Argh. Debian+php4+mssql = vriker... og så alligevel ikke?

mzed...@gmail.com

Dette her er meget meget mærkeligt.

På en Debian 3.1 (Sarge) har jeg installeret php4.

Kører jeg dette script

<?php
$link = mssql_connect('mindatabase', 'minbruger',
'mitpassword') or die ("Argh");
$result = mssql_query("SELECT * FROM kunder", $link);
print implode(", ", mssql_fetch_row($result));
?>

Får jeg et resultat direkte fra databaseserveren mindatabase, som er
en Windows 2003-maskine med MS SQL. Det er jo fint. Men så bliver det
rigtig underligt, for

php -m

Giver:

[PHP Modules]
bcmath
bz2
calendar
ctype
dba
dbx
exif
filepro
ftp
gettext
iconv
imap
mbstring
mime_magic
ncurses
openssl
overload
pcntl
pcre
posix
session
shmop
sockets
standard
sybase_ct
sysvmsg
sysvsem
sysvshm
tokenizer
wddx
xml
xmlrpc
xslt
yp
zip
zlib

Modulet "mssql" er altså IKKE installeret!?!¤&#¤

Hvis jeg prøver at bruge PEAR-modulet MDB2 med mssql, siger den at
mssql ikke er installeret, men det er det jo, for funktionerne virker
udemærket.

I php.ini er der også en masse konfigurationsting til mssql-modulet.
Hvad i alverden er det, der foregår? Er det lykkedes for
php4-pakke-passeren hos Debian at compile msqql ind i php4 på en
måde, så php4 ikke ved at modulet er med?

Mvh. Michael.