SKAT: Salg af fritidsgrund ?

Mr. Zorro

Kan man diskutere skat her ?

Hvis ja:

Hvorledes slipper jeg for at betale skat af fortjenesten ved salg af min
fritidsgrund ?
Det er vidst nok sådan at der skal betales skat fordi den er ubebygget.
Kan der dispenseres fra ejendomsavancebeskatningslovens §8 eller er det
nødvendigt at søge bindende forhåndsbesked eller lign. ?

Går det at stille et hundehus på grunden, eller hvad ?
Er det ikke korrekt at hele salgssummen bliver skattefri i det øjeblik
der står et hus på grunden ?
Men hvor stort et hus skal jeg evt. stable op og er der krav til
kvaliteten, antal kvm, tilslutning, offentlig omvurdering o.s.v.

Grunden er på ca.2000 kvm og er vurderet som en ubebygget grund og der
er ikke betalt tilslutningsbidrag til vand og kloak.
Den kan IKKE udstykkes har kommunen meddelt.

@Zorro

Jørgen Madsen

Som du selv er inde på, skal grunden være bebygget for at komme under
parcelhusreglen. Ikke engang det er nok - du skal også have taget huset i
brug - principielt være flyttet ind og overnattet - i en periode, så du med
rimelighed kan sige, at det VAR dit sommerhus.

Et telt eller campingvogn tæller ikke.

Hvis skattevæsenet har mistanke om, at du slet ikke har boet der, vil man
indhente oplysninger om vandforbrug, elforbrug, om du har omadresseret
posten til sommerhuset osv..

Der er derimod ikke noget krav om, at det skal være et "fint" sommerhus, så
en ussel rønne er såmænd ok.

Og ja, opfylder du ikke disse regler, vi du blive beskattet af avancen -
uanset hvor længe du har haft grunden.

Da grunden er over 1400 m2 (mener jeg er grænsen) - vil der også være skat
på et salg, selvom der er hus på du har beboet. Men kan DU føre bevis for,
at grunden ikke må udstykkes, vil det mod ansøgning være skattefrit.

Hvis grunden kan udstykkes, kan det betale sig, at frasælge den overskydende
jord og betale skat af den, og først derefter sælge hovedejendommen, der så
er skattefri. Gør du det i omvendt rækkefølge, vil hovedejendommen være
skattepligtig og det vil grundsalget senere og!

Jeg har netop haft en kunde, der ville frasælge hovedejendommen, og så
beholde jorden som "pensionspenge". Hvis han nu ikke havde en revisor, var
han blevet fuld skattepligtig af begge salg. Nu slipper han meget "billigt",
ved kun at betale skat af lidt jord.

--
Med venlig hilsen

Jørgen Elsted Madsen
Registreret revisor FRR
www.revisor-partner.dk

Zorro

"Jørgen Madsen" wrote:

> [...]
> brug - principielt være flyttet ind og overnattet - i en periode, så du med
> rimelighed kan sige, at det VAR dit sommerhus.

Jamen hvordan får man bevist det ?

> [...]
>
> Hvis skattevæsenet har mistanke om, at du slet ikke har boet der, vil man
> indhente oplysninger om vandforbrug, elforbrug, om du har omadresseret

Skal man så sikre sig ved at hælde noget vand i kloakken, tænde elovnen og
omadressere posten ?

> Der er derimod ikke noget krav om, at det skal være et "fint" sommerhus, så
> en ussel rønne er såmænd ok.

Jeg mener at Landsskatteretten har underkendt et hus på 16 kvm og sagde det var
et skur, selvom manden havde benyttet huset regelmæssigt når han var på weekend
og fiskede. Jeg opfattede det som at skattevæsenet snød ham !

> [...]
> på et salg, selvom der er hus på du har beboet. Men kan DU føre bevis for,
> at grunden ikke må udstykkes, vil det mod ansøgning være skattefrit.

Ja, det kan jeg med en erklæring fra kommunen :-))
Grunden kan således godt komme under parcelhusreglen selvom den er over 1400m2
fordi den ikke må udstykkes.

> [...]
> er skattefri. Gør du det i omvendt rækkefølge, vil hovedejendommen være
> skattepligtig og det vil grundsalget senere og!

Denne skat er helt spild af penge og for disse skattepenge kan jeg bygge et nyt
træhus på grunden.

> [...]
> han blevet fuld skattepligtig af begge salg. Nu slipper han meget "billigt",

En superrevisor :-) kan vel lave nulskat ?

mvh@Zorro

solvayf...@gmail.com