Wubi-lever!

Lyrik

Stilstanden i gruppen kan tolkes som manglende interesse for Linux
desktop.

Men nu skal "Fugl Fønix" rejse sig af asken og ryste støvet af sine
spraglede vinger!

Til de nysgerrige må jeg hellere fortælle lidt om "Wubi.exe".

Den bruges på en Windows maskine og Wubi.exe fylder kun 5 megabyte!

Maskinen skal være forberedt til installationen.

Ind i BIOS og slå "Secure Boot fra"!
Endvidere i BIOS stilles om til "Legacy Mode" og så ny opstart!

Wubi startes og en udførlig dialog med rullegardiner spørger dig hvilken
Linux du vil vælge. Alle 64 bit.

Jeg valgte XUBUNTU 18.04.
Derpå vælger du diskplads i gigabyte. Jeg valgte vist 50-.
Så skriver du et password og gentager det.

Derpå går du ud og drikker en kop kaffe.

Som jeg forestiller mig scenariet i min fantasi, sker der det, at Wubi
reserverer 50 G i Windows filsystemet.

En blank disk kommer ind fra den galaktiske port og laver en 50 gigabyte
stor blank "DVD", som Windows ikke kan se.
Så nedlaster Wubi din valgte distro via !*indbygget*! Torrentsystem.
Lægger det på din "galaktiske skive", og fuldender ved at lægge
indbygget "Refind" som bootloader og systemvalg.

Når du genstarter, gør Wubi installationen færdig. Du skal jo vælge WiFi
o.s.v.
Systemet Linux-Xubuntu, for mit vedkommende er smertefrit installeret.
Ved boot skal jeg trykke "esc" derpå F9, (med boot options), bringer mig
til "Refind" Bootmanageren, med valg af Xubuntu eller Windows.

Systemerne "Kender ikke hinanden, som i det sædvanlige Windows/Ubuntu
forhold hvor de infiltrerer hinanden og stikker kæppe i hjulet.

De er på maskinen uafvidende om det andet styresystem. Sådan fungerer
det i hvert fald!

Og nu kommer det... Hvis du vil af med Xubuntu, så kan du let gøre det.
Ind i tilføj, fjern programmer i Windows og vælg Ubuntu, hvorefter den
er væk som dug for solen, uden efterladenskaber.
Udskiftning er lige så let!

Du kan igen klikke på "Wubi.exe" i Windows. Så siger den at den kan se
Ubuntu og at du ved et klik kan fjerne hver en skygge af den!
Klik!-Væk! Nyt klik! Og du kan installere en anden distro!

Anbefalelsesværdig!

jens

Jacob Sparre Andersen

Lyrik <jenser...@gmail.com> skrev:

> Stilstanden i gruppen kan tolkes som manglende interesse for Linux
> desktop.

Det kunne jo også være fordi skidtet bare virker.

Og hvad skal man med Windows på sine computere?

Jacob
--
Infinite loop: n., see loop, infinite.
Loop, infinite: n., see infinite loop.

Lyrik

On 16/05/18 14.00, Jacob Sparre Andersen wrote:

> Det kunne jo også være fordi skidtet bare virker.
>
> Og hvad skal man med Windows på sine computere?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Skidtet virker ikke i dualboot på en Mac, for eksempel. "Skype" virker
ikke! jeg har prøvet på 2 forskellige Mac's. Og alle "Skype forslag"

Derefter konflikter systemerne og går totalt ned! Mac må genoprettes ved
tryk på "cmd + R" Recovery.
Linux har ødelagt partitionerne så "Recovery" ikke kan genoprette Mac'cen.

Man må starte op på en Linux stick og fjerne partitionerne med "gparted".

Først derefter kan man køre Mac Recovery.

Det er noget crap Jacob!

Nej måden at få det til at virke på er at forhindre systemerne i at
infiltrere hinanden!

Derfor "Wubi.exe" på Windows. Er Secureboot slået til i bios, så
forhindres Linux i at starte op.

Så med Linux på en Mac har du brug for Mac systemet til at køre Skype!
Men systemerne konflikter indtil du fordriver Linux fra Mac'cen.

Man køber Windows maskiner med fungerende Windows. Det smider man ikke
væk. Det er som at smide penge i rendestenen.
Man vælger en skånsom dualboot. Her kommer "Wubi.exe" smart ind i billedet.

jens

Jacob Sparre Andersen

Lyrik <jenser...@gmail.com> skrev:

> Skidtet virker ikke i dualboot på en Mac, for eksempel.

Det var da kedeligt. Men hvorfor brænde penge af på isenkram fra Apple,
hvis man ikke kan lide de tilhørende styresystemer?

> "Skype" virker ikke! jeg har prøvet på 2 forskellige Mac's. Og alle
> "Skype forslag"

Som jeg har forstået det, så er det heller ikke meningen at Skype skal
virke. Så vidt jeg er orienteret har Microsoft lukket produktet ned.

> Derefter konflikter systemerne og går totalt ned! Mac må genoprettes
> ved tryk på "cmd + R" Recovery. Linux har ødelagt partitionerne så
> "Recovery" ikke kan genoprette Mac'cen.

Spændende.

> Nej måden at få det til at virke på er at forhindre systemerne i at
> infiltrere hinanden!

Det gør man ved at lade være ved at komme flere styresystemer i samme
maskine.

> Man køber Windows maskiner med fungerende Windows. Det smider man ikke
> væk. Det er som at smide penge i rendestenen.

Der er vi så ret forskellige. Det kan godt være at der kommer nogle
skodprogrammer med når man køber noget isenkram, men det regner jeg på
ingen måde som en grund til at lade dem køre på systemet.

Jacob
--
»Før jeg ser handling fra politikerne, kalder jeg dem ikke for ledere,
men for administratorer.«

Lyrik

On 16/05/18 16.45, Jacob Sparre Andersen wrote:

> Det var da kedeligt. Men hvorfor brænde penge af på isenkram fra Apple,
> hvis man ikke kan lide de tilhørende styresystemer?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Hvem siger man ikke kan lide styresystemet på en Mac?;-)

Problemet med de købte systemer, Windows og Mac, er at man altid er
overvåget. De er stærkt kommercielle. Der kommer kommercielle beskeder
ind over skærmen hele tiden.

Man er modtager af utallige "Beskeder" om at købe ditten og prøve datten.

Man får lyst til at tage i "sommerhuset og være i fred ude i skoven".
Der er selvfølgelig en brochure fra den lokale købmand, men det er
peanuts i forhold til det man modtager derhjemme.

Den sidste tilstand,- kan man opnå ved at dualboote i Linux!;-)))

Men i "Sommerhuset" vil man gerne kunne høre radio og se lidt TV. Hvis
ingenting fungerer, så bliver man glad for at komme tilbage til sin Mac.

Men, siger det dig noget Jacob?

jens

Lyrik

On 17/05/18 09.15, Thomas Corell wrote:

> Hvis du ser "lidt tv" og hører "lidt radio" over Internettet, så vil
> udbyderne (af programmerne) profilere dig. De vil "optimere visningen
> efter dine interesser, så du får relevant indhold". For
> reklamefinancierede udbydere betyder det "reklamer hvor du med størst
> sandsynlighed klikker".
>
> For slet ikke at snakke om at (eksempelvis) Facebook registrerer hvilke
> radio/tv-programsider du åbner (via den der "del/like på FB"-knap på
> siden).
>
> Alt sammen, sker uafhængigt af dit operativsystem.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Endnu en yngling der tager svar og konklusioner op af sin skuffe med
Lego-legesager.;-) men som mangler de 50 års erfaring som jeg har.
Sorry min dreng.

I XUBUNTU kan du slå beskeder fra med en knap! Såååå... i sommerhuset
falder roen på, og du kan høre fuglene synge...

De der minutiøse angreb på hver en sætning der bliver skrevet, er en
kultur der har udviklet sig hos Curling-generationen.

"Så, lille dreng. Ingen kan komme med indvendinger! Alle indvendinger og
meninger har mor afværget! Nu skal du lege med dine klodser! Og taber du
nogen, samler mor dem op for dig! Du skal endelig ikke tænke på at
affatte nogen mening selv! Du kunne få ondt i hovedet!
Men det har mor også tænkt på! Mor har Panodiler i skabet! Og mor har
sørget for at bremse salg af Aspirin. For man kunne få ondt i maven af
dem. Selvmord med Panodil har mor også samlet op på! Du kan højest købe
20 ad gangen. Lulle! lille vantro Thomas.

jens

Lyrik

On 17/05/18 14.28, Thomas Corell wrote:

> Jeg ved ikke hvordan jeg har generet dig, siden din reaktion er den gang
> l*rt i hovedet. I øvrigt baseret på en masse antagelser fra din side,
> som ikke har hold i virkeligheden.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Du generer mig ved aldrig at udtrykke nogen mening. Alt hvad du begår er
quotefucking af andres indlæg.

Du spørger hvad det er for beskeder, jeg kan lukke for og ytrer samtidig
at det kan man ikke.

På en Mac strømmer beskeder ind fra højre på skærmen. fra forskellige
kilder. De havde en knap hvor man kunne slukke for nyhedsstrømmen samme
dag!
Den knap har de fjernet! Nu strømmer beskeder uhæmmet ind! Man må
konstant lukke for dem! Hele dagen lang!

Helt ukendt for dig? Ja for du bruger måske MS Windows? Ja, du skriver
ingenting man kan bruge til noget. Defor bliver det besværligt at have
dig som "kunde".

Du virker uforstående/spørgende til alle som har noget på hjerte:

"Hjerte? Hvad mener du med at have noget på hjerte?", er så at sige dig
i en nøddeskal."

På Linux er der en KNAP til at slukke for disse irriterende beskeder! Én
knap-ét tryk!
Det er dejligt! XUBUNTU længe leve!;-)

Skriv noget mand!

jens

Jens Kristian Søgaard

Hej,

> [...]
> dag!
> Den knap har de fjernet! Nu strømmer beskeder uhæmmet ind! Man må

Jeg kommer lige ind fra højre i den lidt mærkværdige tråd her.

Nu forstår jeg at du taler om notifikationer.

Du kan sagtens "slukke for nyhedsstrømmen" på macOS. Du trykker på
notifikationsknappen øverst til højre i skærmbilledet, hvor du får
listen af notifikationer. Øverst trykker du på "Do Not Disturb".

Man kan også gøre det med en genvej ved at holde alt-knappen nede og
trykke på notifikationsknappen øverst til højre i skærmbilledet.

Derudover kan du fra System Preferences under Notifications indtille det
nærmere - fx automatisk at slå "Do Not Disturb" til i visse tidsrum, når
du har en projektor tilkoblet, osv. Man kan også slå notifikationer fra
permanent.

Du kan i øvrigt også samme sted vælge hvilke programmer, du vil se
notifikationer fra. Dvs. du kan slå notifikationer helt fra, hvis du fx
ikke vil have besked fra Dropbox eller Google Chrome eller hvad du nu
benytter.

je...@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/