vand det støjer ikke ret meget.
Nu er gæstetoiletet ganske vist med udluftning men den er ikke særlig
effektiv, men et lille helt uden udluftning kunne måske få fugtproblemer.
Så må man åbne døren, moderne lejligheder har ofte for tør luft i forvejen
så noget fugt fra vaskehallen er kun godt.
mvh
Alex Christensen
Med venlig hilsen,
Britta
> Tak for svarene til Jer begge. I har været en stor hjælp. Det ender nok
> med at vi vælger kondenstumbleren - og slipper for at lave hul i loftet
> til aftrækket.
Godt valg.
> Alex, du havde i hvert tilfælde ret m.h.t. den Mitsubishi Carisma du
> rådgav os om i det tidlige forår. Den er intet mindre end super, og fik en
> meget fin bedømmelse hos FDM test.
Det glæder mig.
mvh
Alex Christensen
vel sikkert fordi i ikke har prøvet at betale reservedele til den endnu
ikke?
glæd jer til store regninger...
mvh
Rasmus
Jeg har valgt denne: http://handelsgruppen.dk/product.asp?product=4700
mvh
Rasmus