Font- eller X-problem?

Marcus

Min Linuxmaskin har plötsligt ingen kontakt med tangentbordet!

Operativet bygger på Mandriva 2006.1 - där jag hållit de delar jag
använder uppdaterade via den inbyggda pakethanteringen.

Uppdaterade så ett par usb-libbar - det har fungerat men gått något
trögt att montera usb-minnen så jag tänkte att det kunde vara värt ett
försök. Slängde dessutom med några andra uppdateringar som dykt upp...

Nu kan jag inte skriva längre... A) Tangentbordet fungerar innan
operativet bootat / med andra operativ bootade från CD-skiva / på andra
datorer, B) det är samma med andra tangentbord. C) USB-tangentbord
fungerar inte - har det aldrig gjort men tänkte att systemet fått för
sig något... Inte hårdvarufel alltså. Om det är någon ledtråd så
indikerar tangentbordet att numlock aktiveras som det ska.

Lyckades, efter många omstarter av X, tillfälligt få igång
tangentbordet, logga in och komma förbi det första hindret den grafiska
inloggningen. Ställer så in automatisk inloggning för att slippa det
krånglet. Kan fortfarnde inte skriva väl inne i skrivbordsmiljön (KDE),
men kan via KCharSelect musklicka fram de lösenord etc. jag behöver,
lopiera -> klistra in (liiitet för långsam metod att skriva avhandlingar
med...) och kan alltså starta upp sånt jag behöver.

Uppdaterar allt som finns med på listan (ja, jag har ett ganska ostädat
system), ett försvarligt antal hundra Mb... Problem med sådant som har
med X11 att göra, vill inte bli uppdaterat...

Provar att stoppa i ett usb-minne, som sagt har det funkat automatiskt á
la XP / OS X / whatever tidigare, "vill du montera bla bla" - nu får jag
istllet upp en varningsruta över att fil si-och-så som finns via sökväg
si-och-så inte hittas. Klickar bort rutan, och lyckas inte få upp den
igen - så nu vet jag inte vad det var, eller var, som inte hitades.

I övrigt verkar allt jag kollat genom på maskinen fungera som det ska.

Tips och idéer på var problemet kan tänkas ligga? X11 eller fonter
(eller båda) eller PS/2-porten, eller något annat?

/M
--
SUBLIMITETSAKADEMIEN
http://mac.abc.se/~pictor/

Kjetil Torgrim Homme

> [...]

> ostädat system), ett försvarligt antal hundra Mb... Problem med
> sådant som har med X11 att göra, vill inte bli uppdaterat...

kvifor vil ikkje pakkane oppdaterast? kva med konsollmodus, fungerer
tastaturet der?
--
Kjetil T.

Lars Ljung

pictor...@abc.se (Marcus) writes:

> Min Linuxmaskin har plötsligt ingen kontakt med tangentbordet!
>
> Operativet bygger på Mandriva 2006.1 - där jag hållit de delar jag
> använder uppdaterade via den inbyggda pakethanteringen.

Kolla att du har ett tangentbord specificerat i /etc/X11/xorg.conf,
sök också efter "kbd" i /var/log/Xorg.0.log och se om de ger någon
ledtråd. Kolla /var/log/messages också.

Testa om AltGr+PrtScr+S synkar hårddisken (vet iofs inte om detta är
aktiverat på Mandrake), i så fall så har kärnan kontakt med
tangentbordet.

Prova att köra 'init 3' som root så att du kommer till konsoll-läge,
fungerar tangentbordet där?

--
Lars Ljung

Jorgen Grahn

["Followup-To:" header set to swnet.unix.]

On Tue, 23 May 2006 12:43:52 +0200, Marcus <pictor...@abc.se> wrote:
> [...]
> trögt att montera usb-minnen så jag tänkte att det kunde vara värt ett
> försök. Slängde dessutom med några andra uppdateringar som dykt upp...

Vad är USB-libbar för något? USB mass storage händer helt och hållet nere i
kärnan -- det enda user space ser är att det dyker upp nya SCSI-diskar.

Du tänker inte på udev, som /bland annat/ agerar när det dyker upp nya
USB-enheter? En felaktighet där kan fucka upp allt USB-relaterat rejält. Kan
fucka upp allting I/O-relaterat, egentligen -- inklusive PS/2-tangentbord.

Jag misslyckades själv med en sån uppdatering i helgen, och spenderade några
timmar med att installera om Debian ...

/Jörgen

--
// Jorgen Grahn <grahn@ Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu
\X/ snipabacken.dyndns.org> R'lyeh wgah'nagl fhtagn!

Marcus

> Jag misslyckades själv med en sån uppdatering i helgen, och spenderade några
> timmar med att installera om Debian ...

Din metod segrade! ;) Pallar inte, inte på vardags-datorn... Installera
om, och passa på göra ett par saker rätt från början. Tar väldigt mycket
mindre tid iallafall.

Det lustiga med just den här PC:n är att de allra flesta distributioner
har problem med den; SCSI-diskarna, Geoforcekortet (hopplöst få till
upplösningen!) eller vad det nu är, så gör ett nytt försök med Mandriva
- det enda jag testat hittils som sväljer datorn rakt av... Och vars
grafiska inställningsmiljö närmar sig yast!

Men tack alla för tips!