Philips Espressomaskine

Lyrik

Vi har haft den et par måneder. Den er "selv forsørgende" idet den har
inbygget afhærdningsfilter med lampe for udskift. Lampe for afkalkning
af maskinen, og iøvrigt lampe for tømning af grums og mangel på vand
(1,8 liter)
Du kommer egne bønner oveni og den maler dem og laver kaffe af dem.
Meget billigere end Nespressomaskinerne.
Indmaden skal ud og skylles en gang om ugen.

Minus:
Man må købe Philips afkalker til maskinen, som iøvrigt auto-kører et
afkalkningsprogram. 2 stk 127,-kroner.

Efter at have haft den i to måneder lyste den for afkalkning. Efter en
flaske afkalkning, gik den i udu kort efter. Jeg var bange for at den
var defekt. Den gav også en brummende lyd.

Jeg tømte den og rensede den. vendte den på hovedet og rystede den for
bønnerester. Det hjalp ikke. Engang imellem lyste den igen for
afkalkning igen?
Den koster ca 3.000 så jeg ville gøre en ekstra indsats for at "Redde
den"! Den anden flaske Philips afkalker blev investeret og jeg kørte
endnu en afkalkning. Afkalket for ialt 127,-kroner.

Så kunne den pludselig fungere igen!§:o)
Jeg konstaterer for mig selv:
Den skal udelukkende have afhærdet vand fra min Brita kande.
Jeg skal have billigere afkalkningsmiddel Lugtfri afkalker fra Borup Kemi.
Og den bør kalkes af mindst en gang om måneden.
Den har indbygget afhærdningsfilter (afkalkning) Det var blevet skiftet.
Men med det hårde vand vi har DH 21 er brugsvejledningen ikke grundig nok.
Maskinen kalker simpelt hen til.
Men iøvrigt er det en pragtfuld maskine.
Ekspresso der er til at betale.

jenserik

Lars Klintholm

Lyrik skrev onsdag d. 30-03-2022 kl. 20:38:30
Overvej et BWT anlæg som dette:

https://www.billigvvs.dk/bwt-aqa-basic-bloedgoeringsanlaeg-1990638?gclid=CjwKCAjwopWSBhB6EiwAjxmqDSwNYccSO3WgQouElLCQxhdSmvxIqKO6-4VIwALrjen6UPajfOrAExoCI3cQAvD_BwE

Så får du blødt vand i hele hjemmet. Al Hardware vil leve længere og
kræve mindre vedligehold (afkalkning) og kalkpletter i badeværelse
bliver også minimalt. Vi har haft BWT i 7 år nu, og er godt tilfredse.
Efter installation er vores DH 3-4. På sigt tror jeg pengene er godt
give ud.

--
Lars Klintholm

Thomas Corell

Lars Klintholm wrote:
> Lyrik skrev onsdag d. 30-03-2022 kl. 20:38:30

Jeg behøver vel ikke grave gamle indlæg frem, hvor det blev beregnet at
kapsel-løsningen er en meget dyr løsning.
> [...]
> bliver også minimalt. Vi har haft BWT i 7 år nu, og er godt tilfredse.
> Efter installation er vores DH 3-4. På sigt tror jeg pengene er godt

Vi har et blødgøringsanlæg i ejendommen. Min oplevelse er, at kalken i
vandet bearbejdes, så den ikke binder sig; men den sendes stadig frem
til hanerne. Der er synlig grums i vandet og i isterning maskinen,
udskiller kalk-grumset sig (bliver ikke frosset med i is-terningerne, så
der ophober sig grums i bunden).

--
All religions are like different cars all moving in the same direction.
People who don't see it have no light in their hearts.

Bertel Lund Hansen

Den 31.03.2022 kl. 14.16 skrev Thomas Corell:

> [...]
> til hanerne. Der er synlig grums i vandet og i isterning maskinen,
> udskiller kalk-grumset sig (bliver ikke frosset med i is-terningerne, så

Stopper det så ikke nogle haner til? Og hvad med slanger (filteret) der
sender vand til (op)vaskemaskinen?

--
Bertel

Lyrik

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Jeg tror desværre at det ligger udenfor mit budget. Men rigtig god ide.

jenserik

Lyrik

> Jeg behøver vel ikke grave gamle indlæg frem, hvor det blev beregnet at
> kapsel-løsningen er en meget dyr løsning.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Vi har faktisk både den store Vertuo kapsel og den lille
standard-kapsel-løsning, ud over Ekspressomaskinen.

Kapslerne er nemmere i brug. Den lille standardkapsel koster 15 kroner
for 10 stk i det nærmeste supermarked. Det er en stabil løsning og der
er konkurrence på kapslerne.

I den store Vertuo koster kapslerne 5 kroner per stk. Vi køber 40 stk om
måneden fra Nespresso. Også stabilt og nemt, men dyrt.

Da Ekspressomaskinen strejkede brugte vi Nespresso. Jeg synes at den
økonomisk praktiske løsning er Nespresso med standard kapslen.
Jeg har fået den lokalt ned til 10 stk for 10 kroner.
Bryggemetoden er meget tæt på "Manuel-resultatet" Den presser vand med
mindst 9 Ato-tryk igennem kaffe-kapslen.

Den på længere sigt mest økonomiske er Ekspressomaskinen. Her bruger man
egne bønner som males i det øjeblik den laver kaffen. Der er intet
papirfilter grumset kommer ud i en bakke i velformede blokke.
Vandbeholderen rummer 1,8 liter.

jenserik

Thomas Corell

Vi bruger ikke opvaskemaskine. (slet ikke apropos, kan jeg anbefale
http://www.vibrugerikke.dk ).

Men nej, det grums der er tilbage er fint nok til at komme igennem
diverse filtre, også perlatorerne. Det eneste sted jeg har oplevet
det som et problem, er i vandkaret til isterningmaskinen; det virker som
om, det ikke fryser med i isterningerne og derfor ophober sig der.

Bertel Lund Hansen

Den 01.04.2022 kl. 09.53 skrev Thomas Corell:

> Vi bruger ikke opvaskemaskine. (slet ikke apropos, kan jeg anbefale
> http://www.vibrugerikke.dk ).

Den kendte jeg godt. Sidst jeg kikkede på den, var den gået i stå, så
jeg har ikke brugt den længe, men nu fik jeg lige et gensyn med den, og
der er mange nye historier. Jeg nød specielt den med en 12-årig pige
(under "Andre oplevelser" - søg på "Dorte og Ole Poulsen").

--
Bertel

Ivar

> Minus:
> Man må købe Philips afkalker til maskinen, som iøvrigt auto-kører et
> afkalkningsprogram. 2 stk 127,-kroner.

Du behøves ikke at købe original. Det er lettere at arbejde med
flydende afkalker frem for de tabletter producenterne sælger.

Det er ekstremt vigtigt at en espressomaskine bliver afkalket til
tiden. Har du indstillet maskinen til den rigtige hårdhed, så du er
sikker på at du får advarsel på det rigtige tidspunkt.

En anden ting, der er vigtig med espressomaskiner er at bryggeren
bliver
taget ud og renset en gang i mellem. Se i din brugsanvisning.