Non-profit virksomhed?

Stig N. Færch

Jeg påtænker at starte en nonprofit virksomhed.
Er der nogle specielle regler vedrørende dette?

Hvad er forskellen på en nonprofit virksomhed og en nonprofit
oraganisation?

Jeg kunne godt tænke mig at tilbyde en ydelse gratis, men ønsker heller
ikke at tabe penge på det.
Jeg har tænkt over at indtægten primært skal være i form af pengegaver
og evt. reklamer. Men hvordan styres sådan et foretagende? Alt i alt
kunne jeg bedst tænke mig at der var en gruppe af mennesker - en slags
bestyrelse - der bestemte hvordan pengene skulle bruges.

Er der nogen der ved noget om dette?

Med venlig hilsen
Stig Nørgaard Færch

Message has been deleted

Stig N. Færch

> En "non-profit virksomhed" er ikke noget man stifter - man stifter
> blot en virksomhed - hvis den ikke giver overskud, så kan den kaldes
> non-profit - mere ligger der ikke heri.

Jeg troede bare at der måske lå nogle regler indenfor dette område. Mest
for at man som gavegiver kan gennemskue om virksomheden i virkeligheden
er non-profit?!

Hvad sker f.eks. hvis en virksomhed kalder sig non-profit uden at være
det? Altså hvis nu at der er et overskud som ejeren så, vupti, lige
flytter til sig selv?

Måske er det mere smart at oprette en forening istedet for en virksomhed
til mit formål, - hvis jeg da kan finde nogen der vil være interesseret
i dette. - Og det tror jeg nu nok.

Message has been deleted

Brian R.

En non-profit virksomhed er ikke momsregistreret, idet den ikke driver
"økonomisk" forretning.

Der er dog set flere eksempler på, at virksomheder/foreninger i første
omgang ved Told & Skat har fået tilladelse til at udlade registrering. Hvor
de ved efterfølgende kontrol er blevet pålagt momsregistrering, idet Told &
Skat har vurderet, at det var økonomisk virksomhed, der blev drevet og ikke
non-profit virksomhed.

Mvh,
Brian R.

alexbo

"Stig N. Færch" skrev

> Jeg troede bare at der måske lå nogle regler indenfor dette område. Mest
> for at man som gavegiver kan gennemskue om virksomheden i virkeligheden
> er non-profit?!

Du har fået det hele galt i halsen, man kan ikke give gaver i stedet for at
betale.

Du kan hvis du vil, gå rundt og slå de gamles græsplæne ganske gratis, det
er der ingen regler for.

Hvis du derimod beder den gamle om at betale for bensinen, og lidt til
vedligeholdelsen af græsslåmaskinen.
Så opretter du et firma, og tilpasser betalingen for ydelsen til de udgifter
der er forbundet med det.
Det ville være hvad du kalder non-profit.

For en måned siden blev det hele gennemgået for dig, ganske non -profit.

mvh
Alex Christensen

Brian R.

Mht. stiftelse af en forening, så kig lidt på nedenstående link:
http://www.frivillighed.dk/Web/Site/CFSA/R%E5dgivning/Pjecer?more=1049

Mvh,
Brian R.

Brian R.

Der var lige en mere vedr. evt. skattepligt i foreningslivet:
http://www.kbhbase.kk.dk/kbhbase/service.nsf/0/0C1874EA63F87CED41256CC90044BC26?OpenDocument

Mvh,
Brian R.

Allan Soerensen

"Brian R." <n...@e-mail.com> skrev i en meddelelse

Stig bør bemærke dette afsnit:

"Hvis foreningens indtægter hidrører fra omsætning med andre end foreningens
egne medlemmer er der tale om indkomst ved erhvervsmæssig virksomhed og
foreningen er derfor skattepligtig af et eventuelt overskud, som skal
selvangives til skattemyndighederne. Selvom der ikke fremkommer et overskud
ved virksomheden, eller der eventuelt har været et negativt skattemæssigt
resultat, skal foreningen alligevel indsende selvangivelse til
skattemyndighederne."

At betalingen falder i form af naturalier i stedet for rede pengene gør det
ikke mindre skattepligtig.
Utrolig at Stig har så svært ved at forstå at man ikke kan omgå reglerne
blot ved at kalde virksomheden "non-profit" og så modtage betalingen som
gaver;o)

Uffe Kousgaard

"Allan Soerensen" <micr...@yahoo.com> wrote in message

> [...]
reglerne
> blot ved at kalde virksomheden "non-profit" og så modtage betalingen

Han skal blot spørge en eller anden politiker her op til valget. Så skal
det nok blive lavet om :-)

Stig N. Færch

> Du har fået det hele galt i halsen, man kan ikke give gaver i stedet
> for at betale.

1. Hvem siger at man _skal_ betale? Hvis ydelsen er gratis skal man vel
ikke betale?
2. Hvis der er nogen der kan gå ind for formålet med virksomheden, kan
de give en gave.
Det kan jo så være hvem som helst, eller den der har modtaget ydelsen.

Hvis der skulle ske at komme et overskud på gaver og evt. fundraising,
er det et spørgsmål om at bruge de penge til formålet.
Er det ikke non-profit? Så synes jeg ikke jeg har fået noget galt i
halsen.

> [...]
> Så opretter du et firma, og tilpasser betalingen for ydelsen til de
> udgifter der er forbundet med det.
> Det ville være hvad du kalder non-profit.

Yderst non-profit.

Stig N. Færch

Tak for interessante links.

/Stig

Stig N. Færch

> [...]
> Utrolig at Stig har så svært ved at forstå at man ikke kan omgå
> reglerne blot ved at kalde virksomheden "non-profit" og så modtage

Er det det jeg har givet udtryk for?

Jeg har ikke på noget tidspunkt sagt at en ydelse skulle koste noget?

/Stig

Allan Soerensen

"Stig N. Færch" <st...@8620.dk> skrev i en meddelelse

Ikke det, så kik lige på dit spørgsmål igen.

<SNIP>

Jeg har tænkt over at indtægten primært skal være i form af pengegaver
og evt. reklamer

</SNIP>

Og så husker jeg i øvrigt tilbage på en meget lang tråd du oprettede for ca.
en måned siden, hvor det var meget svært at overbevise dig om at "gaver"
også var skattepligtige.

Flemming Udbjørg

"Stig N. Færch" <st...@8620.dk> skrev i en meddelelse

Jeg har læst dit indlæg flere gange - og kan ikke rigtigt afkode det.

Hvad er det du vil ?

Uanset om en virksomhed eller en organistaion er non-profit eller ej, så
skal de registreres.

Men det du foreslår er jo ikke en virksomhed uden indtægter - men indtægter,
der ikke må ligne betalinger.
Så nemme er systemet ikke at snyde. Det er relativt nemt at dokumentere
sammenhængen mellem leverede gratis ydelser og de efterfølgende modtagne
gaver - og så klapper fælden.

Hvordan havde du tænkt dig at få din løn, ud af dette arrangement ??

Og non-profit er sådan en sjov betegnelse. Red Barnet er non-profit - og PFA
Pension er non-profit - men begge steder er der store indtægter, og der
betales skam skat af overskud (indtægter minus udgifter). Non-profit i begge
tilfælde her, betyder, at der ikke er ejere, der skal have andel i
overskuddet, der fuldt ud skal gå til opfyldelse af virksomhedens mål.

Men alle udbetalte kroner til personale er løn - og alle indtægter er
betaling for en ydelse.

Hvis mit svar er lidt flagrende - så er det med vilje. Jeg aner ikke hvor du
vil hen.

/Flemming U

Stig N. Færch

> [...]
>
> <SNIP>
> Jeg har tænkt over at indtægten primært skal være i form af pengegaver

Det at der er en indtægt behøver jo ikke at betyde at en ydelse skal
koste noget for en kunde.
Person A får ydelse. Person A betaler intet. Altså koster ydelsen ikke
noget for Person A.

Person B vil godt støtte firmaets/foreningens formål og giver en gave på
x-antal kr. Og det er altså indtægten for firmaet.

> Og så husker jeg i øvrigt tilbage på en meget lang tråd du oprettede
> for ca. en måned siden, hvor det var meget svært at overbevise dig om
> at "gaver" også var skattepligtige.

Enig, jeg kan godt se at jeg var ekstra tungnem.

Stig N. Færch

> Jeg har læst dit indlæg flere gange - og kan ikke rigtigt afkode det.
>
> Hvad er det du vil ?

Der er vel ingen grund til at holde det hemmeligt.
Jeg ønsker at tilbyde gratis hjemmeside-hosting (baseret på Typo3) for
alle danske kirker og kristne organisationer.

> [...]
> dokumentere sammenhængen mellem leverede gratis ydelser og de
> efterfølgende modtagne gaver - og så klapper fælden.

Det er bestemt ikke fordi at jeg vil snyde nogen som helst.
Jeg vil virkelig gerne give mulighed for at give en ydelse til nogen som
er gratis for dem.
Men der skal selvfølgelig penge i kassen til at det kan køre rundt. Men
de skal jo ikke komme fra dem som skal have ydelsen, da det netop var
ideen at det skulle være gratis for dem.
Derfor skal pengene ind i form af gaver fra andre som synes at
virksomheden/foreningen har et godt formål.

> Hvordan havde du tænkt dig at få din løn, ud af dette arrangement ??

Dette skal kun være en bi-beskæftigelse, min løn tjener jeg på et job
ved siden af.
Min "løn" er glæden ved at der er nogen som gerne vil bruge produktet.

> [...]
> opfyldelse af virksomhedens mål.
>
> Men alle udbetalte kroner til personale er løn - og alle indtægter er

Ja, en gave på 1000kr til Red Barnet giver jo forhåbentlig en ydelse til
nogen.
Men jeg kan ikke forstå hvis der ikke er nogle love for hvornår man må
kalde sig non-profit.

Nå man kalder sig non-profit, er der jo betydeligt større chance for at
der nogen der vil kaste penge efter "projektet", da de har en god ide
hvor pengene bliver af.
Men hvis alle og enhver bare kan kalde sig det...?

Mvh Stig

alexbo

"Stig N. Færch" skrev

>Men jeg kan ikke forstå hvis der ikke er nogle love for hvornår man må
> kalde sig non-profit.

Fordi det ikke har nogen juridisk betydning, det er cafèord uden mening.

Du kan da kalde en butik for non-profit hvis du vil.
Der er næppe nogen der tror at Netto sælger til nettopriser.
Ærlige Joe`s brugtbilhandel narrer nok ikke ret mange.

Hvis du ønsker at starte en velgørende institution med fradragsret for
bidragyderne, så er det en anden sag.
Men nu er du så heldig at dem du vil hjælpe er "non-profit", så det er bare
at gå ind under deres paraply.
Forøvrigt så vælter menighedsrådene sig i penge, så jeg kan ikke se at de
skal støttes.

mvh
Alex Christensen

Flemming Udbjørg

"Stig N. Færch" <st...@8620.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]

> Derfor skal pengene ind i form af gaver fra andre som synes at
> virksomheden/foreningen har et godt formål.

Efter denne ædle beskrivelse, vil jeg foreslå dig, at oprette en forening,
hvor du får "kunderne" som medlemmer, der så selvfølgelig skal betale for
forenngens drift - og eje foreningens udstyr m.v. Det betaler de sig fra med
kontingent og ligelig omkostningsdækning.

Det er den enkleste form - og samtidig får du en bestyrelse, der både kan
styre foreningen og beslutte pengenes anvendelse.

KLIP

> [...]
> hvor pengene bliver af.
> Men hvis alle og enhver bare kan kalde sig det...?

Jamen man kan ikke have love om alt. Og et af problemerne i denne sag er, at
ingen kan definere præcist, hvad der forståes ved Non-Profit.

Jeg kan sagtnes forstå ordet - men non-profit for hvem ?? Er det en
frivillig og ulønnet forening, der arbejdet med et ædelt formål, eller er
det en organisation, hvor der ikke er formelle jere, der skal have et
udbytte eller et overskud - men hvor der kan være mange meget højtlønnede
chefer ansat, som får deres løn fra en non-profit organisation.

Folkekirkens Nødhjælp er en non-profit organisation - og så burde alle føle
sig trygge og vide, at alle pengene gå til de nødlidende. Men sådan er det
jo ikke - der er store administrationsomkostninger, hvor lnninger til
medarbejdere og chefer tager sin ret gode del.

Non-profit - for hvem ??

Strart din forenig, og skriv i foreningens vedtægter, at foreningen er
non-profit, og at der ikke af foreningens midler kan ske udbetaling til
foreningens medlemmer eller bestyrelse, og at alle indtægter skal gå til at
udbrede kendskabet til xxxx og til drift af hjemmesider, der skal gøre dette
mål muligt. o.s.v.

/Flemming U

Jonas Kofod

> [...]

> nogen.
> Men jeg kan ikke forstå hvis der ikke er nogle love for hvornår man må

Situation 1: Der gives 1000 kr til Red Barnet, der efterfølgende bruger
pengene til foreningens formål - at hjælpe børn i nød.

Situation 2: Jeg giver 30.000 kr og et køleskab til foreningen "Vi laver din
garage sort efter færch modellen" som derefter bruger pengene til
foreningens formål - at bygge garager til navngivne personer.

selvfølgelig har vi i Danmark regler for hvornår det er skattefrit og
"non-profit"?

Der findes en liste over foreninger og formål hvortil bidrag er skattefrie
(og fradragsberretigede) og hvis virke ikke underlægges beskatning.
Således er det muligt at vide hvor man hører til - Og nej du hører ikke til
i gruppen blandt Red Barnet.

Start med de links om foreninger der er angivet - så kan rykke videre og
sætte dig ind i hvordan man kommer ind som "god forening" senere.

Jeg tror iøvrigt ikke udgifterne til serverplads kan være en forfærdelig
stor ting at overkomme at sørge for selv.
Hvis ikke er de jo kristne og kan få nogle penge fra de orgel-liderlige og
ny-præstegårdspalads besatte budgetspadsere der sidder i meninghedsrådene.
Det er ikke i de kristelige kirke kredse der mangler penge men alle de
løbske omkostninger.

Flemming Udbjørg

"Jonas Kofod" <Kofod...@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ny-præstegårdspalads besatte budgetspadsere der sidder i meninghedsrådene.
> Det er ikke i de kristelige kirke kredse der mangler penge men alle de

Så har vi vist fjernet os fra emnet, Jonas.

Stig har vel lov til at tilbyd menighedsåd m.v. en ydelse, uden at du
behøver at lufte dine holdninger til meninghedsrådene i denne forbindelse,
og på denne måde.

Der plejer generelt at væe plads til alle i usenet - også til dig. Derfor
skal der vel også være plads til at Stig kan få sit emne drøftet, uden at
løbe ind i denne form for afsporet debat.

/Flemming U

Stig N. Færch

> [...]
>
> Start med de links om foreninger der er angivet - så kan rykke videre
> og sætte dig ind i hvordan man kommer ind som "god forening" senere.

:-) Tak for rådet.

> [...]
> sidder i meninghedsrådene. Det er ikke i de kristelige kirke kredse
> der mangler penge men alle de løbske omkostninger.

Min opfattelse er nu at det er meget forskelligt hvilke meninghedsråd
der har godt med penge i kassen. Men jeg synes nu også at der bliver
ødslet nogle steder.

Desværre er det jo også sådan at meninghedsråd ofte består af ikke så
unge medlemmer som ikke altid er med på udvilkingen med ny teknologi.
Der skal nogen gange en gulerod i form af at det er gratis. Men det er
rigtigt at mange kirker nemt kunne rumme sådan en udgift i deres budget.

Men samtidigt vil tilbudet også henvende sig til kirker udenfor
folkekirken og andre kristne foreninger, - og det er heller ikke her
altid at de er så velbeslåede.

Mvh Stig

Jonas Kofod

"Flemming Udbjørg" <flem...@udbjorg.dk> skrev i en meddelelse

Jeg har forholdt mig til emnet - hvad jeg får lyst til at skrive udover er
min egen sag - hvilket spor en diskussion på usenet skal følge, udover det
allerede lagte spor, er nemlig debatørernes egen sag og ikke din.

Jonas Kofod

> [...]
> Der skal nogen gange en gulerod i form af at det er gratis. Men det er
> rigtigt at mange kirker nemt kunne rumme sådan en udgift i deres budget.

Hvis der ikke er vilje til at bruge nogle 100 kr til en server - hvordan kan
man så skabe en ordentlig side - den kan du jo så at sige ikke "fodre" dem
med. Det skal komme fra menneskerne selv. En forening og dens virke er jo
mere end blot penge og midler der stilles til rådighed. Jeg tror du ender
med at give tom og ubrugt serverplads hvis du giver det til nogen uden
interesse. Men det kan da tænkes du kan kickstarte det til at fungere med
tid.

> Men samtidigt vil tilbudet også henvende sig til kirker udenfor
> folkekirken og andre kristne foreninger, - og det er heller ikke her
> altid at de er så velbeslåede.

Tjo - igen er det vigtigt at der er nogen der kan "tage imod" og drive en
side.
Min erfaring er dog at selv sådanne "stakkels små fattige foreninger" osse
har deres at rutte med. Ihvertfald til at overkomme en serverplads.
Men ofte er der en sky af uegennyttighed og påtaget asketeisme og en
opfundet indstilling om man begår sig i trange kår over sådanne steder.
Fattig og med små midler er noget man bare ER - uagtet midlerne der rent
faktisk er der. Ja det er ikke særligt nuanceret skrevet, men det er nu min
indstilling at man ofte støder på sådant.

Jonas Kofod

> [...]
at
> udbrede kendskabet til xxxx og til drift af hjemmesider, der skal gøre

Du kan osse skrive at foreningen vil lære handikappede børn at svømme med
delfiner og kurere aids alt imens de følger gamle damer over vejen eller
andre ting der måtte forekomme nok så "rigtige" og gøre os alle bløde om
hjertet.
Hos told og skat samt de øvrige styrende myndigheder har foretagenet ikke
ændret sig en tøddel og Stig er lige langt.

Flemming Udbjørg

> "
KLIP

> Jeg har forholdt mig til emnet -

Hm......det er vi ikke helt enige om. Dine udgydelser har absolut intet med
det problem som Stig sætter til debat.

> hvad jeg får lyst til at skrive udover er min egen sag - hvilket spor en
diskussion på usenet skal følge, udover det
> allerede lagte spor, er nemlig debatørernes egen sag og ikke din.

og dermed mener du, at det også er din ret, at vride og vende f.eks. Stigs
indlæg i en helt anden retning, bare for at lufte dine holdninger, som du jo
har ret til at have ?

> er nemlig debatørernes egen sag og ikke din.

hm........men som debatør, har jeg vil ret til at have min mening om den
måde du bruger din mening på ??

/Flemming U

Flemming Udbjørg

> [...]
> Hos told og skat samt de øvrige styrende myndigheder har foretagenet ikke
> ændret sig en tøddel og Stig er lige langt.

Ikke forstået. Foreninger er da ikke skattepligtige medmindre de er
erhvervsdivende - og de kan da have pæne formuer, uden at hverken Told eller
Skat kan blande sig i det.

Derfor er en forening en velegnet juridisk form til at gennemføre den
foreslåede aktivitet i.

/Flemming U

Jonas Kofod

"Flemming Udbjørg" <flem...@udbjorg.dk> skrev i en meddelelse

Foreningen udfører en service eller ydelse der kan sidestilles med at drive
erhverv. Deri ligger forskellen. At mødes og spille fodbold er ikke det
samme som f.eks. at lave køkken installationer eller lave andre ting for
andre eller hinanden.
Som tingene er pt er Stigs forening et webhotel i told og skats øjne.

Jonas Kofod

> [...]
> KLIP
>
> Hm......det er vi ikke helt enige om. Dine udgydelser har absolut intet

Jeg må gerne kommentere noget nyt - sålænge jeg først har forholdt mig til
det oprindelige problem. Tusindvis af tråde udvikler sig således på usenet.
For eksempel af dig i den her.

> [...]
> indlæg i en helt anden retning, bare for at lufte dine holdninger, som du

Jeg har ikke drejet det i en anden retning - jeg har kommenteret noget der
lå udover emnet (efter jeg svarede Stig ordentligt - hvilket du ikke selv
magtede). Hvis det skal komme i en anden retning - så kræver det at en anden
fatter interesse for det og fortsætter diskussionen.
Som Stig faktisk har gjort. Så nu er vi to mennesker der snakker om mere end
en ting. Både det som Stig er interesseret i samt min kommentar.
At du så er en brokkerøv der ikke kan håndtere at vi nu snakker om flere
ting er uvedkommende - og hvis du ikke kan rumme begge dele kan du bare
ignorere det.

> hm........men som debatør, har jeg vil ret til at have min mening om den
> måde du bruger din mening på ??

Jo - problemet var at du ikke præsenterede det som din mening - men en
omnipotent mening der sagde at jeg ikke måtte skrive som jeg gjorde. Det må
jeg godt - jeg gør hvad jeg har lyst til og du går hvad du har lyst til. Men
din mening om hvad jeg kan kommentere er ikke gældende for andre end dig og
derfor skal du ikke trække det ned som en "regel" der gælder for andre end
dig selv.

Tråde udvikler sig og man kan godt diskutere både et oprindeligt emne og et
nyt: Lær at leve med det!

Flemming Udbjørg

> Foreningen udfører en service eller ydelse der kan sidestilles med at
drive
> erhverv. Deri ligger forskellen.

Så enkelt er det ikke. At skabe en forening, der i fællesskab køber og
driver en net-server og driver medlemmernes web-sider - det behøver bestemt
ikke at være erhvervslignende.

> At mødes og spille fodbold er ikke det
> samme som f.eks. at lave køkken installationer eller lave andre ting for
> andre eller hinanden.
> Som tingene er pt er Stigs forening et webhotel i told og skats øjne.

Webhotel er jo ikke pr. deffinition en erhvervsdrivende foranstaltning, men
blot et udtryk for, at man hoster websider. En grundejerforenring kan
sagtens have et webhotel, hvor alle medlemmernes egne websider kan hostes,
uden at det gør den erhvervsdrivende og uden at Told og Skat blander sig i
det. Og det behøver vi ikke diskutere - for sådan en forening har jeg et
dybt kendskab til. Meldemmerne betaler alle omkostninger til indkøb og
drift - og alle forhold til skat m.v. er gennemdrøftet og godkendt. Vi er
fri for både Told, Skat, regnskabspligt m.v.

/Flemming U

Flemming Udbjørg

"Jonas Kofod" <Kofod...@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse

Dette interessante input i et i øvrigt seriøst spørgsmål, som er rejst af
Stig, skal vist have lov til at stå helt alene.

Over and out

/Flemming U

Jonas Kofod

> [...]
>
> Så enkelt er det ikke. At skabe en forening, der i fællesskab køber og
> driver en net-server og driver medlemmernes web-sider - det behøver

Det eneste foreningen laver er at tilbyde webhoteller. Der er forskel på at
være en primært fodbold forening der sammen har en hjemmeside om foreningen
og en at være en forening der udelukkende giver serverplads til andre. Det
er slet ikke det samme.

> [...]
> drift - og alle forhold til skat m.v. er gennemdrøftet og godkendt. Vi er
> fri for både Told, Skat, regnskabspligt m.v.

En grundejer forening handler primært om grundejer relaterede emner, der så
i foreningsvirke tager anvendelse af en hjemmeside. Her er sigtet
udelukkende at hoste hjemmesider - altså tilbyde ydelser der normalt drives
i forbindelse med et erhverv - det er slet ikke det samme.
Der er forskel på at have en håndbold forening der i sit virke får brug for
et køkken i cafeteriet og så have en forening der ikke laver andet end at
rende rundt og sætte køkkener op.

Flemming Udbjørg

> [...]

drives
> i forbindelse med et erhverv - det er slet ikke det samme.

Du kommer nok til at dokumentere dine påstande - at sådanne foreninger ikke
kan fungere med erhvervslignende aktiviteter indenfor medlemskredsen, uden
at skulle betale skat af overskuddet m.v.

Hvor har du det fra ?

Lad os lige slå et smut ind i en meget aktuel sag; KR - Kommunernes
Revisionsselskab - driver revision af bl.a. kommunernes regnskaber. Kan vi
være enige om, at denne aktivitet rammes af din betegnelse "altså tilbyde
ydelser der normalt drives i forbindelse med et erhverv" ?

Sådan er det i hvert fald - og KR driver i øvrigt også revision overfor
andre end kommunerne. Og der findes også andre revisionsvirksomheder, som
f.eks. Deloitte og KPMG, der reviderer kommuner - så der er ingen tvivl om,
at KR er konkurrenter til de andre revisionsselskaber, og at KR fungerer
fuldt ud som f.eks. Deloitte. KR leverer, oven i købet mod betaling, en
ydelse, der normalt drives i forbindelse med et erhverv.

Deloitte og KPMG skal betale skat af hele deres overskud - også af det, de
stammer fra revision af kommunerne. For det er jo ikke deres egen medlemmer.

Det er et faktum, at KR ikke skal betale skat af indtægter/overskud fra
revision af deres egne medlemmer - medlemmerne af KL (Kommunernes
Landsforening). Men de skal betale skat af overskud hidrørende fra revision
af amterne eller andre offentlige virksomheder, der ikke er medlemmer af KL.

Sagen er autentisk, og du kan læse om den skatteklemme KR er havnet i, ved
ikke at have betalt skat af den del af oveskuddet, der stamme fra revision
af ikke-medlemmers regnskaber. Den seneste artikel står i Jyllandsposten i
dag d. 31.01 - Erhverv side 3.

Hvordan synes du at dette hænger sammen med din fortolkning ?

/Flemming U

Jonas Kofod

> [...]
> kan fungere med erhvervslignende aktiviteter indenfor medlemskredsen, uden
> at skulle betale skat af overskuddet m.v.

Overvej at en flok proffesionelle håndværkere laver foreningen "gør det
selv" hvor de tager rundt til hinanden og laver hinandens huse. Hvis du ikke
kan se det åndsvage i det - så tror jeg heller ikke jeg gider spilde en
forklaring på dig.

Hvor er du dog naiv - tror du ikke der er lidt af en forskel på offentlig
revision og andre ting? Tror du ikke der er nogle foreninger der er
godtkendt til sådanne ting og andre der ikke er?

Eller tror du bare at AP-Møller skal lave en forening med Deloitte og KPMG -
hvis din naive teori holder?

Erik Eriksen

> [...]

> Men samtidigt vil tilbudet også henvende sig til kirker udenfor
> folkekirken og andre kristne foreninger, - og det er heller ikke her altid

Alt hvad der lugter af GUD er svindel og humbug.
Har du dokumentation for at han har levet ?

Os der ikke tror på noget som helst !
vh Erik

KHJ

Driften til vedligeholdelsen af en sådan ydelse financieres vel i form af
donationer - må det da hedde, hvilket ikke er nævnt en eneste gang.

Hvad med alle de banko-spil, der afholdes alle steder under dæknavnet
"Håndboldens venner", "Fodboldens venner", altså "godgørende" aktiviteter,
hvor overskuddet (den del, der er tilbage, når der er betalt gevinster og
administratiuon etc.) jo så går til den klub eller forening, man er "venner"
med (læs: for). I reklamaøjemed leverer - undskyld - donerer lokale
handlende også ofte en eller lere firmamærkede gevinster. Dette er i sin tur
firmamærkede gaver, der kan løtes moms af.:-)

Selvfølgelig kan det tage et omfang, hvor T/S finder betimeligt med en
registrering, og hvor der vil være regnsskabspligt ud over et
foreningsregnskab.
KHJ

Flemming Udbjørg

"Jonas Kofod" <Kofod...@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
ikke
> kan se det åndsvage i det - så tror jeg heller ikke jeg gider spilde en

KLIP

> revision og andre ting? Tror du ikke der er nogle foreninger der er
> godtkendt til sådanne ting og andre der ikke er

Jamen jeg kan da ikke tvinge dig til at blive klogere. Jeg ved tilfældigvis
en del om en række forskellige sider (også de kantede) af erhvervslivet. 35
år i erhvervslivet, heraf mere end 20 på ganske vellønnede lederposter i
bl.a. den finansielle sektor, giver jo en vis indsigt og erfaring - ikke :)

Det tossede er bare, at nogle af dem der læser dine indlæg, kunne komme til
at tro, at det var sandheden. Og i denne sag er det bestemt ikke tilfældet.

Såh.......over and out.

/Flemming U

Stig N. Færch

Hvis du gerne vil snakke religion kan vi da godt trække diskussionen
over i dk.livssyn.kristendom.
Men jeg går ikke udfra at du vil deltage i en seriøs debat der.

/Stig

Stig N. Færch

> [...]
> serverplads hvis du giver det til nogen uden interesse. Men det kan
> da tænkes du kan kickstarte det til at fungere med tid.

Nu har jeg ikke i detaljer forklaret hvad jeg vil tilbyde, men tilbudet
skal være mere end blot hosting.
Den type hosting jeg vil tilbyde er baseret på et CMS-system. Ud fra
dette skal der være mulighed for at vælge imellem forskellige skabeloner
så man nemt kan komme igang.
Hvis en kirke eller en forening skal købe sig til en hjemmeside
andetsteds, skal de nok ikke regne med kun at skulle af med 100kr/mdr
til webhotel. Nej, så skal de også ha' lavet deres eget design, og
derefter skal den sættes op imod et CMS-system. Og det kan nemt koste
flere tusinde kroner. Ja nemt 10.000kr. Og det er altså ikke alle der
kan forsvare at bruge den slags penge.

Men ja, det kræver også samtidigt at der er nogen der er villige til at
bruge tid på at fylde stof på hjemmesiden. Sådan er det.

Med venlig hilsen
Stig

KHJ

Der jo så ikke andet at gøre end som de små hundehvalpe: Prøv, prøv og prøv
så lige igen.

Jonas Kofod

"Flemming Udbjørg" <flem...@udbjorg.dk> skrev i en meddelelse

Gab hvor er du selvfed og bedrevidende - og pralende uden at have noget at
have det i. Men lev dit naive liv hvor Brugsforeningen drives skattefrit og
APM kan lave en forening med dem de vil handle sort ved.
Og nej jeg ville ikke ansætte dig til en af dine fantasi lederposter.

poketr...@gmail.com

Den mandag den 31. januar 2005 kl. 17.08.03 UTC+1 skrev Flemming Udbjørg:
> [...]
> betaling for en ydelse.
>
> Hvis mit svar er lidt flagrende - så er det med vilje. Jeg aner ikke hvor du

Flemming vil du være venlig, at sende mig en mail på: Oli...@frandsen.dk
Jeg har et par generelle spørgsmål omkring netop dette emne, men jeg vurdere at de blot vil forvirre i denne allerede "flagrende" tråd. Håber på du lige vil bruge 2 minutter på, at skrive til mig, du virker til at have styr på det :)