Dualboot i OS X Capitain

Lyrik

Det har ikke før været noget problem, men nu er det.

OS X er nu gået over til ikke at boote et Linux styresystem fra en live
distro.
Det gælder både boot fra DVD og boot fra USB. Systemet afviser med
beskeden om at det ikke er bootbart. Sæt et bootbart medie i! Men den
accepterer hverken DVD eller USB.
Intet virker mere.

Har nogen en løsning?
Eller bare en forklaring?

MvH
Jens

Jens Kristian Søgaard

Hej,

> OS X er nu gået over til ikke at boote et Linux styresystem fra en live
> distro.

Hvis du booter et Linux styresystem, så booter du jo ikke OS X - så OS X
har ikke noget med det at gøre.

> Det gælder både boot fra DVD og boot fra USB. Systemet afviser med
> beskeden om at det ikke er bootbart. Sæt et bootbart medie i! Men den
> [...]

Du skal bruge en DVD eller USB-disk som er sat op til at kunne bootes på
Mac. Det kan du lave med fx Mac Linux USB Loader. Alternativt kan du
installere en passende bootmanager som fx rEFInd.

je...@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Lyrik

Den 25-05-2016 kl. 15:30 skrev Jens Kristian Søgaard:
> [...]
> Mac. Det kan du lave med fx Mac Linux USB Loader. Alternativt kan du
> installere en passende bootmanager som fx rEFInd.

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Det virker ikke mere som det gjorde tidligere. Men jeg har fundet en
løsning. Mac OS afviser alle live DVD er og alle install usb sticks som
indeholder Linux.

Man skal bruge denne drivemaker:
http://www.etcg.pw

Og så skal man bruge vejledningen i denne video:
https://youtu.be/IQIaDO9nR6Y

Hav en god dag

Jens Kristian Søgaard

Hej,

> løsning. Mac OS afviser alle live DVD er og alle install usb sticks som
> indeholder Linux.

Det er slet og ret vrøvl. Selvfølgelig er der ikke indbygget en
"Linux-detektor" i firmwaren på en Mac, som forsøger at afvise dine
forsøg på at boote Linux.

Man er naturligt nok nødt til at have et medie som er præpareret på den
rette måde for at kunne boote. Det er ikke, som du har indikeret i en
anden tråd, noget Apple i hemmelighed har indført for at holde
Linux-brugerne fra at boote.

Lyrik

Den 25/05/2016 kl. 20.49 skrev Jens Kristian Søgaard:
> [...]
> rette måde for at kunne boote. Det er ikke, som du har indikeret i en
> anden tråd, noget Apple i hemmelighed har indført for at holde

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Så prøv dog!

Jens

Jens Kristian Søgaard

Hej,

> Så prøv dog!

Jeg har skam prøvet - bruger Linux hver evig eneste dag - og har gjort
det de sidste ca. 20 år. Også på nye Apple bærbare.

Lyrik

Den 26-05-2016 kl. 17:26 skrev Jens Kristian Søgaard:
> Hej,

> Jeg har skam prøvet - bruger Linux hver evig eneste dag - og har gjort
> det de sidste ca. 20 år. Også på nye Apple bærbare.

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Du skulle have været politiker!;-)))
Jeg har også prøvet i mange år med held. Og som back-up har jeg en ven
der har prøvet i endnu flere år og med held.

Men, hos mig, efter en Apple-opdatering, forsvandt dualboot og
bootmanageren Refind.
Der kunne kun bootes i OS X. Linux partitionen kunne hverken ses eller
ændres.
Jeg konstruerede en DVD live distro af Linux. Jeg konstruerede flere-
Jeg konstruerede en Gparted boot option.
Alle bootmedier udført forskriftmæssigt. Som sædvanligt. Normalt udført
og normalt virkende.

Problemet var at OS X nægtede at boote dem! "Ikke bootbar, indsæt et
bootbart medie og tryk en tast"! nogenlunde ordret efter hukommelsen.

Der blev også lavet USB bootbare live distroer af Linux. Samme resultat!
"...indsæt et bootbart medie og tryk en tast"

Intet resultat! Så begyndte jeg at undre mig over hvorfor denne MacBook
Pro 17" ikke ville boote efter den sidste opdatering? Intet forsøg på at
gøre noget, som for eksempel at komme ind og slette Linux-partitionen,
eller køre en live opstart og udskifte den, -virkede.

Den nyere MacBook Pro 15" ville heller ikke boote på noget medie!

Jeg søgte på nettet. Andre havde observeret det samme. Ja undtagen dig!;-)
Jeg konfererede med min ven som også har en 17" Mac. Han elsker Xubuntu.
Han havde prøvet !Alt!" Og havde måttet opgive ønsket om en dualboot
mellem Mac- og Xubuntu! Han spurgte om jeg kunne finde ud af noget.

Installationsmedierne virkede simpelt hen ikke! Mac nægtede at boote på
dem! Også forsøg med en "Windows-boot-camp løsning svigtede. Mac
undersøgte boot skiven og sagde at dette ikke var en Windows genuine og
at den derfor nægtede at bruge mediet!"
Jeg prøvede forøvrigt for længe siden med Windows hvorefter den
forkastede mediet og påbød mig at hente en ægte Microsoft version fra
Microsoft himself! Men det er fortid. Før den tid kunne man ad den vej
slippe en Linux ind i stedet for Windows.

Kun en løsning kunne jeg finde på nettet. En C++ programmør havde lavet
et installations script som virker. Det kan downloades her:
http://www.etcg.pw/

Derefter skal man nøje følge anvisningen her:
https://youtu.be/IQIaDO9nR6Y

Dette får Mac-en omvendt og tvunget til at boote. Der er iøvrigt en
suveræn måde at installere "Refind" efterfølgeren til "Refit", ved hjælp
af at have den på en FAT formatteret kæp, trykke CMD +R, gå ind i
Recovery og tage et Terminal-vindue og gøre det derfra.

Mit system spiller nu i top med smuk Refind bootmanager. Så mit problem
er løst!
Men nu står jeg så med "vantro dig"! "Apple-o-geten" "Den dydige discippel".

Jeg håber du nu har fået så megen information at du erkender at Apple
har lavet numre bag din ryg!;-)))

Lad mig skyde på at de har ønsket at eftergøre Microsoft-fidusen med
"Secure Boot"! At kunne låse maskinerne fast til OS X og slippe for
konkurrenterne! Du ved godt at Apple hører til de største
skatte-unddragere i USA? Eller vil du ikke vide af Apple-synder?;-)

Med de bedste hilsener fra Jens
og ønsket om at Gud åbner dine øjne.;-)

Jens Kristian Søgaard

Hej,

> Problemet var at OS X nægtede at boote dem! "Ikke bootbar, indsæt et
> bootbart medie og tryk en tast"! nogenlunde ordret efter hukommelsen.

Det har ikke noget med OS X at gøre overhovedet.

Det lyder som om du har brugt BootCamp til at installere Windows på
maskinen, og så senere har fjernet Windows. Når du så starter "DOS"
bootmanageren for at få bootet Windows, så klager den over at der ikke
er en Windows som kan bootes. Det er altså ikke en "Mac"-besked.

> Jeg søgte på nettet. Andre havde observeret det samme.

Det overrasker mig ikke, at andre også har lavet fejl i forbindelse med
at lave et bootbart medie. Det kan man dog ikke tillægge nogen betydning
ifbm. din argumentation.

Du kan også søge på nettet og finde mange for hvem det virker fint, og
som kan fortælle dig, hvordan du installerer Linux.

> Dette får Mac-en omvendt og tvunget til at boote. Der er iøvrigt en
> suveræn måde at installere "Refind" efterfølgeren til "Refit", ved hjælp

Så var det jo godt, at jeg netop i mit første indlæg i tråden her
anbefalede dig at installere rEFInd. Det var jo netop det, der fik dig
hjulpet på vej til at lave den korrekte boot.

Så kan du selvfølgelig snakke op og ned om, at jeg aldrig har prøvet
det, og at du kæmper alene mod konspirationen - men du kunne også bare
erkende, at du ligesom sidst havde lavet fejl ifbm. at installere Linux
- og at du nu har fundet ud af at gøre det på den rigtige måde.

> Jeg håber du nu har fået så megen information at du erkender at Apple
> har lavet numre bag din ryg!;-)))

Det er altså det rene vrøvl. Det er vist kun folk, som kun har arbejdet
med IBM-kompatible PC'er med DOS/Windows, som ikke ved at forskellige
systemer har forskellige måder at boote på.

Man kan ikke generelt bruge samme bootmedie på alverdens typer systemer.
En PowerMac booter simpelthen på en anden måde end en Sun Ultra 80, som
booter på en anden måde end en Lenovo Windows bærbar - osv.

Men du må selvfølgelig gerne komme med et link til al den information,
du åbenbart har adgang til, som dokumenterer at Apple er gået bag på
ryggen på folk, har hemmeligt information, og i øvrigt pludseligt
fjernet muligheden for at boote Linux på deres computere. Men det bliver
nok lidt svært.

> [...]
> konkurrenterne! Du ved godt at Apple hører til de største
> skatte-unddragere i USA? Eller vil du ikke vide af Apple-synder?;-)

Det er det rene vrøvl du desværre kommer med. Apple har ikke noget med
Secure Boot at gøre - det er primært en "opfindelse" med rod i
Microsofts og Intels haver.

Apple var ude med UEFI boot et stykke tid før det blev til noget på
Windows-platformen. Men Secure Boot afhænger godt nok af UEFI, men det
omvendte er altså ikke tilfældet.

Jeg kan slet ikke se, hvad Apples skattebetaling har med
problemstillingen at gøre. Det virker for mig som om du ikke har noget
substans at komme med, og derfor begynder at skyde løs i øst og vest.
Mig bekendt er Apple dog ikke dømt for skatteunddragelse, og derfor er
det vel udelukkende at betragte som din private holdning, at de skulle
have gjort noget ulovligt.

Jeg synes ærligt talt, at det er idiotisk at forsøge at gøre andre
Linux-brugere til "Apple-fanboys" fordi du ikke er i stand til at lave
et korrekt bootmedie.

Lyrik

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Du fantaserer. Og benægter. Jeg har intet haft med Bootcamp at gøre i 5
år eller mere.
Jeg har beskrevet forløbet minutiøst, men det siver ikke ind.

Heller ikke løsningen kommenterer du. Mærkeligt! I det hele taget
afslører dit svar et sind med manglende evne til at reflektere.
Men lev vel.

Jens

Jens Kristian Søgaard

Hej,

> Du fantaserer. Og benægter. Jeg har intet haft med Bootcamp at gøre i 5
> år eller mere.

Så er det da interessant at du kan få fejlmeddelelser fra
Bootcamp/Windows bootmanageren - istedet for fra Apples firmware :-)

> Heller ikke løsningen kommenterer du. Mærkeligt! I det hele taget
> afslører dit svar et sind med manglende evne til at reflektere.

Jeg har vist skrevet til dig tidligere, at det er mindre smart at svine
gruppens deltagere til med personangreb, når du i virkeligheden gerne
vil have løst dine computerproblemer.

Det betyder at næste gang du spørger, så investerer andre mindre og
mindre tid i at svare dig - fordi de ved at du alligevel følger op med
et indlæg om, at de er dumme, og at du egenhændigt har løst problemet,
som i øvrigt er skabt af enten Microsoft eller Apple og aldrig dig selv.