skrivve att. på kuvert ?

Mikkel

Hej
Jeg sidder lige og skal have sendt en ansøgning, men den skal have en att.
til en bestemt person
Hvordan skriver jeg det mest korrekt på kuverten ?

Mvh Mikkel

Børge Larsen

"Mikkel" <ingen@> skrev i en meddelelse
>På linien efter firmanavnet (2' linie)

Message has been deleted

Peter T.

Hauge udviste en rettidig omhu og skrev:

> Er den eneste rigtige måde, da PostDK læser adressen fra bunden, dvs.
> postnummer som det første. Mange skriver Att.: _under_ postnummeret,
> men det "må" man ikke.

Tak for tippet.

--
Mvh. Peter T.

FreeCell-statistik pr. 5. august 2006 (opdateres vilkårligt):
Total: won/lost 165/50 (77%). Streaks: wins/losses/current 18/4/1 win

Mikkel

1000 tak for hjælpen

Mvh Mikkel

> Firmanavn
> Att.: Navn Navnesen
> Gadenavn 123
> 9999 Bynavn

Lars Holst

"Peter T." <pin...@hotmail.GEBIScom> said in news:Xns981E9441BF80Amuh@
130.225.247.90:

> Tak for tippet.

Der er lige en ting mere..............

Når modtageren sidder med kuverten i hånden er det god skik at hvis "Att.:
hr. Blomkål" står aller øverst så må ingen anden end Hr. Blomkål åbne
kuverten og hvis "Att.: Hr. Blomkål" står efter firmanavnet så må
sekretæren eller postafdelingen i firmaet gerne åbne kuverten.

--
Lars Holst

Flemming Nielsen

"Lars Holst" <delfi...@yahoo.com> skrev i en meddelelse

Og lige en ting mere.....

Det skrives med punktum (Att.) og ikke semikolon (Att:)

Flemming Nielsen

Martin Petersen

"Flemming Nielsen" <n...@nn.nn> skrev i en meddelelse

Og lige en ting mere. :)

Det er et kolon. Ikke semikolon.

Også ville jeg nok skrive "Att.: Navn".

- Martin

> Flemming Nielsen

Michael

Lars Holst skrev:

Da jeg arbejde inden for det offentlige var reglen at stod der på
kuverten "må kun åbnes af XXX" eller "Fortroligt", så var det kun
modtageren selv der åbnede brevet. Ellers blev de alle åbnet i
modtagelsen uden undtagelse.

--
LMBC
Jeg udtaler mig ikke på vegne af den norske stat

Flemming Nielsen

"Martin Petersen" <usenet@[fjern]nakskovnet.dk> skrev i en meddelelse

> Og lige en ting mere. :)
>
> Det er et kolon. Ikke semikolon.

Undskyld kolon.

Prøv en stavekontrol eller Dansk Sprognævn http://dsn.dk/. Ifølge disse er
det punktum.

Punktum :-)

Flemming Nielsen

Message has been deleted

Lars Holst

"Flemming Nielsen" <n...@nn.nn> said in

Der skal være både punktum og kolon fordi Att. er en forkortelse og fordi
kolon refererer til navnet der kommer efterfølgende.

--
Lars Holst

Lars Holst

Michael <spam...@brandt-christensen.dk> said in

Jamen det er så indiskret og forfejlet og du og dine chefer fra det
offentlige burde vide bedre eller tage på kursus i ovennævnte.

--
Lars Holst

Per Riber

Lars Holst skrev:

> Jamen det er så indiskret og forfejlet og du og dine chefer fra det
> offentlige burde vide bedre eller tage på kursus i ovennævnte.

Iflg. min terminologi betyder "Att.: Hr. Blomkål" (uanset placering), at
brevet er stilet til hr. Blomkåls funktionsområde. Hvis hr. Blomkål er
optaget eller fraværende, kan brevet frit åbnes og behandles af en af
hans kolleger/substitutter.

Personlige breve markeres, som Michael beskriver - og *uden* "Att.:".

mvh Per

Steven Nybo Andersen

sø 13 aug 2006 02:22:44p satte Mikkel sig på en taburet og skrev
følgende på et stykke vådt franskbrød:

> Hvordan skriver jeg det mest korrekt på kuverten ?

Firmanavn
Att: kontaktperson
firmaadresse

EKs:

BR legetøj
Att: Susan Jacobsen
Legevejen 14
1234 Hyggerød

Steven

--
Mail kan for tiden sendes direkte til mig på fox_h...@trashmail.net

Kig altid efter min nyeste post og brug mailadressen fra den, da denne
adresse skifter tit.
Ved første spam modtaget på denne mail er adressen udgået.

Hans

"Mikkel" <ingen@> skrev i en meddelelse
På forsiden.

Flemming Nielsen

> Der skal være både punktum og kolon fordi Att. er en forkortelse og fordi
> kolon refererer til navnet der kommer efterfølgende.

Dette skrevet af Herluf Holdt i dk.kultur.sprog:

Nej, det er kun i papirudgaven af RO (Retskrivningsordbogen) at de 68
paragraffer er med. Der er bare ikke noget direkte eksempel med "att." med i
den nyeste udgave. Ved googling i ældre tråde, kan jeg se at det *har* der
været. Da stod der at kolon eller ikke kolon var valgfrit efter
forkortelsespunktum.

Men selve forkortelsespunktummet i "att." kan ikke være valgfrit. Altså
enten "Att.: eller "Att."

Citat fra et 6 år gammelt indlæg fra Bertel L.H.: Efter forkortelsen Att.
fulgt af kolon skrives med stort, fx Att.: Personalechef Asger Jensen (men
med lille når der ikke er brugt kolon: Att. personalechef Asger Jensen).

Flemming Nielsen

Message has been deleted

Michael

Hauge skrev:

>Tænk at du 8 timer efter det korrekte er skrevet, kommer med et forkert
>svar.
>Att og DAB er virkelig ikke lige dig.

Så er det godt vi har dig Hauge. Uden dig, intet mudder.

Mikkel

Weee 1000 tak Hans, det var rart at lige få det med også ;-)

> På forsiden.

Steven Nybo Andersen

ma 14 aug 2006 04:42:37a satte Hauge sig på en taburet og skrev følgende
på et stykke vådt franskbrød:

> Tænk at du 8 timer efter det korrekte er skrevet, kommer med et forkert
> svar.

Hvad var der forkert ved mit svar?

> Att og DAB er virkelig ikke lige dig.

Du er OT.

Smut over i dk.snak.mudderkastning og hyg dig med at svine andre til
sammen med dine 2-3 andre venner herindefra. Så bliver vi andre fri for
at læse dine ubrugelige kommentarer til gengæld, når vi forsøger at
hjælpe andre til igennem div. problemer.

Steven Nybo Andersen

ma 14 aug 2006 07:19:34a satte Michael sig på en taburet og skrev følgende
på et stykke vådt franskbrød:

> Så er det godt vi har dig Hauge. Uden dig, intet mudder.

Ja det er jo liiiige det.

Steven Nybo Andersen

sø 13 aug 2006 07:06:13p satte Per Riber sig på en taburet og skrev

> [...]

> af hans kolleger/substitutter.
>
> Personlige breve markeres, som Michael beskriver - og *uden* "Att.:".

Det er også min opfattelse men hvordan er det så lige med "personlig"
hvor skal det skrive henne i adresseblokken?

Kan man ikke bruge att her og skrive att: Hr. Hakkebøf personligt eller
hvordan med det?

Flemming Nielsen

"Steven Nybo Andersen" <in...@mail.tak> skrev i en meddelelse

> ma 14 aug 2006 04:42:37a satte Hauge sig på en taburet og skrev følgende
> på et stykke vådt franskbrød:

> Hvad var der forkert ved mit svar?

Det er Att. (punktum) eller Att.: (punktum og kolon).

Flemming Nielsen

Steven Nybo Andersen

ti 15 aug 2006 11:17:54p satte Flemming Nielsen sig på en taburet og skrev
følgende på et stykke vådt franskbrød:

> Det er Att. (punktum) eller Att.: (punktum og kolon).

Ja ok det er selvfølgelig rigtigt men har sendt breve hvor det bare var
skrevet som kolon (att: navn) og det har fungeret fint indtil nu.

Per Riber

Steven Nybo Andersen skrev:

> [...]
> hvor skal det skrive henne i adresseblokken?
>
> Kan man ikke bruge att her og skrive att: Hr. Hakkebøf personligt eller

Ikke noget med att.:

Følgende bør enhver "brevåbner" kunne forstå:

Firmanavn
Navn Navnesen PERSONLIGT / FORTROLIGT / PERSONAL / CONFIDENTIAL
Gadenavn 123
9999 Bynavn

De engelske udgaver bruges, hvis du sender til ikke-dansktalende modtagere.

mvh Per

pm

Har ikke fulgt med i tråd..men ser indlægget her

Jeg forstår det således, at man vil sikre sig mod uautoriseret brevåbning
eller at brevet bare ligger til personen dukker op... der er to hovedregler

Firma
Att
Adr
Postnr...by

Dette forventes ikke at være privat og kan åbnes

Personnavn
Firma
Adr
Postnr by

Dette er af privat karakter, især ved håndskrift

En sikring mod uautoriseret åbning er, at man tydeligt markerer i kuvertens
venstre side...på skrå anfører PRIVAT

pm