Hvad må børn under 18 eje?

else greve

Hvis børn under 18 år arver kan jeg læse at det beløb der overstiger 75.000 af deres samlede formue incl arv skal ind på en speciel lukket konto i banken ( I gamle dage var det Overformynderiet i statsamtet.

Jeg har nu følgende spørgsmål

1.

Regnes følgende med i de 75.000

Børneopsparing
Indestående lommepenge, gaver på en konto de har hævekort til.

2.

Er det den fraskilte moder med delt forældre myndighed, bopæls forældre myndighed der bliver værge

3.

Der kan blive give tilladelse til hævninger til gavn for barnet. Bliver der givet tilladelse til følgende hævninger.

Privat skole til barnet
Tøj til barnet
Ferie i rimeligt omfang for barnet
Konfirmation

Bertel Lund Hansen

Den 05.08.2022 kl. 14.44 skrev else greve:

> 1.

> Regnes følgende med i de 75.000

> Børneopsparing

Det ved jeg ikke.

> Indestående lommepenge, gaver på en konto de har hævekort til.

Ja.

> 2.

> Er det den fraskilte moder med delt forældre myndighed, bopæls forældre myndighed der bliver værge

Hvis der er delt forældremyndighed, er det begge forældre i forening der
er værger. Det er det der ligger i forældremyndigheden. Det er det samme
som i et uskilt ægteskab.

> [...]

> Der kan blive give tilladelse til hævninger til gavn for barnet. Bliver der givet tilladelse til følgende hævninger.

Det ved jeg ikke.

Du kan evt. spørge igen i dk.videnskab.jura, men det er ikke juridisk
bindende svar du kan få der.

--
Bertel

Carl Alex Friis Nielsen

On 05-08-2022 14:44, else greve wrote:
> Hvis børn under 18 år arver kan jeg læse at det beløb der overstiger 75.000 af deres samlede formue incl arv skal ind på en speciel lukket konto i banken ( I gamle dage var det Overformynderiet i statsamtet.

Da vel forhåbentligt kun det der arves. Det ville da være sært hvis man
virkelig diskrimerede mod børn der arver ved at båndlægge det de ejer
før arv.