compilering / sqlite3 / readline

1 view

Bjarne Jensen

Morn!

På et tidspunkt har jeg opdateret sqlite3 og den nye CLI version har en
"feature" som gør, at man selv skal hjælpe den med at finde readline
hvis man vil bruge piletasterne.

Nu har jeg så installeret GNU readline som angiveligt skulle ligge

/usr/local/include/readline
/usr/local/share/readline
/usr/local/share/doc/readline
/usr/share/readline

men ./configure viser (bl.a.) :

checking editline/readline.h usability... no
checking editline/readline.h presence... no
checking for editline/readline.h... no
checking readline/readline.h usability... yes
checking readline/readline.h presence... yes
checking for readline/readline.h... yes
checking for library containing readline... no

(readline er der... men readline dur ikke - eller hur?)

Jeg ser, at man skal tilføje environment variables for readline men hvad
er det for filer ./configure leder efter?

Mvh
Bjarne

Troels Arvin

Hej,

Bjarne Jensen wrote:
> Nu har jeg så installeret GNU readline som angiveligt skulle ligge
>
> /usr/local/include/readline /usr/local/share/readline
> /usr/local/share/doc/readline /usr/share/readline

Det undrer mig, at readline ikke følger med i din Linux-distribution.
Hvilken distribution er der tale om?

Jeg vil anbefale at lade være med selv at kompilere+installere den slags
grund-software, hvis det kan undværes -- netop fordi det kan give den
slags bøvl, som du oplever.

Måske du kan finde en "readline-devel" eller "readline-dev" pakke til din
distribution, som tilføjer de nødvendige headers osv, som din kompilering
har brug for.

--
Troels

Anders Wegge Keller

På Sat, 4 Mar 2017 09:13:07 +0100
Bjarne Jensen <bjarne....@gmail.com> skrev:
> [...]

> Jeg ser, at man skal tilføje environment variables for readline men hvad
> er det for filer ./configure leder efter?

Det ser ud som om du kun har readline runtimen installeret. Oftest er det
en pakke der hedder noget med -devel du skal have fat i. Du skriver ikke
hvilken distribution du bruger, så svaret kan ikke blive mere præcist end
det.

--
//Wegge

Bjarne Jensen

Gents,

Jeg bruger Ubuntu 15.04 og der er skam readline i systemet - det virker
i terminaler.

Jeg ville gerne ha' undgået compilering m.m. men installation gennem
Ubuntu Softwarecenter eller apt-get efterlader mig uden
pile-taste-funktionaliteten.

Mvh
Bjarne

Bjarne Jensen

sudo apt-get install libedit-dev [buntu 15.04]

./configure --enable-readline

og nu har jeg piletaste-funktionalitet i sqlite3.

/CU

Bjarne