Google 网上论坛不再支持新的 Usenet 帖子或订阅项。历史内容仍可供查看。

Server

已查看 0 次
跳至第一个未读帖子

Marcus

未读,
2005年6月14日 11:25:402005/6/14
收件人
Har *äntligen* fått riktigt bredband därhemma - och därmed är det
meningsfullt att sätta upp en server.

Maskinens uppgifter blir någotsånär lätta; webserver för tillfälliga
sidor (några hundra besök under ett par dagar, sen flyttas sidorna över
till en annan server), skrivar- och filserver (FTP, NFS, SMB - mest för
min egen åtkomst in- eller utifrån).

Hårdvara att välja på är A) Sun Ultra 10 3** MHz, B) Mac b/w G3 450 MHz
eller C) PC PIII 9** MHz. För alla tre maskinerna gäller *hyfsat* med
minne (iallafall 512mb) och tillräkligt med disk (PC-burken SCSI).

Utgår från att man vill köra OS X Server på en G3 resp. Solaris på en
Sun-maskin. För PC:n gäller väl Linux eller något *BSD (Bill får
ursäkta). Är själv *hyfsat* bekant med alla operativen - alla
funktionerna har funnits tidigare men fördelat på olika maskiner.

Vad bör jag välja? För- och nackdelar med respektive OS (ex. Solaris är
kraftfullt men OS X är lättare att konfigurera) ? Vilket blir lättast
att få fungera i mitt blandade nätverk?

/M
--
SUBLIMITETSAKADEMIEN
http://mac.abc.se/~pictor/chat.html

pbde...@spamnuke.ludd.luthdelete.se.invalid

未读,
2005年6月14日 13:13:252005/6/14
收件人

Sun U10 med Netbsd .. ?
Den typen av maskin är konstruerade med tanke på att användas som server.
NetBSD kanske är mindre strul med ;)

Marcus

未读,
2005年6月16日 13:11:342005/6/16
收件人
> Sun U10 med Netbsd .. ?
> Den typen av maskin är konstruerade med tanke på att användas som server.
> NetBSD kanske är mindre strul med ;)

Någon här som kör NetBSD på U10? Funkar bra?

/M
--
SUBLIMITETSAKADEMIEN
http://mac.abc.se/~pictor/

Fredrik Lundholm

未读,
2005年6月18日 13:16:072005/6/18
收件人
In article <1gy9jxx.8jkfrj1ijibgeN%pictor...@abc.se>,

Marcus <pictor...@abc.se> wrote:

>Någon här som kör NetBSD på U10? Funkar bra?

Självklart skall du köra Solaris 10 på din Ultra 10.
Fritt tillgängligt och beprövat.

/mvh
Fredrik

--
Fredrik Lundholm
dol @ ce.chalmers.se

Marcus

未读,
2005年6月19日 19:23:552005/6/19
收件人
Safelyklart skall du köra Solaris 10 på din Ultra 10.
> Fritt tillgängligt och beprövat.

Isåfall backar jag hellre tillbaka till Solaris 9 - Solaris 10 är ett mycket
trevligt system att arbeta i med sin Gnome-miljö, men det rullar trögt på
min U10...

Måhända gäller detta mer själva skrivbordsmiljön än serverprestanda (har
inte direkt testat)?

rydis

未读,
2005年6月24日 11:19:252005/6/24
收件人
Marcus <pictor...@abc.se> writes:

> [...]
> min U10...
>
> Måhända gäller detta mer själva skrivbordsmiljön än serverprestanda (har

Ja. GNOME {r l}ngsamt. Solaris 10 {r ... inte det.
(Min h|gst ounderbyggda uppfattning {r att det {r minst lika fortigt
som Solaris 9 p} alla saker jag g|r.)

'mr

--
[Emacs] is written in Lisp, which is the only computer language that is
beautiful. -- Neal Stephenson, _In the Beginning was the Command Line_

0 个新帖子